Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1594)

Vierailija
1481/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri kävi työterveyshoidossa ja diabetes todettiin, sai pillerit ja jatkaa ainakin töissä, leipää ja pullaa linjalla, eli eikö saanut mitään ohjeita syömiseen muuta kuin pilleripurkin syötäväksi? Hoidetaan oireet ja sairauden syyllä ei ole niin väliä, ihmetyttää tämä lääkäreitten moraali.

Ei kyse ole lääkäreitten moraalista. He eivät saa ohjeistaa vastoin virallista suositusta ja käypähoitoa.

Vierailija
1482/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikkona. Tahdon elää normaalisti, en koko ajan sairaalloisesti miettiä syömisiäni. Syön  kotona kyllä ihan terveellisesti, arvot ihan ok. En tee numeroa enkä esitelmöi, syön mitä tarjotaan täytekakusta lähtien. Ja jos itsellä on vieraita otan samoja tarjottavia.

Tahdot elää vastoin sairautesi hoitoa. Mitä "normaalia" siinä on?

Minun identiteettini ei ole olla sairas. En ajattele joka hetki sitä.  Koska arvotkin ovat hyvä. Ja ikäkin jo alkaa kahdeksalla.

Eikö olisi rasittavaa joka jumalan hetki vilkuilla olkavarttaan ja järsiä niitä salaatinlehtiä.

Jos ikä alkaa jo 8:lla, ja sen jälkeen on joku numero, saat syödä ihan mitä lystäät. Yleensä ikivanhana alkanut tyypin 2 diabetes on kiltti tauti ja lääkkeet auttavat pitämään sen kurissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri kävi työterveyshoidossa ja diabetes todettiin, sai pillerit ja jatkaa ainakin töissä, leipää ja pullaa linjalla, eli eikö saanut mitään ohjeita syömiseen muuta kuin pilleripurkin syötäväksi? Hoidetaan oireet ja sairauden syyllä ei ole niin väliä, ihmetyttää tämä lääkäreitten moraali.

Ei kyse ole lääkäreitten moraalista. He eivät saa ohjeistaa vastoin virallista suositusta ja käypähoitoa.

Kyllä saavat, mutta harva osaa. 
Ja potilas ei viitsi muuttaa mitään ruokavaliostaan, koska muutos vaatii yleensä ikäviä muutoksia ( ei voi syödä ihan kaikkea, mitä mieli tekee), tablettipurkki on helpompi tapa. Kunnes tabletit eivät enää riitä.

Vierailija
1484/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkeraa sokerin mittailua vaan, totuus tekee kipeää, mutta ehkä sitten jotain muutoksia entiseen on valmis tekemään.

Vierailija
1485/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on kyllä tyhmä tauti tää. Komplikaatiot väijyy tulevaisuudessa. Joka päivä on kieltäydyttävä monista herkuista. Jatkuvaa rajoittamista mielihaluille. Jotkut tiukkikset noudattaa ohjeita. Tällaiselle laiskalle lepsulle tosi vaikeaa. Sokerin olen saanut aika lailla minimiin, samoin vaaleat leivät ja mehut, mutta vielä menee ihan liikaa hiilihydraatteja. Opettelin ne jopa laskemaan, mutta hupsista vaan, kun syön niitä edelleen yli 200g/ vrk. Ennen varmaan paljon enemmän, joten nyt edes yritän.

Vierailija
1486/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on kyllä tyhmä tauti tää. Komplikaatiot väijyy tulevaisuudessa. Joka päivä on kieltäydyttävä monista herkuista. Jatkuvaa rajoittamista mielihaluille. Jotkut tiukkikset noudattaa ohjeita. Tällaiselle laiskalle lepsulle tosi vaikeaa. Sokerin olen saanut aika lailla minimiin, samoin vaaleat leivät ja mehut, mutta vielä menee ihan liikaa hiilihydraatteja. Opettelin ne jopa laskemaan, mutta hupsista vaan, kun syön niitä edelleen yli 200g/ vrk. Ennen varmaan paljon enemmän, joten nyt edes yritän.

Yritä vähän enemmän! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1487/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berberiini auttaa mammaa.

Vierailija
1488/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi edes katsoa herkkuihin päin, kun jo sokerit nousee. Onneksi olen oppinut jo kiertämään paistopisteet kaukaa. Onnelliset te, joilla tahdonlujuutta riittää joka hetkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1489/1594 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Berberiini auttaa mammaa.

Berberiini ei autuaaksi tee, kun lääkkeet on jo käytössä.

Vierailija
1490/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Ei leivässä, puurossa ja pastassa ole mitään vikaa, varsinkin josin käyttää muista kuin valkoisesta venhäjauhoista tehtyjä tuotteita. Eikä lisää sokeria. Moni tietämättään imee tuoremehuissa ym sokeria älyttömät määrät, esim helteellä voi hotkaista  litran omenatuoremehua, jossa on 100 grammaa sokeria, siis sitä omenan omaa sokeria.

Sinä et varmaan ole lukenut, että vehnä  muuttuu glykoosiksi ja sokeriksi vatsalaukussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1491/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille ruokavalioiden kanssa kamppaileville. Joillekin on ihan helppoa muuttaa ruokavalio terveemmäksi, joillekin se on jo ennestään ihanteellinen,  ja me laiskat  pullerot, joille kohtuus ei ole koskaan riittänyt, saamme taistella mielihaluja vastaan jatkuvasti. 

Vierailija
1492/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis edes suunnittelen täytekakun leipomista???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1493/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesliiton sivulla:

"Diabetes todetaan, kun

- paaston jälkeinen verensokeri eli plasman glukoosipitoisuus (P-gluk) on 7 mmol/l tai enemmän TAI

- sokerirasituksessa mitattu 2 tunnin arvo on yli 11 mmol/l TAI

- HbA1c on 48 mmol/mol tai enemmän TAI

- satunnaisesti mitattu verensokeri on yli 11 mmol/l ja diabeteksen oireet ovat selvät."

 https://diabetes.fi/diabetestietoa/tyypin-2-diabetes/tietoa-tyypin-2-di…

 

Minulla on paastosokeri ja HbA1c viitteissä.  Sokerirasituksessa mitattu 2 h arvokin on viitteissä.  Tunnin kohdalla ei mitattu. Kuitenkin epäilen oireiden perusteella, että minulla on diabetes. Hankin siksi glukoosisensorin. Se näytti, että esimerkiksi eräs ateria (noin 51 g hh) nosti verensokerin 11,3:een. Tuo ei ollut ainutkertainen tapaus, vaan lähes yhtä korkeita piikkejä on ollut muitakin. Tarkoittaako tämä, että minulla on diabetes? Vai pitääkö yli 11 mmol/l arvo saada mitattua nimenomaan plasmasta eli käytännössä laboratoriossa? 

 

Neuvokaa eteenpäin. Terveyskeskuslääkärin mielestä ei mitään tarvetta millekään tutkimuksille, koska paastosokeri, HbA1c ja sokerirasitus (2 h arvo) ovat viitteissä. Jos ne kokeet toistettaisiin, tulokset olisivat varmaan samat. Ei se piikki kahta tuntia kestä. Terveyskeskuslääkäri kieltäytyi teettämästä sellaista sokerirasitusta, jossa otettaisiin edes se 1 h arvo. Saako jossain yksityisessä laboratoriossa teetettyä sellaisen, ja mielellään ilman lähetettä? 

 

Pitäisikö glukoosisensorin mittaustulosten riittää jo diagnoosiin? Tulokset ovat raportissa tallessa. Sain myös sormenpäämittauksilla samantapaisia lukemia.

Vierailija
1494/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri kävi työterveyshoidossa ja diabetes todettiin, sai pillerit ja jatkaa ainakin töissä, leipää ja pullaa linjalla, eli eikö saanut mitään ohjeita syömiseen muuta kuin pilleripurkin syötäväksi? Hoidetaan oireet ja sairauden syyllä ei ole niin väliä, ihmetyttää tämä lääkäreitten moraali.

Ei kyse ole lääkäreitten moraalista. He eivät saa ohjeistaa vastoin virallista suositusta ja käypähoitoa.

Kyllä saavat, mutta harva osaa. 
Ja potilas ei viitsi muuttaa mitään ruokavaliostaan, koska muutos vaatii yleensä ikäviä muutoksia ( ei voi syödä ihan kaikkea, mitä mieli tekee), tablettipurkki on helpompi tapa. Kunnes tabletit eivät enää riitä.

