Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1866)

Vierailija
1861/1866 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Mulla on todettu kakkosluokan diabetes. Heräsin juuri ja aamupalaa ajattelin syödä. Mitä kannattais syödä. Kahvimaitoa ilman sokeria otan aina aamuisin, mutta muuten toivoisin ohjeita aamupalaksi.

Täällä kaikki ehdottaa munakasta tai turkkilaista jogurttia…

Minä tykkään syödä vähän monipuolisemmin, jatkuva munakkaan syönti tökkii.

Jos paha LDL-kolesteroli on alle 1.8 ( lääkkein tai ilman) tai jos on monta riskitekijä ( tupakka/ ylipaino/ korkea ikä/ suvun sydönsairaudet ) alle 1,4 mmol/l,  tyydyttyneitäkin rasvoja voi jonkin verran käyttää, joten turkkilainen jogurtti on silloin ihan OK.

Itse syön pienen parin desin annoksen turkkilaista jogurttia (=10 g hiilihydraatteja),

Siihen sekaan marjoja (10 g hh),

Kourallisen erilaisia pähkinöitä ( 5 g hh),

Ehkä kananmunan, jotain kinkkua siivun, 

porkkanan ( 5 g hh).

Jos on liikuntaa syönnin jälkeen, sitten myös näkkäripalan benecolilla ( 10 g hh) tai hedelmän ( 10g hh).

Joskus pelkkää jogurttia + marjoja tai pienen puuroannoksen.

Pari paahtoleipää, johon päälle benecolia, edamjuustoa ja meetvurstia sekä majoneesia ja lisäksi vielä yksi iso avocado tuli syötyä.

Ylipainoa on noin 30 kiloa ja nikotiinipusseja tulee käytettyä puolipurkkia päivässä. Liikunta en oikein pystyy harjoittamaan, koska jalat sen verran heikossa kunnossa.

Jätä nyt ainakin ne nikotiinipussit pois. Ja vaihda paahtoleipä sellaiseen paahtoleipään, jossa kuituja yli 7%.  Meteursti kinkkuun ja vähennä majoneesia ( jos siis haluat pudottaa painoa…)

Liikuntaa voi aina harrastaa; jos jalat ei kanna, sitten soutulaite, puntteja käsillä tai muuta käsitreeniä.

Nikotiinipusseja tuskin tulee vaihdettua pois. Koukussa ollaan niiden suhteen. Vie nälkää pois tai itse asiassa vie aika lailla joskus kokonaan pois. Tulee syötyä enemmänkin sen vuoksi, että olo heikkenee, jos ei syö mitään. Nikotiini myös flegmatisoi ja pistää väsyttämään, ainakin minulla.

Kivut jaloissa sen verran kovat, ettei pelkkä käsillä nostelukaan oikein ota onnistuakseen. Nivelreumaa tai vastaavaa, joka jalkoja vaivaa. Saas nähdä leviääkö muuallekin.

Paahtoleipä on yleensä niitä terveellisempiä nyt tuli syötyä tuota vehnäistä, kun ilmaiseksi sen sain. Meetwurstikin vain tällä kertaa kun tuli ostettua Lidlistä alennuksella. Muuten yleensä kalkkunaleikettä. Majoa aina silloin tällöin, kun maittaa, ja maittaahan se.

Vierailija
1862/1866 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. Mulla on todettu kakkosluokan diabetes. Heräsin juuri ja aamupalaa ajattelin syödä. Mitä kannattais syödä. Kahvimaitoa ilman sokeria otan aina aamuisin, mutta muuten toivoisin ohjeita aamupalaksi.

Kokeile 1/2 dl kokojyvä kaurahiutaleita, n 1,5 dl vettä. Mikroon. Puuro valmis, vähän marjoja, vähän auringonkukan siemeniä, vähän cashew, vähän maustamatonta jugurttia. Ihan sopivasti verensokeri nousee ja pärjää hyvin seuraavaan ateriaan. Tv 2 tyypin diabeetikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/1866 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile 1/2 dl kokojyvä kaurahiutaleita, n 1,5 dl vettä. Mikroon. Puuro valmis, vähän marjoja, vähän auringonkukan siemeniä, vähän cashew, vähän maustamatonta jugurttia. Ihan sopivasti verensokeri nousee ja pärjää hyvin seuraavaan ateriaan. Tv 2 tyypin diabeetikko.

Kiitos. Tuota voisi jopa kokeilla.

Vierailija
1864/1866 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paha LDL-kolesteroli on alle 1.8 ( lääkkein tai ilman) tai jos on monta riskitekijä ( tupakka/ ylipaino/ korkea ikä/ suvun sydönsairaudet ) alle 1,4 mmol/l,  tyydyttyneitäkin rasvoja voi jonkin verran käyttää, joten turkkilainen jogurtti on silloin ihan OK.

Itse syön pienen parin desin annoksen turkkilaista jogurttia (=10 g hiilihydraatteja),

porkkanan ( 5 g hh).

Jos on liikuntaa syönnin jälkeen, sitten myös näkkäripalan benecolilla ( 10 g hh) tai hedelmän ( 10g hh).

Pari paahtoleipää, johon päälle benecolia, edamjuustoa ja meetvurstia sekä majoneesia ja lisäksi vielä yksi iso avocado tuli syötyä.

Ylipainoa on noin 30 kiloa ja nikotiinipusseja tulee käytettyä puolipurkkia päivässä. Liikunta en oikein pystyy harjoittamaan, koska jalat sen verran heikossa kunnossa.

Onko  käytössä sokerilääkkeitä?

Metforem

Ilmeisesti sokeritilanteesi on sitten aika hyvä, jos ei muita lääkkeitä. Ozempic kyllä tekisi hyvää!

Vierailija
1865/1866 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

porkkanan ( 5 g hh).

Jätä nyt ainakin ne nikotiinipussit pois. Ja vaihda paahtoleipä sellaiseen paahtoleipään, jossa kuituja yli 7%.  Meteursti kinkkuun ja vähennä majoneesia ( jos siis haluat pudottaa painoa…)

Liikuntaa voi aina harrastaa; jos jalat ei kanna, sitten soutulaite, puntteja käsillä tai muuta käsitreeniä.

Nikotiinipusseja tuskin tulee vaihdettua pois. Koukussa ollaan niiden suhteen. Vie nälkää pois tai itse asiassa vie aika lailla joskus kokonaan pois. Tulee syötyä enemmänkin sen vuoksi, että olo heikkenee, jos ei syö mitään. Nikotiini myös flegmatisoi ja pistää väsyttämään, ainakin minulla.

Kivut jaloissa sen verran kovat, ettei pelkkä käsillä nostelukaan oikein ota onnistuakseen. Nivelreumaa tai vastaavaa, joka jalkoja vaivaa. Saas nähdä leviääkö muuallekin.

Paahtoleipä on yleensä niitä terveellisempiä nyt tuli syötyä tuota vehnäistä, kun ilmaiseksi sen sain. Meetwurstikin vain tällä kertaa kun tuli ostettua Lidlistä alennuksella. Muuten yleensä kalkkunaleikettä. Majoa aina silloin tällöin, kun maittaa, ja maittaahan se.

Kun painoa saat pois, jalkakivutkin vähenee. Syö säännöllisesti 4 ateriaa päivässä, älä mitään ihmedieettejä kokeile.

Mitä yleensä syöt ja miten paljon ja milloin?

Vierailija
1866/1866 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän syönnin vähennys olikin yllättävän helppoa, kun vauhtiin pääsi. Nykyään näkkärisiivu vain aamulla ja illalla, hedelmiä ja marjoja kyllä menee .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi