Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta
Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.
Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.
Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.
Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.
Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin.
Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!
Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…
Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.
Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.
En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta sulla on ihmissuhteet kunnossa, työ, asunto, ei päihteitä, jaksat käydä juhlissa, nukut säännöllisesti... Mitä jos päättäisit vaan lopettaa masistelun? Muuttaisit asennettasi, kun ei sulla ole mikään huonosti kun vertaa tämänkin maan oikeasti huono-osaisiin ja uupuneisiin. En yleensä ole tätä mieltä, mutta nyt olen.
Ei sairas voi vaan päättää lopettaa sairastamista.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nykyaikana ihmisillä on aivan liikaa joutoaikaa märehtiä turhia asioita. Fyysisesti väsynyt ihminen saa parhaat unet. Nukkuminen on tärkeimpiä asioita mielenterveyden kannalta.
Entä jos ei saa unta ollenkaan tai herää eikä nukahda enää uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten elät ja syöt?
Ärsyttää tää kun aina oletetaan että masennuksen takana on huonot elintavat. On paljon high functioning masentuneita jotka käy tyyliin triathlon harjoituksissa ja silti masentaa. Masentuneella voi olla huonot elintavat. Se on usein masennuksen oire, ei syy.
Tulin lukemaan ketjua koska osin olen samassa tilanteessa. Viime vuosi hoitopaikassa on vedetty hoitovaihtoehtoja kuin kaniineja hatusta, yksi toisensa jälkeen. Keskusteluajat minimiin, hoitaja vääristeli puheeni vaikka itse arvosteli lääkäriä. Puhuu eri jutut lääkärin kuullen kuin kahden kesken. Kolmen vuoden hoitosuhde päättyi siten että lääkäri kirjasi samaan yhteenvetoon että olen työelämässä ja en ole. Eli näin hyvin tuntee potilaan, sama lääkäri ollut koko ajan. Alkaa oikeasti epäilyttää että onko myös kaikki diagnoosit hatusta vedettyjä ja vääriä?
En polta tupakkaa, en juo humalaan ja olen alipainoinen (syömishäiriötausta). En pelaa enkä ole velkaa minnekään, laskut on maksettu. Lääkärin mukaan en halua osastolle (kuka haluaisi?) mutta koko ajan on sanottu että en pääsisikään joten mitä järkeä haluta? Yhdessä kirjauksessa (ei lääkärin tekemä) oikeasti lukee että tutkittava ei esilämmitä uunia ennen kuin laittaa sinne ruokaa!
Tervetuloa erikoissairaanhoitoon josta tämä potilas hyllytettiin koska ei halua "aktiivista hoitoa".
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukemaan ketjua koska osin olen samassa tilanteessa. Viime vuosi hoitopaikassa on vedetty hoitovaihtoehtoja kuin kaniineja hatusta, yksi toisensa jälkeen. Keskusteluajat minimiin, hoitaja vääristeli puheeni vaikka itse arvosteli lääkäriä. Puhuu eri jutut lääkärin kuullen kuin kahden kesken. Kolmen vuoden hoitosuhde päättyi siten että lääkäri kirjasi samaan yhteenvetoon että olen työelämässä ja en ole. Eli näin hyvin tuntee potilaan, sama lääkäri ollut koko ajan. Alkaa oikeasti epäilyttää että onko myös kaikki diagnoosit hatusta vedettyjä ja vääriä?
En polta tupakkaa, en juo humalaan ja olen alipainoinen (syömishäiriötausta). En pelaa enkä ole velkaa minnekään, laskut on maksettu. Lääkärin mukaan en halua osastolle (kuka haluaisi?) mutta koko ajan on sanottu että en pääsisikään joten mitä järkeä haluta? Yhdessä kirjauksessa (ei lääkärin tekemä) oikeasti lukee että tutkittava ei esilämmitä uunia ennen kuin laittaa
Jossain on kuulemma 10 min keskusteluaikoja. Kuka hitto siitä hyötyy?
Hoitava tahosi kuulostaa olevan päästään vialla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa psykiatrin vastaanottoaikaa julkiselta sektorilta?
En tiedä mikä ap:n hva:n tilanne on, mutta täällä lopetettiin sote-uudistuksen jälkeen psykiatrin vastaanotot kokonaan. Nykyään psykiatri konsultoi yleislääkäriä jos on tarpeen, enää ei saa edes soittoaikoja.
En saanut unta tai jos sain niin, jos heräsi yöllä ei varmaan saanut enää nykyttua. Minulla on auttanut Ketipinor iltaisin.
Pyydä Voxra ja sen lisäksi vielä Brintellix
Jos ne keskustelut aiemmin ovat auttaneet, niin psyk.sh:lle vois käydä juttelemassa vaikka kerran kuukaudessa.
Ketogeeninen ruokavalio.
Itselläni se auttoi mielialaan, nukkumiseen ja virkeyteen. Pitää riittävän kauan olla sillä, jotta keho ehtii mennä ketoosiin ja positiiviset vaikutukset tulevat esille.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä näitä lekureita on, joilta käydään vaan pyytämässä haluamansa lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elät ja syöt?
Ärsyttää tää kun aina oletetaan että masennuksen takana on huonot elintavat. On paljon high functioning masentuneita jotka käy tyyliin triathlon harjoituksissa ja silti masentaa. Masentuneella voi olla huonot elintavat. Se on usein masennuksen oire, ei syy.
Eihän tuossa oletettu, vaan KYSYTTIIN. Koska ap ei kertonut asiasta yhtään mitään. Miksi pitäisi päinvastoin automaattisesti olettaa, että kaikki asiat ovat kunnossa? Jotta voi sitten todeta, että sori, olet toivoton tapaus ja mitään et voi tehdä. Niinkö? Sittenkö Sinä olisit tyytyväinen siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nykyaikana ihmisillä on aivan liikaa joutoaikaa märehtiä turhia asioita. Fyysisesti väsynyt ihminen saa parhaat unet. Nukkuminen on tärkeimpiä asioita mielenterveyden kannalta.
Unen tueksi lääke. Ei ole niin paha, kuin kuulostaa. Oikea lääke, joka sopii sinulle. Minä kokeilin kolmea, viimeisin auttoi. Pitää olla sinnikäs. Ja psykiatrin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä näitä lekureita on, joilta käydään vaan pyytämässä haluamansa lääkkeet?
Yksityiset. Määräävät mitä potilas haluaa, jos heidänkin mielestään voisi sopia.
Ketamiinihoito, sähköhoito, vaativa lääkinnällinen kuntoutus (kela)?
Vierailija kirjoitti:
Ketamiinihoito, sähköhoito, vaativa lääkinnällinen kuntoutus (kela)?
Ap kirjoittelee järkeviä. Kyllä pitäisi oikealla lääkityksellä selvitä.
En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä taloudellista tilannettasi, jos siitä on ollut puhetta. Mutta miten olisi omakustanteinen keskusteluapu/terapia 2-3 viikon välein? Moni tarjoaa palveluita edullisemmin itsekustantaville, ja jos keskusteluapu on auttanut aiemminkin, niin satsaus kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unen tueksi lääke. Ei ole niin paha, kuin kuulostaa. Oikea lääke, joka sopii sinulle. Minä kokeilin kolmea, viimeisin auttoi. Pitää olla sinnikäs. Ja psykiatrin myös.
Uni auttaa paljon. Ainakin minulla mieliala on ihan eri, kun nukun 6-7 tuntia. Koita unilääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten elät ja syöt?
Eihän tuossa oletettu, vaan KYSYTTIIN. Koska ap ei kertonut asiasta yhtään mitään. Miksi pitäisi päinvastoin automaattisesti olettaa, että kaikki asiat ovat kunnossa? Jotta voi sitten todeta, että sori, olet toivoton tapaus ja mitään et voi tehdä. Niinkö? Sittenkö Sinä olisit tyytyväinen siellä?
Tämä. Ja voisi jäädä jumittamaan "Apua apua apua, tukea tukea tukea." Voisi kertoa, että nykyään ei saa mitään apua ja kuinka mt-palveluita ajetaan alas. Onhan siinä totuutta, mutta se pelkkä tilanteen kauhistelu ei auta. Eikä se, että halutaan vaan ulkoistaa kaikki muille. Jos keskustelu auttaa, niin voisiko ajatella muutakin, kuin että palkattu hoitaja istuu sua vastapäätä kerran viikossa? Kaikesta missä ehdotetaan, tai edes kysytään, omaan aktiivisuuteen liittyvää, suututaan. Mitä jos joku kertoisi, että on sairastunut samaan syöpään neljättä kertaa? Niinpä. Kaikkea ei vaan pystytä lääketieteellä parantamaan. Sekin on fakta.
Kaikissa paikkakunnista ja kaupungeissa ei ole mielenterveys palveluita järestetty kunnolla. Ja vaikka olisikin ,niin yhtä vaikeaa niihin on päästä. Todettiin tämä taas.täällä Jyväskylässä .miten vaikea on saada apua.Näistä palveluista ei saisi enää yhtään säästää