Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta
Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.
Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.
Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.
Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.
Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin.
Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!
Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…
Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.
Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.
En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin?
Kommentit (148)
Ei ole tutkittu. Lapsuuden perheessä on autismia MUTTA en usko olevani autisti, sillä ne englanninkieliset testit mitä olen tehnyt kotona mielenkiinnosta, eivät pidä autismia todennäköisenä.
-.-.-.-.-
Koska autismi on periytyvää ja sitä on eri tasoista, kannattaa tsekata vielä kertaalleen ja katsoa nimenomaan naistyypilliset oireet. Parhaiten varmasti selviää esim. Redditistä naisautistien kokemuksia, samoin Youtubessa. Ne nettitestit on tehty yleensä miesautismioireiden mukaisesti, tyyliin just "kiinnostunut junista, autoista ja pikkuosista, haluaa tietää, miten joku masiina toimii". Naisilla tuo sama voi ilmetä vaikka K-pop bändin fanituksena tai tietyn koirarodun koko historian ulkoaosaamisena. Tai musiikin jatkuvana kuuntelemisena, idolin ihailemisena, tai Netflixiin tuntikausiksi joka päivä uppoamisena. Suurimmalla osalla normaaleja ihmisiä ei ole mitään tiettyä erityisalaa, josta hän tietää kaiken kuin kävelevä tietosanakirja, mutta autisteilla on, vaikka se ei olisikaan pakonomaista.
Stimmaaminen voi naisilla näkyä myös tietyn kappaleen jatkuvana kuuntelemisena, haavemaailmassa elämisenä ja päivittäisenä unelmointina, hyräilynä tai lauluna, kynsien nakertamisena, hiusten pyörittelynä, asennon vaihtamisena, ihokarvojen nyppimisenä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nykyaikana ihmisillä on aivan liikaa joutoaikaa märehtiä turhia asioita. Fyysisesti väsynyt ihminen saa parhaat unet. Nukkuminen on tärkeimpiä asioita mielenterveyden kannalta.
Entä jos ei saa unta ollenkaan tai herää eikä nukahda enää uudestaan?
Mitä entä jos? Näin mäkin teen. Nukahdan sitten kyllä jossain vaiheessa kun väsyttää taas. Työpäivinä toki haastavampaa, mutta näin se menee. Ei ole tullut mieleen kysyä muilta, että entä jos.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä taloudellista tilannettasi, jos siitä on ollut puhetta. Mutta miten olisi omakustanteinen keskusteluapu/terapia 2-3 viikon välein? Moni tarjoaa palveluita edullisemmin itsekustantaville, ja jos keskusteluapu on auttanut aiemminkin, niin satsaus kannattaa.
Ehkä ap:lla on masennus, johon ei löydy syytä. Aivoissa kemiat ei toimi niin, kuin pitäisi. Minulla on tälläinen. En jaksa uskoa, että sopivasta lääkkeestä ei olisi apua. Kirjoitin aikaisemmin, että kesästä asti psykiatri on soittanut minulle kymmenen kertaa, kun on kokeiltu eri lääkkeitä ja annostuksia.
Joskus elämänmuutos voi auttaa. Ammatin vaihtaminen, parisuhteen päättäminen tai aloittaminen. Muutto. Ehkä taustalla voi olla trauma, joka kummittelee. Kuka sen tietää.
Oletko varma, ettei kyseessä ole persoonallisuushäiriö, kun et ole saanut apua terapiasta? Et ole pystynyt muuttamaan ajattelutapojasi riittävästi
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio.
Itselläni se auttoi mielialaan, nukkumiseen ja virkeyteen. Pitää riittävän kauan olla sillä, jotta keho ehtii mennä ketoosiin ja positiiviset vaikutukset tulevat esille.
Tätä on alapeukutettu, mutta aivan turhaan. Ottakaa asioista selvää, ennen kuin lähdette tuomitsemaan. Ketogeenistä ruokavaliota käytetään jo nyt monissa vaikeissa sairauksissa toimivana hoitona, kun lääkehoidolla ei ole ollut riittävää vastetta, esim epilepsia ja jotkin autoimmuunisairaudet.
On olemassa myös viitteitä ja tuloksia sen tehosta mielenterveyssairauksien hoidossa (skitsofrenia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, masennus), ja tätä tutkitaan jatkuvasti parhaillaan eri puolilla maailmaa.
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/ruokavalio-voi-tukea-mielenterveyden-ha…
"Ketogeenisen ruokavalion mahdollisuudet aivosairauksien ja mielenterveyden häiriöiden hoidossa ovat herättäneet viime vuosina kiinnostusta. Siinä rajoitetaan tiukasti hiilihydraattien määrää ja käytetään tavallista enemmän rasvaa. Näin saadaan aikaan paastoa muistuttava tila, ketoosi, jossa aivot käyttävät energianlähteenä pääasiassa ketoaineita. Ketogeeninen ruokavalio on jo toimivaksi osoitettu ja hyväksytty hoitomuoto vaikeahoitoisessa epilepsiassa, vaikka kaikkia syitä sen tehoon ei tiedetä. Vaikutus näyttää liittyvän muun muassa mitokondrioiden toimintaan, Ruusunen kertoo.
Mitokondriot ovat solujen energiakeskuksia, joiden toiminnan ketogeeninen ruokavalio sysää uudelle raiteelle. Moniin sairauksiin, kuten skitsofreniaan ja muhin psykoosisairauksiin, liittyy häiriöitä mitokondrioiden toiminnassa.
Skitsofrenian oireita on joidenkin tapaustutkimusten mukaan saatu vähennettyä ketogeenisellä ruokavaliolla, ja vieläpä melko nopeasti."
Kaikista ihmisistä ei saa täysin terveitä millään hoidoilla. Et ilmeisesti ole jatkuvasti masentunut ja totesitkin, että usein aika on auttanut. Masennusjaksojen välillä kykenet jopa työelämään ja elät normaalia elämää. Minulla on ollut kymmeniä masennusjaksoja ja niitä varmasti riittää jatkossakin. Tavoitteenani on vain selvitä hengissä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin niin paranet
Jos et osaa sanoa mitään hyödyllistä, on parempi olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käynyt 3 pitkää terapiaa, eikä niistä ollut apua. Apua olen saanut parhaiten, kun tutustuin ihmiseen, jolla on ollut suunnilleen samanlainen menneisyys kuin minulla, ja olen päässyt jakamaan kokemuksiani vertaisen kanssa. Etsi joku ihminen, joka on kokenut samaa kuin sinä.
Toiseksi selvitä mitä ravintoainepuutoksia sinulla on. Kokeile folaattia (ei foolihappoa) ja magnesiumia. Sekä riittävästi D-vitamiinia. Monilla on nykyisin ravintoainepuutoksia. Aivot eivät voi hyvin, jos on puutteita tärkeistä ravinteista.
Suosittelen myös etsimään terveen seurakuntayhteyden. Usko antaa voimaa, seurakunnassa tutustuu uusiin ihmisiin. Ihminen on luotu Jumalan yhteyteen. Se, että lähdet jonnekin, vaikka et jaksaisi kuin istua penkissä, ja valittaa, tämäkin on jo alku johonkin parempaan.
Olen eri, mutta minäkin suosittelisin D-vitamiinia ja B-vitamiinia. Pakkauksen ohjeen mukaan nautittuna. Pieni kävelylenkki joka päivä samaan aikaan. Jos on masentunut, voi helposti jämähtää paikoilleen. Illalla voisi lukea lyhyen rukouksen. Isä meidän tai joku muu. Sen voi ottaa mietiskelynä, jos on epävarma onko olemassa joku ihmistä korkeampi olento. Onnea matkaan.
Tässä lisää ketogeenisen ruokavalion vaikutuksista aivoihin ja niiden toimintaan. Erityisesti he, joilla lääkitys ja hoito ole auttanut, suosittelen lukemaan ja tutkimaan asiaa:
"Ketogeenisella ruokavaliolla arvellaan tutki-
musten perusteella olevan mielialaa tasaava ja antidepressiivinen vaikutus. Mielialaa ta-
saavan vaikutuksen uskotaan johtuvan ketogeenisen ruokavalion vaikutuksesta useisiin eri
prosesseihin mielialahäiriöiden patofysiologiassa. Ketogeeninen ruokavalio saa aikaan
muutoksia dopamiini- ja serotoniinitasoissa sekä GABA-/glutamatergisessa neurotransmis-
siossa. Lisäksi ketogeenisen ruokavalion katsotaan vaikuttavan mitokondrioiden toimin-
taan ja biogeneesiin, insuliinin toimintahäiriöihin, oksidatiiviseen stressiin ja tulehdukseen
(Operto ym. 2020)."
Tuo on suora lainaus (Itä-Suomen yliopistolta tämäkin, alkuperäinen lähde mainittu), löytyy googlettamalla: KETOGEENINEN RUOKAVALIO EPILEPSIAN HOIDOSSA AIKUISILLA
Paljon tuosta Keto - ruokavaljosta puhutaan kun olisi joku ihmelääke. Nälän kyllä poistaa. Ei tuo apua mielialaan
Somaattisten syiden poissulkeminen (ferritiini liian matala ainakin, onko otettu myös kilpirauhaskokeet? Pelkkä TSH ei riitä)
Lääkitys kuntoon: kun SSRI ja SNRI ei näytä toimivan, miten uudemmat esim. Voxra tai Brintellix tai miksei vanhat esim. trisykliset masennuslääkkeet. Lääkekombona myös kokeiltava, jos aiemmin kokeiltu 1 valmistetta kerrallaan.
Lääkkeettömät hoitokeinot eli sähkö tai magneettistimulaatio
Diagnoosi kuntoon: mahdollinen nepsy häiriö/syklotymia? Selittäisi, miksi lääkkeet ei toimi
Trauma taustalla ylläpitämässä oireilua? Voi olla, että tietoinen mieli ei muista
Millainen tuo psykoterapia oli, josta hyödyit? Mitä siitä voit soveltaa itsenäisesti? Tehtiinkö esim. itsetarkkailua, oirepäiväkirjaa, käyttäytymisen aktivointia, tietoisen läsnäolon harjoituksia mitkä ne oli ne jutut mitkä silloin auttoi? Kokeile soveltaa niitä itsenäisesti; psykoterapian tarkoituksena onkin tulla omaksi terapeutiksi niin, että siellä opitut taidot tulevat osaksi arkea
Jos rahatilanne tiukka: vertaistuki, ryhmäterapia, psykoterapeuttiopiskelijan tarjoama keskusteluapu (välillä tarjoavat jopa ilmaiseksi)
Ei se ota, jos ei annakaan. Sinuna kokeilisin kaikki mahdolliset keinot, jos meinaat tuosta suosta vielä joskus nousta. Ei voi vain odottaa, että kaikkea mahdollista tarjotaan ulkoapäin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuosta Keto - ruokavaljosta puhutaan kun olisi joku ihmelääke. Nälän kyllä poistaa. Ei tuo apua mielialaan
Kyllä on tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne keskustelut aiemmin ovat auttaneet, niin psyk.sh:lle vois käydä juttelemassa vaikka kerran kuukaudessa.
Ei valitettavasti ole saatavilla tätä palvelua. Vain lyhyitä muutaman kerran hoitojaksoja.muuten tämä olisi hyvä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tutkittu. Lapsuuden perheessä on autismia MUTTA en usko olevani autisti, sillä ne englanninkieliset testit mitä olen tehnyt kotona mielenkiinnosta, eivät pidä autismia todennäköisenä.
-.-.-.-.-
Koska autismi on periytyvää ja sitä on eri tasoista, kannattaa tsekata vielä kertaalleen ja katsoa nimenomaan naistyypilliset oireet. Parhaiten varmasti selviää esim. Redditistä naisautistien kokemuksia, samoin Youtubessa. Ne nettitestit on tehty yleensä miesautismioireiden mukaisesti, tyyliin just "kiinnostunut junista, autoista ja pikkuosista, haluaa tietää, miten joku masiina toimii". Naisilla tuo sama voi ilmetä vaikka K-pop bändin fanituksena tai tietyn koirarodun koko historian ulkoaosaamisena. Tai musiikin jatkuvana kuuntelemisena, idolin ihailemisena, tai Netflixiin tuntikausiksi joka päivä uppoamisena. Suurimmalla osalla normaaleja ihmisiä ei ole mitään tiettyä erityisalaa, josta hän tietää kaiken k
En oikeastaan fanita mitään, lapsena olin kova potter-fani.
Saatan kuunnella joskus samaa biisiä 5 kertaa putkeen. Kun kuulen jonkun hyvän uuden.
Olen kiinnostunut liikunnasta, käsitöistä, lukemisesta. Elokuvia katson joskus. Sarjoja en ole katsonut vähään aikaan kun ei ole kiinnostavia tarjolla.
Olen joutunut opettelemaan kehuista kiittämisen ja kuulumisten vastavuoroisen kysymisen (teininä kaveri kerran huomautti).
Muuten toimin normaalisti vuorovaikutustilanteissa ja en ole matkinut muilta/tv:stä ilmeitä ja eleitä ja puheen painoa.
Vierailija kirjoitti:
Somaattisten syiden poissulkeminen (ferritiini liian matala ainakin, onko otettu myös kilpirauhaskokeet? Pelkkä TSH ei riitä)
Lääkitys kuntoon: kun SSRI ja SNRI ei näytä toimivan, miten uudemmat esim. Voxra tai Brintellix tai miksei vanhat esim. trisykliset masennuslääkkeet. Lääkekombona myös kokeiltava, jos aiemmin kokeiltu 1 valmistetta kerrallaan.
Lääkkeettömät hoitokeinot eli sähkö tai magneettistimulaatio
Diagnoosi kuntoon: mahdollinen nepsy häiriö/syklotymia? Selittäisi, miksi lääkkeet ei toimi
Trauma taustalla ylläpitämässä oireilua? Voi olla, että tietoinen mieli ei muista
Millainen tuo psykoterapia oli, josta hyödyit? Mitä siitä voit soveltaa itsenäisesti? Tehtiinkö esim. itsetarkkailua, oirepäiväkirjaa, käyttäytymisen aktivointia, tietoisen läsnäolon harjoituksia mitkä ne oli ne jutut mitkä silloin auttoi? Kokeile soveltaa niitä itsenäisesti; psykoterapian tarkoituksena onkin tulla omaksi terape
Kilpirauhanen kontrolloitu viimeksi syksyllä, kaikki oli oikein nätisti.
Syön rautaa/laktoferriiniä. Julkiselta en ole koskaan saanut ferritiinin mittausta, omalla rahalla pitää mennä jos haluaa. Ja tuo arvo on tk-lääkereiden mielestä "hyvä".
Trisyklisiä en ainakaan halua käyttää, olen jo valmiiksi ylipainoinen. Mirtatsapiini on ok pienellä annoksella unen hoitoon.
Kävin psykodynaamisen psykoterapian. En muista yhtään tehtiinkö jotain harjoitteita siellä.
Ainakin huolihetki tai kirjoitushetki aina heti herätessä , mindfulness suositeltiin. Kirjoitusta ainakin muutaman viikon jaksossa.
Tuntuu että terapiasta meni aika paljon tukemiseen ja selviytymiseen, tunteiden tunnistamisen opetteluun ja tunteiden sietämiseen ja että antaisi niiden olla kuin pilvet ja lipua pois kun on sen aika.
Teen päivittäin ohjatun rentoutusharjoituksen, esim kognitiiviseen terapiaan perustuvan.
Mua on auttanut parhaiten, kun olen vähentänyt masennuslääkkeen annostusta. (Haluan päästä siitä kokonaan eroon) Olo on jaksavampi ja herään pirteämpänä. Eikä ole jatkuvasti "hermokireä" olo. Toinen mikä on auttanut, niin asian totaali hyväksyminen. Olen ollut puolet elämästä masentunut. Näillä mennään, keskityn siihen mihin voin vaikuttaa, liikuntaan ja terveelliseen ruokaan. Yritän elää niin merkityksellistä elämää kuin vain voi. En odota tai edes enää halua yhteiskunnalta apua.
Harkitse autismikirjon häiriön tarkempaa arviointia tarvittaessa, mikäli aikuisella henkilöllä on:
(Jos näillä aloittajana mietin elämääni)
yksi tai useampi seuraavista:
toistuvia vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa EI
toistuvia vaikeuksia sosiaalisessa kommunikaatiossa EI
stereotyyppistä käytöstä (joustamatonta ja toistavaa), vaikeutta sietää muutoksia tai rajoittuneita kiinnostuksenkohteita
-> muutoksissa stressi- ja kuormittumisherkkyys , esim jos työnantaja, työpaikka tai joku työkaveri vaihtuu
sekä
yksi tai useampi seuraavista:
vaikeuksia hankkia tai säilyttää työ- tai opiskelupaikka EI
vaikeuksia hankkia tai ylläpitää sosiaalisia suhteita EI
aiempi tai ajankohtainen hoitokontakti mielenterveyshäiriöiden tai oppimisvaikeuksien takia KYLLÄ monta mt jaksoa
aiempi diagnoosi tai epäily kehityksellisistä haasteista (oppimisvaikeudet tai ADHD) tai mielenterveyshäiriöistä. EI? Kehituksellinen mielenterveyshäiriö taitaa olla skitsofrenia tai ehkä kaksisuuntainen?
Sitä paitsi, vaikka olisin autisti niin tuskin saisin siihen apua tai kuntoutusta. Vai onko jossain autismipoleja, joissa voi saada jatkuvaa tai toistuvaa apua mielenterveysongelmiin?
Näin autistina voin todeta, että ihan yhtä tyhjän kanssa oleva diagnoosi. Antipsykootteja saatetaan tarjota, mutta siinäpä se "hoito" ja "tuki".
Jos ongelmana on se, että mieli tuottaa negatiivisia ajatuksia, niin kannattaa ahkerasti harjoittaa tietoisen läsnäolon taitoja. Käytetään myös nimeä tietoisuustaidot tai toisinaan jopa mindfullness.
Kirjallisuutta löytyy sekä kirjastosta ja äänikirjoina, mm Joustava mieli, Viisas mieli ja Huomio hetkeen. Arto Pietikäiseltä löytyy myös YouTubesta harjoitteita. Pitää vaan tehdä aktiivisesti, ja vaikka vain ihan vähän aikaa kerralla alkuun.