Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää, kun kaverit kadehtivat "ahkeraa" miestäni

Vierailija
08.01.2026 |

Kyllä, mieheni on varmasti moneen muuhun mieheen verrattuna ahkera. Saan usein kuulla kavereiltani, miten "sulla on sitten niin ahkera mies ja onpa hän osallistuva isä". Juu, mies kyllä on lapsen kanssa ja tekee kotitöitä, mutta ei todellakaan mitenkään paljon.

Mutta todellisuus on se, että äärimmäisen harva asia hoituu miehellä oma-aloitteisesti, lähes kaikesta saa sanoa. Minulle jää miettimiset, mitä vaatetta lapsi tarvitsee huomenna päälle päiväkotiin, onko vaatteet puhtaana/kuivana, mitä huomenna syödään, onko auto muistettu laittaa lämpöroikan päähän jne. Minä teen suurimman osan kotitöistä. Minä pesen pyykit ja tiskit. Mies saattaa murahtaa vievänsä roskat, kun olen sitä pyytänyt ja mies vie roskat joskus puolen tunnin päästä. Ylipäätään miehen kotitöiden tekoa leimaa se, että mies on aina naama norsun v'tulla, kun pitää tehdä jokin kotityö. Olen sanonut, että kyllä nämä kotityöt pitäisi hoitaa, vaikka mies eläisi sinkkuna/parisuhteessa jonkun toisen kanssa. Rasittaa myös, että mies tulee usein minulta kysymään, mihin hän on jättänyt auton avaimet/työpaikan kulkukortin tms. Ja ihan vakio on se, että mies kysyy missä meidän kotona sijaitsee maalarinteippi/kynsisakset/ikkunanpesuaine, vaikka selvästi kaikilla tavaroilla on omat paikkansa. Omat harrastusasiansa mies kyllä hoitaa suurella tarkkuudella ja aina ajoissa. Mies viettää aikaa lapsen kanssa, mutta usein on pahalla tuulella lapsen kiukuttelujen takia ja ei selvästi nauti lapsiarjesta, vaikka itse lasta toivoi. Paras oli, kun ehdotin miehelle, että mitä jos hän maksaisi minulle 50 euroa viikossa siitä hyvästä, että hoidan vastedes kaikki tiskit, pyykit ja siivoukset. Mies totesi vain, että tuolla summalla minun pitäisi tehdä paljon enemmän. Voi jumakauta, tuolla summalla siivooja kävisi korkeintaan kääntymässä meidän kotiovella.

Ja kun joku kysyy: ei, tämä piirre ei näkynyt miehessä silloin, kun lasta ei vielä ollut. Kotitöitä oli murto-osa siitä, mitä nykyään pikkulapsiperheessä on.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi sun kavereille jos vaihtamisen tarvetta ilmenee.

ainakin 3 ihmistä tulisi onnellisemmaksi, jos ap:n mies vaihtaisi naista

Vierailija
62/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen vegaani täällä. Minusta olisi hyvä, jos parisuhteessa molemmat antaisivat yhtä paljon. Olen todella hyvännäköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nipottavalta vittumaiselta ämmältä

Näinhän niitä naisia on aina hallittu. 

Haukkumalla ja mitätöimällä pidetään naiset kurissa. Eivät uskalla protestoida huonoja oloja. Onneksi naiset nykyään voi valita, eikä tarvitse jäädä huonoon suhteeseen, jossa mies ei arvosta, vaan pitää naista kot*iorjana :D

Ketuuttahan se jonkin sortin miehiä, kun naiset ei enää suostu mihin vaan.

Narsistiämmän projisiot.

Ymmärrän, että ottaa koville, kun ei enää voi hallita naisia haukkumalla ja mitätöimällä. 

Mutta sellaista se nykyään on. Sun olis pitänyt syntyä monta sataa vuotta sitten, niin tuolla tyylillä olisi vielä pärjännyt. Nykyään ei. Ei naiset enää siedä mitä vaan miehiltä.

Vierailija
64/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai ehkä 2. ap tuskin on onnellinen koskaan mistään. enemmän tuntuu olevan semmoinen valittaja ja uhriutujaluonne

Vierailija
65/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen vegaani täällä. Minusta olisi hyvä, jos parisuhteessa molemmat antaisivat yhtä paljon. Olen todella hyvännäköinen.

en tiennytkään, että veganismi heikentää näköä

Vierailija
66/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa oikeasti vastuualueet, jotka kumpikin hoitaa itsenäisesti. Siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto ne yleisimmät, sitten mukaan roskien vienti ja kierrätys, auton ja muiden varusteiden huollot, lapsen vaatehuolto, lapsen pk/kouluasiat ja harrastukset jne.

Sovitte selkeästi kumpi on vastuussa kummasta ja pidätte siitä kiinni, joustoa tietenkin erityistilanteissa. 

Homma EI toimi niin, että toinen ottaa ikään kuin kersantin roolin ja karjuu käskyjä joita toisen on toteutettava sillä sekunnilla. Ethän tuollaista aloittaja kestäisi itsekään.

Meillä kyllä toimii, että se tekee, joka jaksaa. Jos kumpikaan ei jaksa, niin ei kumpikaan käskytä, mutta ei myöskään motkoteta tekemättömistä asioista. Myönnän, että meidän tilanne on ehkä vähän erityinen, koska vaimo on pitkäaikaissairas ja jaksaa tehdä keskimäärin aika paljon vähemmän kuin minä. Jos huomaan, että jää jotain tekemättä, saatan kyllä kysyä vaimolta, onko hänellä jotain mitä pitäisi priorisoida, tyyliin pesenkö pyykkiä nyt, mitä tarvitset vai hoidanko kylppärin ja lattoiden pesun, niinkuin suunnittelin.

Vierailija
67/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten mies vois lopettaa sitruunana olemisen ja ottaa vastuun, mikä hänelle kuuluu.  Sekin tekisi 3 ihmistä onnelliseksi.

Eihän tuo mies vois koskaan ainakaan tuolla tyylillä perustaa uutta perhettä, koska seuraavassa suhteessa ongelmat olisi samat.

Ongelmat ei poistu vaihtamalla  ja jos lapsen kanssa olo on miehelle tuskaa, vaikka on sen itse halunnut, ei sekään ongelma poistu ainakaan lapsen kannalta, vaikka mies muuttaakin pois.

Asenne pitää muuttaa ja lapsen pitää olla miehelle muutakin, kuin rasite. samoin kotityöt. ne on jokaisen tehtävä, vaikka asuu yksin tai on vuoroviikkovanhempi.  Lapsen kanssa ei voi asua  ja olla kuin pellossa, vaikka yksin pystyisikin. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla vastuunsa lapseen nähden, vaikka olisikin mies. 

Vierailija
68/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti miehetkin lukevat nykyään av palstaa, joten oppivat vähän naisen ajatuksenjuoksua ja osaavat olla lisääntymättä. viisaimmat miehet tästä oppineena tajuavat myös pysyä yksin onnellisena.

Vierailija
69/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä akateemisuus/vegaanisuus/hyvännäköisyys kuuluu tähän asiaan?

Vierailija
70/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta soisi olevan enemmän julkista keskustelua. Minulle on todella tärkeää saada harrastaa taidetta ja kulttuuria laajemminkin. Tykkään sivistää itseäni. Olen matkustellut paljon. Liikaa ei saa jäädä naisten harteille. 

Vierailija
71/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on melko konservatiivinen jako tässä, minä pesen pyykit, laitan keittiö hommat, teen lähes kaikki kotityöt, hoidan kahta alle 2v lasta kotona ja tämä sopii meille hyvin näin. Mies tekee yrittäjänä paljon töitä ja tienaa hyvin. Tykkään tehdä kotitöitä! Pesen pyykkiä ja viikkaan lasten pikku vaatteita tosi mielelläni. Mies vie kyllä roskat välillä ja tekee autoon liittyvät asiat ja muita perinteisiä miesten hommia ja tuo leivän pöytään. Ja millon mitäkin merkkilaukkua tai muuta pientä arjen piristystä mulle. Ei tarvitse miettiä kaupassa hintoja tai mitä joku reissu maksaa ja kivahan se on kalliilla sähköautolla ajaa. Mielelläni teen enemmän kotitöitä ja hoidan lapsia kun tietynlainen elintaso on palkintona tästä. Tottakai mies on myös lasten kanssa ja vietetään perhe aikaa ja pääsen myös omiin harrastuksiini, mutta meillä on tällainen aika konservatiivinen malli ja tämä on erittäin hyvä näin. 

Vierailija
72/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai ehkä 2. ap tuskin on onnellinen koskaan mistään. enemmän tuntuu olevan semmoinen valittaja ja uhriutujaluonne

Asiastahan tuo valittaa. Miksi AIKUISEN miehen pitäisi vielä tänä päivänäkin saada olla vapaamatkustaja ja vailla vastuuta kaikesta kotiin liittyvästä vaikka on perheellinen?

Muistan kuinka eräs työkaveri kerran sanoi, että hänen isänsä ei osaa edes perunoita kuoria, kun vaimo oli aina passannut kaiken valmiina eteen. 

Tuolla pariskunnalla oli kuitenkin ollut 10 lasta (lestoja)ja lasten aikuistuttua vaimokin oli mennyt työelämään, mutta aikuisen miehen passaaminen vaan jatkui. 

Miksi mieheltä ei saisi vaatia mitään kotona, aikuinen ihminen kai se mieskin on ja normaali järjellä varustettu.

Ymmärrän kyllä, että avuton pikkuvauva pitää hoitaa ja passata ja ehkä joku pahasti kehitysvammainen aikuinenkin, mutta , että aikuinen, normaali mies?

Vierailija
73/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimaannu, tee ne työt jotka sinulle kuuluu ja lopeta valittaminen. Olet nainen ja naisten hommat on sinun hoidettava.

Olen laiska ja haluaisin ulkoistaa miehelleni kaikki työni. Palvelijaan meillä ei ole varaa. 

Vierailija
74/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää aina piilottaa se teippi, eikä sitä voi pitää järkevässä paikassa, johon mies sen on laittanut. Pitäisikö miehenkin alkaa piilotella sinun tavaroita ja sitten valittaa vielä kun et löydä niitä.

Sitä varten ne kaapit on, että niissä säilytetään tavaroita, koska ihan kaikkea ei voi jättää keittiön työtasolle tai pöydälle säilöön. Makuuhuoneissa on vaatekaapit, joissa on vaatteet ja lakanat. Keittiön kaapeissa on astiat, ruuanlaittoastiat, leivontatarvikkeet, aterimet ja roskikset. Kylppärissä tai kodinhoitohuoneessa on likapyykki ja pyykinpesuaineet. Siivouskomerossa on siivoustarvikkeet. Minne sinä pistäisit maalarinteipin? Jos minä haluaisin piilottaa sen, laittaisin sen omaan vaatekaappiini. Tai sitten ostaisin ihan oman maalarinteipin ja laittaisin sen vaatekaappiini, mies voi sitten säilyttää omaansa missä haluaa, kunhan se ei pyöri koko ajan haitoilla.

Vierailija
75/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti miehetkin lukevat nykyään av palstaa, joten oppivat vähän naisen ajatuksenjuoksua ja osaavat olla lisääntymättä. viisaimmat miehet tästä oppineena tajuavat myös pysyä yksin onnellisena.

Täällä ei normaalit miehet käy. Niillä on ihan muuta tekemistä, kuin olla haukkumassa ja mollaamassa naisia vauvalla :D

Vierailija
76/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erota voi myös niin, että ei heti hyppää uuteen suhteeseen. Se voisi toimia ap:n miehelle hyvin. Mutta kun eroaminen vaatii työtä, niin siksi se jää miehiltä tekemättä.

Vierailija
77/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä akateemisuus/vegaanisuus/hyvännäköisyys kuuluu tähän asiaan?

Eivät ne liitykään. Ne ovat vaan ne asiat, joista me akateemiset, vegaanit kulttuuriharrastajat haluamme muille kertoa, ja erilaisiin aiheisiin osallistumalla saamme enemmän kanavia tuoda asiaa ilmi. Jos siis et ole tätä ennen havainnut missään.

Vierailija
78/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksinkertaiselta äijäsi vaikuttaa.

Vierailija
79/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimaannu, tee ne työt jotka sinulle kuuluu ja lopeta valittaminen. Olet nainen ja naisten hommat on sinun hoidettava.

Olen laiska ja haluaisin ulkoistaa miehelleni kaikki työni. Palvelijaan meillä ei ole varaa. 

Älä viitsi vastata itsellesi. Noloa.

Vierailija
80/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on melko konservatiivinen jako tässä, minä pesen pyykit, laitan keittiö hommat, teen lähes kaikki kotityöt, hoidan kahta alle 2v lasta kotona ja tämä sopii meille hyvin näin. Mies tekee yrittäjänä paljon töitä ja tienaa hyvin. Tykkään tehdä kotitöitä! Pesen pyykkiä ja viikkaan lasten pikku vaatteita tosi mielelläni. Mies vie kyllä roskat välillä ja tekee autoon liittyvät asiat ja muita perinteisiä miesten hommia ja tuo leivän pöytään. Ja millon mitäkin merkkilaukkua tai muuta pientä arjen piristystä mulle. Ei tarvitse miettiä kaupassa hintoja tai mitä joku reissu maksaa ja kivahan se on kalliilla sähköautolla ajaa. Mielelläni teen enemmän kotitöitä ja hoidan lapsia kun tietynlainen elintaso on palkintona tästä. Tottakai mies on myös lasten kanssa ja vietetään perhe aikaa ja pääsen myös omiin harrastuksiini, mutta meillä on tällainen aika konservatiivinen malli ja tämä on erittäin hyvä näin. 

Olet ihan oikeassa siinä, että naisten ei kannata mennä yhteen köyhän miehen kanssa. Varakas, hyväsydäminen ja antelias on se miestyyppi, jota kannattaa etsiä ja jos ei löydy, niin pysyä sinkkuna.