Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (226)
Viikonloppu sujahti, eikä mielitekoa viinipullon aukaisemiseen tullut, mutta sitä enemmän maistuivat kyllä herkut. Puoli kiloa tuli takaisin niistä kahdesta jo pudotetusta. Höh.
Sinna
Vierailija kirjoitti:
^Nostan kyllä hattua sinulle ja kaikille muillekin, jotka ovat tipattomia kun muut ympärillä eivät sitä ole. Siinä sitä kysellään tuplasti tahdonvoimaa, saatte kyllä olla itsestänne ylpeitä.
Tänään oli hieman raskas päivä töissä ja muutenkin, ja normitilanteessa nollaisin tällä hetkellä väsymystä punaviinilasillisella. Vaan onneksi en sitä nyt tee, ja olen siitä iloinen. Kaikki siis mallillaan täällä. -Tomsku
Täälläkin ollaan tipattomalla, vaikka nyt vasta löysin tän ketjun. Kiva lukea teidän muiden juttuja, tuntuu, että itsellä aika helposti menee eli kiitos vertaistuesta :D Mulla helpottaa kyllä kovasti, että ollaan puolison kanssa yhdessä, en tiedä mitä tapahtuisi jos puoliso jatkaisi normaaliin malliin...
Käytetään siis alkoa pääasiassa vain viikonloppuisin ruokajuomana ja pitkään ollut tavoitteena että se olisi vain joko perjantaina tai lauantaina, mutta ei molempina, mutta kyllä tuosta aika usein lipsutaan ja tuntuu, että liikaa kuluu viikonloppuisin viiniä. Meillä kylläkin menee max se noin pullo viiniä per pää per ilta, mikä ei varmaankaan nyt niin paljoa ole kun muiden käyttäjien juttuihin vertaa, etenkään kun ei arkisin sitten juoda yhtään. Mutta tuntuu silti, että kivempi ois vähemmän ja sehän tässä ratkaisee :D Mulla on ainakin vaan niin huono itsekuri, että vain viikonloppuisin pitäisi karkkiakin syödä, mutta vaikea pitää kiinni...
Eli ihan terveyssyistä hyvä vähentää välillä ihan reilusti ja perinteisesti ollaan oltu juurikin tipattomalla ja ehkä syksyisinkin pidetty jotain 3-4 viikon taukoja kokonaan. Ei oo kyllä ollut mitään ongelmia, vaikka viinakaappi on ihan täynnä joululahjaksi saatuja konjakkeja, vodkaa, viskiä jne ja viinikaapissa joulusta jääneitä viinejä.
Katsotaan miten tammikuun jälkeen jatketaan, vähän puheltiin, että voisi pitää pidempäänkin taukoa. Yksi illallinen mulla on hyvässä raflassa kuun lopussa eli oon jo päättänyt, että siellä otan kyllä normaalit ruokajuomat, mutta katsotaan jatkaisiko sitten sen jälkeen vielä helmikuun puolellekin, eihän se pahaa tee! Yhdet ns. ilmaisen viinan bileet / illallinen on myös tossa ensi viikon lopulla, mutta sen vedän kyllä ihan tipattomalla linjalla vielä, ei viitsi vielä katkaista :D
Nimim. Tiina
Olen ollut tipattomalla viime vuoden alusta ja tuloksena on:
-lyhyet katkonaiset yöunet
-lipidon lasku (aamu bonerit katosi 3kk jälkeen)
-kuulemma olen tylsä
-paino ei laskenut
-puntti kehitys nousi hieman
-sauna kalja on parempi, kuin kiven näis vesi
Mutta olen viidenkympin yläpuolella, eli näitä voi laittaa myös iän piikkiin.
En ole kauhea juoppo, mutta juon kyllä ja en kauheasti pitänyt tästä ajasta. Tämä kuu vielä loppuun ja palkitaan itseni kunnon pihvillä ja hyvällä punaviinillä
Päivä 15, torstai. Nyt kirpaisee, tekisi todellakin mieli tänä iltana ottaa kaapista punaviinilasi, kaataa siihen hyvää viiniä ja istua lukemaan kirjaa tai katsomaan jotain sarjaa. Tämän tipattoman ensimmäinen ärsytys ja v*tautus käynnissä. Ei auta, ugh, näillä mennään nyt. Mites muilla sujuu? -Tomsku
Hyvä olo kahden viikon jälkeen. Toki on ottanut päähän että ei saa sitä 'rentoutusta' mikä alkoholiin liittyy. Meneekö elämä vaan puurtamiseksi?
Toisaalta on kiva että alkoholi ei vie niitä vapaahetkiä. Olen tuntenut enemmän vitutusta mutta myös enemmän iloa.
-SaSu
Vierailija kirjoitti:
Joillekin tipattomuus tuo hyvän yöunen, mutta mulle ei. Olen kokeillut melatoniinia, mutta eipä se juurikaan auttanut, ja toi lisäksi mukanaan painajaiset. Keskustelin asiasta farmaseutin kanssa ja hän todisti etten kuvittele vaan ko. rohto todellakin aiheuttaa joillekin painajaisia. Kiitos ei, mieluummin vaikka valvon, vaikka zombiena mennään täälläkin. Hauki on kala, hauki kala, hauki on haukotus tai jotain.
🥱 - Ota avuksi joku lyhyt mantra. Hauki on kala, on ihan liian pitkä hokema. Joku ihan kyhyt vaikka ja sana, se oli jossain lehdessä vinkkinä ja olen itsekin kokeillut. Älä päästä mitään tyhmiä ajatuksia väliin, mikäli alat jotain murehtia, niin heti vaan ja- sanaa jankkaamaan tasaisen rauhallisesti. Ihmiset on tietysti erilaisia ja se mikä sopii mulle niin ei välttämättä toiselle. Vertaa vaikka sanoa mielessäni se sana, se sana tuntuisi menevän ihan eri suuntaan kun ja sana. Uskoisin, että monella unen saanti ja pidemmät unet olisi jatkossa toteutumassa. Olettaisin myös, että wc käynnit öisin vähenee, kun jatkaa tipatonta ja siten muutamat kesken unen tapahtuvat yöheräilyt vähenee tai jää pois. Tsemppiä teille kaikille jotka tipatonta vietätte.
- Tsemppaan -
Moi kaikki, kiitos viesteistå ja tsemppauksista. Kiva kun on tällainen mukava porukka joka käy läpi ainakin osittain samoja asioita ja tuntemuksia kuin itse.
Onhan se hauki kala ja unettomuus on edelleen iso ongelmani. Olen tässä tuuminut, että yksi syy alkoholin käyttöön on juurikin se, että minähän nukahdan prosenttipäissäni heti ja nukun kuin murmeli. Toki aamuyöstä herään pahoinvointiin ja itseinhoon, mutta nukahtamisen suhteen ei ole ongelmia. Saatan nukahtaa (sammua?) vaikka nojatuoliin ja nukkua käppyrässä kuin kettu. Oi että se onkin ihana tunne kun tajuaa että nyt unten maille ja lujaa. No nyt ei nukahdeta, eikä kunnolla nukuta silloin kun uni sattuu tulemaan vaan hyörin, pyörin, havahdun siihen kun pakastin pörähtää käyntiin tai banaanikärpänen aivastaa keittiössä. Kokeilenpa tuota lyhyttä mantraa.
Mitenkäs muuten? Iho ei ole parantunut vaan päinvastoin. On isompaa ja pienempää punaista näppyä, ja jos iho sattuu hehkumaan, niin se hehkuu punaisena. Virtsa on alkanut haisemaan pahalle, vaikka todellakin olen vesipeto juomisen suhteen eli eipä johdu kuivuudesta tuo. Aamuisin suussa maistuu joku todellakin epämiellyttävä, en edes osaa kuvailla mikä se voisi olla, mutta paha maku joka tapauksessa. Onko kroppani kuona-aineet lähteneet liikekannalle vai mitä hittoa?
Alun ilo ja pirteys on kadonnut. Olen väsähtänyt, laiskuuteen taipuvainen, enkä kovin onnellinen. Toki nuo univaikeudet ovat siihen iso syy. Jotain hyvääkin eli aiemmilta, lyhyemmiltäkin, tipattomuuksilta tuttu vtutus, ärsytys, riidanhalu ja hyvin hyvin lyhyt sytytyslanka ennen räjähdystä on pysynyt poissa ainakin toistaiseksi. Toki välillä käy hermoon, mutta se on minulle ihan luonteenomainen piirre muutenkin. Kunnon ketutusvaihetta odotellessa.
Laihtumisen suhteen ei juurikaan ilouutisia, sillä edelleenkin ja jostain kumman syystä makea on alkanut maistumaan, ja esim. 0% olut on vaihtunut 0% makeahkoon siideriin jossa onkin aika paljon kaloreita. Yleensä en ole suklaan perään, mutta nyt joululahjaksi saadut konvehtit ovat päätyneet suuhuni. Harmi kyllä, joulupukki toi suklaata ihan liikaa, samoin juustoja ja viiniä. Ensi vuonna kirjoitan Joulupukille ja kiellän em. tuotteiden tuomisen. Jännä juttu se, että ennen en ollut makean ystävä lainkaan, mutta kohta ollaan jo bestikset. Ostetaan palstalle: "Ostetaan hyvin toimiva itsekuri, jääkaappiin soveltuva lukko ja tiukasti pitävää leveää teippiä".
Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Kai? Joka tapauksessa tänään minulla on 20pv ilman myrkkyä nimeltä alkoholi. Jaksaa ja jaksaa! Pakko!
Taitaa aika moni käyttää alkoa nukahtamiseen. Minäkin tein niin ennen. Nykyään käytössä on kohtuullisen toimiva väsyttävä lääke, vaikka ei sekään sataprosenttisesti aina toimi.
