Ärsyttää, kun kaverit kadehtivat "ahkeraa" miestäni
Kyllä, mieheni on varmasti moneen muuhun mieheen verrattuna ahkera. Saan usein kuulla kavereiltani, miten "sulla on sitten niin ahkera mies ja onpa hän osallistuva isä". Juu, mies kyllä on lapsen kanssa ja tekee kotitöitä, mutta ei todellakaan mitenkään paljon.
Mutta todellisuus on se, että äärimmäisen harva asia hoituu miehellä oma-aloitteisesti, lähes kaikesta saa sanoa. Minulle jää miettimiset, mitä vaatetta lapsi tarvitsee huomenna päälle päiväkotiin, onko vaatteet puhtaana/kuivana, mitä huomenna syödään, onko auto muistettu laittaa lämpöroikan päähän jne. Minä teen suurimman osan kotitöistä. Minä pesen pyykit ja tiskit. Mies saattaa murahtaa vievänsä roskat, kun olen sitä pyytänyt ja mies vie roskat joskus puolen tunnin päästä. Ylipäätään miehen kotitöiden tekoa leimaa se, että mies on aina naama norsun v'tulla, kun pitää tehdä jokin kotityö. Olen sanonut, että kyllä nämä kotityöt pitäisi hoitaa, vaikka mies eläisi sinkkuna/parisuhteessa jonkun toisen kanssa. Rasittaa myös, että mies tulee usein minulta kysymään, mihin hän on jättänyt auton avaimet/työpaikan kulkukortin tms. Ja ihan vakio on se, että mies kysyy missä meidän kotona sijaitsee maalarinteippi/kynsisakset/ikkunanpesuaine, vaikka selvästi kaikilla tavaroilla on omat paikkansa. Omat harrastusasiansa mies kyllä hoitaa suurella tarkkuudella ja aina ajoissa. Mies viettää aikaa lapsen kanssa, mutta usein on pahalla tuulella lapsen kiukuttelujen takia ja ei selvästi nauti lapsiarjesta, vaikka itse lasta toivoi. Paras oli, kun ehdotin miehelle, että mitä jos hän maksaisi minulle 50 euroa viikossa siitä hyvästä, että hoidan vastedes kaikki tiskit, pyykit ja siivoukset. Mies totesi vain, että tuolla summalla minun pitäisi tehdä paljon enemmän. Voi jumakauta, tuolla summalla siivooja kävisi korkeintaan kääntymässä meidän kotiovella.
Ja kun joku kysyy: ei, tämä piirre ei näkynyt miehessä silloin, kun lasta ei vielä ollut. Kotitöitä oli murto-osa siitä, mitä nykyään pikkulapsiperheessä on.
Kommentit (122)
Onko aloittaja työtön nainen, eli mies käy töissä, elättää teidät ja sinä valitat hänelle kotitöistä ?
No miksi et kerro tuota kirjoittamaasi näille kavereillesi? Sittepä tuskin enää kadehtisivat. Vai onko tarkoitus siis olla kadehdittu, ja siksi ärsyttää kun ei voi kavereille kertoa millainen mies oikeasti on, koska sitten kateellisia ei enää olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kone pesee pyykit, robotti-imuri imuroi, tiskikone pesee astiat. Ruoanlaitto ja muut kotityöt vaatii ehkä kaksi tuntia päivässä, "
Haluan nähdä ne pesukoneet, jotka itse keräävät tiskit ja pyykit itseensä, käynnin jälkeen laittavat itse tiskit kaappeihin ja pyykit kuivumaan + kaappiin.
Samoin, onko teillä siis joku palvelu, joka suunnittelee teille ruoat ja tuo tarvikkeet kotiin kannettuna?
Jos et ymmärtänyt, noihin asioihin se noin kaksi tuntia kuluu.
Tuokin on vähän sellainen juttu, että riippuu asunnostakin, paljonko ne työt kestää esim siivouksen osalta ja ruuanlaitto sen mukaan, kuinka alusta teet kaiken. Jos ostat kaiken puolivalmiina, eli keittojuurekset ja perunat pakkasesta valmiiksi kuorittuina ja paloiteltuna ja kasvispullat valmiina jne, totta kai ruoka valmistuu äkkiä. Jos taas alat kuorimaan ja pilkkomaan perunat, sipulit ym vaikka johonkin kiusaukseen aikaa kuluu ihan eri tavalla.
Meillä talon siivoamiseen saa menemään helposti koko päivän, jos tekee tarkempaa jälkeä. Toki voi vähän imuroida keskilattiaa ja se siivoaminen on sitten siinä.
Toki jos on robotti-imuri, imurointiin menevän ajan voi unohtaa, mutta jos on 200 neliötä imuroitavaa tavallisella imurilla se vie oman aikansa. Samoin pölyjen pyyhkiminen ja lattioiden pesu.
Oman aikansa ottaa myös ruokakaupassa käynti. Vaikka kävisit siellä kuinka äkkiä, menee siihen reilu tunti, koska kaikilla ei kauppa ole talon alakerrassa, vaan sinne voi joutua ajamaan pitemmänkin matkan.
Jos joudut käymään apteekissa ja kaupassa ja vielä jossain toisessa kaupassa, aina menee pari tuntia.
Jos perheessä on paljon jäseniä, voi tiskikoneen joutua pyörittämään useamman kerran ja pesukonekin varsikin viikonloppuisin jatkuvasti.
Ja jos on lemmikkejä siivottavaa riittää useamminkin, kuin joka toinen viikko lattioiden imurointi.
Perheitä on niin monenlaisia, eikä niissä tehtävää työmäärää voi vertailla toisiinsa.
Esim 2 aikuisen koti, ei lemmikkejä tai 3-5 lapsen, kahden aikuisen ja 2 koiran/kissan koti.
Vierailija kirjoitti:
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja voin sanoa, että ihailen mieheni ahkeruutta. Kotityöt olemme pääasiassa ulkoistaneet, mutta ihailen miten mies jaksaa työn ohessa tehdä lisäopintoja avoimessa yliopistossa ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Toki itsekin käyn salilla ja pelaamassa tennistä, mutta käymme usein hotellilomilla ja mies jaksaa sielläkin heti aamusta käydä hotellin salilla.
Trolli, sillä kukaan ei pysty ulkoistamaan kotitöitä suomessa. Pitäisi olla siivooja asumassa kotona että tuo olisi mahdollista 😉
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa oikeasti vastuualueet, jotka kumpikin hoitaa itsenäisesti. Siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto ne yleisimmät, sitten mukaan roskien vienti ja kierrätys, auton ja muiden varusteiden huollot, lapsen vaatehuolto, lapsen pk/kouluasiat ja harrastukset jne.
Sovitte selkeästi kumpi on vastuussa kummasta ja pidätte siitä kiinni, joustoa tietenkin erityistilanteissa.
Homma EI toimi niin, että toinen ottaa ikään kuin kersantin roolin ja karjuu käskyjä joita toisen on toteutettava sillä sekunnilla. Ethän tuollaista aloittaja kestäisi itsekään.
Miksi se on ap:n tehtävä noita miettiä? Kun toinen olisi jo ajat sitten itsekin voinut ehdottaa, että hoida sinä tiskikone, niin minä hoidan pyykit.
Itse en enää jaksaisi tuollaista elämää, että olisin vetovastuussa kotitöistä, mutta niistä ääneen sanominen sitten olisi jotain nalkuttamista.
Ap voisi nyt viikon-pari toimia kuten puolisonsa, pouslukien lasten huoltoon liittyvät jutut. Siinä voisi kumpikin oppia uusia tapoja toimia.
Vierailija kirjoitti:
Kotona nainen päättää kaikesta. Joten mies joutuu kysymään missä se maalarinteipin paikka olikaan. SINÄ ap. olet määrännyt että maalarinteipin paikka on siivouskaapin toiseksi ylimmällä hyllyllä. SINÄ muistat sen paikan kun olit sen suunnitellut. Kodin kuva on päässäsi. Miehesi yrittää selvittää pala palalta tuota kuvaa ja turhautuu.
Tuskinpa vain. Mä aina kysyn miehen mielipidettä säilytyspaikoista. Kysyy vaikka olisi itse säilytyspaikan päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja työtön nainen, eli mies käy töissä, elättää teidät ja sinä valitat hänelle kotitöistä ?
Meillä mies oli välillä työtön, mutta siellähän se tyytyväisenä odotteli, että minä tulen töistä tekemään ruuan ja oletti, että yksin uhraan viikonloput siivoamiselle.
Ei tehnyt kotona yhtään mitään. Se ei varmaan sinua ihmetytä yhtään, vaan on ihan normaalia, mutta jos noin toimiva on nainen niin se on paheksuttavaa. Myönnä pois.
Ei meillä auttaisi maksaa edes viittäkymppiä koska miehen mielestä asioita ei tarvitse tehdä ollenkaan. Jos takki putoaa lattialle se voi jäädä siihen lopuksi ikää, tai roska, imurilla vain siirtää sivuun aina kun imuroi n 2 kk välein. Tyhjiä pulloja tai pahveja ei tarvi viedä koska sitten kun roskahuone on täynnä niin voi alkaa täyttämään seuraavaa tilaa tai huonetta niillä 🤷
Vierailija kirjoitti:
No miksi et kerro tuota kirjoittamaasi näille kavereillesi? Sittepä tuskin enää kadehtisivat. Vai onko tarkoitus siis olla kadehdittu, ja siksi ärsyttää kun ei voi kavereille kertoa millainen mies oikeasti on, koska sitten kateellisia ei enää olisi?
Kaverit lopettaisivat hiljalleen yhteyden pitämisen koska kukapa tässä maailmassa jaksaisi valittajia?
Kulissit pitää olla kunnossa ulkopuolelle viimeiseen asti koska muuten voi näyttää heikolta tai epäonnistuneelta muiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja voin sanoa, että ihailen mieheni ahkeruutta. Kotityöt olemme pääasiassa ulkoistaneet, mutta ihailen miten mies jaksaa työn ohessa tehdä lisäopintoja avoimessa yliopistossa ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Toki itsekin käyn salilla ja pelaamassa tennistä, mutta käymme usein hotellilomilla ja mies jaksaa sielläkin heti aamusta käydä hotellin salilla.
Trolli, sillä kukaan ei pysty ulkoistamaan kotitöitä suomessa. Pitäisi olla siivooja asumassa kotona että tuo olisi mahdollista 😉
Huomaa sana "pääasiassa". Imurointi, keittiön ja vessan siivous yms. on ulkoistettu siistijälle. Lisäksi roboimuri on käytössä. Toki meille jää astianpesukoneen tyhjennykset ja vastaavat, mutta näihin menee aikaa yhteensä puolisen tuntia viikossa. En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat käyttää ainutkertaista elämäänsä kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä auttaisi maksaa edes viittäkymppiä koska miehen mielestä asioita ei tarvitse tehdä ollenkaan. Jos takki putoaa lattialle se voi jäädä siihen lopuksi ikää, tai roska, imurilla vain siirtää sivuun aina kun imuroi n 2 kk välein. Tyhjiä pulloja tai pahveja ei tarvi viedä koska sitten kun roskahuone on täynnä niin voi alkaa täyttämään seuraavaa tilaa tai huonetta niillä 🤷
Antaisin mielenkiinnosta mennä tuon sotkun niin pitkälle, kunnes toinen alkaa tosissaan miettiä siivoamista.
Jos se hetki ei tule ennenkuin täytyy alkaa raivata lattialle polkuja päästäkseen huoneesta toiseen, niin muuttaisin pois.
En usko ellen kuule toisen puolen asioiden hoidosta. Uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
En usko ellen kuule toisen puolen asioiden hoidosta. Uhriutumista.
Jos joku mies valittaa palstalla vaimon mammautumisesta tai seksin pihtaamisesta, sitä ei ole ellei vaimo kerro asiaa omalta puoleltaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotona nainen päättää kaikesta. Joten mies joutuu kysymään missä se maalarinteipin paikka olikaan. SINÄ ap. olet määrännyt että maalarinteipin paikka on siivouskaapin toiseksi ylimmällä hyllyllä. SINÄ muistat sen paikan kun olit sen suunnitellut. Kodin kuva on päässäsi. Miehesi yrittää selvittää pala palalta tuota kuvaa ja turhautuu.
Niin. Olishan se ihan kiva että miehetkin osallistuisi niihin metatöihin, eli juurikin asioiden suunniteluun ja ennakointiin. Usein se vaan on niin, että jos nainen ei suunnittele ja huolehdi tavaroiden järjestyksestä, ei sitten ole mitään järjestystä. Sitten ei kukaan löydä mistään mitään, ja siivoaminenkin on mahdotonta, kun rojua lojuu ympäriinsä joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli, sillä kukaan ei pysty ulkoistamaan kotitöitä suomessa. Pitäisi olla siivooja asumassa kotona että tuo olisi mahdollista 😉Huomaa sana "pääasiassa". Imurointi, keittiön ja vessan siivous yms. on ulkoistettu siistijälle. Lisäksi roboimuri on käytössä. Toki meille jää astianpesukoneen tyhjennykset ja vastaavat, mutta näihin menee aikaa yhteensä puolisen tuntia viikossa. En
Ihan kuin siivoaminen olisi ainoa kotityö! Eikö teillä tehdä ruokaa ollenkaan? Ilmeisesti ainakin joku tekee jotain, koska tiskikoneen sentään tyhjennätte. Eikö kaupassa käydä? Aina tilataan ruoat kotiin vai? Entäs pyykinpesu ja muu vaatehuolto? Lakanoiden vaihtaminen?
"Ihan kuin siivoaminen olisi ainoa kotityö! Eikö teillä tehdä ruokaa ollenkaan? Ilmeisesti ainakin joku tekee jotain, koska tiskikoneen sentään tyhjennätte. Eikö kaupassa käydä? Aina tilataan ruoat kotiin vai? Entäs pyykinpesu ja muu vaatehuolto? Lakanoiden vaihtaminen?"
Viikolla pääasiassa wolttaamme tai haemme kaupan tiskiltä jotain valmista. Viikonloppuisin, jos emme ole hotellissa, saatamme kokata jotain parempaa, mutta en näkisi sitä kotityönä vaan vapaaehtoisena puuhasteluna. Isommat kauppaostokset yleensä tilataan kotiin. Pyykinpesuun ei mene aktiivista työskentelyä montaa minuuttia. Siistijä vaihtaa yleensä lakanat makkarin imuroinnin yhteydessä.
Taidan olla harvinaisen tehokas, kun metatyöt eivät rassaa lainkaan tai vie muutenkaan aikaa juurikaan. Ruokalista jutellaan yhdessä, mitä halutaan syödä, kauppa tuo kotiin, jos ei jaksa käydä itse, vaikka usein on hauska käydä itse. Ruoan valmistus on kivaa, ja yleensä aktiivista tekemistä on melko vähän.
Suosittelen robotti-imuria. On olemassa sellaisiakin, jotka luutuaakin. Pölyä ei ehdi kertyä, kun imuri oma-aloitteisesti siivoaa kerran päivässä.
Lapset osaavat tehdä asioita itsekseenkin ja leikkiä kavereidensa kanssa, ei niistä kummoista vaivaa ainakan meillä ole. Ei meillä koti ole mikään työleiri, siistiä on ja ravintoa kaikille.
Ongelma on siinä, että sinä sanotat! Arvioit asioita oman näkemyksesi mukaan. Muista kuitenkin, että lähes kaikki muutkin naiset syyllistyvät samaan virheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli, sillä kukaan ei pysty ulkoistamaan kotitöitä suomessa. Pitäisi olla siivooja asumassa kotona että tuo olisi mahdollista 😉Huomaa sana "pääasiassa". Imurointi, keittiön ja vessan siivous yms. on ulkoistettu siistijälle. Lisäksi roboimuri on käytössä. Toki meille jää astianpesukoneen tyhjennykset ja vastaavat, mutta näihin menee aikaa yhteensä puolisen tuntia viikossa. En
Eli ei ole pääasiassa ulkoistettu vaan pääasiassa tehdään itse.