Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dysforia tappaa mut

Vierailija
08.01.2026 |

Jippii no ehkä se tänä vuonna jo loppuu joskus

Keskustelulla ei varsinaisesti ole muuta pointtia kuin kevyt valitus

Kommentit (389)

Vierailija
201/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis, eihän se oikein onnistu koska pahat ajatukset tulee ikään kuin pakkoajatuksina (eli toistuvasti tulee mieleen), sanojen toistelua mielessä yms. Lisäksi näihin kehosanoihin törmää aivan kaikkialla koko ajan, et itse huomaa sitä koska asia ei ole ongelma sulle. Mutta esim mainoksissa ja ohjelmissa, koko ajan kaikkialla. Ihan mikä vaan voi laukaista pahan dysforiakohtauksen, vaikka pelkkä musiikkikappale. Liikkuessa esim kävellessä Olet tietoinen kehostasi, suihkussa..... Asia tulee muutenkin usein mieleen koska se on niin voimakkaan tuskallinen. Se voi olla vähemmän mielessä jos on vaikka kovasti "huumeissa" ihastumisen takia, mutta kyllä se silloinkin on. Silloin vaan tulee keskityttyä enemmän ihastukseen. Et tämmöistä tää on."

Ja mitäs sinulle annettiin aiemmin tässä ketjussa siihen ohjeeksi?

Vierailija
202/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siis, eihän se oikein onnistu koska pahat ajatukset tulee ikään kuin pakkoajatuksina (eli toistuvasti tulee mieleen), sanojen toistelua mielessä yms. Lisäksi näihin kehosanoihin törmää aivan kaikkialla koko ajan, et itse huomaa sitä koska asia ei ole ongelma sulle. Mutta esim mainoksissa ja ohjelmissa, koko ajan kaikkialla. Ihan mikä vaan voi laukaista pahan dysforiakohtauksen, vaikka pelkkä musiikkikappale. Liikkuessa esim kävellessä Olet tietoinen kehostasi, suihkussa..... Asia tulee muutenkin usein mieleen koska se on niin voimakkaan tuskallinen. Se voi olla vähemmän mielessä jos on vaikka kovasti "huumeissa" ihastumisen takia, mutta kyllä se silloinkin on. Silloin vaan tulee keskityttyä enemmän ihastukseen. Et tämmöistä tää on."

Häh? No en muista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei katsos auta yhtään, että teet tästä 124-sivuisen valitusvirren tekemättä ongelmallesi mitään. Me voimme vain antaa ohjeet. Sinun valintasi on jatkaa vollottamista, eikä seurata ohjeita. Näin se on kaikki sinusta itsestäsi kiinni. Sinä olet tekijä. Siksi terapiasikaan ei auttanut, koska sinun itse pitää toimia toisin. Terapeutti, Reddit tai vauvapalsta eivät voi tehdä muutosta. Sinun on tehtävä se alusta loppuun itse. Et ole edes aloittanut. Etsi vaan seuraava palsta Karibialta tai vaikka Timbuktusta, mutta asialle ei tapahdu mitään, ennen kuin sinä itse muutat sen.

Vierailija
204/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? No en muista 

Sitten vaan selaamaan sivuja taakse päin.

Vierailija
205/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei katsos auta yhtään, että teet tästä 124-sivuisen valitusvirren tekemättä ongelmallesi mitään. Me voimme vain antaa ohjeet. Sinun valintasi on jatkaa vollottamista, eikä seurata ohjeita. Näin se on kaikki sinusta itsestäsi kiinni. Sinä olet tekijä. Siksi terapiasikaan ei auttanut, koska sinun itse pitää toimia toisin. Terapeutti, Reddit tai vauvapalsta eivät voi tehdä muutosta. Sinun on tehtävä se alusta loppuun itse. Et ole edes aloittanut. Etsi vaan seuraava palsta Karibialta tai vaikka Timbuktusta, mutta asialle ei tapahdu mitään, ennen kuin sinä itse muutat sen.

Taisin sanoa juuri ihan hetken aikaa sitten näin: "en edes enää yritä päästä täältä pois". Elikkäs, mikä kohta siinä oli sulle vaikea ymmärtää? Sanoin myös että hyväksyn tämän tilanteen. Enkä yritä edes päästä pois koska asia on mulle lopulta ihan sama. Mutta, vaikka asia onkin noin, kuten edellä kuvasin, niin saan silti valittaa, koska ei kukaan voi sitä kieltää. Ja sinun ei myöskään tarvitse sitä kuunnella sen enempää, vapaasti voit olla muissa keskusteluissa tai muilla palstoilla tai mitä vain haluatkaan. Kukaan ei kuitenkaan voi mitenkään kieltää minua valittamasta :) äsken sanoin erittäin selkeästi mielestäni sen että hyväksyn tämän tilanteen enkä aio yrittääkään enää pois täältä. Koska seon mulle ihan sama. Samalla voin kuitenkin valittaa, koska kukaan ei sitä voi käytännössä mitenkään multa kieltää. Oliko tässä sulle vielä jotakin epäselvää?

