Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?
En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Useimmat sellaiset vaivat jotka vaativat silmälaseja olisivat korjattavissa kirurgialla. Mutta koska tällainen kirurgia on kallista niin useimmat ihmiset jättävät leikkaukset tekemättä ja mieluummin käyttävät laseja jotka ovat kertainvestointina halvempia vaikka itse asiassa leikkaus tulisi pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvemmaksi.
Silmäkirurgia ei usein korjaa esim. likinäköä täysin. Näkö ei myöskään säily aina muuttumattomana, se saattaa esim. heikentyä asteittain, jolloin kertainvestointi ei olekaan enää kertainvestointi. Lisäksi kirurgiaan sisältyy aina riski ja operoidut silmät kuivuvat enemmän kuin leikkaamattomat.
Se, miksi joitakin elämää haittaavia asioita korvataan ja joitakin ei, on monen tekijän summa: perinne, kustannukset, edunvalvonta, politiikka jne. Keliakia oli aiemmin harvinainen diagnoosi ja erikoisruokavalio suhteessa kalliimpi kuin nykyään. Lapsille korvataan edelleen silmälaseja ainakin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät
Mun rillit maksoi 1700 €. Läheskään kaikki rillipäät ei pärjää noilla muutaman kympin peruslaseilla.
Olisin halunnut laseroida miinukseni pois tai ainakin sellaiselle tasolle, jolla en ole täysin avuton ilman laseja. Silmälääkäri kuitenkin kieltäytyi leikkaamasta, koska kärsin vaikeasta kuivasilmäisyydestä ja kaikkiin leikkauksiin liittyy riski siitä että silmät kuivuu entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia ei ole oikeasti tauti kun syöt vaan oikeaa ruokaa. Kuka käskee sinun syödä suomalaista viljaa ? Mietipä vähän asiaa kun kitiset olematonta asiaa.
Totta tämän logiikan mukaan allergioitakaan ei ole, kun vaan välttää allergisoivaa asiaa. Eikä varmaan verenpainetautikaan ole olemassa, kunhan vaan elää ilman verenpainetta nostattavia asioita jne. Diabetes2 on ihan huuhaata, kunhan vaan elää terveellisesti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia ei ole oikeasti tauti kun syöt vaan oikeaa ruokaa. Kuka käskee sinun syödä suomalaista viljaa ? Mietipä vähän asiaa kun kitiset olematonta asiaa.
Totta tämän logiikan mukaan allergioitakaan ei ole, kun vaan välttää allergisoivaa asiaa. Eikä varmaan verenpainetautikaan ole olemassa, kunhan vaan elää ilman verenpainetta nostattavia asioita jne. Diabetes2 on ihan huuhaata, kunhan vaan elää terveellisesti. :D
Keliakia ja allergiaa voi toden totta ihan helposti hoitaa niin että jättää vaan ne epäsopivat asiat pois ruokavaliosta. Verenpaine ja diabetes ovat sitten vaikeampia koska niihin ei ole mitään yksiselitteistä hoitoa ja molemmat voivat kohdata myös henkilöä jonka elintavat ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut laseroida miinukseni pois tai ainakin sellaiselle tasolle, jolla en ole täysin avuton ilman laseja. Silmälääkäri kuitenkin kieltäytyi leikkaamasta, koska kärsin vaikeasta kuivasilmäisyydestä ja kaikkiin leikkauksiin liittyy riski siitä että silmät kuivuu entisestään.
Tämä! Kuivat silmät ja lisäksi verkkokalvon rappeuma, ei laserointia. Maksetaan sitten aivan järjettömiä hintoja silmälaseista. Käyn silmälääkärillä joka toinen vuosi tuon sairauden takia, aina lääkäri ehdottaa, että nyt olisi hyvä aika vaihtaa lasit. Onko niissä jotain vikaa? Onko riittämättömät mulle? Ei ole ei. No, sitten mä käytän niitä niin kauan kunnes vikaa löytyy... kulumista, liikaa naarmuja. Ei mulla ole joka toinen vuosi varaa vaihtaa rillejä tuosta noin vaan.
Pari tonnia pätkähtää kerralla, eikä edes mitään kauniita kehyksiä saa, vain välttämättä. Jurppii ihan hitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla tais viimeksi saada Kelasta avustusta silmälasien hankintaa varten.
90 luvullakin vielä sai. Anoppi osti aikuiselle pojalleen uudet lasit muutaman kerran. Kyllä sitä ihmeteltiin, että mitä se selitteli sossuun, että rahat sai. Mutta silloin sitä oli vielä jaossa millon mistäkin syystä. Kaveri kävi viikon kanarialla sossun piikkiin, kun työttömyys stressas niin paljon. Siitä on siis olemassa ihan paperinen päätöskin.
Kanarian viikoista en tiedä mutta vielä ihan tänä päivänäkin voi saada sosiaalitukea harkinnanvaraisena toimeentulotukena hyvinvointialueelta silmälasien hankintaan. Mutta se toimii niin että silloin saa maksuosoituksen tiettyyn kilpailutettuun liikkeeseen eikä saa mitään super erikoisia laseja vaan sellaiset jotka maksavat ehkä korkeintaan parisataa.
Vierailija kirjoitti:
Mutkat suoriksi vetäen esittäisin kysymyksen, miten joku voi tosissaan ajatella, että silmälasit eivät kuuluisi henkilökohtaisiin hankintoihin, vaan niihin pitäisi saada jotain tukea? Tällä en tietenkään tarkoita vaikeasti heikkonäköisiä ja varsinaisesti silmäsairairaita, joiden tilanne on rinnastettavissa muihin sairauksiin tai vammoihin.
Vastaus: minä olen työkyvytön ilman silmälaseja. Lisäksi en voisi liikkua kotini ulkopuolella ilman avustajaa, ellei minulla olisi silmälaseja. Minusta silmälasit ovat ennen kaikkea apuväline. Niiden hankintaan pitäisi saada kelakorvaus, jotta pystyy toimimaan yhteiskunnan tuottavana jäsenenä.
Niinpä. Ilman silmälaseja ei voi opiskella, eikä tehdä töitä, ei edes liikkua ja niillä on valtavasti hintaa. Leikkaukset eivät sovi kaikille ja tyypillisesti likinäkösille tulee ongelmia iän myötä vielä lisää. Mutta toki Suomessahan säästetään muutenkin jättämällä vain ihmiset tutkimatta ja diagnosoimatta. Voi vaan todeta potilaalle, että lääketiede ei osaa selittää ja that`s it. Onni on saada diagnoosi ja siihen Kela-korvatut hoidot ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla tais viimeksi saada Kelasta avustusta silmälasien hankintaa varten.
90 luvullakin vielä sai. Anoppi osti aikuiselle pojalleen uudet lasit muutaman kerran. Kyllä sitä ihmeteltiin, että mitä se selitteli sossuun, että rahat sai. Mutta silloin sitä oli vielä jaossa millon mistäkin syystä. Kaveri kävi viikon kanarialla sossun piikkiin, kun työttömyys stressas niin paljon. Siitä on siis olemassa ihan paperinen päätöskin.
Kanarian viikoista en tiedä mutta vielä ihan tänä päivänäkin voi saada sosiaalitukea harkinnanvaraisena toimeentulotukena hyvinvointialueelta silmälasien hankintaan. Mutta se toimii niin että silloin saa maksuosoituksen tiettyyn kilpailutettuun liikkeeseen eikä saa mitään super erikoisia laseja vaan sellaiset jotka maksavat ehkä korkeintaan parisataa.
Se kuinka kalliit lasit saa riippuu siitä, kuinka kalliit lasit tarvitaan. Miinus ykkösen näölle riittää halvat peruslinssit, kun taas miinus kympin silmät joissa on myös hajataittoa ja piilokarsastusta tarvitsee kahteen tai ehkä kolmeenkin kertaan ohennetut linssit, joihin sisältyy pinnoitteet.
Ei saa kumpaankaan.
On sekä keliakia, ja tarvitsen lasit.
Oliko muuta?
Enkä muuten valita. Joo, vatuttaa maksaa leivästä enemmän mutta sellaista se on. Yhteiskunnalla ei ole varaa ihan kaikkeen.
Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät
Kun on reipas likinäkö -8, hajataittoa ja ikänäkö, niin lasien hinta on lähempänä tonnia. En pärjää ollenkaan ilman silmälaseja, en pääsisi edes töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei keliakiaan saa mitään tukia... eikä kyllä silmälaseihinkaan.
Kelasta voi hakea harkinnanvaraista tukea silmälaseihin, jos on toimeentulotukipäätös.
Kyllä hoitamaton keliakia on vaaraksi.Ottakaa selvää asioista ja tuotteet, jauhot ja muut maksaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun siihen "onnekkaaseen" joukkoon, jonka näkö on niin huono että minut rinnastetaan silmälasihankinnoissa näkövammaiseen. Saan siis ilmaiset lasit (kehykset ja linssit) 5 vuoden välein. Kieltämättä korpeaa, että toimeentulotuen varassa elävät saa ilmaiset lasit 3 vuoden välein - nekin, jotka tarvitsee laseja vain osan ajasta, toisin kuin minä joka en pysty tekemään ilman laseja käytännössä mitään... Ihan kuin minun lasini kestäisi käyttöä 2 vuotta pidempään.
Missä se raja menee, onko määritelty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keliakiaan saa mitään tukia... eikä kyllä silmälaseihinkaan.
Kelasta voi hakea harkinnanvaraista tukea silmälaseihin, jos on toimeentulotukipäätös.
Ja pelkkää työmarkkinatukea saava lähes sokea säästää itse siitä 595e /kk summasta ne yli tonnin rillit.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/a/74-20090486
Ainakin lapset saa. Mutta alaikäisen silmälaseihin ei saa.
Ei saatu tyttären laseihin vaikka opettajat huomas huonon näön. Lahes muutama vuos sitten. Joten osamaksulla sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat sellaiset vaivat jotka vaativat silmälaseja olisivat korjattavissa kirurgialla. Mutta koska tällainen kirurgia on kallista niin useimmat ihmiset jättävät leikkaukset tekemättä ja mieluummin käyttävät laseja jotka ovat kertainvestointina halvempia vaikka itse asiassa leikkaus tulisi pitkällä aikavälillä todennäköisesti halvemmaksi.
Sukuelinkirurgiaan pääsee sentään yhteiskunnan kustantamana. Laserleikkaus pitää itse kustantaa, vaikka kyseinen toimenpide maksaisi itsensä takaisin.
Mä joudun maksamaan itse sekä monitehot, että keliakian kalliimmat ruokakulut. 😡
Leipää pitää olla. En elä pelkällä puurolla.
Harva täysin sokea työllistyy. Eläkkeellä saa vain eläkkeensaajan tuen, joka on ruhtinaallinen 84 euroa. Puolisollani on silmänpohjanrappeuma ja hän vaihtaisi mielellään kaikki vammaisetunsa toimiviin silmiin. Jos voisit vaihtaa terveet silmäsi vajaaseen 500 euroon kuussa, invapysäköintilupaan ja valkoiseen keppiin vaihtaisitko?