Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tipaton Tammikuu 2026

Vierailija
27.12.2025 |

Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan  tipattoman tammikuun viettoon?

Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tipattomuus tuo hyvän yöunen, mutta mulle ei. Olen kokeillut melatoniinia, mutta eipä se juurikaan auttanut, ja toi lisäksi mukanaan painajaiset. Keskustelin asiasta farmaseutin kanssa ja hän todisti etten kuvittele vaan ko. rohto todellakin aiheuttaa joillekin painajaisia. Kiitos ei, mieluummin vaikka valvon, vaikka zombiena mennään täälläkin. Hauki on kala, hauki kala, hauki on haukotus tai jotain. 

Vierailija
122/135 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu hurjalta nyt jälkeen päin miettiä tällaisia "tipattomia". Niin kauan kun ajattelee, että alkoholi on joku nautinnollinen herkku, josta pitää tahdon voimalla luopua joksikin aikaa, on tuhoon tuomittu yritys. Jos oikeasti haluaa eroon, on lakattava ajattelemasta alkoholista muuta kuin myrkkynä, joka on haitallista terveydelle ja jota ei ole järkevää nauttia ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki vanhat 'tutut' ja uudet tipattomat.

Mukana minäkin Ope, kuten jo vuosia aiemminkin, en ole vain ehtinyt/muistanut tänne kirjoittaa... kiva, kun on monta tuttua nimimerkkiä täällä, hauska tavata näissä samoissa merkeissä!

Joululoma meni taas ihan liikaa viiniä tissutellen, samoin loppusyksyn pimeät viikonloput. Nyt on ihan tosi kiva taas jättää viinit kaappiin ja ottaa vuodelle freesi startti!

Yhdet juhlat on tuossa tammikuun lopulla, mutta autolla niihin ajattelin mennä. Olin itseasiassa varmaan ekaa kertaa yksissä pikkujouluissa autolla, vaikka kyydin olisin saanut! Jotain edistystä tässäkin siis tapshtunut.

Viime kevään jatkoin nollalinjalla hiihtolomaan, kuten aina teen. Mutta sen lisäksi pidin koko kevään aina vähintään kaksi täysin tipatonta viikonloppua. Viikot mulla ei ole ongelma, mutta ne viikonloput, kun kokkaillaan ja sitten sitä viiniä kylkeen....

Nyt voisin yrittää samaa ja jos sitä mitenkään ssisi myös syksyyn asti jatkettua, edes yksi viikonloppu per kuukausi. Kuulostaa kamalalta kun kirjoittaa tän ylös, selvästi olen riippuvainen!

Tsemppiä meille kaikille, nythän se on varsinaisesti eka kunnon haaste edessä tää tuleva viikonloppu!

-Ope-

Vierailija
124/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasteena on se että ehtii Alkoon. Onneksi on jotain jämiä että saa muutakin kuin tipan.

Vierailija
125/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kysellä samaa... Kohta viikko tipatonta takana ja en saa iltaisin unta. Kun nukahdan, nukun kyllä melko hyvin mutta nukahtaminen venyy niin myöhäiselle, että päivällä olen aivan zombie. Missä vaiheessa helpottaa?

Mulla ei ollut unensaantivaikeuksia mutta heräilin pitkin yötä. Unen laatu korjautui vasta kuukausien tipattomuuden jälkeen, yhtäkkiä vaan huomasin että hei mähän nukun nyt niin sikeästi että ei ikinä.

Hyvää viikonloppua kaikille tipattomille!

- Try Dry

Vierailija
126/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä suunnitelmalta kuulostaa Opellakin! Monella on just tuo viikonloppu kun aiheuttaa sitä tuskaa. Pysytään lujina, ainakin tämän tammikuun, niin voi olla siitä saavutuksestakin jo ylpeä. 

Mulla on tänään ne kemut ja olen mielessäni pallotellut asiaa ja oikeasti tuntuu siltä, että tipattomalla mennään. Olen itsekin yllättynyt ajatuksesta mutta ei edes tee tällä hetkellä mieli alkoholia. Enemmän mielessä on ajatus, että pystyn tähän!

Mutsi

Vierailija
127/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille viikonloppuun! Kieltämättä ne on mulla vaikeimmat, arkena ei alkoa muutenkaan tule nautittua. Nukun ihan hyvin, mutta paino junnaa paikoillaan. 16/8 paastoa kokeillut noin puolen vuoden ajan, mutta viikonloppuisin syön aamupalaa ja aamukahvi maidolla on edelleen saatava. Ei siis ole tehonnut. Jos jotain hyvää, niin paino ei ole ainakaan noussut.

-Elsi

Vierailija
128/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ope, kiva nähdä taas!

Päivä 9, perjantai, työkaverit lähtivät olusille, minä lähdin kotiin. Hetken kirpaisi, mutta järjen äänellä itselleni kerroin että tämä on täysin itseaiheutettu tilanne. Nyt puuhastelen ihan tyytyväisenä kotona ja mukissa on kamomillateetä. Viikonloppuja! -Tomsku

Vierailija
129/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino putosi ensimmäisen viikon aikana peräsi kaksi kiloa - toki varmaan nestettä ja turvotusta, mutta pitäähän niistäkin eroon päästä. Nyt on painon lasku pysähtynyt, mutta alku oli niin positiivinen, että optimistisesti uskon että tammikuun aikana saan pudotettua kaikki aikomani 4-5 kiloa. Jos en, niin sitten tipaton kausi jatkuu helmikuulle.

Tai toivon kyllä, että jatkuisi muutenkin. En vain viitsi enempiä lupauksia itselle tehdä. Viime vuonna tarkoitus oli Open tavoin jatkaa vuotta päihteettömillä viikonlopuilla - onnittelut Opelle saavutuksesta, minä en siihen kyennyt. Taisi olla yksi ainoa viikonloppu ja heti helmikuussa, kun en viiniä juonut. Itsekurin puutetta selvästi.

Unen laatu on parantunut huomattavasti älykellon mukaan. Tammikuun alussa nukuin melkein kellon ympäri, kun seuraavana päivänä oli vapaata. Nyt on välillä vaikeuksia nukahtamisessa, onneksi mulle melatoniinista on apua.

Sinna

Vierailija
130/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedätte, kuinka paljon alkoholin juominen huonontaa unen laatua tutkimusten mukaan? Jo yksi tai kaksi ravintola-annosta vaikuttaa uneen! Eli jos nukutte huonosti tipattoman tammikuun aikana, voitte lohduttaa itseänne sillä, että yöuni on kuitenkin laadultaan parempaa silloin kun pidättäydytte alkoholin käytöstä.

Minä aion jatkaa tipatonta tammikuun jälkeenkin. Olin kokonaan ilman alkoholia marraskuusta 2024 marraskuuhun 2025, ja aloitin uuden tipattoman jakson tämän tammikuun alusta, vaikka en olekaan ollut koskaan alkoholin suurkuluttaja.

Vierailija
131/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu hurjalta nyt jälkeen päin miettiä tällaisia "tipattomia". Niin kauan kun ajattelee, että alkoholi on joku nautinnollinen herkku, josta pitää tahdon voimalla luopua joksikin aikaa, on tuhoon tuomittu yritys. Jos oikeasti haluaa eroon, on lakattava ajattelemasta alkoholista muuta kuin myrkkynä, joka on haitallista terveydelle ja jota ei ole järkevää nauttia ollenkaan.

Minulla ei ainakaan ole mitään aikomusta olla loppuelämää juomatta, mutta on ihan hyvä pitää välillä taukoja ja talvi on siihen hyvää aikaa. Kesällä sitten voi saunan päälle nauttia muutaman lonkeron pihakeinussa kaunista kesäiltaa ihaillen.  Tai nauttia viinilasillinen hyvän ruuan kanssa.

Alkoholi ei minulle ole sinällään ongelma, enkä koskaan juo kerralla paljoa, mutta silti on hyvä näyttää itselleen, että voi olla juomatta, jos haluaa. 

Olen yleensä 6kk täysin raittiina ja  toiset 6 kk voi ottaa silloin, kun haluan.

Mutta jos alkoholi on ongelma, on parempi olla kokonaan juomatta.  Siis jos aina lähtee lapsesta tai jää putki päälle. Tai jos on pakko saada viinaa, kun himo iskee. 

Vierailija
132/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kaikille viikonloppuun! Kieltämättä ne on mulla vaikeimmat, arkena ei alkoa muutenkaan tule nautittua. Nukun ihan hyvin, mutta paino junnaa paikoillaan. 16/8 paastoa kokeillut noin puolen vuoden ajan, mutta viikonloppuisin syön aamupalaa ja aamukahvi maidolla on edelleen saatava. Ei siis ole tehonnut. Jos jotain hyvää, niin paino ei ole ainakaan noussut.

-Elsi

Mulla ei koskaan tuo paastohomma toiminut ja aina oli iltaisin kamala nälkä. Oikeastaan  vaan lihoin, kun ahdoin hirveitä annoksia klo 18 mennessä, ettei tulis ennen nukkumaan menoa kova nälkä.

Sitten lopetin sen ja aloin syömään normaalisti milloin vain, mutta pienensin annokset ja jätin herkut pois(söin niitä muutenkin tosi vähän) ja siitä se laihtuminen alkoi. 

Avainsana on  pienemmät annokset ja kunnon ruoka. 

Vierailija
133/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana ollaan ja luultavasti tammikuun jälkeen jatkuu. Mietin jos pääsiäiseen ainakin olisi juomatta, mutta katsotaan nyt. Taustalla halu pudottaa painoa.

-Elsi

Mulla sama, tai, että pääsiäiseen asti ihan tipatonta ja pääsiäiskokolla voi vähän nauttia alkoholia, kun perhettä kokoontuu, mutta aion sitten vielä jatkaa ehkä koko huhtikuun ja osan toukokuuta. 

Nyt on mennyt ihmeen helposti, en edes muistanut, että olen tipattomalla, kun ei ole käynyt viinit mielessä ollenkaan :D

Vierailija
134/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tipattoman tammikuun jälkeen huikka Helmikuu?

Ei ainakaan mulle. Jatkan tipatonta.

Vierailija
135/135 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin tipattoman marraskuun. Ja joulukuussa join yhteensä  ehkä pullon punaviiniä ja pari lasia shampanjaa. En kaipaa tipatonta tammikuuta.

Minäkin pidin tipattoman marraskuun ja lokakuustakin pari viimeistä  viikkoa, mutta silti olen tipattomalla tammikuullakin.  Tipattomia voi pitää niin usein, kun haluaa.

Tsemppiä vaan kaikille mukana oleville.