Vierailija
206/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joillakin murrosikä kestää ikuisuuden.

Omassa minässä lilluminen, jos siihen on mahdollisuus ja aikaa, on se ongelma joka tulisi saada loppu."

Näin sanottiin. Sitten minä vastasin siihen näin: Kuten sanoin en minä edes enää yritä päästä täältä pois.

Eli toin hyvin selkeästi esille mikä suhtautumiseni tähän asiaan on nykyään. Kuitenkin SAMALLA, valittaminen voi auttaa mua jaksamaan ja koska se on mahdollista, miksen niin tekisi, jos haluan? Mutta muutin suhtautumiseni tähän asiaan, niin sanotusti luovutin elämän suhteen. Tai jos tarkkoja ollaan, luovutin elämän suhteen jo reilusti aiemmin. Ja kyllä siitä vapaampi olo kuitenkin tuli. Luovuttaminen tekee oikeasti ihan hyvää, ei tarvitse enää pingottaa jos jokin asia ei tiedätkö onnistukaan. Taisin sanoa (tai sitten en) myös sen, että loppuelämäni saa mennä vaikka näin, mitäs siitä. Tuskaisaa se on, mutta ei se minua niin paljon liikuta että mitään asialle tekisin. Näin. Toivottavasti tämä nyt on selvää eikä tarvitse lisää inistä asioista jotka ois pitänyt olla ihan selviä. Mutta taitaakin olla joku seksitön kausi tms sulla siellä tai vastaava hiertävä asia niin täytyy v*ttuilla turhasta tuntemattomille. Edelleen KUKAAN ei pakota seuraamaan keskustelua sen enempää kuin mitä se sattuu vaikka etusivulla tulemaan vastaan. KUKAAN ei pakota klikkaamaan sitä auki. Ei KUKAAN. itse olet närkästynyt siitä ihan turhaan. Mene vaikka vetämään käteen, mua ei kiinnosta. Tai jatka ihmeessä riidan haastoa täällä. Sekin on ihan viihdyttävää.

Vierailija
207/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole edes aloittanut

Tämä huvittaa eniten koska nimenomaan olisi pitänyt tulla selväksi jo että en aikonutkaan aloittaa :DDDDDD eli mitäs se sua liikuttaa jos en ole edes aloittanut? Huutista joka tuutista.

Vierailija
208/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älä nyt vain sano että liikuttaa sua siks kun itken ja vänisen täällä. Sillä edelleenkään kukaan ei pakota sua seuraamaan tätä keskustelua. Näin.

Vierailija
209/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, on oma valintani olla tekemättä jotain asiaa joka on vaikka neuvottu, oli se sitten mikä vaan neuvo. Eli näin valitsen sen että elämäni on paskaa. Ja sitten? Se ei kuulu muille kun mulle itselleni. Ja valittaminen, se on ihan sallittua täällä eipä sitä ole vielä ainakaan pystytty estämään.

Jos ei nappaa tehdä jotain asiaa, silloin ei nappaa. En nyt tiedä mikä on tämä asia mistä puhuit että mun pitäisi tehdä, mutta ei mua satu nyt huvittamaan. Sen sijaan täällä kirjoittaminen on se mikä mua huvittaa. Sekä musiikin kuuntelu.

Vierailija
210/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veikkaukseni on että dysforiani kestää ainakin ensi vuoteen saakka. Onkin jännä nähdä miten tilanne kehittyy. Ja milloin päädyn yrittämään itsaria. Musta tää on mielenkiintoista, kuten elokuva. Tuskaisaa, sitäkin. Toisaalta mielenkiintoista. Otankin oikeastaan tämän enemmän mielenkiinnon kannalta että mitä tulevaisuudessa tapahtuukaan. Pitkä polku tässä on dysforian kanssa kuljettavana. Mutta se on kohtaloni. Eipä siinä ihmeempiä kai.