Itsekin olen tipattomalla, normaalisti tissuttelen pari, jopa kolmekin kertaa viikossa kerralla 4.5-6 annosta, siideriä. Suurkulutuksen rajat ylittyvät siis turhan usein, ja olenkin alkanut miettiä terveyttä. Juon tylsistymiseen ja välillä myös ahdistukseen.
Tipattomalla oleminen ei ole tähän asti tuottanut vaikeuksia, mutta toki sitä miettii, että miten saisi tuota koko vuoden kulutusta pienennettyä. Ettei ratkaisu tylsään yksinäiseen iltaan liittyisi alkoholin nauttimiseen. Liikuntaakin harrastan päivittäin, mutta se ei oikein riitä.
Mitä tekemistä olette keksineet nyt kun alkoholiharrastus ei täytä iltoja?
Minä en ole vielä keksinyt mitään. On todella tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä olette keksineet nyt kun alkoholiharrastus ei täytä iltoja?
Minä en ole vielä keksinyt mitään. On todella tylsää.
Käy kirjastossa. Harrasta liikuntaa. Etsi hyvä ruokaresepti tai kokeile leipomista.
Mä en arkena juo muutenkaan, niin illat menee sarjoja/leffoja katsellessa. Alkoholi on rentoutumiseen, saa ajatukset pois töistä ja sellaisen kivan, huolettoman olon. Pari viinilasillista riittää. Ei ole ollut vaikeuksia olla ilman, mutta työstressi nostaa päätään ja siihen ei nyt saa mitään helpotusta. Paino lähtenyt jopa pienoiseen laskuun, mikä on kiva juttu.
-Elsi
Tänään kesken kiireisen työpäivän nousi mieleen ajatus; pääsisipä kotiin ja saisi juoda viiniä. Ärsyttävää! On se vaan mielessä näköjään jatkuvasti. Kuinkakohan kauan sitä pitäisi jatkaa tipatonta, jottei viiniä enää kaipaisi? Jos en viettäisi tipatonta, olisi tässä illan myötä mennyt lasi jos toinenkin, sen verran kaikenlaista stressiä taas pukkaa.
Kirjoja tulee luettua nyt enemmän kuin yleensä. Ja nukkumaan mentyä aiemmin. Se toki tässä hyvää.
Sinna
Voimia kaikille tulevan viikonlopun koittelemuksiin. Itsellä ei tällä hetkellä tee mieli, mikä on ihan positiivinen asia. Viikonloppu ladattu täyteen ohjelmaa, niin ei tarvi pysähtyä miettimään alkoa.
-Jone
Tänään ollut sen verran raskas työpäivä, että harkitsen tosissaan oluen korkkaamista illalla. Okei, tipaton menisi pilalle, mutta ei mun ollut tarkoitus täysin absolutistiksi ryhtyäkään. Jokin pistää silti vastaan, moraali?
-Elsi
Onnea ja tahdonvoimaa kaikille viikonloppuun!
Oli tarkoitus, mutta nyt joulusta asti tiukkaa tinttaamista on ollut. Ajattelin et olympialaisiin asti ois kyenny olla kuivin suin...vituiks meni tämäkin. Hoh.
Aamulla heräsin ja mietin miten mukava oli nousta ilman edellisillan tissuttelun tuomaa pöhnäistä oloa. Päivällä olin virkeä myös ja töissä tuottelias. Iltapäivällä aloin miettimään, että onpas pitkä tämä tammikuu ja montakos viikonloppua tässä pitää vielä olla tipattomalla. Se viini on vähän kuin kuulunut viikonlopun aloitukseen ja nyt kaikki päivät toistaa toisiaan. En minäkään ole keksinyt mitään erikoista tekemistä tilalle mutta sama kuin Sinnalla, että nukkumaan tulee mentyä aikaisemmin kuin ennen. Olen sortunut myös haaveilemaan siitä mitä nautin tipattoman jälkeen. Uudesta vuodesta lähtien kuohuviinipullo on ollut kylmässä ett sitä sitten. Kyllä minä pystyn tämän tipattoman tamikuun pitämään mutta jatko voi tehdä tiukkaa, valitettavasti. Toisaalta nyt on ollut erilaisia ajatuksia aiempiin vuosiin verrattuna, niin ehkä se vähentäminen kaikinpuolin voisi onnistua.
Perjantai, kotosalla villasukat jalassa. Sehän tässä tosiaan on, että arki-illat ja viikonloput ovat niin samanlaisia. Vähän sellainen "höh" olohan tässä on, kun istahtaa sohvalle kamomillateetä hörppimään. Jos vaihtelua haluaa, niin jotain muuta yrttiteetä. Ja jos oikein haluaa irrotella, niin kaakaota. Kyllä tässä kieltämättä pohtii asioiden mielekkyyttä, etenkin kun työkaverit kyselivät taas yksille. Mutta periksi ei anneta. Päivä 16. -Tomsku
Minustakin on kiva kuulla kuulumisia, jätetään noi jankkaajat omaan arvoonsa. Minä täällä yhä kärvistelen, tissuttelu on ollut tapana kirjaa lukiessa ym. Nyt täytyy yrittää uusia tapoja luoda. Mannu