Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta
Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.
Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.
Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.
Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.
Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin.
Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!
Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…
Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.
Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.
En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä olet kokeillut?
Sitalopraami, sertaliini, duloksetiini, venlafaksiini
Kokeile vaikka vortioksetiini.
Lisäksi mielekäs työ ja harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä olet kokeillut?
Sitalopraami, sertaliini, duloksetiini, venlafaksiini
Kokeile vaikka vortioksetiini.
Lisäksi mielekäs työ ja harrastukset.
Lääkkeet määrää lääkäri ei joku randomi vauva forumeilta.
Tässäpäs se vitsi että masentuneella on vaikea löytää mitään Mielekästä. Vaikka voisi nuo asiat auttaakkin.
Ja tälläisiä luusereita joutuu muut elättämään ja maksamaan kaikenmaailman hoitoja niille, pitäisköhän itsekin alentua mokomaan ja rampata lääkäreille parkumassa kun on niin kurjaa kaikki ja masentaa ja jatkaa sitä loppuelämä kun näkyy niin muotia olevan. Ja voihan sitä sitten tulla joka päivä vauvapalstalle ulisemaan ja sääliä hakemaan.
Muutamalle kirjoittajalle tiedoksi että se on "ulinasta ja masentelusta, voi vee mikä sanahirviö kuten kiinnostelee" kaukana kun on oikeasti sairas. Tiedän pariskunnan jotka julisti ykskantaan että "lääkkeet ei auta ketään" mutta kun oma lapsi uupui niin johan alkoi auttamaan ja oikeita annoksia haettiin kissojen ja koirien kanssa. Se on totta että lääkkeet eivät yksin paranna masennusta mutta moni saa niistä avun.
Mietin itsekin että mikä olisi paras tapa jatkaa kun yksi hoitosuhde päättyi ja kirjaukset päin h*lvettiä. Siis ihan puuta heinää ja asiavirheitä (joo, kommentoin jo aiemmin). Kun olisi järkevää omasta mielestä että lääkäri (tai hoitaja) kartoittaisi nykytilan eikä lähtisi katsomaan kirjauksia vuosien takaa, tosin ne uudemmatkin on väärin :(
Minulla oli vaikea masennus kun lapset oli pieniä. Vauvalla oli vielä vaikea koliikki , joten valvoin paljon. Mies kävi yleensä kaupassa ja ruokaa laittoi useimin. Minä tein kaikki kotihommat ja jaksoi hoitaa lapset. Joskus sain apua kotipalvelusta. Tuntui kun olisin elänyt sumussa. Onneksi lääkitys alkoi toimimaan. Yleensä puhutaan että masentunut vaan nukkuu ja elääkseen juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Ja tälläisiä luusereita joutuu muut elättämään ja maksamaan kaikenmaailman hoitoja niille, pitäisköhän itsekin alentua mokomaan ja rampata lääkäreille parkumassa kun on niin kurjaa kaikki ja masentaa ja jatkaa sitä loppuelämä kun näkyy niin muotia olevan. Ja voihan sitä sitten tulla joka päivä vauvapalstalle ulisemaan ja sääliä hakemaan.
onko pakko mennä sinne vauva palstalle sitä lukemaan? otsikot voi jättää väliin kokonaan ja siirtyä eteenpäin. ei taida järki riittää semmoiseen? :)
Ei hirtto, luuleeko jotkut että lääkäriltä saa masennuslääkettä (tai ylipäänsä vastaanottoajan) jos joskus elämässä tuntee ikäviä tunteita/masennusta hetkellisesti 😅 masennus on sairaus, pöljät ja siitä ei "itseään niskasta kiinni ottamisella" parane. Aktiivisuus ja pyrkimys myönteisyyteen toki auttaa.