Vierailija
211/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei esimerkiksi myöskään voi kieltää mua yrittämästä itsaria. Voidaan yrittää pelastaa ja näin, mut periaatteessa yrittämistä ei kukaan voi estää, ellei nyt satu vaikka joku ohikulkija siihen paikalle niin voihan se koittaa estää vaik hyppäämästä. Mut tälleen näin niin tässähän se nähdään mitä käy. Ja minä itse valitsen tieni. :)

Vierailija
212/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki nyt ole itsaria yrittämässä, mutta jos joskus 

Vierailija
213/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos, v*ttuilija hiljeni. Hieno homma. :) vaan eiköhän vielä lisää kuulu kohta

Vierailija
214/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä, olisiko sulla mahdollisuus Kelan korvaamaan psykoterapiaan. Ahdistuksesi vaikuttaa olevan niin vakavaa, että työ- ja toimintakykysi on uhattuna, joten Kelan kriteerit täyttyvät kyllä.Se, että terapia ei ole aiemmin auttanut, ei tarkoita etteikö se voisi jatkossa auttaa. Tarvitsisit terapeutin, joka on perehtynyt sukupuolidysforiaan, tai ainakin psykofyysiseen psykoterapiaan. Tällä hetkellä monilla psykoterapeuteilla on pulaa asiakkaista, joten on hyvä aika hakea terapeuttia. Myös fyysiseen puoleen, kehoyhteyteen ja traumatisoitumisen keholliseen puoleen perehtyneitä terapeutteja on nykyisin enemmän tarjolla kuin vaikkapa 10v. sitten. Terapeutin kanssa voisit halutessasi pohtia mahdollisia hoitoja. Vaikuttaa myös, että ahdistuksesi on niin lamauttavaa, että tarvitsisit siihen lisää hoitoa. Voisiko jokin lääkitys auttaa ahdistukseen ensi alkuun? 

Löytäisitkö apua tai vertaistukea esim. yhdistyksistä?

https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/palvelut/yksilo-pari-ja-perhepalvelu…

Monet, jotka ovat aiemmin eläneet kuvaamasi sukupuoli- ja kehodysforian kanssa, voivat nyt hyvin ja elävät normaalia elämää. Sinunkin on mahdollista löytää apua, kun löydät ammattilaisen, joka on erikoistunut kuvaamiisi ongelmiin. Lähetän sinulle mielessäni voimia ja lämpimiä ajatuksia. 

Vierailija
215/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä, olisiko sulla mahdollisuus Kelan korvaamaan psykoterapiaan. Ahdistuksesi vaikuttaa olevan niin vakavaa, että työ- ja toimintakykysi on uhattuna, joten Kelan kriteerit täyttyvät kyllä.Se, että terapia ei ole aiemmin auttanut, ei tarkoita etteikö se voisi jatkossa auttaa. Tarvitsisit terapeutin, joka on perehtynyt sukupuolidysforiaan, tai ainakin psykofyysiseen psykoterapiaan. Tällä hetkellä monilla psykoterapeuteilla on pulaa asiakkaista, joten on hyvä aika hakea terapeuttia. Myös fyysiseen puoleen, kehoyhteyteen ja traumatisoitumisen keholliseen puoleen perehtyneitä terapeutteja on nykyisin enemmän tarjolla kuin vaikkapa 10v. sitten. Terapeutin kanssa voisit halutessasi pohtia mahdollisia hoitoja. Vaikuttaa myös, että ahdistuksesi on niin lamauttavaa, että tarvitsisit siihen lisää hoitoa. Voisiko jokin lääkitys auttaa ahdistukseen ensi alkuun? 

Löytäisitkö apua tai vertaistukea esim. yhdistyksistä?

https://sukupuolenosaamiskeskus.

Kiitos.

Itse asiassa ei ole mahdollisuutta, kysyin lääkäriltä kelan terapiaa ja vastauksena tuli, että en voi saada sitä, koska palse terapiaa hakiessa sain kieltävän päätöksen, ilmeisesti siksi että kykyni terapiatyöskentelyyn kuulemma oli liian heikko. Joten en kuulemma kela terapiaakaan silloin saa. Siis palse terapiaa hakiessa olivat päättäneet etten saa sitä juurikin sillä perusteella että terapiatyöskentely kykyni on niin heikko. Tai jotain tälläistä. (En tiedä mistä päättelivät sitten niin.)

Toki mulla voisi olla varaa maksaa itse terapia, mutta en ole saanut aikaiseksi vielä sitä. Ja myös kun sanoit että millaisen terapeutin tarvitsisin, niin en todellakaan tiedä onko tällä terapeutilla mitään näitä kokemuksia mistä sanoit. Emdr:stä taisi kyllä olla maininta. Ja häntä kuitenkin toinen terapeutti ainakin suositteli mulle, et en sitten tiedä. Muuten mun on ollut todella vaikea löytää ketään muutakaan. En ole löytänyt yhtään ketään jolla olisi ollut maininta sukupuolidysforiasta esim. Ja lääkkeitä mulla on kotona, mulla on opamoxia ja cipralexia, mutta kumpaakaan en ole kokeillut. Meinasin ottaa opamoxin eilen nukkumaan mennessä, mut en tarvinnutkaan kun sammuin sitten kuitenkin samantien. Opamox on siis rauhoittava ja cipralex on ssri-lääke tietääkseni.

Vierailija
216/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä haluan olla hevonen, haluan silpomishoitoihin joissa musta tehdään hevonen"

Sama juttu noilla muilla. Hoitakaa päänuppi kuntoon.

Vierailija
217/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, nyt kun miettii 😭 ajattelen varmaan merkittävästi vähemmän asiaa silloin kun keskityn katsomaan hirveän määrän videoita ihastuksesta 😭 mutta kun en aina pysty siihenkään nii. En voi tehä sitä joka päivä. Mutta joskus tosiaan se on helpottanut hiukan asian saamista pois mielestä, kun on jotain muuta joka on todella tärkeää tunteiden tasolla, eli ihastus. Mutta tosiaan, en todellakaan voi tehdä niin joka päivä joten se pitää sitten vaan ottaa niin että välillä tämä on enemmän mielessä ja välillä hiukan vähemmän 

Voisko tuota samaa mekanismia käyttää jollain muulla tavoin? Jotain mistä tulee hyvä olo, kiinnittää siihen huomiota säännöllisesti ja intensiivisesti, niin todellisuuteen ei silloin mahdu kärsimystä aiheuttavat asiat

Vierailija
218/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, on oma valintani olla tekemättä jotain asiaa joka on vaikka neuvottu, oli se sitten mikä vaan neuvo. Eli näin valitsen sen että elämäni on paskaa. Ja sitten? Se ei kuulu muille kun mulle itselleni. Ja valittaminen, se on ihan sallittua täällä eipä sitä ole vielä ainakaan pystytty estämään.

Jos ei nappaa tehdä jotain asiaa, silloin ei nappaa. En nyt tiedä mikä on tämä asia mistä puhuit että mun pitäisi tehdä, mutta ei mua satu nyt huvittamaan. Sen sijaan täällä kirjoittaminen on se mikä mua huvittaa. Sekä musiikin kuuntelu.

Elämässä voi toki päästä silläkin eteenpäin,että tekee vaan niitä huvittavia asioita mukavuusalueella, mutta "joskus" saavuttaa enemmän sillä, että vähän koettelee itseään eikä mee vaan mielitekojen mukana. Muttatosiaan jokaisen omasta valinnasta kyse

Vierailija
219/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanoit että huumeita et uskaltais, niin esim kannabiksen, sienten ja miksei mdma:nkin osalta ensin faktoihin ja fysiolologisiin vaikutuksiin tutustuminen ja sitten mahdollinen kokeilu voi olla melkoisen avaava. Nehän muuttaa sitä miten ihminen kokee olemassaolon, ja se miten koet olemassaolon vaikuttas just olevan se ongelma. Ne on niinkö työkaluja kokemuksen ja perspektiivin muuttamiseen, ja itseni ihan vaan kannabis pelasti itsemrhalta

Vierailija
220/389 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, nyt kun miettii 😭 ajattelen varmaan merkittävästi vähemmän asiaa silloin kun keskityn katsomaan hirveän määrän videoita ihastuksesta 😭 mutta kun en aina pysty siihenkään nii. En voi tehä sitä joka päivä. Mutta joskus tosiaan se on helpottanut hiukan asian saamista pois mielestä, kun on jotain muuta joka on todella tärkeää tunteiden tasolla, eli ihastus. Mutta tosiaan, en todellakaan voi tehdä niin joka päivä joten se pitää sitten vaan ottaa niin että välillä tämä on enemmän mielessä ja välillä hiukan vähemmän 

Voisko tuota samaa mekanismia käyttää jollain muulla tavoin? Jotain mistä tulee hyvä olo, kiinnittää siihen huomiota säännöllisesti ja intensiivisesti, niin todellisuuteen ei silloin mahdu kärsimystä aiheuttavat asiat

Ei oikein tule mieleen mikä sellainen juttu olisi. Musiikkia esim kuuntelen melko paljon nyttenkin. Kävelyllä käyn joskus ja silloinkin yleensä kuuntelen musiikkia. En kyllä tiedä onko näillä ihan samaa vaikutusta. Mitään muuta juttua ei oikein tule mieleen. En oikein lue kirjoja tms tai harrasta sen enempää liikuntaa. Toki siis tavaraahan mulla löytyy vaikka kuinka eli voihan sitä yrittää vaikka sudokua tehdä tai mitä vaan keksiikään, mutta vähäiseks on ne yritykset jääny, eikä niistä oikein apuakaan ole ollut. Kävely on ihan hyvä mutta sitä en myöskään pysty tehdä usein.