Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuva masennus, hoito ei auta ja psykoterapiaan ei mahdollisuutta

Vierailija
04.01.2026 |

Tämä on minun 4. masennusjakso. Olen käynyt psykoterapian kelan maksamana, loppui päälle 3 vuotta sitten.

Sain päivystyksessä masennuslääkkeen. Ei ole auttanut. Voi  seuraavana arkipäivänä taas kerran tiedustella, onko terveysasemalla vapaita aikoja. Päivystyksessä eivät vaihda lääkitystä. Hankalaa on, että minulla on ollut aiemmin 4 eri masennuslääkettä siis eri masennusjaksoilla ja mistään niistä ei ole ollut apua.

Parhaiten on auttanut keskustelutuki parin viikon välein ja aika. Sekä psykoterapialla oli usean vuoden oireeton.

Nyt olen kerran tehnyt hoitajan kanssa masennuksen omahoito ohjelmaa ja toinen tapaaminen vielä tulossa.

Tuntuu tosi typerältä. Teen jo päivittäin rentoutusharjoituksia ja en ota ajatuksia tosina. Silti mieli tuottaa negatiivisia mietteitä. Yritän tehdä asioita ja liikkuakin. 

Tietysti piristyisin ja jaksaisin jos saisin valita!

Hoidon seuraava askel on lääkityksen vaihto ja nettiterapia. https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat/masennuksen-nettitera…

Mielestäni tuokaan ei vaikuta erityisen hyödylliseltä.

Nettiterapian jälkeen voin saada hoitajalta 3 kertaa lyhytterapiaa. Sitten loppuu mahdollisuudet. Alue ei tarjoa ostopalveluna psykoterapiaa ja kuntoutuspsykoterapiaa en voi saada yli vuoteen aikanaan.

En usko, että minulla on kaksisuuntainen, sillä en ole huomannut edes mitään hypomaniaksi laskettavia jaksoja. Mutta olisiko psykiatrikäynnistä iloa jos itse maksaisin? 

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ohjenuoraksi Sapiens dieetti sekä Hiit treeni.

Anteeksi , siis masentuneelle hiit-treeni? Ok.

Vierailija
22/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elät ja syöt? 

Yleensä 4-5 krt päivässä.

Puuro tai rahka marjat/hedelmä/vihannes ja kahvi

Lounas makaronilaatikko,tortilla, sosekeitto ja hevi lisäke, välillä leipä

Tarvit välipala rahka, leipä, hedelmä tai pala piirakkaa tms

Päivällinen kuten lounas

Tarv iltapala puuro, leipä tai jotain älytöntä kaapista 

En minäkään voisi hyvin tuollaisella ruokavaliolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli masennus on traumapohjainen, kannattaa kokeilla EMDR-hoitoa. Siinä saa avun huomattavasti nopeammin kuin keskusteluterapiassa. 

Vierailija
24/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkkeitä olet kokeillut? 

Sitalopraami, sertaliini, duloksetiini, venlafaksiini 

Kaikki nämä lääkkeet on SSRI tai SNRI lääkkeitä ja selkeesti nämä ei sinulla toimi. Jotkut on resistenttejä näille. On olemassa paljon muitakin eri masennuslääkkeitä, ihmettelen miksei näitä ole kokeiltu sulle. Vaadi ehdottomasti kokeilla johonkin eri lääkeaineryhmään kuuluvaa lääkettä! Mulla ainoa joka oikeasti auttoi oli Aurorix.

Vierailija
25/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli masennus on traumapohjainen, kannattaa kokeilla EMDR-hoitoa. Siinä saa avun huomattavasti nopeammin kuin keskusteluterapiassa. 

Ei mitään hyväksikäyttöä tai onnettomuutta eikä semmosta.

Äidilläni oli psyykkinen sairaus ja ei osannut tukea minua. Saattoi joskus pilkata itkusta kun itkin vaan kun oli niin paha olla. 

Vierailija
26/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri asia miten saa jos ei rahaa

Vierailija
27/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkkeitä olet kokeillut? 

Sitalopraami, sertaliini, duloksetiini, venlafaksiini 

Kaikki nämä lääkkeet on SSRI tai SNRI lääkkeitä ja selkeesti nämä ei sinulla toimi. Jotkut on resistenttejä näille. On olemassa paljon muitakin eri masennuslääkkeitä, ihmettelen miksei näitä ole kokeiltu sulle. Vaadi ehdottomasti kokeilla johonkin eri lääkeaineryhmään kuuluvaa lääkettä! Mulla ainoa joka oikeasti auttoi oli Aurorix.

Vähän kuin kipupotilaalle määrättäisiin aina buranaa ja kun ei auta niin sitten kokeillaan toista valmistetta buranaa. Vaikka tällä henkilöllä auttaisi kipuun panadol tai joku muu lääke, mutta näitä ei olla vain kokeiltu.

Vierailija
28/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia miten saa jos ei rahaa

Kai sitä silti voi mahdollisuuksia heittää ilmoille. Jollain voi sitä rahaa ollakin...

Vierailija
29/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli psyykkinen sairaus ja ei osannut tukea minua. Saattoi joskus pilkata itkusta kun itkin vaan kun oli niin paha olla. 

Käyn itse nyt EMDR:ään erikoistuneella psykoterapeutilla, ja taustani on samankaltainen kuin sulla. Ja hän kyllä lupasi, että EMDR:ää voidaan tehdä, kunhan ensin tiedetään tarkkaan, mitä taustalla on. Eli voi vaatia useamman käynnin tutustumiseen, mutta mahdotonta ei ole!

Vierailija
30/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn itse nyt EMDR:ään erikoistuneella psykoterapeutilla, ja taustani on samankaltainen kuin sulla. Ja hän kyllä lupasi, että EMDR:ää voidaan tehdä, kunhan ensin tiedetään tarkkaan, mitä taustalla on. Eli voi vaatia useamman käynnin tutustumiseen, mutta mahdotonta ei ole!

Oletko saanut pysyvän avun? Onnistuukohan tämä videovastaanotolla?

Vierailija
31/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla vielä tehty tuota, puhuttu vain. Oon siis vasta aloittanut terapian. Varmaan ne keskustelukäynnit onnistuu etänä, mutta itse hoitokerta pitää olla livenä. Se on voimakas hoitokeino ja vaatii terapeutilta sun reaktioiden huomaamista, ja plus sulle on turvallisempi olo olla jonkun kanssa eikä esim yksin kotona. Pystyt heittäytymään helpommin, kun olet toisen "kannateltavana".

Vierailija
32/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan lähde noihin energia hoitoihin.Eivät ne auta. Sinä ainkin syöt valtavan hyvin.  Minulla on masennusta ja kaksisuuntainen mieliala . Lääkkeenä Lamotrigin ja Keritinor. Tutulla on Aripipratzol (Abilify )käytetään vaikeassa  masennuksessa. Usein toisen lääkkeen kanssa. Siunausta ja voimia sinulle kaikkeen

Vierailija
33/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elät ja syöt? 

Yleensä 4-5 krt päivässä.

Puuro tai rahka marjat/hedelmä/vihannes ja kahvi

Lounas makaronilaatikko,tortilla, sosekeitto ja hevi lisäke, välillä leipä

Tarvit välipala rahka, leipä, hedelmä tai pala piirakkaa tms

Päivällinen kuten lounas

Tarv iltapala puuro, leipä tai jotain älytöntä kaapista 

En minäkään voisi hyvin tuollaisella ruokavaliolla. 

Liikaa viljaa ja vehnää?

Vierailija
34/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaania poskeen.

Vierailija
35/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele joka viikko joku uusi ruokalajin valmistus, jotain hyvää.

Vierailija
36/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää saada lääkitys kuntoon. Plus-terveyden kautta psykiatri soitteli käynnin jälkeen joka 2 viikko, kun hiottiin lääkitystä. Näin siis kesästä lähtien. Nyt alkaa olla lääkkeet kohdillaan. Psykiatri on soittanut yli 10 kertaa minulle. Näin se pitää tehdä. 

Vierailija
37/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytön  vaikea masennus todettiin myöhemmin  että olikin   kaksisuuntaistamielialaa. Oli tuo Kepitinor lääke. Tilanne vaan paheni janyr on Skitsofrenia  nyt on Leponex lääkitys

Vierailija
38/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää saada lääkitys kuntoon. Plus-terveyden kautta psykiatri soitteli käynnin jälkeen joka 2 viikko, kun hiottiin lääkitystä. Näin siis kesästä lähtien. Nyt alkaa olla lääkkeet kohdillaan. Psykiatri on soittanut yli 10 kertaa minulle. Näin se pitää tehdä. 

Nyt siis Brintellix 15 mg ja apriazole 5 mg ja Doxepin 3 mg. Aluksi olin ihmeissäni, kun kokeiltiin eri annoksia ja lääkkeitäkin ja psykiatri soitti aina perään. Mutta ihan hemmetin hyvä! 

Vierailija
39/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minulle on annettu EMDR-hoitoa myös etänä, eikä ongelmia ole ollut. Kärsin vaikeasta PTSD:stä, johon keskusteluterapia ei ole auttanut, mutta EMDR hyvän terapeutin antamana on nyt ensimmäistä kertaa auttanut. Kun hoitoa annetaan etänä, terapeutti voi pitää vastaanottoa kauempanakin, mikäli kotipaikkakunnalla ei satu olemaan hyvää EMDR-terapeuttia. 

Vierailija
40/164 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyviä vinkkejä on tässä tullutkin. Pari vähän haastavampaa tässä lisäksi, mutta harkitse:

1. Lopeta tai ainakin vähennä oman itsesi ja mielialojesi ympärillä pyöriminen jatkuvasti! Ala rakentaa minäkuvaasi jokin muun kuin 'masentuneen' tarinan ja identiteetin pohjalta!

2. Suuntaudu toisiin ihmisiin ja lopeta omiin asioihisi juuttuminen. Auta ja tue toisia ihmisiä. Takuulla on muita, jotka hyötyvät sinusta, jos maltat lopettaa omassa lätäkössäsi rypemisen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän