Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?

Vierailija
11.01.2026 |

En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka? 

Kommentit (256)

Vierailija
121/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että huonoa näköä ei luokitella vammaksi. Kuitenkin kuulonalenema on kuulovamma, mutta hyvinkin heikko näkö ei ole. Itselläni on -5 molemmissa silmissä eli en todellakaan pärjää ilman laseja tai piilolinssejä mitenkään. Kuulonalenema oikeuttaa vammaistukeen, mutta ei näön heikkous. Jotenkin outoa.

Vierailija
122/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukea saat jos olet huume tai Alko riippuvainen. Sinne ne sairauksien tuet menevät. Ilmaisia ruiskuja, kalustetaan asunnot,että on lämmin mellastaa kun on pää sekaisin. 

jossain vaiheessa elämäänsä työssäkäyneet omistusasujat eivät saa mitään, mutta nistit ja juopot vuokralaiset saavat koko elämänsä kustannettua kelasta

Mieluummin mä silti olisi työkykyinen kuin nisti tai alkoholisti. Vaikka näyttäisi siltä, että he ovat itse valinneet tiensä, ei riippuvuus ole samalla tavalla valinta kuin minkävärisen paidan pukee tänään ylleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukea saat jos olet huume tai Alko riippuvainen. Sinne ne sairauksien tuet menevät. Ilmaisia ruiskuja, kalustetaan asunnot,että on lämmin mellastaa kun on pää sekaisin. 

Yli 80% suomalaisista saa tukea kelasta. Eli 4/5 suomalaisesta on huume tai alkoholiongelma😅

Vierailija
124/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työläisenä joudun maksamaan ihan kaiken itse ja te tukipummit saatte ihan kaiken meodön työläisten maksamana

Ennemmin sokea ku katkera. Huomenna vapaalta töihin, enkä kuunaan ole moisia miettinyt kuten sinä. Sano itsesi irti! Kokeile mitä on olla leipäjonossa. 

Niinpä. Mieluummin kärvistelee töissä ja voi ostaa sellaista kuin itse haluaa kuin joutua turvautumaan almuihin, jotka välillä loppuvat kesken. Hyvä, että almuja on, mutta en kyllä kadehdi niitä hakevia.

Vierailija
125/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.

Miksi ruoka ei kuulu henkilökohtaisiin hankintoihin keliaakikoilla?

Vierailija
126/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.

Keliaakokko voi itse valita ja rakentaa ruokavalionsa sen mukaan. Ei ole pakko syödä gluteiinia sisältäviä ravintoaineita. Eikä niiden korvikkeita. Täydellisen ravitsemuksen voi rakentaa ilmankin. Makuasioiden takia ei pidä korvauksia saada. Silmälasien käyttäjä ei voi valita, näkeekö ilman laseja vai ei. Ja ei, lyhytaikaiset kirurgiset toimenpiteet ei sisälly yhtälöön.

Niin, kun tosiaan keliakiakorvausta aikuisille ei enää ole.

Toimeentulotuessa sitten taas huomioidaan molemmat, sekä lasit että keliakia, niin en oikein nyt ymmärrä, että mistä tässä edes riidellään :D

Vierailija
127/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.

Mitä just luin?!? Keliakiasta selviää kun ei vaan syö mitään gluteiinia sisältävää. Ilman silmälaseja on työkyvytön, ajokyvytön, liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Lukeminen on mahdotonta, ruoanlaitto, siivous ja pyykkäys vähintäänkin hankalaa. Kaupassa käynti ei onnistu. Harrastukset voi unohtaa. Ilman silmälaseja on näkövammainen ja silloin tarvitsee muita apuvälineitä ja apua arkeen! 

Vierailija
128/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä just luin?!? Keliakiasta selviää kun ei vaan syö mitään gluteiinia sisältävää. Ilman silmälaseja on työkyvytön, ajokyvytön, liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Lukeminen on mahdotonta, ruoanlaitto, siivous ja pyykkäys vähintäänkin hankalaa. Kaupassa käynti ei onnistu. Harrastukset voi unohtaa. Ilman silmälaseja on näkövammainen ja silloin tarvitsee muita apuvälineitä ja apua arkeen! "

No minulla on molemmat, keliakia ja lasit lähes -5 vahvuudella. 

En nyt ymmärrä, että mikä tämän riidan pointti nyt on? Aikuinen ei saa keliakiaan mitään tukea, mutta toimeentulotuessa huomioidaan molemmat, niin mikä on siis tämä ketjun ongelma?

Vierailija
129/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rillit on nolot. 

T: Timi 

Vierailija
130/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat sellaiset vaivat jotka vaativat silmälaseja olisivat korjattavissa kirurgialla. Mutta koska tällainen kirurgia on kallista niin useimmat ihmiset jättävät leikkaukset tekemättä ja mieluummin käyttävät laseja jotka ovat kertainvestointina halvempia vaikka itse asiassa leikkaus tulisi pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvemmaksi.

Sukuelinkirurgiaan pääsee sentään yhteiskunnan kustantamana. Laserleikkaus pitää itse kustantaa, vaikka kyseinen toimenpide maksaisi itsensä takaisin. 

Kyllä transsukupuolistenkin kirurgia maksaa itsensä takaisin parantuneena mielenterveytenä. He ovat todennäköisemmin työkykyisiä, kun kroppa ei aiheuta jatkuvaa, musertavaa ahdistusta. Heitä on lisäksi sen verran vähän, etteivät nuo leikkaukset kaada maan taloutta.

Puolisokeat on mielestäsi työkykyisiä ilman silmälaseja tai leikkausta?

Vierailija
131/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rillit on nolot. 

T: Timi 

Nolompaa on, ettei näe, vaikka voisi olla lasit. Eri asia sitten, jos ei ole varaa laseihin.

Vierailija
132/256 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolisokeat on mielestäsi työkykyisiä ilman silmälaseja tai leikkausta?"

Äläpäs nyt vedä mutkia suoriksi. En sanonut, että ilman laseja näkisi. En itse ainakaan pysty toimimaan edes kotona ilman laseja, näkö on toisessa silmässä -4 ja toisessa -5. Puhuin vain siitä, että myös sukup uolenkorjausleikkaus maksaa itsensä takaisin parantuneena työkykynä.

Vierailija
133/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jojainen meistä joutuu ennemmin tai myöhemmin hankkimaan silmälasit eivätkä yhteiskunnan rahat riittäisi jos sen pitäisi maksaa ne kaikki. Vähävaraiset voivat saada silmälaseihin harkinnan varaista tukea.

Jos ikänäkö vaivaa, niin aika kauan ja aika hyvin pärjää markettien laseilla, itse olen pärjännyt jo 20 vuotta.

Vierailija
134/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap kateellinen keliaakikoille? Tuollaista asennetta ei voi muuten ymmärtää. Mitä jos sairastut siihen itsekin?

Oletko itse kateellinen likinäköiselle, jonka on pakko maksaa 780 euroa uusista laseista, jos edelliset hajoavat tai jos näkö muuttuu?

Keliaakikko ei voi mennä leikkaukseen tai muuhun toimenpiteeseen jossa keliakia jotenkin hoidettaisiin vaan hänen on hoidettava sairauttaan ruokavaliolla. Likinäköinen investoi 5 tonnia kirurgiaan ja käy pari kertaa silmäkirurgin vastaanotolla niin likinäköisyys on vain pelkkä muisto.

Kunnes näkö alkaa muuttua kuten kaikille käy ajan mittaan. Silmäleikkaukset eivät myöskään ole riskittömiä, joskin niiden tekniikka on kehittynyt niin, että nykyään harvalla näkö huononee entisestään. En ole tarkistanut, miten paljon näköä voidaan nykyään leikkauksella parantaa. Silloin kun oli nuorempi, minulla oli liikaa likinäköä eikä sitä olisi saatu leikkauksella pois. Ehkä silmän oman linssin vaihdolla se onnistuisi. Olen ajatellut kokeilla sitä sitten joskus, jos kaihin vuoksi pitää silmät leikata, siihen saakka ostelen tuhannen euron silmälaseja.

Vierailija
135/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö vähävaraiset saa kelasta maksusitoumusta tai jotain vastaavaa silmälaseille? en nyt muista tarkkaan, mutta olisikohan ollut nissenille, tai johonkin rillikauppaan joskus sai naapurin pappa lapun kelasta. siis sieltä, mistä nämä tänne tulleet hakevat keiken rahansa, kun eivät töitä ainakaan tee.

Vierailija
136/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.

Ei ole kateellisuudesta kyse vaan tasa-arvosta. Monelle nuorelle esim. akne on pilannut koko nuoruuden. Julkinen ei hoida vaan täytyy mennä yksityiselle ihotautilääkärille, pelkkä käynti noin 200€ ja lääkkeet päälle. Jos tulee arpia niin itse joudut ne yksityisellä maksamaan. 

Vierailija
137/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä just luin?!? Keliakiasta selviää kun ei vaan syö mitään gluteiinia sisältävää. Ilman silmälaseja on työkyvytön, ajokyvytön, liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Lukeminen on mahdotonta, ruoanlaitto, siivous ja pyykkäys vähintäänkin hankalaa. Kaupassa käynti ei onnistu. Harrastukset voi unohtaa. Ilman silmälaseja on näkövammainen ja silloin tarvitsee muita apuvälineitä ja apua arkeen! "

No minulla on molemmat, keliakia ja lasit lähes -5 vahvuudella. 

En nyt ymmärrä, että mikä tämän riidan pointti nyt on? Aikuinen ei saa keliakiaan mitään tukea, mutta toimeentulotuessa huomioidaan molemmat, niin mikä on siis tämä ketjun ongelma?

Luuletko että kaikki saa toimeentulotukea?

Vierailija
138/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat sellaiset vaivat jotka vaativat silmälaseja olisivat korjattavissa kirurgialla. Mutta koska tällainen kirurgia on kallista niin useimmat ihmiset jättävät leikkaukset tekemättä ja mieluummin käyttävät laseja jotka ovat kertainvestointina halvempia vaikka itse asiassa leikkaus tulisi pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvemmaksi.

Sukuelinkirurgiaan pääsee sentään yhteiskunnan kustantamana. Laserleikkaus pitää itse kustantaa, vaikka kyseinen toimenpide maksaisi itsensä takaisin. 

Laserleikkaus ei yhteiskunnan näkökulmasta maksa itseään takaisin, jos lasien tarvitsija myös maksaa lasit. Oikeastaan tilanne on päinvastainen: ALV:a ropisee jokaisesta vaihdosta, optikoiden palkoista ja liikkeiden voitosta verot, työllisyys... 

Vierailija
139/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on myös gynelogi maksullinen. Miksi? Koska se on naisten lääkäri. Julkiselta puolelta on todella vaikea päästä gynelle, tarvii useamman peruslääkärikäynnin jne. ennen kuin lähetettä tulee.

Ei urologille pääsy ole yhtään sen helpompaa kuin gynelle pääsykään.

Vierailija
140/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan ap. Mä otan ilomielin sun huonon näön ja silmälasit, niin ota sä tää mun keliakia. Okei.