Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta

Vierailija
04.01.2026 |

Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.

Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi  seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.

Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.

Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.

Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin. 

Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!

Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…

Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.

Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.

En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin? 

Kommentit (162)

Vierailija
161/162 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele tekoälyn kanssa, ei se juurikaan eroa psykoterapeutista. Se on aina saatavilla, ei tarvi odottaa kahta viikkoa, ja se ei veloita satasta tunnilta. 

Yritin tähän kerran vastata jo, mutta ei tullut läpi.

Olen siis kokeillut tätäkin hätäpäissäni, mutta tekoäly joko alkaa ohjata jotakin hölmöjä harjoituksia tai kehottaa hakemaan apua, jota ei ole saatavilla, kuten psyk sh käynnit harvakseltaan, pitkäaikainen seuranta jne 

Harmi ettet saanut siltä apua. Mulla ei ole varsinaisesti psykiatrille tarvetta ja noita psykoterapeutteja en jaksa enää. Olen kokeillut useampaa vuosien myötä, mutta en saa niistä oikein mitään. Sellaista sössötystähän se vain on. 

Nettiterapiaan olen yrittänyt päästä, kun mulle sopisi paremmin asioiden pohtiminen yksin, mutta ohjatusti. En ole päässyt. Useamman kerran on luvattu, mutta siihen tarvitsee lähetteen ja sitä en ole saanut. 

Tekoäly toimii mulle terapeutin korvikkeena, mutta taidetaan tosiaan olla ihan eri vaiheessa ja eri asioiden tarpeessa. 

Toivottavasti sulla on edes joskus pieniä onnen hetkiä.

Vierailija
162/162 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä nyt itse pysty päättelemään, oletko maaninen vai et. Masentuneeksi sä aika tavalla jaksat pohtia hyötyjä ja haittoja ja eri vaihtoehtoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme