Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkaero parisuhteessa

Vierailija
01.03.2025 |

Vähän kärjistetty otsikko, mutta kertoo olennaisen aiheesta.

Me ollaan siis 30 vuotiaita 10 vuotta avioliitossa ollut pariskunta, jossa miehen urakehitys on johtanut jonkinnäköiseen "kastieroon" suhteessa. 

Ollaan alettu seurustelemaan lukion jälkeen 20-vuotiaina opiskelijoina. Muutaman vuoden jälkeen syntyi lapsi ja mentiin naimisiin.

Hölmönä opiskelin ensin naisvaltaiselle alalle, jossa palkkakehitys hinkkasi paikoillaan. Mentiin samana vuonna työelämään ja viiden vuoden aikana mun palkka oli noussut 50€/kk ja miehen 1000€/kk. Vaihdoin sitten alaa ja nyt mulla pari vuotta työkokemusta ja suomalaisen mediaanipalkka. Olen asiantuntijatyössä, mutta työhöni kuuluu myös "käsienlikaamista". Toistaiseksi ei matkustelua. 

Mies on kuitenkin samalla edennyt urallaan todella nopeasti ja tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole.

Mutta se mikä painaa... Koska mies on edennyt jonkin sortin johtajaksi, hän käy kerran pari vuodessa ulkomaanmatkoilla ja käyvät reissuissaan katsomassa nähtävyyksiä ja syömässä 5 ruokalajin illallisia yms..

Yritän aina välillä ehdottaa, josko lähdettäisiin yhdessä ulkomaanmatkalle. Miestä vaan ei kiinnosta hiukkaakaan katsoa kanssani mitään matkakohteita tms. vaan jos reissun haluan, saan sen yksin varata. Mies lähtee kyllä mukaan järjestämälleni reissulle ja oletettavasti maksaa siitä puolet myös. Olen kerran järjestänyt meille matkan Espanjaan. Jostain "tavallisisen tason" ravintoloista mies saattaa todeta, että eipä ollut ihmeellistä. Minä taas totean, että tämän paremmassa minä en ole koskaan käynytkään. 

Jotenkin harmittaa, että mies näkee maailmaa ja kulttuuria ja hienoja ravintoloita "firman piikkiin", mutta ei ole yhtään kiinnostunut suunnittelemaan reissua minun kanssani. Minun pitäisi huolehtia matka, jos sellaisen haluan. Katsoa yksikseni mielenkiintoinen matkakohde, varata hotellit, lentoliput ja kuljetukset. Toimia siis matkanjärjestäjänä.

Tai sitten järjestän matkan ihan itselleni ja jätän miehen kotiin.

Mitä ajattelette?

Kommentit (742)

Vierailija
1/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois vissiin tarvinnut vähän tiivistää tota aloitusta. 😅

Vierailija
2/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaero ei ole sama kuin luokkaero. Jos tämä tilanne teillä on ongelma, puuttuuko jotain oleellista yhteenkuuluvuutta, jakamista tai jopa rakkautta. Kummallisia nämä eri elintason perheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sen lisäksi, että mies joutuu töissään järkkäämään reissuja niin pitäisi vielä kotonakin tehdä samaa?

Vierailija
4/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkat ovat työmatkoja. Niitä on turha kadehtia. Hyvä vaan, jos niistä saa jotain kivaa irti. Paljon pahempi olisi kuunnella valitusta työmatkojen rankkuudesta.

Vierailija
5/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaisin tyynesti ulos elämästäni. 

Vierailija
6/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tee omat reissut ja maksat omat kulus. Sitä mieltä olen.

N40 joka ei ikinä pääse mihinkään.

Vierailija
7/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunlainen parisuhdeongelma vaikuttaa olevan. Ei tuntuisi johtuvan työurista tai rahoista.

Vierailija
8/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa minustakin että ei ole oikein kohtaamista ja outo kahden elintason perhe.

Varisinkin kun sanot että: 

... mies tienaa nyt melkein tuplasti sen, mitä minä.

Meillä on molemmilla omat rahat ja maksetaan kaikki 50/50. Tämä ei sinällään haittaa, ei minulla ole miehen rahoihin mitään oikeutta, eikä omakaan palkkani huono ole...

Jos mies rakastaisi Sinua, ja pitäisi Sinua ja suhdettanne arvossa, mies maksaisi suurimman osan kuluista, koska olette kulkenut matkaa yhdessä nuoresta pitäen ja kumppanuutesi, tukesi ja uhrauksesi ovat tuottaneet tulosta. 

Itse olisin jo lähtenyt suhteesta aikaa sitten. 

Vaikuttaa että niin on mieskin, jos ei ole kiinnostunut viettämään aikaa ja matkustamaan kanssasi. Jos ymmärsin oikein kun viestisi oli pitkä ja luin sen ylimalkaisesti. 

Vierailija
9/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa tulotaso nyt liity asiaan mitenkään. Meilläkin puoliso on yleensä se, joka tällaiset matkat varaa. Kyllä mä niihin mielipiteeni annan, mutta hän sitten on järjestelyt hoitanut.

Ja toinen juttu: ihan sama onko palkka noussut 1000e/kk. Tässä maassa on niin jääääätävän kova veroprogressio, että siitä sitten kans verot nousee. Ja vaikka toi tonttu tulis lapaseenkin kuukaudessa, niin ei sillä nyt kovin kroisostella kuitenkaan ja mitään Elon Muskia leikitä. Kyllä se tontun kuussa enemmän käsiinsä saavakin syö ihan samalla tavalla makaronilaatikkoa ja pyyhkii perseensä pirkan vessapaperilla.

Vierailija
10/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä sun ongelma on kpää mies, ei tuloerot

Vierailija
11/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme noin suurin piirtein viisikymppinen pariskunta. Miehelläni on yliopistokoulutuksia ja minullakin hyvä yliopistokoulutus. Mieheni on ihan hyväpalkkaisissa töissä. Minä en ole päässyt edes kunnolla työelämään, vaikka olen yrittänyt. 

Suhteessamme ei ole lapsia, vaikka olisimme halunneet.  Mieheni maksaa lähes kaikki meidän elämiseen liittyvät menot. Mieheni haluaa jakaa kaikki, mitä hänellä on ja tämä on ollut mieheni toive.  Hänestä tuntuisi pahalta, jos minulla olisi jotenkin huonompi elintaso kuin hänellä.

Tiedän, että mieheni on tosi reilu minulle ja osaan arvostaa tätä kaikkea.

Vierailija
12/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaero ei ole sama kuin luokkaero. Jos tämä tilanne teillä on ongelma, puuttuuko jotain oleellista yhteenkuuluvuutta, jakamista tai jopa rakkautta. Kummallisia nämä eri elintason perheet.

Missä ap:n tarinassa on eri elintasot?

En ole koskaan ajatellut, että miehen työssä kohtaamat asiat nostavat hänen elintasoaan ja koska en ole mukana, on minulla heikompi elintaso.

Vierailija
13/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa snobilta äijältä, jolle noussut se kuuluisa kusi päähän. Ja niitähän riittää. Suosittelen varaamaan tyttöjen matkan. Ei ne 5 tähden illallisdt tosiaan aina oo koko rahan arvosia. 

Vierailija
14/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo äijä.

Vierailija
15/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut avec'ina puolisoni työmatkoilla, eikä siinä ole mitään hehkutettavaa. Mentävä on vaikka olisi päänsärkyä tai kengät kiertäisi ai kuukautiset aihauttaisi turvotusta. Täytyy toivoa, ettei vuoto ole runsasta, jotta WC:ssä ei tyydy juoksennella.

Ruoka on valittava niin, että sujuva keskustelu on mahdollista, ei siis joitain mereneläviä tai kastikkeita joita on vaikeaa saada syötyä sotkematta itseään ym. On varottava  kaikkea sitä, mikä voi viedä huomion positiivisen keskustelun ylläpitämisestä. Myös on muistettava isännän puolison ja lasten nimet ja olla valppaana. Tarjottua alkoholia on otettava, mutta niin, että yhtään ei saa missään tapauksessa humaltua. 

Rentouttavampaa käydä vaikka pizzeriassa itsekseni kuin huippuravintolassa business-avecina!

Vierailija
16/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Kadehdit miehesi työmatkoja? Voin kertoa, että työmatkat eivät ole hauskoja matkoja, vaikka söisit miten hienosti. Raskaita, stressaavia ja pitkiä päiviä. 

Vierailija
17/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Kadehdit miehesi työmatkoja? Voin kertoa, että työmatkat eivät ole hauskoja matkoja, vaikka söisit miten hienosti. Raskaita, stressaavia ja pitkiä päiviä. 

Kyse ei taida olla työmatkojen kadehtimisesta vaan siitä, että miehen matkustuskiintiö on täynnä ja sitten ylenkatsoa puolisonsa järjestämiä reissuja. Ja vaikuttaa ylenkatsovan puolisoaan ylipäätään. 

Meillä on vähän sama, mies matkustaa jonkun verran töiden takia ja itse en pääse koskaan minnekään. Meillä on lapsia, joten reissut ovat muutenkin vähissä. Meillä ei ole hoitajaa ja koko perheen matkat tulevat todella kalliiksi. Minusta jo muutama päivä siten, että saan huolehtia ainoastaan itsestäni kuulostaa luksukselta.

Vierailija
18/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin haluan tietää miksi N40 et pääse mihinkään vai etkö halua mihinkään? Ja toiseksi minun mielestä jos ollaan suhteessa niin ei todellakaan noin kuinka sanoit. Kuulostaa nyt vaan katkeralta. Hyvässä suhteessa mennään ja tehdään myös yhdessä. Se miten maksetaan on sitten eri asia joka parisuhteessa. Meillä on yhteiset rahat ja kulut ja hyvin ollaan 10 vuotta menty eikä ole rahasta tarvinnut tapella. Toki meillä ei ole noin suuret palkkaerot ja se tietenkin vaikuttaa myös asiaan. Mutta itse vähän ihmettelen aloittajan miehen käytöstä. Miksi hän ei ole innostunut tekemään yhdessä matkoja vai eikö hän ehkä tykkää matkustaa? 

Vierailija
19/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olisit voinut tehdä tuon kaiken saman.

Miksi et tehnyt, miksi teit vääriä valintoja ja olet nyt kateellinen?

Vierailija
20/742 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkalle haluat, niin järjestä itsellesi mieluinen matka, mies varmaan hoitaa lapsen samalla tavoin kuin olet hoitanut miehen työmatkojen aikana. Kokeile matkan aikana eri asioita, oli se sitten viiden tähden illallinen tai reppu selässä paikkojen tutkiminen. Jos löydät oman juttusi, niin mikäs sen kivempaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän