Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1454)

Vierailija
1441/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oliko pakko syödä sitä koko raparperipiirakkaa?

Vierailija
1442/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä auta muu, kuin mittailla verensokeri joka kerta 1-2 tunnun kuluttua, kun on tullut syötyä jotain sokeri-ähky-herkkua. Kyllä sitä pikku hiljaa oppii olemaan syömättä, kun näkee joka kerta sokerinousun herkkujen syömisen palkinnoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä  pitäisi lopultakin luopua ajatuksesta ” korkea se on kuitenkin, joten turha mitata” herkkumätön jälkeen. Pitää kai vaan mitata se sokeri, niin totuus lävähtää silmille.

Vierailija
1444/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diabetes-lääkitys ja sen avulla pitkät sokerit on laskeneet takaisin tavoitteeseen vaikka syön ihan mitä sattuu. Eikö lääkitys toimi sitten kaikilla? 

Vierailija
1445/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on diabetes-lääkitys ja sen avulla pitkät sokerit on laskeneet takaisin tavoitteeseen vaikka syön ihan mitä sattuu. Eikö lääkitys toimi sitten kaikilla? 

Kun tauti etenee tarpeeksi, ei lääkitys enää riitä, vaan tulee tarve aloittaa insuliini.

Vierailija
1446/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se haima kärsii aina, kun syöt ” mitä sattuu”, ja pikku hiljaa haima väsyy, eikä sokeritaso enää laske, vaikka miten monta tablettia olisi käytössä. Siksi ruokavalio kuuluu jokaisen tyypin 2 diabeetikon hoitoon lääkkeiden lisäksi.

Vierailija
1447/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet, liikunta ja ruokavalio, kaikki ne kuuluvat diabeetikon elämään. Liikunta ja lääkkeet nyt menevät siinä sivussa, mutta ruokavalion on pakko olla täynnä kieltäymyksiä, tai muuten sokerit pomppaa pilviin. Ja sitä en ole yhtään hyväksynyt. Alkoi tehdä mieli raparperipiirakkaa, kun joku siitä täällä mainitsi.

Vierailija
1448/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole diabeetikko, joten tuplatarkistakaa vielä omalta lääkäriltä tai diabeteshoitajalta, mutta liikuntavinkkinä: jalkojen ja pakaroiden isot lihakset polttavat tehokkaasti glukoosia, joten syömisen jälkeen kannattaa kokeilla tehdä vaikka 30-50 kyykkyliikettä. 

Olen tätä nykyä normaalipainoinen (bmi vähän alle 22) mutta edelleen vyötärörasvaan taipuvainen ex-ylipainoinen, ja verensokerit ovat lihavimmillani huidelleet melkein prediabetestasolla, joten koitan muistaa tätä tehdä itsekin syömisen jälkeen. 

Suosittelen myös, että kannattaa myös opetella tekemään kastikkeet ja lisukkeet itse alusta saakka. Työlästähän se on, mutta kauppojen valmis-, erityisesti salaatinkastikkeissa, on usein lisättyä sokeria. Esimerkiksi tsatsiki on todella helppoa tekaista itse.

Vierailija
1449/1454 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huolissani sokeria sisältävistä salaattikastikkeista, niitä kun kuluu vain ihan vähän. Mutta kaikki sokeripitoiset leivonnaiset suorastaan huutavat päästäkseen suuhuni. Itkut!

Vierailija
1450/1454 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huolissani sokeria sisältävistä salaattikastikkeista, niitä kun kuluu vain ihan vähän. Mutta kaikki sokeripitoiset leivonnaiset suorastaan huutavat päästäkseen suuhuni. Itkut!

Ymmärrän ja sympatiseeraan.

Itselläni havaittiin n. vuosi sitten kohonnut verenpaine. Suolaa piti vähentää ja painoa pudottaa. Olen aina ollut iso suola- ja sokerihiiri, ja yhtäkkiä pitikin alkaa tavaamaan suola-, sokeri- ja kaloripitoisuuksia ruuista. Alkuun tuntui siltä, että kaikesta hyvästä ja kivasta piti luopua. Rakastin soijakastikkeessa uitettua sushia, sipsejä, voimakassuolaisia juustoja, salmiakkia... Kaikkea sellaista, joka ei ole kohonneen verenpaineen kanssa hyväksi. Painon tarkkailun vuoksi myös sokeriherkuista piti luopua, tai ainakin vähentää runsaasti. En voinut siis ajatella edes niin, että no, luovun sitten sipseistä, mutta suklaan voin ainakin pitää...

Aluksi vähäsuolainen ruoka tuntui aivan toivottoman tylsän makuiselta ja kurjalta. Mietin, enkö saa enää koskaan syödä hyvää ruokaa, ja onko koko loppuelämä tätä ravintosisältöjen lukemista. Pikku hiljaa aloin pakon edessä keksimään korvikkeita suolalle ja sokeriherkuille. Aloin lisätä ruokiin etikkaa, sitruunamehua, valkosipulijauhetta yms. ja sain osin koulittua makunystyräni rekisteröimään ne hiukan samankaltaisiksi kuin suolan. Mitä makeaan tulee, aloin arvostaa marjojen ja hedelmien makua aivan eri tavalla, kun en muuten syönyt enää karkkia tai leivonnaisia. Kiinnitin myös huomiota siihen, että aterioilla on tarpeeksi proteiinia ja kuitua, jotta nälkä pysyy poissa ja mieliteot kurissa. Nyt paino ja paineet ovat laskeneet normaaleiksi, ja voisin nyt hyvillä mielin ostaa vaikka ensi viikolla kesäloman alun kunniaksi sen sipsipussin, mutta ajatus ei suoraan sanottuna houkuttele enää samalla lailla, kuin olisi houkutellut vaikka vuosi sitten. Kaapissa on myös edelleen minilaatikko sukulaisen tuomia suklaakonvehteja, joista olen syönyt muutaman ja tarjonnut osan vieraille. Puolet on edelleen jäljellä. Nykyään mieliteot ja himot keskittyvät lähinnä sellaisiin asioihin, joita voin ruokavalioni puitteissa ihan hyvillä mielin syödä. Tämä vie aikaa, mutta on mahdollista.

Huomasin myös, että sillä on iso merkitys, miten asian itselleen kehystää. Myötätunto itseä kohtaan on avainasemassa. Jos ajattelee vaikka, että nämä ruuat ovat myrkkyä ja olen huono ihminen, jos sorrun niihin, voi miettiä sen sijaan sen kautta, että nämä ruuat eivät ole minulle hyväksi, ja jos valitsen olla syömättä niitä, vähennän elimistöni taakkaa ja stressiä, jota sen jälkeen tuntisin. Jos yhden kerran sitten päättääkin ottaa sen kakkupalan, kumulatiivinen terveyshaitta on pienempi, jos edellisellä viidellä kerralla on valinnut toisin. 

Lisäksi lohduttaa ajatus siitä, ettei ole yksin. Monella pitkäaikais- ja perussairauteen sairastuvalla on sama dilemma edessä: elintavat pitää järjestää radikaalisti uudelleen sairauden ympärille, ja myös pitäytyä niissä. Etsikkoaika on monelle vaikeaa, kun monesta asiasta pitää luopua. 

Vierailija
1451/1454 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kolme kuukautta sitten verikokeissa, tulokset hälyttäviä, sekä paastosokerissa ja kolestoriarvoissa.Viikko sitten eli kolme kuukautta myöhemmin , otettiin sydänfilmi, virtsanäytteet, sokerin rasituskoa ja verenpaine seurantatulokset.Tulokset oli  kaikki ok ja normaalit, syy ja apu   siihen oli  liikuntaa, kävelyä joka päivä plus se ruokavalion muutos.Joten ihmiset joilla on uhkana tyypin 2  diapetes ja verisuonien tukkeutumisvaara eli se paha kolestroli, niin itse kyllä voit vaikuttaa hyvinkin siihen, elämänatapoja muuttamalla.

Vierailija
1452/1454 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttu on!

Eikä tänään yhtään pullaa tai kakkua, parempia hiilihydraatteja  noin 150grammaa, kun yleensä menee yli 200 päivässä, vaikka miten yritän niitä vähentää. Eli opettelen edelleen. 
Suolaa ei mene yleensä enää puuroon, mutta välillä metwurstia menee jokunen siivu.  Suolaa pitäisi vähentää entisestään.

Suklaa maistuu nykyään liian makealta, ihme kyllä. Tumma 70 prosentin suklaata menee välillä ja tavallistakin pari palaa muutaman kerran viikossa jälkkäriksi. Mutta ei enää rivitolkulla. Jätski on vielä sellainen kesähoukutus, josta pitäisi valita ainakin se pienin puikko. Valitettavasti usein valitsen lakritsi-överituutin, enää en kuitenkaan osta niitä pakastimeen varalle.

Vierailija
1453/1454 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa lukea, että joku on onnistunut sokerin ja suolan vähentämisessä. Pitää jatkaa yrittämistä. Vaaleasta leivästä olen pääsääntöisesti päässyt eroon ja puuroon lisään nykyään aikamoisesti ruis-ja kaurakuitulisää. Pitää huomenna kuoria valmiiksi lisää porkkanoita!

Vierailija
1454/1454 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti kärsi 13 kilon ylipainosta, mutta voisihan tuo vähemmänkin olla.  Tavoite onkin nyt vyötärön pienennys, jos kilojakin tippuu, niin hyvä, kunhan eivät lihakset häviä. Liikuntaa ja arkiaktiivisuutta on kesällä helppo lisätä. Toivottavasti polvet ja nilkat kestää.