Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta
Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.
Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.
Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.
Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.
Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin.
Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!
Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…
Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.
Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.
En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Näin autistina voin todeta, että ihan yhtä tyhjän kanssa oleva diagnoosi. Antipsykootteja saatetaan tarjota, mutta siinäpä se "hoito" ja "tuki".
Näetkö aloittajassa autismin piirteitä, vai hakeeko muut "muotidiagnoosia" syyksi kuten ennen muinoin erityisherkkyyttä, kilpirauhasen vajaatoimintaa (vaikka labrat normaalit) tai ADHD?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nykyaikana ihmisillä on aivan liikaa joutoaikaa märehtiä turhia asioita. Fyysisesti väsynyt ihminen saa parhaat unet. Nukkuminen on tärkeimpiä asioita mielenterveyden kannalta.
Entä jos ei saa unta ollenkaan tai herää eikä nukahda enää uudestaan?
Mitä entä jos? Näin mäkin teen. Nukahdan sitten kyllä jossain vaiheessa kun väsyttää taas. Työpäivinä toki haastavampaa, mutta näin se menee. Ei ole tullut mieleen kysyä muilta, että entä jos.
Oon ollut nyt hereillä 25 tuntia. Enpä nukahtanut vaikka väsyttäää.
Ja kokemuksesta tiedän, että tämä vaan pahenee kerran alettuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin autistina voin todeta, että ihan yhtä tyhjän kanssa oleva diagnoosi. Antipsykootteja saatetaan tarjota, mutta siinäpä se "hoito" ja "tuki".
Näetkö aloittajassa autismin piirteitä, vai hakeeko muut "muotidiagnoosia" syyksi kuten ennen muinoin erityisherkkyyttä, kilpirauhasen vajaatoimintaa (vaikka labrat normaalit) tai ADHD?
No kun sitä tuossa aloittajalle kaupattiin, niin ajattelin vaan oikaista että ainakaan hoidon toivossa ei kannata testeihin hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun sitä tuossa aloittajalle kaupattiin, niin ajattelin vaan oikaista että ainakaan hoidon toivossa ei kannata testeihin hakeutua.
Ok, mielenkiinnosta vaan kysyin sillä mulla on vähän sama tilanne ja en oikein usko olevani autisti
Vierailija kirjoitti:
Onko masennuksesi syy se, että analysoit liikaa. Mitä jos eläisit kuin kala?
Vedessä ja nukkua silmät auki?
Rautaa kannattaa kokeilla. Hilaat ferritiinin päälle 100 ja pidät sen siellä puolen vuoden ajan. Olo saattaa olla paljon parempi.
Voi kauheaa olet ollut 25 tuntia hereillä. Koeta saada päivystys aika lääkärille huomenna. Jotain apua sinun olisi saatava heti.Minulla mania teki valvomista. Siitä johtui sitten psykoosi. Paljon myöhemmin sain diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialasta. Minulla Kepitinor on auttanut ja saan nukuttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä Voxra ja sen lisäksi vielä Brintellix
Siis missä näitä lekureita on, joilta käydään vaan pyytämässä haluamansa lääkkeet?
Mulla oli ainakin erikoissairaanhoidossa kahdella eri hyvinvointialueella. Olisivat määränneet vaikka kuun taivaalta tai siltä ainakin tuntui. Eikä ole vitsi, tämä tutuksi viimeisen viiden vuoden ajalta :(
Mä olen kärsinyt burnoutista ja masennuksesta vuosia. Jos positiivista etsii, niin meillä on hyvä työterveys joka maksaa melkein mitä vaan kuluja.
Neljää eri masennuslääkkettä kokeiltu, jokaisessa sama juttu. Alkuun toimii ihan ok, ei ketuta elämä enää niin paljoa. Sen jälkeen annosta nostettava, jotta toimii taas jotenkuten. Sitten pärjätään jonkun aikaa kunnes tulee olotila ettei millään ole mitään väliä. Ihan sama vaikka talo palaisi ympäriltä tai saisi seksiä maailman kauneimmalta naiselta, ei aiheuttaisi tunteita.
Kaikki sitä samaa tasapaksua..
Olen käynyt psykologilla ja lääkehoito on psykiatrin takana, lisäksi psykoterapiaan on lähete 20 kerralle.
Alan pikkuhiljaa olemaan sitä mieltä, että mulla on joku muu sairaus, eikä masennus.
Vuodenvaihtessa lopetin lääkkeet, ajattelin seuraavaksi kokeilla jos saisi ADHD lääkkeitä, josko mulla olis se 😆
Tästä ei varmaan koskaan pääse eroon. Itse en ole mitään psykoterapiaa saanut, mutta eri lääkkeitä kokeiltu. Mikään ei tee ihmeitä, mutta joku on hieman helpottanut. Ihmeitä ei siis kannata odottaa, vain sitä pientä helpotusta, muuten sen kanssa on vain opittava elämään. Itse en kestä mitään passiivista niin kuin telkkarin katsomista, mutta sen sijaan tiukat rutiinit ja vaikka työelämä pitää oireet (ainakin sillä hetkellä) kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elät ja syöt?
Yleensä 4-5 krt päivässä.
Puuro tai rahka marjat/hedelmä/vihannes ja kahvi
Lounas makaronilaatikko,tortilla, sosekeitto ja hevi lisäke, välillä leipä
Tarvit välipala rahka, leipä, hedelmä tai pala piirakkaa tms
Päivällinen kuten lounas
Tarv iltapala puuro, leipä tai jotain älytöntä kaapista
Oletkohan masentunut, kun noin monta kertaa päivässä jaksat säännöllisesti syödä ja laittaa itsellesi terveelliset ruuat. Unohda terapiat ja suuntaudu ulospäin itsestä. Etsi elämälle mielekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elät ja syöt?
Yleensä 4-5 krt päivässä.
Puuro tai rahka marjat/hedelmä/vihannes ja kahvi
Lounas makaronilaatikko,tortilla, sosekeitto ja hevi lisäke, välillä leipä
Tarvit välipala rahka, leipä, hedelmä tai pala piirakkaa tms
Päivällinen kuten lounas
Tarv iltapala puuro, leipä tai jotain älytöntä kaapista
Oletkohan masentunut, kun noin monta kertaa päivässä jaksat säännöllisesti syödä ja laittaa itsellesi terveelliset ruuat. Unohda terapiat ja suuntaudu ulospäin itsestä. Etsi elämälle mielekkyyttä.
No niin ja osa jo kertoi että tällä syömisellä masentuu 😅🤣
Masennus ei lähtökohtaisesti aiheudu ruokavaliosta ja masentunut voi hyvinkin jaksaa syödä monta kertaa päivässä, jopa terveellisesti tai jopa ahmien oloonsa.
Epätyypillinen masennus, jossa paino saattaa jopa nousta ja reilustikin, on nykytietämyksen mukaan se tyypillisin masennuksen oirekuva.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei varmaan koskaan pääse eroon. Itse en ole mitään psykoterapiaa saanut, mutta eri lääkkeitä kokeiltu. Mikään ei tee ihmeitä, mutta joku on hieman helpottanut. Ihmeitä ei siis kannata odottaa, vain sitä pientä helpotusta, muuten sen kanssa on vain opittava elämään. Itse en kestä mitään passiivista niin kuin telkkarin katsomista, mutta sen sijaan tiukat rutiinit ja vaikka työelämä pitää oireet (ainakin sillä hetkellä) kurissa.
Suoritatko päiväsi läpi? Lepäätkö ollenkaan?
Ketjun aloittaja tässä
(En ole valvonut vuorokausia putkeen jos joku niin ajattelee, se oli muu ketjuun kirjoittaja).
Olen päätynyt varamaan yksityisen psykiatrin, mutta hoidon (jos sitä saa) pidän julkisella muuten.
Mitähän muuta kannattaisi ottaa esiin kuin lääkitys? Olen varautunut että useamman käynnin tarvii
Masennus ja epämiellyttävä olo kuuluvat vahvasti elämään, joten kannattaa opetella tulemaan toimeen niiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittaja tässä
(En ole valvonut vuorokausia putkeen jos joku niin ajattelee, se oli muu ketjuun kirjoittaja).
Olen päätynyt varamaan yksityisen psykiatrin, mutta hoidon (jos sitä saa) pidän julkisella muuten.
Mitähän muuta kannattaisi ottaa esiin kuin lääkitys? Olen varautunut että useamman käynnin tarvii
Kun olet varautunut useampaan käyntiin, voit antaa psykiatrin haastatella sinua loogiseen tahtiin. Kyllähän sinulla asioita tuntuu olevan tiedossasi, joten mieti toki myös itse, mitä pidät tärkeänä lopputuloksena käynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittaja tässä
Kun olet varautunut useampaan käyntiin, voit antaa psykiatrin haastatella sinua loogiseen tahtiin. Kyllähän sinulla asioita tuntuu olevan tiedossasi, joten mieti toki myös itse, mitä pidät tärkeänä lopputuloksena käynneistä.
Joo. Haluaisin jotain apua tähän oloon , ehkä lääkityskokeilun.
Ja onko minussa jotain vikaa kun masennus iskee uudestaan ja uudestaan (autismiin en oikein usko enkä niitä tutkimuksia halunne)
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja epämiellyttävä olo kuuluvat vahvasti elämään, joten kannattaa opetella tulemaan toimeen niiden kanssa
On eroa tuntea itsensä masentuneeksi tai kurjaksi (tilapäisesti) kuin kärsiä masennustilasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eroa tuntea itsensä masentuneeksi tai kurjaksi (tilapäisesti) kuin kärsiä masennustilasta
Ilmeisen vaikea joidenkin ymmärtää
Sivusta
Artikkelissasi puhutaan kasvispainotteisen ruokavalion tutkituista hyödyistä 🤦
Se nyt on itsestään selvää kaikille.