Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lapsia, jos voisin olla varma että niiden isä kantaisi saman vastuun kuin minä.

Vierailija
07.01.2026 |

Mutta harvoin se niin menee. Helposti mies alkaa vältellä vastuuta ja se pikkuhiljaa siirtyy naiselle. Lopulta nainen on se jolla on päävastuu lapsesta, ja mies saa itse päättää milloin haluaa hoitaa lasta. 

Omat vanhempani hoitivat perheen ns. tavanomaisesti, eli isä piti lyhyet isyyslomat ja äiti oli paljon pidempään kotona. Ja äiti kantoi päävastuun lapsista ja myös kotitöistä, isä taas "auttoi" silloin kun äiti erikseen pyysi. Eli lastenhoito ja kotityöt muuttuivat jossain vaiheessa äidille kuuluviksi hommiksi, ja kun isä teki niitä se oli hänen mielestään "äidin auttamista". Eikä missään nimessä hänelle kuuluvien tehtävien tekemistä. 

En suin surminkaan halua samaa itselleni. En ikinä. 

Jotta siis voisin lisääntyä, pitäisi ensin saada täydet takuut siitä ettei lasten isä rupea työntämään omia vastuitaan minulle. Eli taidan jäädä lapsettomaksi.

N29

Kommentit (202)

Vierailija
201/202 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo on kumma kun miehet ovat jo omille lapsilleen mustasukkaisia siitä kun ei koko ajan olekaan enää huomion keskipiste."

Miksi koet että se on mustasukkaisuutta lasta kohtaan jos kaipaa edes joskus yhteyttä omaan vaimoonsa?

Tässä on monella niin kovat defenssit heti päällä että alkaa vaikuttamaan että tässä on nyt monilla naisilla joku kipupiste löydetty.

Miksi mies ei kypsy siihen vanhemmuuteen samalla lailla kuin nainen että ymmärtäisi sen että nyt on omat tarpeet hetkellisesti laitettava sivuun ja keskityttävä lapsen tarpeisiin? Ai niin, miehille tyypillinen itsekeskeisyys, siitähän se johtuu.

Kyllä mun mies on ollut lastensa kanssa aina ja vähintään sen verran kuin on sovittu, yleensä paljon enemmän. Silti en olisi hänen kanssaan lapsia mennyt tekemään, ehei, sillä ky

Mikä meni vikaan lastesi isän kanssa? 

Vierailija
202/202 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jo on kumma kun miehet ovat jo omille lapsilleen mustasukkaisia siitä kun ei koko ajan olekaan enää huomion keskipiste."

Miksi koet että se on mustasukkaisuutta lasta kohtaan jos kaipaa edes joskus yhteyttä omaan vaimoonsa?

Tässä on monella niin kovat defenssit heti päällä että alkaa vaikuttamaan että tässä on nyt monilla naisilla joku kipupiste löydetty.

Vaimo ei lopeta haluamasta yhteyttä lapsen syntyessä mutta se aivan avuton vastasyntynyt vaatii niin paljon huomiota ja resursseja ettei miehelle ole antaa samalla tavalla kuin aiemmin. Ja jos mies ei edes hoida vauvaa ja kotia vaan nainen kokee työnjaon epäreiluksi, sitä on vihainen ja katkera eikä halua hakea yhteyttä. Tämä on se tämän keskustelun pointti, pelätään että mies on yksi noista jotka ei ensinnäkään tajua vauva-arjen realiteetteja tai ota vastuuta vanhempana vaan antaa vaimon ottaa päävastuun 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi