1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?
Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille.
Omaisuus koostuu seuraavista:
4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€
140 000€ Nordean osakkeita
61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita
17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)
133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä
360 000€ arvosta fyysistä kultaa
Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.
Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v.
Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.
Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)
Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)
Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.
Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa!
Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa.
Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:llahan ei ole tietenkään mitään sijoitusomaisuutta ja töissäkäyntikin tarkoittaa pakollisten työhakemusten lähettämistä, jotta tuet juoksee. Ongelma on sinänsä kuitenkin todellinen ja luvut jollain tapaa realistisia.
Tuollaisessa tilanteessa myisin kaiken kiinteän ja sijoittaisin niihin varmoihin osingonmaksajiin. Sellaisiin, joilla on ihan jäätävän pitkä ja vakaa osingonmaksuhistoria. Niitä löytyy kuitenkin pilvin pimein ja tällä hetkellä monessa perinteisen alan firmassa on hyvät osinkoprosentit, kun sijoittajat ottavat niistä rahojaan pois ja tunkevat ne tekoälyyn tms.
Kannattaa myös miettiä mahdollisuutta muuttaa halvemman elintason maahan, jossa sillä 6000 eurolla/kk miinus verot saa paljon enemmän.
On kyllä kyseinen varallisuus ja käyn töissä onnekkaasti 26h viikossa ja tienaan siitä noin 2000€ netto. Ja jatkaisin miele
Ymmärrän hyvin, olen itsekin jäänyt kotirouvaksi, mutta ei tarvitse elää sijoitustuotoillani. Omaisuutta olisi hyvä miettiä minusta myös siltä kannalta, että se olisi sinulle vaivatonta eli miettiä jokin linjaus, ettei olisi "vähän kaikenlaista". Itselläni on ollut ajatuksena metsänomistus, jota kasvatetaan tuotoilla ja arvoasunto, jota myös itse käytän ja josta ei tule kuluja, mutta ei tuottoakaan. Se on ollut kahdesti vuokralla se meni ihan hyvin, mutta kaipasin omaa asuntoani.
AP:n varallisuudesta oikeasti alle 200 000 e tuottaa sellaista tuottoa, josta voisi laskea nostavansa sen 4% eikä se riitä mitenkään firetykseen. Lähes 1,5 miljoonaa on huonosti tuottavaa omaisuutta, tai omaisuutta joka ei tuota kuin myymällä sen. Onhan tämä suhde nyt aivan todella pielessä.
Kokemuksesta vinkkinä, että sen 60 000 € vuodessa voi saada esimerkiksi niin, että on pörssissä osinko-osakkeissa sijoitettuna 850 000 - 900 000 €, jos poimii sellaiset osakkeet, että osinkoa tulee keskimäärin 7% vuodessa. Jos haluat varmistaa että tuotto pysyy vaikka kurssit heiluisi enemmän, sijoita pörssiin miljoona. Valitse ainakin 10 - 12 eri osaketta. Tuolla summalla pystyt elämään.
Lopuilla rahoilla voit leikkiä vaikka kultakaivosten kanssa. Asunnoista totean vain, että en ainakaan itse saanut asuntosijoittamista tuottamaan riittävästi niin möin asunnot jo pari vuotta sitten. Metsään en myöskään innostu sijoittamaan. Minulla on pari rahastoa,jotka on aika hyvin hajautettuja ja olen harkinnut että jotain voisi hajautuksen vuoksi laittaa myös korkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vauva palstalla pyörii sijoittajien kärki. Kuuntele tarkasti tai herää unestasi tyhjän tilin kera.
Onhan tämä ihan silmiä avaavaa, vaikka olisikin täysin keksitty juttu. Asuntokuplaan ja seiniin sijoittaminen ei oikeasti kannata, vaikka tästäkin on vauhkottu vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Kulta ei tuota mitään. Se on spekulatiivinen. Sen siirto arvo ja korkopapereihin. Lisäksi asuntomassaa on liikaa kokonaisvarallisuuteen nähden. Eli myy pois osa.
Miten niin kulta ei tuota mitään? Oon laittanut kultaan noin 149 000 euroa, alkaen vuodesta 2019.
Jos nyt möisin kullan, saisin 359 000 euroa.
Eli kullan arvo nousi 35% toissavuonna ja 45% viime vuonna.
Ei ole spekulatiivinen niin kauan kun rahaa painetaan koko ajan lisää, keskuspankit ostavat koko ajan enemmän ja enemmän kultaa ja nykyinen rahajärjestelmämme vain odottaa luhistumistaan rahan (fiat-valuutan) arvon heikkenemisen kautta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vauva palstalla pyörii sijoittajien kärki. Kuuntele tarkasti tai herää unestasi tyhjän tilin kera.
Tottakai pyörii. :) No mutta oikeasti tuostahan näkee sokea reettakin, ettei alun sijoitussalkulla ole mahdollista ottaa ulos 5000 e/kk, jos samaan aikaan ei kuitenkaan halua myydä omaisuutta joka tuottaa huonosti, joka on vahvasti spekulatiivinen instrumentti, tai joka on kasvanut hyvin, minkä vuoksi sitä ei siis voi myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ihan silmiä avaavaa, vaikka olisikin täysin keksitty juttu. Asuntokuplaan ja seiniin sijoittaminen ei oikeasti kannata, vaikka tästäkin on vauhkottu vuosikausia.
Sehän riippuu ihan kaupungista, ostatko sijoituskämpän lainalla vai käsirahalla. Itse kun ostin viimeksi Oulusta niin tuotto n.12% vuodessa. ja siitä toki kulut pois, jää tuosta vähäsen ja pyöräyttää ne rahat sitten indexseihin.
Miksi kukaan haaveilisi 2000 e/kk tuloista hyppäämistä 5000 e/kk tuloihin? Ei joka kuukausi voi edes matkustella, jos puoliso on töissä ja lapset koulussa, aivan älytön elintason nosto. Pelkästään jos pitää elintason samana tai nostaa sitä vain hieman, niin rahat riittää huomattavasti pidemmälle. Ei se 4% sääntö ole edes mikään maksimi, mikä on pakko nostaa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta vinkkinä, että sen 60 000 € vuodessa voi saada esimerkiksi niin, että on pörssissä osinko-osakkeissa sijoitettuna 850 000 - 900 000 €, jos poimii sellaiset osakkeet, että osinkoa tulee keskimäärin 7% vuodessa. Jos haluat varmistaa että tuotto pysyy vaikka kurssit heiluisi enemmän, sijoita pörssiin miljoona. Valitse ainakin 10 - 12 eri osaketta. Tuolla summalla pystyt elämään.
Lopuilla rahoilla voit leikkiä vaikka kultakaivosten kanssa. Asunnoista totean vain, että en ainakaan itse saanut asuntosijoittamista tuottamaan riittävästi niin möin asunnot jo pari vuotta sitten. Metsään en myöskään innostu sijoittamaan. Minulla on pari rahastoa,jotka on aika hyvin hajautettuja ja olen harkinnut että jotain voisi hajautuksen vuoksi laittaa myös korkoihin.
Ihana, apua, kiitos! Vaikka olenkin perinnön myötä oppinut katselemaan isoja lukuja sen kummemmin hämmästelemättä, niin on pakko sanoa, että tuo lukema pörssissä 900 000 nostattaa hiukset pystyyn! Mutta siis se kuulostaa samaan aikaan ihanalta.
En vain tajua, miksi sanot, että "leikkiä kultakaivosten kanssa", vaikea keksiä luotettavampaa ja tuottavampaa osakesaraa tällä hetkellä. Tai siis siinä ne eivät tietenkään ole luotettavia, että kaivosfirma sinänsä voi mennä nurin, mutta alana... sanoisin jotain aivan muuta tä'llä hetkellä, kun kullan hinta on nousussa ja on aina siihen saakka, kun rahajärjestelmä tulee vaihtumaan...
Ja siis onneksi tietoa voi ostaa. Yhtään kerskumatta mainitsen, että en sijoita omasta päästäni tiettyihin kaivoksiin vaan ostan palvcelua herralta nimeltä John Doody, jenkkiproffa, joka on pitänyt sellaista listaa jo jotain 25 vai 30 vuotta.
Harmi, että liityin mukaan vasta viime vuonna. Mutta siis hän tutkii ja ottaa kaivoksista selvää meidän listaa tilaavien puolesta. Ja tosiaan tienasin tällä 9 kuukaudessa jo 100% sijoituksistani. Eli noin 65 000 tienasin. Mutta tietenkään se ei riitä! Ja siis rahat ovat vielä osakkeissa.
Ostan niitä OST:lle, niin ei mene veroja myynneistä. Doodyn listalla on kulloinkin 5 osaketta ja aika-ajoin listan nimiä vaihtuu. Eli pitää myydä ja sitten ostaa jotain muuta tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat hyvä sijoitus, hyvällä paikalla, pitkällä aikavälillä.
Eli turha on kaikille asuntoihin sijoittaville naureskella kuitenkaan.
Niissä on myös se hyvä puoli, että asuntoa et ihan joka pikku mielijohteesta pistäkään lihoiksi. Vaan sitä miettii tosi tarkkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haaveilisi 2000 e/kk tuloista hyppäämistä 5000 e/kk tuloihin? Ei joka kuukausi voi edes matkustella, jos puoliso on töissä ja lapset koulussa, aivan älytön elintason nosto. Pelkästään jos pitää elintason samana tai nostaa sitä vain hieman, niin rahat riittää huomattavasti pidemmälle. Ei se 4% sääntö ole edes mikään maksimi, mikä on pakko nostaa ulos.
Kannattaa ottaa huoioon myös verotus. 5000 €/kk pääomatuloista menee 34 % veroja. 2000 € palkasta en tiedä paljonko menee, mutta varmasti paljon vähemmän.
Myy asunnot ja laita raha osinko-osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla varallisuusrakenteella ole mahdollista jäädä pois töistä ja nostaa 5000 e/kk tuloa ja matkustella ilman että varallisuus pienenee. Huonoiten tuottava varallisuus myyntiin ja opettelet oikeasti sijoittamista päivätyön ohella. Korkoa korolle efektikin vaatii aikaa toimiakseen, mutta isommilla sijoituksilla on toki nopeampaa lähteä liikkeelle.
En usko, että tässä täytyy mitään sijoittamista opetella, tai sitten en ymmärrä, millaista oppia tarkoitat? Osakeyhtiöt esim eivät kiinnosta yhtään, eivätkä rahastot. Ainoa toimiva keino mielestäni on muuttaa tuottamatonta tai huonoiten tuottavaa varallisuutta paremmin tuottaviin, ja toki siinä kohtaa on hyvä tietää, mitä tekee.
Se vain, että yksi nykyisen varallisuuteni perusta on se, että suvussamme on omistettu asuntoja Helsingissä nyt jo neljännessä polvessa. Siksi sitä miettii, että uskallanko niitä myydä.
Plus miten niin 4%
Kai näitäkin ihmisiä on, jotka roikkuu tunnesyiden takia tuottamattomassa omaisuudessa vuosikausia kiinni, kun suvussa on aina tehty näin, vaikka ajat on olleet täysin erit. Mahdollisuudet olisi luoda tuleville sukupolville vaikka minkälainen varallisuus, mutta roikutaan kiinni vanhassa. Sijoittamisesta on nykyään enemmän tietoa tarjolla kuin ikinä, ja silti ei viitsitä opetella eikä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan asuntoja. Minulla oli stadissa asuntoja, jotka ostin velkavivulla ja se oli hyvä keino saada kerrytettyä omaisuutta, kun velkavipu oli kova. Ostin vielä hyvään saumaan ja myin ne pois joitain vuosia sitten hintojen ollessa korkealla. Asuntojen tuotto pelkästään vuokrakäytössä on aika alhainen ja niissä voi tulla odottamattomia remppakuluja - putkiremontti, julkisivuremontti ja muut ovat vääjäämättömiä. Minulla oli myös metsää. Sen myin pois viime vuonna. Senkin hinta oli noussut ja tienasin hyvin. En tosin osta sellaista enää uudelleen. Liikaa vaivaa ja epävarmuutta. Sopii sellaiselle, joka myös itse hoitaa sitä ja on omistautunut asialle.
Vierailija kirjoitti:
Häh, siis miten niin mä nyt saan 2000e/kk? Saanhan mä nytkin tosta omaisuudesta ne tuotot ton 2000e/kk päälle. Se vaan, että mitäs jos sitä 2000 ei tulisi?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat selkeä kuluerä, eivät tuottavaa omaisuutta. Jätä yksi tai myy kaikki ja osta parempituottoinen kantakaupungista. Miksi et ole ostanut metsää?
Kyllähän metsässäkin rahaa on sidottu, kun hakkaa niin menee verot, ehkäpä vielä alvitkin ja muut maksut päältä ja kohtahan niille ei saa mitään tehdä koska ilmastonmuutos
Metsävarallisuuden tuotto on ollut vakaasti 3-5 prosenttia, mikä on hyvin ja riittää minulle. Hidasta ja varmaa tuottoa ollut ainakin tähän mennessä eikä pääomaverotus ole progressiivista. Vielä toistaiseksi en ole maksanut kertaakaan 34 prosentin veroa eli pitäähän kaikki suunnitella. Siihen käytän ammattilaisia.
Sijoittamisessa itselleni on tärkeää myös arvot. Minulla on kaksi suojelualuetta METSO-ohjelmassa, niistä saa kertakorvauksen, joka korvaa puuston arvon.
Minulla oli vuosi sitten vuoden vaihteessa suomalaisissa osakkeissa 1,5 miljoonaa, joista sain 66 000 euroa osinkoja nettona. Viime vuoden aikana pörssi nousi niin, että nyt salkun arvo on jo 2 miljoonaa. Joskus aiemmin on ollut vuokra-asuntoja ja osakkeita osinkoja jakamattomissa yhtiöissä satumaista arvonnousua odottelemassa, mutta nyt kun olen jo 60+v, niin suosin vaivattomia reiluja osinkoja maksavia suomalaisia osakkeita, suurimmat sijoitukset Nordea, Fortum ja Upm, mutta hajautus kaikkiaan noin 20 eri firmaa. Mausteena on hiukan mukana amerikkalaista reit-osaketta, kun on mukava saada myös kuukausittain vakaata osinkoa ilman samaa vaivaa kuin vuokra-asunnoista on. Nykyinen tulotaso riittää minulle hyvin, ei ole tarvetta rikastua enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat hyvä sijoitus, hyvällä paikalla, pitkällä aikavälillä.
Eli turha on kaikille asuntoihin sijoittaville naureskella kuitenkaan.
Niissä on myös se hyvä puoli, että asuntoa et ihan joka pikku mielijohteesta pistäkään lihoiksi. Vaan sitä miettii tosi tarkkaan.
ap
Asunnot on olleet hyvä sijoitus aiemmille sukupolville, jos on ollut oikeaan aikaan paikalla. Nykyään hinnat on huipussaan ja vanhemmissa asunnoissa valtavasti korjausvelkaa. Näkeehän sen AP:n tilanteessakin paljonko ne asunnot tuottaa, sama summa pörssissä niin tilanne olisi aivan eri.
Gemini:
Tämä on mielenkiintoinen ja klassinen varallisuuden hallinnan haaste: olet "varakas, mutta kassaköyhä". Sinulla on huomattava 1,63 miljoonan euron salkku, mutta se tuottaa tällä hetkellä nettona vain noin 17 650 € vuodessa (alle 1,1 % tuotto).
Tavoitteesi 60 000 € nettotulosta on täysin realistinen 1,51,6 miljoonan euron pääomalla (noin 3,7 % nettotuotto), mutta se vaatii rakenteellisia muutoksia. Nykyisellä mallilla joudut syömään pääomaasi, mikä sotii tavoitettasi (perintö lapsille) vastaan.
Tässä analyysi ja ehdotus jatkoaskelista:
1. Asuntoportfolio: "Vuotava laiva"
Asuntosi sitovat 56 % varallisuudestasi, mutta tuottavat vain noin 0,8 % nettona suhteessa pääomaan.
Kolmio jäätävällä vastikkeella: 970 €/kk hoitovastike on hälyttävä. Se syö asunnon tuottopotentiaalin kokonaan ja kääntää riskin korkeaksi (jos asunto on tyhjillään, maksat yli 11 000 € vuodessa omasta pussistasi). Tämä on selkein myyntikohde.
Airbnb-asunnot: Maksat 30 % provisiota ja saat vastineeksi "oman käytön mahdollisuuden". Tämä on elämäntapavalinta, ei sijoitus. Jos haluat 5 000 €/kk käyttöön, osa tästä mukavuudesta on ehkä muutettava tehokkaammaksi pääomaksi.
2. Kulta ja kultakaivokset: Korkea riski, nollakassavirta
Sinulla on noin 493 000 € (30 % salkusta) kiinni kullassa ja kaivoksissa.
Fyysinen kulta: Se on loistava inflaatiosuoja, mutta se ei maksa osinkoa. Jotta saat siitä rahaa ulos, sinun on myytävä sitä.
Kultakaivososakkeet: Ne ovat vivutettu veto kullan hintaan. Vuosien 20242025 nousu on ollut poikkeuksellista. On vaarallista olettaa, että 45 % tai 100 % vuosikasvu jatkuu. Historiallisesti kaivosyhtiöt ovat syklisiä ja riskialttiita.
3. Strategia 5 000 €/kk tavoitteeseen
Jotta saat 60 000 €/v nettona menettämättä pääomaa, salkun tulisi tuottaa bruttona noin 4,55,5 % (huomioiden verot).
Ehdotus muutoksista:
Ei tuolla varallisuusrakenteella ole mahdollista jäädä pois töistä ja nostaa 5000 e/kk tuloa ja matkustella ilman että varallisuus pienenee. Huonoiten tuottava varallisuus myyntiin ja opettelet oikeasti sijoittamista päivätyön ohella. Korkoa korolle efektikin vaatii aikaa toimiakseen, mutta isommilla sijoituksilla on toki nopeampaa lähteä liikkeelle.
En usko, että tässä täytyy mitään sijoittamista opetella, tai sitten en ymmärrä, millaista oppia tarkoitat? Osakeyhtiöt esim eivät kiinnosta yhtään, eivätkä rahastot. Ainoa toimiva keino mielestäni on muuttaa tuottamatonta tai huonoiten tuottavaa varallisuutta paremmin tuottaviin, ja toki siinä kohtaa on hyvä tietää, mitä tekee.
Se vain, että yksi nykyisen varallisuuteni perusta on se, että suvussamme on omistettu asuntoja Helsingissä nyt jo neljännessä polvessa. Siksi sitä miettii, että uskallanko niitä myydä.
Plus miten niin 4% tuotto on mahdoton?
Tietenkin se siinä kai on jos myy varallisuutta, että jäljelle jäävää arvoa laskiessa pitäisi laskea inflaatiokorjattu arvonnousu, jos ei halua varallisuutensa pienenevän. Mutta vaikka nyt on inflaatiota, esim. asuntojen arvot ovat pienentyneet. Mutta kun niissä ei ole niin väliä sillä arvolla! Vaan sulla on edelleen se yksi asunto, oli sen arvo mikä hyvänsä 🤔