Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?
En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka?
Kommentit (21)
Ei keliakiaan saa tukea!!!
Mistä tuommoista kuulit??
Tukea saat jos olet huume tai Alko riippuvainen. Sinne ne sairauksien tuet menevät. Ilmaisia ruiskuja, kalustetaan asunnot,että on lämmin mellastaa kun on pää sekaisin.
Mikä sairaus on silmälasit?
Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Ei keliakiaan saa mitään tukia... eikä kyllä silmälaseihinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Kyllä se sairaus on: likinäkö, hajataitto, karsastus, kaihi
En minä ainakaan pidä huvikseni silmälaseja. Hajataittoa ja likinäköä sairastan
Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tukea saat jos olet huume tai Alko riippuvainen. Sinne ne sairauksien tuet menevät. Ilmaisia ruiskuja, kalustetaan asunnot,että on lämmin mellastaa kun on pää sekaisin.
Pitää identifioida itsensä narkomaaniksi tai alkoholistiksi.
Keliakia on huomattavasti ikävämpi ja kalliimmaksi käyvä vaiva kuin huononäköisyys. Eikä siihen saa tukea kuin lapset ja nekin vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Alhaista.
Minulla on Sjögrenin oireyhtymä ja siitä johtuvaa kuivasilmäisyyttä, joten kyllä voidaan puhua sairaudesta, koska en pärjäisi peruslinsseillä ilman vahvuuksia ja monitehoja. Työntekokin kärsii, ja taas näöntarkkuus vaihtelee ja näen pienet kuviot ja tekstit hämärästi silmälaseista huolimatta.
Toiset sairaudet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Pitäisi olla "pahemmat" diagnoosit kuten vaikkapa kehitysvammaisuus, niin johan on kaikki mahdollinen tuki käsien ulottuvilla.
Oletko ap kateellinen keliaakikoille? Tuollaista asennetta ei voi muuten ymmärtää. Mitä jos sairastut siihen itsekin?
Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.
Ai että mikä sairaus on silmälasit? Sairaus siinä mielessä, että monet ei yksinkertaisesti pärjää ilman silmälaseja yhteiskunnassa. En minäkään näkisi toimia töissä tai missään muuallakaan ilman silmälaseja. Vahvuudet on -5.75 ja lasit päässä korjaantuu normaaliksi.
Silmälasit on ihan ryöstöhinnoiteltuja nykyään. En voi mitään sille että olen syntymälahjana saanut huonon näön. Ikääntymisen myötä näkö vain heikentyy ja tarvitsen monitehot. Viimeisimmät monitehot maksoivat 1300 €. Minun linssini eivät koskaan ole olleet halpoja varastovahvuuslinssejä, vaan näkö on niin huono, että pitää vielä parhaat hionnat ottaa, ettei linsseistä tule paksuja pullonpohjia.
Ennen silmälaseista sai verovähennyksen. Nykyään se ei ole järkevää, koska miltei kaikilla on jossain vaiheessa silmälasit. Ihan turhaa byrokratiaa, jos silmälaseista saisi korvauksen eikä se hyödyttäisi veronmaksajia lainkaan: enemmän maksettavaa kuin hyötyä.
Jos on ilmaisia silmälaseja vailla, niin kannattaa mennä varusmiespalvelukseen armeijaan. Siellä saa ilmaiset lasit, jos ei ole ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää nykyään saa tukea. Eikä se edes ollut kuin jotain parikymppiä kuussa. Mutta kateellisuudelle ei vedä vertoja mikään.
Voihan asioita ihmetellä ja kyseenalaistaa ilman, että on kyse kateudesta. Kuka on sanut, että ap on kateellinen?
Silmälasit on monelle tärkeä apuväline, jotta pärjää työssä ja elämässä - vähän sama kuin toiselle kuulolaite.
Voihan sitä miettiä, että miksi......
Miksi esim. lapsettomuushoitoihin saa tukea? Onko kyse sairaudesta?
Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa.
Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla
Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät
En tiedä pitääkö tuo sitten millään tasolla paikkaansa. Ei toimeentulotuella elävien ainakaan tarvitse maksaa omia silmälasejaan.