Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1594)

Vierailija
1461/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Vierailija
1462/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huolissani sokeria sisältävistä salaattikastikkeista, niitä kun kuluu vain ihan vähän. Mutta kaikki sokeripitoiset leivonnaiset suorastaan huutavat päästäkseen suuhuni. Itkut!

Tee mutakakkua karppaajiem ohjeilla. Onko ihan pakko olla sokeria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huolissani sokeria sisältävistä salaattikastikkeista, niitä kun kuluu vain ihan vähän. Mutta kaikki sokeripitoiset leivonnaiset suorastaan huutavat päästäkseen suuhuni. Itkut!

Tee mutakakkua karppaajiem ohjeilla. Onko ihan pakko olla sokeria?

Mutakakkuun tulee tuplasti sokeria.

Vierailija
1464/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Diabeetikko voi syödä kohtuudella myös sokeria.

Vierailija
1465/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Vierailija
1466/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussin makkarat nyt grilliin, viereen tomaatisalaattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1467/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Diabeetikko voi syödä kohtuudella myös sokeria.

Totta kai voi. Ja näinhän Diabetesliitto ohjeistaakin. Mitään järkeä siinä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
1468/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Ei leivässä, puurossa ja pastassa ole mitään vikaa, varsinkin josin käyttää muista kuin valkoisesta venhäjauhoista tehtyjä tuotteita. Eikä lisää sokeria. Moni tietämättään imee tuoremehuissa ym sokeria älyttömät määrät, esim helteellä voi hotkaista  litran omenatuoremehua, jossa on 100 grammaa sokeria, siis sitä omenan omaa sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1469/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Diabeetikko voi syödä kohtuudella myös sokeria.

Totta kai voi. Ja näinhän Diabetesliitto ohjeistaakin. Mitään järkeä siinä ei kuitenkaan ole.

Maksa tekee suurimman osan verensokerista. Vain pieni osa tulee ravinnosta. Tärkeintä on saada haima toimimaan uudelleen, jolloin insuliini normalisoi verensokerin aina kun tarvitsee.

Vierailija
1470/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Ei leivässä, puurossa ja pastassa ole mitään vikaa, varsinkin josin käyttää muista kuin valkoisesta venhäjauhoista tehtyjä tuotteita. Eikä lisää sokeria. Moni tietämättään imee tuoremehuissa ym sokeria älyttömät määrät, esim helteellä voi hotkaista  litran omenatuoremehua, jossa on 100 grammaa sokeria, siis sitä omenan omaa sokeria.

Valitettavasti niissä on runsaasti hiilihydraattia, ja ne nosravat siten paljon verensokeria.

 

Terveellä ihmisellä sokeriaineenvaihdunta toimii, diabeetikolla ei. Siksi nuo ovat erittäin huono vaihtoehto D2.n ruoaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1471/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Ei leivässä, puurossa ja pastassa ole mitään vikaa, varsinkin josin käyttää muista kuin valkoisesta venhäjauhoista tehtyjä tuotteita. Eikä lisää sokeria. Moni tietämättään imee tuoremehuissa ym sokeria älyttömät määrät, esim helteellä voi hotkaista  litran omenatuoremehua, jossa on 100 grammaa sokeria, siis sitä omenan omaa sokeria.

Ei niissä mitään vikaa periaatteessa olekaan, mutta onhan ne diabeetikolle väärää ravintoa. Ei ne hyväksi muutu, jos vielä lisäksi vetää sokeriliemiä.

Vierailija
1472/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö DM-ruokavaliosta ole kerrottu jo ihan tarpeeksi? Eikä kukaan sitä kuitenkaan noudata.

Jaa sitä virallista, 6 palaa leipää ja kolme pää ateriaa ja väliin välipalat? Näillä ohjeilla diabeteshoitajat takaavat itselleen työpaikat, potilas ei parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1473/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö DM-ruokavaliosta ole kerrottu jo ihan tarpeeksi? Eikä kukaan sitä kuitenkaan noudata.

Jaa sitä virallista, 6 palaa leipää ja kolme pää ateriaa ja väliin välipalat? Näillä ohjeilla diabeteshoitajat takaavat itselleen työpaikat, potilas ei parane.

Surullista on se, että sairaat ei "uskalla" itse selvittää, mikä syöminen on ok.

Vierailija
1474/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä ihmettä sitten syön, jos jätän pois juurekset, hedelmät, marjat, viljat, lehmänmaitotuotteet,

palkokasvit, perunan? Mitä jää lihan, rasvan, kurkun, tomaatin ja salaatin lisäksi???

Syö vihannekset ja valikoiden juureksia, näistä saat c-vitamiinit ja muut tarpeelliset, hedelmät ja marjat vähemmistöön, varsinkin hedelmät on jalostettu tosi makeiksi eli sokeripommeja. Jos kuitupulaa pelkäät niin lusikallinen psylliumia korjaa kuituvajeen. Niin tuo c-vitamiini, puolikas paprika täyttää vuorokausitarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1475/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on diabetes-lääkitys ja sen avulla pitkät sokerit on laskeneet takaisin tavoitteeseen vaikka syön ihan mitä sattuu. Eikö lääkitys toimi sitten kaikilla? 

Onko sinusta normaalia olla lääkeriippuvainen? Tuttava vetää hillot ja suklaat, kehuskelee vielä että on hyvät lääkkeet, samalla arvostelee alkoholinkäyttäjiä mikseivät voi olla ottamat.ta, ei tajua että samaa aivolohkoa ravitsee sokerilla mitä joku toinen alkoholilla

Vierailija
1476/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikkona. Tahdon elää normaalisti, en koko ajan sairaalloisesti miettiä syömisiäni. Syön  kotona kyllä ihan terveellisesti, arvot ihan ok. En tee numeroa enkä esitelmöi, syön mitä tarjotaan täytekakusta lähtien. Ja jos itsellä on vieraita otan samoja tarjottavia.

Vierailija
1477/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikkona. Tahdon elää normaalisti, en koko ajan sairaalloisesti miettiä syömisiäni. Syön  kotona kyllä ihan terveellisesti, arvot ihan ok. En tee numeroa enkä esitelmöi, syön mitä tarjotaan täytekakusta lähtien. Ja jos itsellä on vieraita otan samoja tarjottavia.

Tahdot elää vastoin sairautesi hoitoa. Mitä "normaalia" siinä on?

Vierailija
1478/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri kävi työterveyshoidossa ja diabetes todettiin, sai pillerit ja jatkaa ainakin töissä, leipää ja pullaa linjalla, eli eikö saanut mitään ohjeita syömiseen muuta kuin pilleripurkin syötäväksi? Hoidetaan oireet ja sairauden syyllä ei ole niin väliä, ihmetyttää tämä lääkäreitten moraali.

Vierailija
1479/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Diabeetikko voi syödä kohtuudella myös sokeria.

Käsite ” kohtuus” voi merkitä eri asiaa eri ihmisille.  Joku ei uskalla syödä salaattikastikkeita ruokalusikallista sokerin vuoksi, joku lappaa kaksin käsin pullaa ja kakkua aina kun sitä on jossain tarjolla, kun ” saanhan minä tätä kohtuudella syödä”.

Vierailija
1480/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikkona. Tahdon elää normaalisti, en koko ajan sairaalloisesti miettiä syömisiäni. Syön  kotona kyllä ihan terveellisesti, arvot ihan ok. En tee numeroa enkä esitelmöi, syön mitä tarjotaan täytekakusta lähtien. Ja jos itsellä on vieraita otan samoja tarjottavia.

Tahdot elää vastoin sairautesi hoitoa. Mitä "normaalia" siinä on?

Minun identiteettini ei ole olla sairas. En ajattele joka hetki sitä.  Koska arvotkin ovat hyvä. Ja ikäkin jo alkaa kahdeksalla.

Eikö olisi rasittavaa joka jumalan hetki vilkuilla olkavarttaan ja järsiä niitä salaatinlehtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan