Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin toistuva painajaiseni on raskauspainajainen

Vierailija
08.05.2024 |

Väsyttää julmetusti. Aamuyön nukuin huonosti kun painajainen herätteli välillä ja jatkui taas. Huomasin olevani vahingossa raskaana ja suunnittelin keskeytystä. Äitini oli raskaudesta innoissaan, kuten olisi oikeastikin, ja jopa edesmennyt mummuni tuli käymään "ilouutisen" kuultuaan. Minä suunnittelin keskeytystä ja itkin yksinäni. Unen lopussa jossain lääkärissä tajusin etten voi tehdä keskeytystä, mutta en missään nimessä halua synnyttää lasta. Syyllisyyden tunne on näissä unissa aina päällimmäisenä ja hyvin vahvana.

En usko että unilla on sen kummempia merkityksiä, mutta kai näissä usein toistuvissa on joku logiikka. Onko muilla jotain aiheita jotka tulevat painajaisiin säännöllisesti? Muita veloja jotka heräävät hiessä oltuaan unessa raskaana?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama toistuva painajainen. En ole vela, vaan minulla on kaksi teini-ikäistä lasta. Lisää lapsia en enää halua. Unessa tajuan, että taas vauva-arki pitää aloittaa uudelleen. 

Vierailija
2/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen toistuvasti unta, jossa on aamu ja tapahtuu kaikkea outoa jonka vuoksi lopulta myöhästyn koulusta. Olen aikuinen ja valmistunut vuosia sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama toistuva painajainen. En ole vela, vaan minulla on kaksi teini-ikäistä lasta. Lisää lapsia en enää halua. Unessa tajuan, että taas vauva-arki pitää aloittaa uudelleen. 

Itseasiassa piti lisätä aloitukseen kysymys, että näkeekö noita samantyyppisiä unia myös ne joilla on lapsia mutta jotka eivät halua enempää. Ilmeisesti!

Ap

Vierailija
4/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne pahimmat pelot tulevat uniin. Siihen lisäksi se fakta, että mikään ehkäisy ei ole 100% luotettava (pl.selibaatti). Taisi myös joku näyttelijätär aikoinaan lopettaa parisuhteensa raskauspelon takia.

Tuplaehkäisy ehkä auttaa, jos olet parisuhteessa (kierukka tmv+kondomi). Jos muu ei auta, niin terapia ja aika hoitavat ongelnan, kun pääset vaihdevuosien yli. Itselläni on joskus ollut raskauspelkoja, mutta näin sinkkuna siitäkään ei tarvitse huolestua. Tsemppiä!

Vierailija
5/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen toistuvasti unta, jossa on aamu ja tapahtuu kaikkea outoa jonka vuoksi lopulta myöhästyn koulusta. Olen aikuinen ja valmistunut vuosia sitten.

Tämä on ainakin meemien perusteella aika yleistä. Itse näen myös melko usein unta jossa myöhästyn töistä joidenkin älyttömien surkeiden sattumusten sarjojen vuoksi. Bussit eivät kulje, taksit ovat lakossa, autosta loppui bensa, puhelin ei toimi eli en voi soittaa pomolle, kävellessä nyrjäytän nilkkani... Millään sinne töihin ei vaan pääse ja paniikki sen kun kasvaa.

Ap

Vierailija
6/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-vuotias, lapset ovat nuoria aikuisia ja näen raskauspainajaisia. Vaihdevuodet ovat olleet jo 3 vuotta ja minulla on mirena-kierukka. Unessa mietin miten kamalaa saada vauva tässä iässä, miten rankkaa se tulee olemaan ja miten puistossa muut äidit otaksuvat että olen vauvan isoäiti😱

Vierailija
7/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne pahimmat pelot tulevat uniin. Siihen lisäksi se fakta, että mikään ehkäisy ei ole 100% luotettava (pl.selibaatti). Taisi myös joku näyttelijätär aikoinaan lopettaa parisuhteensa raskauspelon takia.

Tuplaehkäisy ehkä auttaa, jos olet parisuhteessa (kierukka tmv+kondomi). Jos muu ei auta, niin terapia ja aika hoitavat ongelnan, kun pääset vaihdevuosien yli. Itselläni on joskus ollut raskauspelkoja, mutta näin sinkkuna siitäkään ei tarvitse huolestua. Tsemppiä!

En varsinaisesti pelkää raskautta valveilla ollessani, tosin pidän melko hysteerisesti huolta ehkäisystä (onneksi myös mieheni tekee samoin). Unissa tuo pelko ja etenkin vahingon mukanaan tuoma syyllisyys taas on musertavaa. Olen aika tasainen ja tunne-elämältäni latteahko tyyppi, eli ehkä se pelko on olemassa mutta puskee esiin vain jotenkin alitajunnassa. Jos näitä nyt alkaa kunnolla analysoimaan.

Ap

Vierailija
8/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen välillä samaa painajaista. Herään ihan tuskanhiestä märkänä. Mulla on yksi lapsi ja enempää en halua lapsia ikinä. Raskaus, synnytys ja vauva-aika olivat hirveitä kokemuksia. Onneksi tuo ainokainen kasvaa ja kehittyy koko ajan. Kavereiden vauvoja nähdessä huokaisen helpotuksesta kun ne saa ojentaa takaisin "omistajalleen" eikä ne ole omia! 

Vierailija
9/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen välillä tuollaista unta. Unessa olen jo tosin niin pitkällä, ettei keskeytystä voida enää tehdä. Minulla on yksi lapsi,  enkä halua enempää. Mietin paljon sterilisaatiota ja siihen pääsemisen vaikeutta (haluaisin kovasti). Lieneekö uneet johtuvan siitä. En halua enää kokea vauva- tai pikkulapsiaikaa, raskauden kauheudesta puhumattakaan. 

Vierailija
10/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun yöni hyvin ulkoilun takia.En näe painajaisia. En myöskään ole F.B/ instagram.Eikä puhelimeni häiritse minua tai orjuuta.Koska en hankinut älypuhelinta enkä hanki.

Vierailija
11/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen välillä tuollaista unta. Unessa olen jo tosin niin pitkällä, ettei keskeytystä voida enää tehdä. Minulla on yksi lapsi,  enkä halua enempää. Mietin paljon sterilisaatiota ja siihen pääsemisen vaikeutta (haluaisin kovasti). Lieneekö uneet johtuvan siitä. En halua enää kokea vauva- tai pikkulapsiaikaa, raskauden kauheudesta puhumattakaan. 

Joskus myös minun unissani raskaus on liian pitkällä, joissain unissa jopa synnytän tai olen jo hetken aikaa ollut äiti. Ne ovat pahimpia versioita; syyllisyys painaa mieltä vielä heräämisen jälkeenkin. Rakastan unessa vauvaa mutta tiedän että elämäni on pilalla ja olen tehnyt hirveän virheen. Olen vastuussa ihmisestä joka on riippuvainen minusta, mutta haluaisin vain perua koko homman. Joskus nuorempana herätessäni tuollaisesta unesta aloin itkeä. Enkä itke oikeastaan ikinä.

Ap

Vierailija
12/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun yöni hyvin ulkoilun takia.En näe painajaisia. En myöskään ole F.B/ instagram.Eikä puhelimeni häiritse minua tai orjuuta.Koska en hankinut älypuhelinta enkä hanki.

Hienoa. Käsittääkseni valtaosa ihmisistä näkee silloin tällöin painajaisia, osa useammin ja osa harvemmin. Minäkin nukun pääsääntöisesti hyvin ja painajaisia tulee ehkä kerran kahdessa kuussa. Niillä epäillään olevan evolutiivinen tarkoituskin, joten olisin ehkä jopa hieman huolissani jos en koskaan näkisi pahoja unia.

Ap

Vierailija
13/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti painajaisia, mutta yksi on se, että olen taas lukioissa ja mietin kirjoituksia. Ja samalla ihmettelen, mitä järkeä taas kirjoittaa, kun paperit jo on..

Toinen on raskaaksi tuleminen. Unessa on jo raskaus pitkällä ja yritän peitellä sitä, ettei kukaan tuttu huomaisi, koska hävettää. 

Ja ikää minulla siis 53. Oikeasti että unissa.

Vierailija
14/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lopettais se holtittoman erimiesten kanssa makaamisen ja ottaisi vastuun tekemisistään.

Vierailija
15/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela, nyt 58-vuotias,

Nuorempana nuo raskaus-painajaiset vaivasivat usein.

Olin reilusti yli 30 kun kävin teettämässä sterilisaation.

Painajaiset loppuivat siihen.

Vierailija
16/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina yhtäkkiä kauhukseni synnytyssalissa jo. Minulla on siis 2 aikuista lasta. Nuoremman synnytyksessä kipu meni yli sietokyvyn ja päätin, että lapsiluku on täynnä, tänne (synnytykseen)  en tule enää ikinä! Unessa mietin, että mikä ihme sai minut perumaan päätökseni ja haluan pois sairaalasta. Näitä unia tulee aina välillä ja ne aktivoituu, jos elämässäni on kipua ja sairautta. Eivät liity oikeasti raskauden pelkoon minulla mitenkään.

Vierailija
17/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsia, eikä minua olisi haitannut, vaikka lapsia olisi tullut enemmänkin. Itse asiassa, kun tuli selväksi, että lapsia ei meille enää tule, näin usein unta, että minulla oli taas vauva, jota imetin ja se oli ihanaa. Haikeita unia, mutta luonnollisia luopumisen unia. Painajaisia näen puolestaan usein silloin, kun elämässä on kuormittava tai kiireinen vaihe. Silloin näen unta, että meillä on sukujuhlat ja meinaan hukkua hommiin. Ruokaa pitäisi laittaa, vieraat ovat jo paikalla ja jostain syystä minulla on valtava pyykkivuorikin pestävänä samaan aikaan.

Vierailija
18/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt varsinaisesti painajaisia, mutta yksi on se, että olen taas lukioissa ja mietin kirjoituksia. Ja samalla ihmettelen, mitä järkeä taas kirjoittaa, kun paperit jo on..

Toinen on raskaaksi tuleminen. Unessa on jo raskaus pitkällä ja yritän peitellä sitä, ettei kukaan tuttu huomaisi, koska hävettää. 

Ja ikää minulla siis 53. Oikeasti että unissa.

Jotenkin huvittavaa että tuollaisetkin kokemukset, kuten yo-kirjoitukset, voivat jättää vuosikymmeniksi jäljen ja palata kummittelemaan unissa. :D Mieheni pahin toistuva uni liittyy armeijaan; hän havahtuu joutuneensa sinne uudestaan eikä saa millään todistettua kellekään että on käynyt sen jo vuosia sitten. Kaikki tiedot hänen sotilasarvostaan yms. ovat hävinneet bittiavaruuteen, ja asevelvollisuus on suoritettava uudestaan. Noiden unien jälkeen ei kuulemma uni hetkeen tulekaan jos keskellä yötä siihen herää.

Ap

Vierailija
19/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lopettais se holtittoman erimiesten kanssa makaamisen ja ottaisi vastuun tekemisistään.

Tiesitkö että myös saman miehen kanssa paneskellessaan voi tulla raskaaksi, ja/tai jännittää sitä että pettääkö ehkäisy?

Ap

Vierailija
20/29 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 30nä usein painajaista, jossa mulla oli yhtäkkiä vauva. En halunnut sitä enkä muistanut ruokkia sitä enkä ylipäätään halunnut sitä. 

Heräsin helpottuneena kun se olikin vain unta. En ole ikinä halunnut lapsia. Nyt olen 50 ja tyytyväinen valintaani. Saa elää rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi