Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?

Vierailija
11.01.2026 |

En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka? 

Kommentit (256)

Vierailija
181/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoitamaton keliakia on vaaraksi.Ottakaa selvää asioista ja tuotteet, jauhot ja muut maksaa todella paljon.

Onhan se vaaraksi, mutta sen hoitoon ei tarvita jauhoja. Ruokavalion voi rakentaa myös ilman gluteeniviljoja. Ei tarvita pastaa, leipää eikä leivonnaisia ollenkaan.

Mutta kyse on syömisestä! Ihminen ei elä ilman ruokaa ollenkaan. Et voi noin tylysti vaan sanoa, että älä syö. Tai voit tietysti mutta kuulostat kyllä tosi vit tumaiselta ihmiseltä. Entä jos joutuisit tyytymään vain yhteen silmälasiin? Kyllä se riittää, että näet edes toisella silmällä. Mihin sitä kahta tarvitsee? Keliaakikko joutuu luopumaan paljosta.

Minulla on erittäin laajat ruoka-aineallergiat. Minulle on täysin selvää lukea jokaisen kaupasta ostamani ruokapakkauksen tuoteseloste, jotta tiedän, voinko syödä sitä. Syöminen ulkona tai kavereiden kanssa on hankalaa. Mitään minulle sopivaa ei automaattisesti ole listalla, toisin kuin gluteenittomia, joita on nykyään yleensä monia per paikka. Keliaakikot aina hehkuttavat, kuinka ruokarajoitteet oli niin hyvin huomioitu ja oli valinnanvaraa. Itse en välttämättä löytänyt mitään sopivaa.

Eli tiedän oikein hyvin, mitä ruokarajoitteet tarkoittavat. Olen kuitenkin sitä mieltä, että keliakian rajoittavuutta ja ruokavalion kalleutta liioitellaan. Vältettäviä ruoka-aineitahan on noin neljä, eikä montaakymmentä niinkuin minulla.

Vierailija
182/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot eivät ymmärrä sairastumisen kuluja yhtään eivätkä tavallisten ihmisten käyttövaroja. Silmälasit ovat törkeän hintaisia, sillä joku vetää välistä muovin hinnasta! Samoin kuulolaitteet joutuu itse maksamaan. Sairastumisen kuluihin kuuluu myös taksimatkat, kelakorvausta harva hakee. Silti kulu on 25€ per matka. Poliitikot luulee, että kaikki saavat 4000€ käteen. Pitää ottaa ylisuuret eläkkeet pois ja kaikilta, joilla on suuria tuloja, jotta jokaisella olisi ihmisarvoinen elämä!

Kuulolaitteet ja niihin liittyvät käynnit on kylläkin maksuttomia julkisella. Ne ovat lainatavaraa ja aika monella pöytälaatikossa käyttämättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kuole vaikka ei olisikaan silmälaseja. 

Aika nopeasti jää ulkona auton alle tai kävelee ojaan ja teloo itsensä, jos ei näe kunnolla.

Vierailija
184/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät

Keliaakikko voi syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa ja leivän tilalla puuroa. Puutosta saa ihan samat ravintoaineet kuin leivästä.

Kaikki eivät voi syödä kauraakaan. Vai leivän tilalla puuroa. 

Harvemmin tulee syötyä leipää tai puuroa. Ihminen pärjää ilmankin.

Vierailija
185/256 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen selittelyä tuo on, että gluteeniton ruokavalio maksaa paljon enemmän? Ette ole sitten kuulleet marinoimattomista lihoista, kasviksista, juureksista? Leipää voi tehdä itse eikä ne jauhot nyt niin paljon enemmän maksa. Leikkeleet, juusto ja levitteet ovat gluteenittomia. Eikä ole mikään pakko syödä leipää ollenkaan. Ihan on omasta valinnasta kiinni miten asian hoitaa.

Huono näkökyky ei ole oma valinta ja silmälasit on pakko olla, jos näkö on huonontunut. Voi olla ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit/piilarit. Töissä on pakko nähdä. Oikeanlaiset silmälasit vie pääkivun pois. Silmälasit voi maksaa paljon eikä kunnollisia silmälaseja todellakaan saa muutamalla kympillä.. Myös piilarit maksaa eikä niitä voi kaikki käyttää. Laserleikkaus on kallis eikä kaikilla ole varaa siihen. Kaikkien silmiä ei voi edes leikata.

Kyllä se kuu

Samoin jos pystyy syömään palkokasveja, kauraa, porkkanaa ja kaaleja, pääsee paljon halvemmalla ruokakuluissa. Kun et pysty, ruoka maksaa enemmän. Ei sitä kukaan korvaa, ihan itse joutuu maksamaan ruokarajoitteistaan. Miksi juuri yksi ruokarajoite olisi erityiskorvattava, kun muutkaan, mahdollisesti hankalammat ja kalliimmat, eivät ole?

Vierailija
186/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEILLÄ SAIRAUSKASSA MAKSAA JOKATOINEN VUOSI SILMÄLASIT, ja korvaa kaikki sairauskulut jotka jää kelan maksamien lisäksi 6e omavastuulla. Lääkkeet, labrat, kuvantamiset, lääkärinpalkkiot, sairaalamaksut, matkakulut hoitoihin. Eli mikä tahansa maksaa meille sen 6e. Ja jos vie useamman lapun kerralla kassalle, niin se kerta maksu on sen 6e 

Vierailija
187/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakiatuki poistettiin jo n. 10 vuotta sitten. Siis se vähän alle 24e/kk 😄

Niin haluaisiko joku nyt kertoa, että mistä tässä ketjussa on kysymys?

Juu ei ole kivaa likinäkö eikä keliakia, itselläni on molemmat. Mutta se nyt ei keliakiaa sairastavan syytä ole, ettei silmälaseihin saa korvausta.

Joo, joskus yli kymmenen vuotta sitten alkoi se hypetys gluteenin "vaarallisuudesta". Tuli mm. se kirja "vaaralliset viljat". gluteenia alettiin pitää yhtä vaarallisena kuin sokeria. Monet joilla ei ollut tutkitusti keliakiaa mutta muita vaivoja kuten ihosairauksia, nivelkipuja ja autoimmuunisairauksia ja korkea verenpaine, väittivät saavansa helpotusta viljattomasta ruokavaliosta. Sitten tietenkin Hollywoodin kaunottaret väittivät pysyvänsä hoikkina sen ansiosta. Sitä alettiin käyttämään painonhallinnan apuna. Uskottiin että gluteeni oli haitallisempaa kuin tärk

Vehnä, ruis ja ohra sisältävät liukenematonta kuitua ja ns. FODMAP-hiilihydraatteja. Moni on saanut vatsan turvotuksen, ilmavaivat, kroonisen ummetuksen tai ripulin loppumaan jättämällä nuo pois. Ongelma ei siis olekaan gluteenissa kaikille mutta silti "gluteeniviljat" ovat itsellenikin ihan myrkkyä. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi syödä leipää tai pastaa kun voi korvata ne (gluteenittomalla) kauralla, juureksilla, marjoilla ja kasviksilla. Esim. aamupalaksi kaurapuuroa mustikoilla ja keitetty kananmuna. Leivät kun jättää pois niin ruokavalio siistiytyy muutenkin huomattavasti, kun ei tarvita margariineja, leikkeleitä ja juustoja. Ihan terveyshypetyksen arvoinen juttu todellakin edelleen

Vierailija
188/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin jotkut työtoverit ovat saaneet lasit työteterveyden kautta  ( HUS ) ja siskoni    pääsee gynelle ilmaiseksi työteveyslääkärin kautta kuten moni ystävä myös. Itse pääsen kyllä läkäriin kun  kaverini  on Lääkäriasemalla  omistaja.

Meiltä saa muutaman satkun näyttöpäätelaseihin työnantajalta, mutta koko ajan käytettäviin laseihin ei saa mitään. Kun on kaltaiseni kierosilmäinen kaksitehojen käyttäjä, niin näyttöpäätelasit on mulle turhat. 

Vierailija
189/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kuole vaikka ei olisikaan silmälaseja. 

Ei kuole. Mutta mä olisin ilman silmälaseja työkyvytön. 

Vierailija
190/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuki sitä, tuki tätä, tuki tuohon, tuki tuki tuki..

Huoh!

Sitten ihmetellään, kun ketään ei kiinnosta työt.

Sitten ihmetellään,  kun rahat loppuu. 

Vierailija
191/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin jotkut työtoverit ovat saaneet lasit työteterveyden kautta  ( HUS ) ja siskoni    pääsee gynelle ilmaiseksi työteveyslääkärin kautta kuten moni ystävä myös. Itse pääsen kyllä läkäriin kun  kaverini  on Lääkäriasemalla  omistaja.

Meiltä saa muutaman satkun näyttöpäätelaseihin työnantajalta, mutta koko ajan käytettäviin laseihin ei saa mitään. Kun on kaltaiseni kierosilmäinen kaksitehojen käyttäjä, niin näyttöpäätelasit on mulle turhat. 

Itse kysyin kerran työnantajalta mahdollisuutta näyttöpäätelaseihin, mutta kovin vaikealta tuntui niiden saaminen olevan. Kaiken lisäksi laseja olisi saanut käyttää vain näyttöpäätetyötä tehtäessä ja esimerkiksi tauolle tai vessareissulle lähtiessä ne olisi pitänyt ottaa pois päästä. En sitten halunnut niitä, kun laseja olisi pitänyt edes takas venkslaamaan päivän mittaan. Ja esimies ihan varmasti olisi seurannut mitä lasit minulla olisi ollut muualla kuin koneen ääressä.

Vierailija
192/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MEILLÄ SAIRAUSKASSA MAKSAA JOKATOINEN VUOSI SILMÄLASIT, ja korvaa kaikki sairauskulut jotka jää kelan maksamien lisäksi 6e omavastuulla. Lääkkeet, labrat, kuvantamiset, lääkärinpalkkiot, sairaalamaksut, matkakulut hoitoihin. Eli mikä tahansa maksaa meille sen 6e. Ja jos vie useamman lapun kerralla kassalle, niin se kerta maksu on sen 6e 

Olisi kyllä kätevä. Itsellä vaan ei tuollaista luxusta ole.

Vierailija
193/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot eivät ymmärrä sairastumisen kuluja yhtään eivätkä tavallisten ihmisten käyttövaroja. Silmälasit ovat törkeän hintaisia, sillä joku vetää välistä muovin hinnasta! Samoin kuulolaitteet joutuu itse maksamaan. Sairastumisen kuluihin kuuluu myös taksimatkat, kelakorvausta harva hakee. Silti kulu on 25€ per matka. Poliitikot luulee, että kaikki saavat 4000€ käteen. Pitää ottaa ylisuuret eläkkeet pois ja kaikilta, joilla on suuria tuloja, jotta jokaisella olisi ihmisarvoinen elämä!

Kuulolaitteet ja niihin liittyvät käynnit on kylläkin maksuttomia julkisella. Ne ovat lainatavaraa ja aika monella pöytälaatikossa käyttämättä. 

Kuulolaitetarvikkeet kuten patterit, vahasuojat ja korvakappaleet käyttäjä maksaa itse. Esimerkiksi 6 kappaleen patteripakkaus maksaaa laadusta riippuen n. 3,50-5 euroa ja yksi patteripari kestää ainakin minulla vajaan viikon.  Niitä kuulolaitteita ei todellakaan pitäisi pitää käyttämättöminä pöytälaatikossa, sillä kuulolaitteet ja sitä myötä paremmin kuuleminen parantaa huomattavasti huonosti muuten kuulevien elämisen laatua ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa, kuuleminen on myös turvallisuustekijä esim. liikenteessä ja huonosti kuuleminen voi jouduttaa myös muistisairauden puhkeamista ja etenemistä.

Vierailija
194/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen selittelyä tuo on, että gluteeniton ruokavalio maksaa paljon enemmän? Ette ole sitten kuulleet marinoimattomista lihoista, kasviksista, juureksista? Leipää voi tehdä itse eikä ne jauhot nyt niin paljon enemmän maksa. Leikkeleet, juusto ja levitteet ovat gluteenittomia. Eikä ole mikään pakko syödä leipää ollenkaan. Ihan on omasta valinnasta kiinni miten asian hoitaa.

Huono näkökyky ei ole oma valinta ja silmälasit on pakko olla, jos näkö on huonontunut. Voi olla ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit/piilarit. Töissä on pakko nähdä. Oikeanlaiset silmälasit vie pääkivun pois. Silmälasit voi maksaa paljon eikä kunnollisia silmälaseja todellakaan saa muutamalla kympillä.. Myös piilarit maksaa eikä niitä voi kaikki käyttää. Laserleikkaus on kallis eikä kaikilla ole varaa siihen. Kaikkien silmiä ei voi edes leikata.

Kyllä se kuu

Et sitten ymmärtänyt yhtään mitään mitä kirjoitin ruokavaliosta. Se on ihan omista valinnoista kiinni tuleeko siitä kallista vai ei.

Silmälasien kanssa ei voi samanlaisia valintoja tehdä vaan linssit on pakko olla tietynlaiset. 

Vierailija
195/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosituhannella olin näkövammainen ja sain silmälasini maksutta. Silloin myös muut sairaskulut olivat verovähennyskelpoisia. Sitten tuli ns VALTAVA uudistus, 90-luvun lama ja nämä edut poistettiin. Nyt näen huonommin kuin silloin ja kaikki pitää siis maksaa itse. Yhden linssin hinta on noin 500 euroa. Jos silmälasit on pakko uusia, odotan tarjousta jossa saa kaksi linssiä yhden hinnalla. Ilman silmälaseja olisin työkyvytön ja tarvitsisin varmaan sitä sokeain valkoista keppiä.

Vierailija
196/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyin kerran työnantajalta mahdollisuutta näyttöpäätelaseihin, mutta kovin vaikealta tuntui niiden saaminen olevan. Kaiken lisäksi laseja olisi saanut käyttää vain näyttöpäätetyötä tehtäessä ja esimerkiksi tauolle tai vessareissulle lähtiessä ne olisi pitänyt ottaa

Meillä jotakuinkin samat säännöt. Siksi en ole tullut niitä hankkineeksi. Edellisellä työnantajalla sai jonkun pienen korvauksen silmälaseista, jos niihin oli tarvetta. Korvauksen sai muistaakseni joka kolmas vuosi. 

Vierailija
197/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit saa 29 eurolla eikä huono näkö ole sairaus, eri asia on täysin sokea. Keliakia on sairaus ja siinä missä joku pärjää ilman silmälaseja ei keliaakikko voi syödä viljaa 

Vierailija
198/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit saa 29 eurolla eikä huono näkö ole sairaus, eri asia on täysin sokea. Keliakia on sairaus ja siinä missä joku pärjää ilman silmälaseja ei keliaakikko voi syödä viljaa 

Tässä ketjussa on moneen kertaan kerrottu, että kunnollisia silmälaseja kunnollisilla linsseillä ei todellakaan saa noin halvalla. Mutta jatka toki oman tyhmyytesi esille tuomista.

Gluteenitonta ruokaa löytyy vaikka millä mitalla samaan hintaan kuin muille. Omaa tyhmyyttä, että ei osaa katsoa mitä ostaa ja tekee. Mikään pakko ei ole syödä leipää. 

Mulla pitää olla laktoositon ruokavalio enkä mä ole märisemässä, että mun pitää saada Kelasta tukea kalliimpiin tuotteisiin.

Vierailija
199/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin vi tun tyhmä??? Moni ei todellakaan pärjää ilman silmälaseja ja on jopa vaarallista kulkea tuolla ilman silmälaseja! Mulla ainakin on ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit eikä kyllä tulisi mieleen ajaa autoa ilman laseja. Vit tu mikä persereikä sä olet.

Lihat, kasvikset, juurekset, juusto, kinkun yms. ei ole viljaa sisältäviä ja löytyy vaikka mitä syömistä! Saman ne maksaa kuin muillekin vi tun tampio!!!!!

Vierailija
200/256 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on myös gynelogi maksullinen. Miksi? Koska se on naisten lääkäri. Julkiselta puolelta on todella vaikea päästä gynelle, tarvii useamman peruslääkärikäynnin jne. ennen kuin lähetettä tulee.

Mikäs tässä oli pointti? Ei urologikaan ole ilmainen vaikka onkin miehille. Itselläni todettu virtsarakon dyssynergia ja kyllä samalla tavalla piti käydä useamman kerran lääkärillä ennenkuin sai lähetteen urologille kun epäiltiin ensin vakavampaa sairautta. Tosin ei tämäkään mikään mukava vaiva ole.