Ja suurena ongelmana ne jotka jättää pikkuhiljaa ne tabletitki ottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1495/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliiton sivulla:

"Diabetes todetaan, kun

- paaston jälkeinen verensokeri eli plasman glukoosipitoisuus (P-gluk) on 7 mmol/l tai enemmän TAI

- sokerirasituksessa mitattu 2 tunnin arvo on yli 11 mmol/l TAI

- HbA1c on 48 mmol/mol tai enemmän TAI

- satunnaisesti mitattu verensokeri on yli 11 mmol/l ja diabeteksen oireet ovat selvät."

 https://diabetes.fi/diabetestietoa/tyypin-2-diabetes/tietoa-tyypin-2-di…

 

Minulla on paastosokeri ja HbA1c viitteissä.  Sokerirasituksessa mitattu 2 h arvokin on viitteissä.  Tunnin kohdalla ei mitattu. Kuitenkin epäilen oireiden perusteella, että minulla on diabetes. Hankin siksi glukoosisensorin. Se näytti, että esimerkiksi eräs ateria (noin 51 g hh) nosti verensokerin 11,3:een. Tuo ei ollut ainutkertainen tapaus, vaan lähes yhtä korkeita piikkejä on ollut muitakin. Tarkoittaako tämä, että minulla on diabetes? Vai pitääkö yli 11 mmol/l arvo saada mitattua nimenomaan plasmasta eli käytännössä laboratoriossa? 

 

Neuvokaa eteenpäin. Terveyskeskuslääkärin mielestä ei mitään tarvetta millekään tutkimuksille, koska paastosokeri, HbA1c ja sokerirasitus (2 h arvo) ovat viitteissä. Jos ne kokeet toistettaisiin, tulokset olisivat varmaan samat. Ei se piikki kahta tuntia kestä. Terveyskeskuslääkäri kieltäytyi teettämästä sellaista sokerirasitusta, jossa otettaisiin edes se 1 h arvo. Saako jossain yksityisessä laboratoriossa teetettyä sellaisen, ja mielellään ilman lähetettä? 

 

Pitäisikö glukoosisensorin mittaustulosten riittää jo diagnoosiin? Tulokset ovat raportissa tallessa. Sain myös sormenpäämittauksilla samantapaisia lukemia.

Kun ei oikeasti sairaitakaan lääkärit tapaa miksi luulosairaita pitäisi lääkitä? Jos syöt liian raskaasti, kevennä ruokiasi.

Kyllä minä vaikka pillerit kuitenkin katson etten mässytä liikaa.

Vierailija
1496/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun diabeteksen määreet on kolmesti tietyn välein labran paastot yli 7, pitkäsokeri yli 48 ja sokerirasitus jotain ihan samat pätee sinuunkin.

Kolesterolit mitataan, kilpirauhanen, munuaisarvot, paino  diagnosoidessa.

En ole kuullut tunnin päästä otettavista labrakokeista.

Yksityislääkäreiltä ehkä saat mitä haluat ja nuo monet digilääkärit .

Labroista voi rahalla ostaa monenlaisia tutkimuksia nykyisin ilman lähetettä.

Vierailija
1497/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on kyllä tyhmä tauti tää. Komplikaatiot väijyy tulevaisuudessa. Joka päivä on kieltäydyttävä monista herkuista. Jatkuvaa rajoittamista mielihaluille. Jotkut tiukkikset noudattaa ohjeita. Tällaiselle laiskalle lepsulle tosi vaikeaa. Sokerin olen saanut aika lailla minimiin, samoin vaaleat leivät ja mehut, mutta vielä menee ihan liikaa hiilihydraatteja. Opettelin ne jopa laskemaan, mutta hupsista vaan, kun syön niitä edelleen yli 200g/ vrk. Ennen varmaan paljon enemmän, joten nyt edes yritän.

MIssä pitää kieltäytyä? kuka ne herkut maksaa ja hakee? 

Vierailija
1498/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripiikki ei kestä kahta tuntia terveellä. Kuten totesitkin.   Jokaisella nousee ruokailun jälkeen veren sokerit.

Vierailija
1499/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeripiikki ei kestä kahta tuntia terveellä. Kuten totesitkin.   Jokaisella nousee ruokailun jälkeen veren sokerit.

Terveellä pysyy koko ajan alle 8:ssa. 

Vierailija
1500/1594 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeripiikki ei kestä kahta tuntia terveellä. Kuten totesitkin.   Jokaisella nousee ruokailun jälkeen veren sokerit.

Terveellä pysyy koko ajan alle 8:ssa. 

Kahden tunnin jälkeen olla 7.8.  Kyllä se terveelläkin nousee korkeammalle ja se onnihan normaalia kun se palautuu kahdessa tunnissa.

Paastosokeri ja pitkäaikaissokerit on ne tärkeemmät arvot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän