Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää, kun kaverit kadehtivat "ahkeraa" miestäni

Vierailija
08.01.2026 |

Kyllä, mieheni on varmasti moneen muuhun mieheen verrattuna ahkera. Saan usein kuulla kavereiltani, miten "sulla on sitten niin ahkera mies ja onpa hän osallistuva isä". Juu, mies kyllä on lapsen kanssa ja tekee kotitöitä, mutta ei todellakaan mitenkään paljon.

Mutta todellisuus on se, että äärimmäisen harva asia hoituu miehellä oma-aloitteisesti, lähes kaikesta saa sanoa. Minulle jää miettimiset, mitä vaatetta lapsi tarvitsee huomenna päälle päiväkotiin, onko vaatteet puhtaana/kuivana, mitä huomenna syödään, onko auto muistettu laittaa lämpöroikan päähän jne. Minä teen suurimman osan kotitöistä. Minä pesen pyykit ja tiskit. Mies saattaa murahtaa vievänsä roskat, kun olen sitä pyytänyt ja mies vie roskat joskus puolen tunnin päästä. Ylipäätään miehen kotitöiden tekoa leimaa se, että mies on aina naama norsun v'tulla, kun pitää tehdä jokin kotityö. Olen sanonut, että kyllä nämä kotityöt pitäisi hoitaa, vaikka mies eläisi sinkkuna/parisuhteessa jonkun toisen kanssa. Rasittaa myös, että mies tulee usein minulta kysymään, mihin hän on jättänyt auton avaimet/työpaikan kulkukortin tms. Ja ihan vakio on se, että mies kysyy missä meidän kotona sijaitsee maalarinteippi/kynsisakset/ikkunanpesuaine, vaikka selvästi kaikilla tavaroilla on omat paikkansa. Omat harrastusasiansa mies kyllä hoitaa suurella tarkkuudella ja aina ajoissa. Mies viettää aikaa lapsen kanssa, mutta usein on pahalla tuulella lapsen kiukuttelujen takia ja ei selvästi nauti lapsiarjesta, vaikka itse lasta toivoi. Paras oli, kun ehdotin miehelle, että mitä jos hän maksaisi minulle 50 euroa viikossa siitä hyvästä, että hoidan vastedes kaikki tiskit, pyykit ja siivoukset. Mies totesi vain, että tuolla summalla minun pitäisi tehdä paljon enemmän. Voi jumakauta, tuolla summalla siivooja kävisi korkeintaan kääntymässä meidän kotiovella.

Ja kun joku kysyy: ei, tämä piirre ei näkynyt miehessä silloin, kun lasta ei vielä ollut. Kotitöitä oli murto-osa siitä, mitä nykyään pikkulapsiperheessä on.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahemmaksi vain muuttuu, valitettavasti. Miehelläsi on alzheimerin siemenet itämässä aivoissaan. Voi kestää toki vielä 20-40 vuotta ennen kuin on hoidon tarpeessa.  Tuttava- ja läheispiireissäni olen kiinnittänyt huomiota, että ne joilla on nykyään alzheimer, olivat jo melko nuorina sellaisia, että arjen normaalit asiat olivat jotenkin vaikeita ja unohtuivat helposti. Pärjäsivät kuitenkin kun puoliso hoiti ne arjen asiat.

Vierailija
22/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerän akan vielä typerämpi tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavia kokemuksia kenelläkään?

Ap

On. Näitä paskoja marttyyrimamman provoja on vaikka kuinka. Päivän metatyöt sait nyt tehtyä, vauvalle valitettua. Onneksi olkoon

Vierailija
24/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

En jaksanut lukea.

Vierailija
25/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuormitut koska et kunnioita miestäsi ja pompotat sitä huviksesi? Lopettaisitko sen? Kiitos... Ennen kuin loppuu Rakkauskin.

Jos tämä ei ole provo, niin keskustelkaa asiasta keskenänne ja menkää vaikka perhetuen kautta pariterapiaan.

Ettei tule isompaa vahinkoa. 

Vierailija
26/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siis niille kavereille on tullut se käsitys että miehesi on ahkera?

Vierailija
27/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista. Mun mies tekee enemmän kotitöitä kuin minä, koska on siisteydestä tarkempi. Osallistuu taaperon hoitoon siinä missä minäkin ja hoitaa yksin lapsen harrastukseen liittyvät asiat.  Mulla on omat juttuni jotka hoidan esim kaupassa käynti ja ruoanlaitto. Kotitöiden jakaminen niin että tänään minä imuroin ja huomenna sinä, ei toimi. Parasta on, että kummallakin on omat vastuualueet. Esim Toinen imuroi aina ja toinen hoitaa roskat.

Vierailija
28/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kun joku kysyy: ei, tämä piirre ei näkynyt miehessä silloin, kun lasta ei vielä ollut. Kotitöitä oli murto-osa siitä, mitä nykyään pikkulapsiperheessä on."

Ei tietenkään suoraan se kotitöiden tekeminen näy niin hyvin ennen mutta kyllä minusta näkyy se haluaako mies ottaa sen kumppanin huomioon niin että oma-aloitteisesti tekee asioita jotka keventävät toisen kuormaa. 

Eli onko kahdestaan ollessa vaikka sellaista että nainen tulee väsyneenä kotiin niin mies huomaa että minähän teen nyt ruoan ja siivoan keittiön kun sinä olet väsynyt vaikka oikeastaan oli sinun vuorosi.

Jos tuollainen käytös on miehelle luontevaa ennen lapsia niin harvoin se katoaa lapsien saannin jälkeenkään.

Vierailija
29/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja voin sanoa, että ihailen mieheni ahkeruutta. Kotityöt olemme pääasiassa ulkoistaneet, mutta ihailen miten mies jaksaa työn ohessa tehdä lisäopintoja avoimessa yliopistossa ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Toki itsekin käyn salilla ja pelaamassa tennistä, mutta käymme usein hotellilomilla ja mies jaksaa sielläkin heti aamusta käydä hotellin salilla.

Joillekin liikunta on nautinto tai suoranainen tarve. Se voi olla myös pakopaikka, jos arki ahdistaa. En pidä sitä ahkeruutena.

Vierailija
30/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä siis niille kavereille on tullut se käsitys että miehesi on ahkera?

Tätä minäkin ihmettelin. 

Vierailija
31/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja voin sanoa, että ihailen mieheni ahkeruutta. Kotityöt olemme pääasiassa ulkoistaneet, mutta ihailen miten mies jaksaa työn ohessa tehdä lisäopintoja avoimessa yliopistossa ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Toki itsekin käyn salilla ja pelaamassa tennistä, mutta käymme usein hotellilomilla ja mies jaksaa sielläkin heti aamusta käydä hotellin salilla.

Huoh! Tekee itsensä eteen eikä tee edes kotitöitä. Älkää tehkö lapsia.

Minusta on äärimmäisen hienoa, että hän kehittää itseään niin fyysisesti kuin henkisesti. Vähäiset kotityöt (ehkä puoli tuntia viikossa) tehdään yhdessä.

Vierailija
32/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nipottavalta vittumaiselta ämmältä

Vierailija
33/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä oli aikoinaan sama, mutta sillä erotuksella, että mies ei hoitanut eikä ollut lasten kanssa. 

Nyt kun on jo pari lastenlastakin, mies oikein paheksuu poikaamme ja vävyä, jotka hoitavat lapsiaan. Miehen mielestä niin ei kuulu tehdä :D

On asuttu tässä talossa yli 30 vuotta ja selvisi tässä yhtenä päivänä, että mies ei vieläkään tiedä, missä on puhtaat pyyhkeet!

Ja vaikka keittiö ei ole kovin suuri ja astiat olleet samoilla paikoillaan vuosikymmenet, jää moni astia tiskipöydälle odottamaan, että minä laitan ne kaappiin, koska mies ei jostain syystä viitsi avata yhden kaapin ovea, jonka takana kyseiset astiat on. 

Joo, no meillä mies on näitä maalaistalon kasvatteja aikaan lapio ja kuokka ja äitinsä tehnyt kotityöt ja hoitanut navetan, miehet tehneet peltotyöt (koneilla) ja se on siinä. 

Meillä ei koskaan ole ollut noita maalaistalon töitä, kun on asuttu kerrostalossa ja myöhemmin omakotitalossa jossa vain puutarha, jonka olen minä hoitanut. 

Mutta ihmetyttää kyllä, että joku onnistuu asumaan omassa kodissaan vuosikymmenet, mutta ei silti tiedä missä on puhtaat pyyhkeet, varsinkin, kun omat kalsarinsa on samassa kaapissa, vain pari hyllyä alempana. 

Vierailija
34/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerän akan vielä typerämpi tarina.

Siis tuo tarina on ihan tavallinen. Noin käy varmaan suurelle osalle naisia. Mies on ihan ok silloin, kun ollaan kahdestaan, eikä miehen tarvitse huolehtia, kuin joten kuten itsestään. 

Kun perheeseen tulee lapsi, ei miehen kapasiteetti enää riitä. 

Ei tuossa nainen ole tyhmä, koska kukaan ei voi tietää, miten mies toimii, kun suhteeseen tulee pieni avuton ihminen, josta pitääkin osata huolehtia. 

Toki tämä ei koske kaikkia miehiä, koska joskus se mies yllättää toiseen suuntaan ja onkin ihan mahtava isä ja osaa huolehtia myös arjen askareista, ilman, että naisen pitää olla työnjohtaja. 

Vierailija
35/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset on laiskoja, ahneita ja itsekkäitä. Aina kun pitäisi tehdä vaikka 50% kodin töistä ja lapsenhoidosta, niin hirveä uhriutuminen ja nillitys. Suomalaiset naiset pääsee helpolla. Katsokaa vaikka ulkomaalaisia naisia, jotka hoitavat lapsen ja kodin ilman mitään valitusta.

Vierailija
36/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On. Näitä paskoja marttyyrimamman provoja on vaikka kuinka. Päivän metatyöt sait nyt tehtyä, vauvalle valitettua. Onneksi olkoon

Ei nämä valitettavasti ole "marttyyrimammojen provo" vaan totisinta totta aika monen naisen elämässä. 

Oi kun olisikin vain provo, mutta tuollaista se monella naisella on. 

Sinulla tuskin on perhettä ja kokemusta siitä, joten olet jäävi sanomaan yhtään mitään. 

Luulen, että tuo on aika normaalia monessakin kodissa. 

Vierailija
37/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En jaksanut lukea.

Miksi sitten roikut tässä ketjussa ja ylipäätään vastaat? Onhan tuolla paljon aloituksia, jossa on vain pari riviä aloituksessa niin varmaan jaksat ne lukea ja edes tiedät mistä ketjussa  on kyse. 

Typerää tulla kommentoimaan, että ei jaksanut lukea aloitusta!

Vierailija
38/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen, huomattavan korkeasti koulutettu ihminen. Teen osani kotitöistä, vaikka akateeminen kouluttautuminen on vienyt paljon aikaa. Koska olen erittäin korkeasti koulutettu akateeminen ihminen, olen kyvykäs pitkäjänteisyyteen ja työntekoon. Akateemisena en ole laiska.

Vierailija
39/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset on laiskoja, ahneita ja itsekkäitä. Aina kun pitäisi tehdä vaikka 50% kodin töistä ja lapsenhoidosta, niin hirveä uhriutuminen ja nillitys. Suomalaiset naiset pääsee helpolla. Katsokaa vaikka ulkomaalaisia naisia, jotka hoitavat lapsen ja kodin ilman mitään valitusta.

Siellä ulkomailla miehet tienaavat hyvin ja antavat koko palkkansa naiselle, joten nainen päättää rahoista. Suomimiehille tuo on ihan tuntematon asia.

Vierailija
40/122 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei nämä valitettavasti ole "marttyyrimammojen provo" vaan totisinta totta aika monen naisen elämässä. 

Oi kun olisikin vain provo, mutta tuollaista se monella naisella on. 

Sinulla tuskin on perhettä ja kokemusta siitä, joten olet jäävi sanomaan yhtään mitään. 

Luulen, että tuo on aika normaalia monessakin kodissa. 

Vain suomalaisille naisille normaali arki tuottaa tuskaa. Naiset ovat tottuneet pääsemään helpolla, ja ahdistuvat heti kun työt pitäisi jakaa 50/50. Suomalainen nainen tekee normaalisti ehkä 10% siitä, mitä mies, tai vaikkapa ulkomaalainen nainen, ja silti ahdistuu ja uupuu.