Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä pitäisi teidän mielestä osatat järjestää hautajaiset?

Vierailija
28.05.2026 |

Ihan yleisesti

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuli mieleen yhdestä aiemmasta keskustelusta missä joillain wikuisilla ei ilmeisesti ollut aavistustkaan siitä mitemn hautajaiset järjestetään.

Vierailija
2/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä iässä kun ei ole enää huoltajaa. Näin edellytetään kaikessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kiinni iästä?

Vierailija
4/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v

Vierailija
5/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mitään asiaa voisi osata, ellei ole joutunut aiheeseen perehtymään aiemmin? Kuka on se taho, joka opettaai ihmisille hautajaisten järjestämistä? Eiköhän vaan se mene niin, että kun asia tulee ensimmäisen kerran eteen, niin sitten joutuu opettelemaan?

Vierailija
6/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin vähän hitaana jos parikymppinen ei osaisi.

Vierailija
7/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotiaana, kun olet täysi-ikäinen.

Vierailija
8/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan osaa mennä hautaustoimistoon asiat hoituu. Tai joku menee.

Vierailija
9/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enimmäkseenhän tässä on kyse siitä, miten hyvin ihminen osaa etsiä tietoa ja toimia saamiensa tietojen perusteella. Kukaan ei jotenkin intuitiivisesti ilman tietoa opi, miten hautajaiset järjestetään.

Tiedonhankinta ja löydetyn tiedon hyödyntäminen kuuluu aikuisen elämään ja nuoremmankin.

Vierailija
10/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos osaa kävellä hautaustston ovesta sisään ja kysyä niin onnistuu vaikka 15v. 
Täysi-ikäisyys toki helpottaa monien asioiden hoitoa omissa nimissä, joten sanotaan sitten 18v.

Vierailija
11/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16v

Meillä 18 v on se ikäraja, jolloin voi tehdä itsenäisesti oikeustoimia, mutta jos on edunvalvonassa niin ei silloin ole ikäriippuvainen. 

Vierailija
12/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mitään asiaa voisi osata, ellei ole joutunut aiheeseen perehtymään aiemmin? Kuka on se taho, joka opettaai ihmisille hautajaisten järjestämistä? Eiköhän vaan se mene niin, että kun asia tulee ensimmäisen kerran eteen, niin sitten joutuu opettelemaan?

Varmaan kaikki on olleet hautajaisissa jo lapsena tai teininä ja monelta on kuollut joku läheinen omainen että on päässyt seuraamaan sivusta kun joku läheinen järjestelee hautajaisia. Siinä samalla oppii yleensä itse.

Vierailija
13/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias enkä ole yksiäkään hautajaisia järjestänyt. Hautaustoimistossa on muistilistä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun niitä järjestää. Lakkautettavista tuista alkaen, perukirjoituksiin ja kaikkiin jälkiseikkoihin asti.

Vierailija
14/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16v

Meillä 18 v on se ikäraja, jolloin voi tehdä itsenäisesti oikeustoimia, mutta jos on edunvalvonassa niin ei silloin ole ikäriippuvainen. 

Ei kukaan kysele ikää kun tilaa arkkua tai ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Vierailija
15/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki on olleet hautajaisissa jo lapsena tai teininä ja monelta on kuollut joku läheinen omainen että on päässyt seuraamaan sivusta kun joku läheinen järjestelee hautajaisia. Siinä samalla oppii yleensä itse.

Mä olen ollut lapsena ja aikuisena hautajaisissa, mutta oikeasti törmäsin hautajaisten järjestämiseen siinä vaiheessa, kun oma isäni kuoli. En ollut mitenkään mukana esim. silloin, kun mummoni tai pappani hautajaisia järjestettiin, ne hoiti isäni, setäni ja tätini kokonaan. En siis ennen isäni kuolemaa tiennyt, mistä aloittaa, mutta onneksi osaan etsiä tietoa itse.

Vierailija
16/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täysi-ikäisenä pitäisi pystyä, vaikka olisi nuorikin. Aina on apua, jos on itse aiemmin osallistunut hautajaisiin, jotta on jotain hajua tilaisuuden kulusta. Hautaustoimistoista kyllä kokematonkin saa tarpeeksi apua.  Toivottavasti kukaan ei joudu ihan yksin ensikertalaisena tällaisen haasteen eteen. 

Vierailija
17/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin seurakunnassa kuusikymppisen isäni kanssa järjestämässä hautajaisia ja virkailijasta huokui ihmetys, kun isällä ei ollut aiempaa kokemusta. Tuli ikävä fiilis.

Vierailija
18/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelklä hautajaisiin osallistuminen ei kerro yhtään mitään niiden järjestämisestä. Sen oppii kun itse joutuu siihen tilanteeseen. Ellei ole niin varautunut että alkaa perehtyä etukäteen. Yleensä kai aihe kiinnostaa kuitenkin vasta kun tietää että sellainen homma on lähiaikoina edessä.

Vierailija
19/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne järjestetään?

Vierailija
20/32 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16v

Ei kukaan kysele ikää kun tilaa arkkua tai ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Se on myyjän päätös että menee pienellä riskillä, eikä monessa muussakaan paikassa kysellä, johtuu siitä että yleensä ei tule mitään ongelmaa, sama täysi-ikäisten vajaavaltaisten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan