Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?

Vierailija
11.01.2026 |

En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka? 

Kommentit (256)

Vierailija
141/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon keliaakikko enkä ole ikinä tarvinnut mitään erikoisruokia. Ihminen ei tarvitse mitään gluteeniviljoja eikä niiden korvikkeita. Ruokani on täsmälleen saman hintaista kuin muillakin perheenjäsenillä.

Vierailija
142/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä niin, että toinen silmä on lähes sokea ja toinen silmä -6D. Kiva maksaa silmälaseista täysi hinta, vaikka toinen on 0 vahvuudella:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.

Onhan tämä vamma ja hankaloittaa elämää merkittävästi. En minä näe oikein mitään ilman silmälaseja. Vain kirkkaassa päivänvalossa voisin liikkua ulkona ilman laseja ja silloinkin olisi vaara jäädä harmaan, valottoman auton alle, kun en erottaisi sitä taustasta. Kirjojenkin lukeminen on aika haastavaa ilman laseja, koska kirja pitää tuoda melkein nenään kiinni, jotta näen, mitä siinä lukee. Sama juttu tietokoneen näytön kanssa, joten näyttöpäätetyö olisi mahdotonta ilman oikeanlaisia silmälaseja.

Jos vaikka tarvitsee 2 vuoden välein uudet moniteholasit vahvuuksilla ja hinta olisi n. 1200 euroa, niin kustannus laseista käyttöaikana maksaisi vain noin 1,65 euroa päivä.  Näyttepäätetyö saattaa joillakin vaatia sitä varten erikseen silmälasit ja ne kait menee työnantajan piikkiin samoin kuin joissakin töissä pakolliset suojalasit vahvuuksilla, Kela taitaa korvaa niistä ainakin jotain työnantajalle. 

Vierailija
144/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rillit on nolot. 

T: Timi 

Nolompaa on, ettei näe, vaikka voisi olla lasit. Eri asia sitten, jos ei ole varaa laseihin.

Mä kerron mikä on supernoloa. 

Se, että joku närkästyy jonkun omasta suhtautumisesta esim. silmälaseihin tai mihin vaan. 

Närkästyy ja loukkaantuu niin paljon, että on valmis törkeää sairaaseen vainoon ja jopa rikoksiin tuota henkilöä kohtaan.

Kerron tarinanreaalielämässä.

Henkilöllä näkökyky -3 ja -2 ja oli paljon ilman laseja tai piilarreita. Jokainen voi testaa miten näkee tuollaisilla luvulla, mutta sokea ei ole läheskään. Toki jos vaan testaat yhtäkkiä 

, niin tietenkin tunnet itsesi sokeaksi, mutta jos totut olemaan, on eri. 

Sitten asiaan. Henkilö käytti silmälaseja sisällä tv:tä katsoessaan ja jos meni ulos, niin yleensä piilarrita. Joskus ei mitään, jos lähikaupassa kävi.

Pärjäsi kyllä ja näki monta kertaa paremmin kun viimeiset  neljää vuotta.

Ai mitä tapahtui. No vaatii hieman älyä ja sitä, että ei ole lapsenuskoista luottamusta koulutettuihin ihmisiin sillä seuraava on melko uskomatonta.

Ulkonäkökeskeisyys typerissä asioissa sai jossain sairaissa yksilöissä aikaan sen, että hänen ulkonäköään jopa sabotoitiin! Kyllä myös hänen silmiään a näkökykyään. Kyllä! Älä usko mutta olet väärässä.jos et usko. Tuo on sataprossaa totta. Hehheh ja mikäs kohu ja valheet seurasi kun jotkut muut kuuli siitä? Valitettavasti oikea tieto lähinnä vain tekijänoukoilla ja muut vain ihmettelevät,että mitä hittoa on tekeillä.

Heille saatiin siis uskoteltua juuri se, mitähaluttiin? Mitään ei ole sabotoitu ja rikoksia ei ole tehty, koska ei kai kukaan niin hullu ole?

Mikä surkuhupaisaa, uhria väitettiin hulluksi. Valitettavasti ne jotka tarpeeksi älykkäitä tajuamaan, että hän on oikeassa väitteistään eivät kuuluneet hänen lähipiiriin 

Sitten onkin menty n. neljä vuotta lähes toinen silmä sokeana ja huhu kuuluu, että se on kun ei halua käyttää silmälaseja?

Kauhistuttaa suuren yleisön tyhmyys!!!

Vierailija
145/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se että ei saa hammasimplanttia puuttuvan hampaan tilalle mutta yhteiskunta maksaa kyllä keinolonkkia. Siis olen tottakai sitä mieltä että yhteiskunnalle on kannattavaa vaihtaa vanhuksille keinoniveliä koska vanhus pystyy näin elämään kauemmin itsenäistä elämää kotona ja kunto pysyy hyvänä kun pääsee liikkuun mutta sitten on paljon +50 keski-ikäisiä jotka myös saa näitä koska ovat syöneet itsensä jääkaapinkokoisiksi ja nivelet ovat sanoneet sopparin irti. 

keliakia-tuotteista sanoisin, että ymmärrän hyvin jos gluteenittomiin ruokiin ei saa enää korvauksia. Joskus 30vuotta sitten joku gluteeniton leipä oli reilusti yli 10x kalliimpaa jos sitä jostain edes saattoi löytää ja gluteenittomia jauhoja ei juuri ollut saatavilla. Nykyään lähes kaikki mahdolliset einesruuatkin jotka voi tehdä ilman gluteenia, pyritään tekemään gluteenittomina ja gluteenittomien tuotteiden valikoimat on kasvanut ihan silmissä. gluteeniton leipä on aika lailla samoissa hinnoissa kun muutkin leivät ja leipätyyppien valikoimat on runsaat. Kohtuuhintaisia jauhojakin löytyy joka lähtöön. gluteeniton ruoka on nykyään aika samoissa hinnoissa kuin gluteenia sisältäväkin ja valikoimatkin on yhtä kattavat. Toki köyhälle on kaikki kallista ja en tiedä kuinka hyvin jossain leipäjonossa huomioidaan keliakia-asiakkaat.

Vierailija
146/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolmet lasit aktiivisessa käytössä, monitehot ulkona liikkumiseen ja autolla ajoon, päätelasit töiden tekoon ja kotona puuhailuun sekä yksiteholasit lukemiseen. Ja tietysti vanhoja laseja varalla, yhdet kulkee varmuuden vuoksi aina auton hansikaslokerossa.  En oikein usko, että keliaakikot maksavat yhtä paljon ylimääräistä ruoastaan kuin mitä minulta menee laseihin. Silti olen mieluummin likinäköinen+ikänäköinen kuin että joutuisin miettimään kaiken syömiseni. Tämä on varmaan tottumuskysymys, kun olen käyttänyt laseja pienestä lapsesta lähtien.

Vierailija
147/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä provo potaskaa taas siitä, että jotkut olisi kateellisia siitä tai tästä mm. jostain pikku tukisummista. Ihmiset saattavat ottaa kritisoinnin tai mielipiteen jonain kateellisuutena niistä tuista? Jos on perustelut miksi on tiettyä mieltä kannattaa miettiä, onko kyseessä kuitenkaan kateus vsi vain mielipide. 

Itse en tiedä tuollaista erikoistukisummista mitään. Jos johonkin erikoisruokavalioon on ollut tuki, niin en sellaista ikinä kadehtisi. Toki olisinyllättuynyt ja pitäisin sitä ehkä vähän turhana muiden kun tt-tukea saavien kohdalla. Käsittääkseni ei luo hirveitä lisäkuluja? 

Kaikki tuet pitäisi olla tulosidonnisia.

Pakolliset lääkekulut on jo huomioitu kaikille, koska niissä on se maksukstto eli kenenkään ei täydy pistää kaikkia tulojaan niihin, vaikka olisi niitä tuloja. 

Silmälasit voisi olla periaatteessa korvattavia, koska aivan välttämättömät, jos haluaa tarkkaan nähdä (pakolliset niiden ei silti tarvitse olla kansalaisille jotka eivät näe hyvin)  mutta toisaalta, nykyään niitä saa myös halvallakin, jos ei niin valkkaa, joten tuskin siinäkään olisi järkevä luoda systeemi, missä kaikille korvataan jotain. Ongelma kulueränä lähinnä tt tukilaisille tai todella pienituloisille. Tuohan voisi olla yksi hyvä työsuhde-etu jopa? 

Vierailija
148/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä se että ei saa hammasimplanttia puuttuvan hampaan tilalle mutta yhteiskunta maksaa kyllä keinolonkkia. Siis olen tottakai sitä mieltä että yhteiskunnalle on kannattavaa vaihtaa vanhuksille keinoniveliä koska vanhus pystyy näin elämään kauemmin itsenäistä elämää kotona ja kunto pysyy hyvänä kun pääsee liikkuun mutta sitten on paljon +50 keski-ikäisiä jotka myös saa näitä koska ovat syöneet itsensä jääkaapinkokoisiksi ja nivelet ovat sanoneet sopparin irti. 

keliakia-tuotteista sanoisin, että ymmärrän hyvin jos gluteenittomiin ruokiin ei saa enää korvauksia. Joskus 30vuotta sitten joku gluteeniton leipä oli reilusti yli 10x kalliimpaa jos sitä jostain edes saattoi löytää ja gluteenittomia jauhoja ei juuri ollut saatavilla. Nykyään lähes kaikki mahdolliset einesruuatkin jotka voi tehdä ilman gluteenia, pyritään tekemään gluteenittomina ja gluteenittomien tuotteiden valikoimat on kasvanut ihan silmissä. gluteeniton leipä o

Tosin keliakian hoitoon ei tarvita yhtään mitään erikoistuotteita, ihan normi gluteeniton riittää ja pakkaukset on syynättävä tarkkaan.On tietenkin niitä, jotka välttämättä haluavat syömisiinsä näitä "tuotteita", mutta se onkin eri juttu.

Vierailija
149/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä just luin?!? Keliakiasta selviää kun ei vaan syö mitään gluteiinia sisältävää. Ilman silmälaseja on työkyvytön, ajokyvytön, liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Lukeminen on mahdotonta, ruoanlaitto, siivous ja pyykkäys vähintäänkin hankalaa. Kaupassa käynti ei onnistu. Harrastukset voi unohtaa. Ilman silmälaseja on näkövammainen ja silloin tarvitsee muita apuvälineitä ja apua arkeen! "

No minulla on molemmat, keliakia ja lasit lähes -5 vahvuudella. 

En nyt ymmärrä, että mikä tämän riidan pointti nyt on? Aikuinen ei saa keliakiaan mitään tukea, mutta toimeentulotuessa huomioidaan molemmat, niin mikä on siis tämä ketjun ongelma?

Luuletko että kaikki saa toimeentulotukea?

No en minä saisi keliakiatukea muusta kuin toimeentulotuesta (josta saisin myös ne lasit), niin mikä tämän ketjun pointti on? Ei ole olemassa enää muuta aikuisten keliakiatukea.

Vierailija
150/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiatuki poistettiin jo n. 10 vuotta sitten. Siis se vähän alle 24e/kk 😄

Niin haluaisiko joku nyt kertoa, että mistä tässä ketjussa on kysymys?

Juu ei ole kivaa likinäkö eikä keliakia, itselläni on molemmat. Mutta se nyt ei keliakiaa sairastavan syytä ole, ettei silmälaseihin saa korvausta.

Vierailija
151/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo gluteenittomien tuotteiden korvattavuus oli ajalta kun ei ollut kaikissa tuotteissa edes merkintöjä ja menekit oli pieniä ja gluteeniton-merkityt oli ns. erikoisruokavaliota ja maksoi maltaita koska et vain voinut mennä ostamaan suoraan kauppojen halpoja hyllytuotteita koska nev gluteenittomat kuten hirssi kaura tai tattari hiutaleet ja jauhot käsiteltiin yleensä aina samoilla linjastoilla kuin muutkin viljat, joten niissä oli aina jonkin verran gluteenia. jos on keliakia niin sitä gluteenia ei saisi olla yhtään. psylliumkuitua ei saanut kunnollla mistään. 

Vierailija
152/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että huonoa näköä ei luokitella vammaksi. Kuitenkin kuulonalenema on kuulovamma, mutta hyvinkin heikko näkö ei ole. Itselläni on -5 molemmissa silmissä eli en todellakaan pärjää ilman laseja tai piilolinssejä mitenkään. Kuulonalenema oikeuttaa vammaistukeen, mutta ei näön heikkous. Jotenkin outoa.

Haitta-asteluokitus. Sen perusteella näitä kuntoutuksia kai myönnetään. Eivät kaikki huonokuuloisetkaan täytä niitä kriteereitä, joilla kuulonkuntoutusta aletaan myöntää.

Jos te nyt kuitenkin ne silmälasinne pystytte itse jollain tavalla hankkimaan, ei teillä ole mitään valittamisen paikkaa. 

"Oikeus näönkuntoutukseen on henkilöllä, jolla on sairauden tai vamman aiheuttama huomattava näköhaitta arjen toimissa tai opiskelussa/työssä, mikä vaatii yksilöllistä, tavoitteellista tukea selviytymiseen, ja tämä edellyttää yleensä lääkärinlausuntoa ja kuntoutussuunnitelmaa, usein haetaan Kelan kautta, ja oikeus määritellään näkövammaisuuden kriteerien täyttymisen perusteella (esim. vähintään 50 % haitta-aste), huomioiden myös työkyvyn tukeminen."

"Apuvälineet: Terveyskeskus (edulliset) tai keskussairaala (vaativat), tai kunnan sosiaalitoimi (muut). "

Vierailija
153/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakiatuki poistettiin jo n. 10 vuotta sitten. Siis se vähän alle 24e/kk 😄

Niin haluaisiko joku nyt kertoa, että mistä tässä ketjussa on kysymys?

Juu ei ole kivaa likinäkö eikä keliakia, itselläni on molemmat. Mutta se nyt ei keliakiaa sairastavan syytä ole, ettei silmälaseihin saa korvausta.

Joo, joskus yli kymmenen vuotta sitten alkoi se hypetys gluteenin "vaarallisuudesta". Tuli mm. se kirja "vaaralliset viljat". gluteenia alettiin pitää yhtä vaarallisena kuin sokeria. Monet joilla ei ollut tutkitusti keliakiaa mutta muita vaivoja kuten ihosairauksia, nivelkipuja ja autoimmuunisairauksia ja korkea verenpaine, väittivät saavansa helpotusta viljattomasta ruokavaliosta. Sitten tietenkin Hollywoodin kaunottaret väittivät pysyvänsä hoikkina sen ansiosta. Sitä alettiin käyttämään painonhallinnan apuna. Uskottiin että gluteeni oli haitallisempaa kuin tärkkelys kun halusi laihduttaa. Uskottiin että gluteiini oli pääsyy jopa metaboliseen syndroomaan ja korkeaan verenpaineeseen ym. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä ja menekki kasvoi voimakkaasti ja valikoimat laajeni ja hinnat halpeni koska taviksetkin alkoi käyttää niitä. Eli siitä tuli "muotia" ja eräänlainen "hype".

Vierailija
154/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että huonoa näköä ei luokitella vammaksi. Kuitenkin kuulonalenema on kuulovamma, mutta hyvinkin heikko näkö ei ole. Itselläni on -5 molemmissa silmissä eli en todellakaan pärjää ilman laseja tai piilolinssejä mitenkään. Kuulonalenema oikeuttaa vammaistukeen, mutta ei näön heikkous. Jotenkin outoa.

Haitta-asteluokitus. Sen perusteella näitä kuntoutuksia kai myönnetään. Eivät kaikki huonokuuloisetkaan täytä niitä kriteereitä, joilla kuulonkuntoutusta aletaan myöntää.

Jos te nyt kuitenkin ne silmälasinne pystytte itse jollain tavalla hankkimaan, ei teillä ole mitään valittamisen paikkaa. 

"Oikeus näönkuntoutukseen on henkilöllä, jolla on sairauden tai vamman aiheuttama huomattava näköhaitta arjen toimissa tai opiskelussa/työssä, mikä vaatii yksilöllistä, tavoitteellista tukea selviytymise

Kuulonkuntoutus:

"Oikeus kuulonkuntoutukseen (erityisesti kuulokojeisiin) on henkilöillä, joilla on riittävän merkittävä kuulovika, yleensä vähintään 30 dB kuulonalenema parhaassa korvassa, ja kuulovika häiritsee normaalia elämää, työtä tai opiskelua, ja sen tarve arvioidaan julkisen terveydenhuollon kautta. Kuntoutuspolku alkaa perusterveydenhuollosta, josta saa lähetteen erikoissairaanhoitoon tarkempiin tutkimuksiin ja kuntoutussuunnitelmaan, ja julkisen kautta saadut kojeet ovat maksuttomia. "

"Maksuttomuus: Julkisen terveydenhuollon kautta saadut kuulokojeet ja niihin liittyvät palvelut ovat maksuttomia.

Mitä kuuluu kuntoutukseen: Kuulokojeiden lisäksi kuntoutus voi sisältää kuntoutusohjausta, sopeutumisvalmennusta ja muita kuulon apuvälineitä (esim. vahvistinpuhelimet).

Yksityinen vaihtoehto: Voit hankkia kojeen myös yksityiseltä, mutta silloin maksat kaikki kulut itse. "

Vierailija
155/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun siihen "onnekkaaseen" joukkoon, jonka näkö on niin huono että minut rinnastetaan silmälasihankinnoissa näkövammaiseen. Saan siis ilmaiset lasit (kehykset ja linssit) 5 vuoden välein. Kieltämättä korpeaa, että toimeentulotuen varassa elävät saa ilmaiset lasit 3 vuoden välein - nekin, jotka tarvitsee laseja vain osan ajasta, toisin kuin minä joka en pysty tekemään ilman laseja käytännössä mitään... Ihan kuin minun lasini kestäisi käyttöä 2 vuotta pidempään. 

Mikä sen raja on? 

Näönkuntoutukseen täytyy olla huonon näön, näkökyvyn puutteellisuuden taustalla sairaus tai vamma. Ja haitta-aste vähintään 50 %.

Apuvälineet ovat näönkuntoutusta, silmälasit ovat kai apuvälineitä. 

Ihanko totta saat ilmaiset lasit.... ihanko totta....  Kerros vielä mikä on taustalla sun huonoon näköön...

Vierailija
156/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä tätä. Kun on ollut lapsesta asti likinäköinen; en ole 12-vuotiaasta asti nähnyt omaa kättäni. Niin ei saa mitään tukea. Itse pitää maksaa silmälasit koko ikänsä (näkö ja vahvuudet muuttuvat). Normaalisti näkevät ystävät porskuttavat, itse maksan satoja, tuhansia, monia tuhansia euroja silmälääkärille/ optikolle, vain jotta näkisi eteeni ja pystyisin tekemään töitä.

Huonokuuloinen saa kuulolaitteen valtion piikkiin. Miksi??

Ei jokainen huonokuuloinen kuulolaitetta saa valtion piikkiin. 

Olettepa te kateellisia toisten vammoista ja elämää haittaavista jutuista, vaikka kaikesta päätellen kuitenkin itse pystytte niitä silmälasejanne hankkimaan!

Tehän varsinaisia olette!"

Juu, hei, todistettavasti hyvätuloinenkin, menee ja kinuaa kuulonkuntoutuksena työssään tarvitsemaa apuvälinettä.... Vaikka siis hyvätuloisena pystyisi itsekin sen laitteen hankkimaan.... Tai kenties jopa työnantajan pitäisi se hänelle kustantaa... jos kerran tarpeellinen ihminen työssään on...

Jos itse pystyt, niin miksi valitat, jostain silmälasiostoksesta..... Sittenhän saat just sellaiset kuin itse haluat, niiden kehysten osalta. Tai voit itse kustantaa itsellesi likinäköleikkauksen, jos näkökykyäsi haittaa juuri jokin tuollainen seikka... Jos sitä voi edes korjata.... 

Vierailija
157/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoitamaton keliakia on vaaraksi.Ottakaa selvää asioista ja tuotteet, jauhot ja muut maksaa todella paljon.

Onhan se vaaraksi, mutta sen hoitoon ei tarvita jauhoja. Ruokavalion voi rakentaa myös ilman gluteeniviljoja. Ei tarvita pastaa, leipää eikä leivonnaisia ollenkaan.

Mutta kyse on syömisestä! Ihminen ei elä ilman ruokaa ollenkaan. Et voi noin tylysti vaan sanoa, että älä syö. Tai voit tietysti mutta kuulostat kyllä tosi vit tumaiselta ihmiseltä. Entä jos joutuisit tyytymään vain yhteen silmälasiin? Kyllä se riittää, että näet edes toisella silmällä. Mihin sitä kahta tarvitsee? Keliaakikko joutuu luopumaan paljosta.

Vierailija
158/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keliakia-tuotteista sanoisin, että ymmärrän hyvin jos gluteenittomiin ruokiin ei saa enää korvauksia. Joskus 30vuotta sitten joku gluteeniton leipä oli reilusti yli 10x kalliimpaa jos sitä jostain edes saattoi löytää ja gluteenittomia jauhoja ei juuri ollut saatavilla. Nykyään lähes kaikki mahdolliset einesruuatkin jotka voi tehdä ilman gluteenia, pyritään tekemään gluteenittomina ja gluteenittomien tuotteiden valikoimat on kasvanut ihan silmissä. gluteeniton leipä o

Kalliiksi sekin tulee yhteiskunnalle jos keliaakikolla ei ole varaa gluteenittomiin ruokiin. 

Vierailija
159/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus on silmälasit?

Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.

Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.

Alhaista.

Kyllä se sairaus on: likinäkö, hajataitto, karsastus, kaihi 

En minä ainakaan pidä huvikseni silmälaseja. Hajataittoa ja likinäköä sairastan 

Mikä sairaus on likinäkö? Tai hajataitto?

Mikä sairaus? 

Mun käsittääkseni näissä ei ole kyse sairaudesta. Nämä johtuvat silmän rakenteeseen liittyvistä seikoista. Ei sairauksista!

Taittovirheitä. Ei taittosairauksia.

Vierailija
160/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus on silmälasit?

Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.

Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.

Alhaista.

Kyllä se sairaus on: likinäkö, hajataitto, karsastus, kaihi 

En minä ainakaan pidä huvikseni silmälaseja. Hajataittoa ja likinäköä sairastan 

Et sinä "sairasta" yhtään mitään. Sinulla on noi.