Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Tipaton tammi- tai mikään muukaan kuukausi ei ole ongelma muille kuin heille joilla on ongelmallinen suhde alkoholiin.
Sherlock
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tipaton tammi- tai mikään muukaan kuukausi ei ole ongelma muille kuin heille joilla on ongelmallinen suhde alkoholiin.
Just näin. Juomatta voi olla muinakin kuukaisina jos siltä tuntuu. Itse olin juomatta elo-/syys- ja lokakuun
No tietenkin voi olla, mutta ei se tee tipattomasta tammikuusta yhtään sen huonompaa🙄
Minäkin vietän tipatonta tammikuuta, vaikka olen sen lisäksi tipattomalla Helmi-maalis-ja huhtikuun, sekä loka ja marraskuun.
Mukavaa täällä seurata miten muiden tipaton sujuu.
Päivä 18, sunnuntai. Siinä se viikonloppu meni omalla painollaan. Ihan hyvät fiilikset, onhan se taas hienoa huomata kuinka itsestä löytyy tipattoman tammikuun verran selkärankaa :) Tsemppiä kanssakulkijoille! -Tomsku
Samat aatokset, siinähän se viikonloppu sujui ja olo on tyytyväinen itseen kun sai oltua juomatta. Eikä pahasti edes ottanut päähän, mitä nyt vähän, kun katseli miehen tissuttelua. Mutta tylsältähän tämä vähän tuntuu, vaikka pitäisi olla ns. normaalia elämää. Ensi viikonloppuna uusi koitos, viikolla ei ole nyt muuten tehnyt tiukkaa.
Mutsi
Vierailija kirjoitti:
Samat aatokset, siinähän se viikonloppu sujui ja olo on tyytyväinen itseen kun sai oltua juomatta. Eikä pahasti edes ottanut päähän, mitä nyt vähän, kun katseli miehen tissuttelua. Mutta tylsältähän tämä vähän tuntuu, vaikka pitäisi olla ns. normaalia elämää. Ensi viikonloppuna uusi koitos, viikolla ei ole nyt muuten tehnyt tiukkaa.
Mutsi
Jonkin verran vaikeuskerrointa tuo lisää jos puoliso ei ole myös tipattomalla. Mutta kyllä siitäkin näköjään yli pääsee. Nostan hattua :D
Päivä 20. Aika kuluu nopeasti, tipattomuus tuntuu luontevalta. Laittaa pohtimaan, että miksei se tunnu yhtä luontevalta myös tammikuun ulkopuolella. -Tomsku
Olen tosissani käynyt pohtimaan tipattomuuden venyttämistä helmikuun loppuun asti.
Näiden 20 päivän aikana en ole huomannut minkäänlaista muutosta ulkonäössäni. Kasvot eivät hehku tippakaan, no, ehkä housut tuntuvat hitusen väljemmiltä. Tarkoitukseni oli pysyä tipattomana tammikuun JA pudottaa painoa 4,5 kg. Koska en taida saavuttaa jälkimmäistä tavoitetta, niin olen vähän sitä mieltä, että myös tipattomuuden pitäisi jatkua tammikuun yli.
Myöskään ajatuksiini tauko ei ole vaikuttanut yhtään. Viini pyörii mielessä päivittäin. Olen samaan aikaan myös karkkilakossa, ja se on paljon helpompaa, vaikka suuri suklaan ystävä olenkin. Töissä on tarjolla koko ajan suklaakonfehteja, mutta yhtään ei tee tiukkaa kieltäytyä niistä.
Dr Dry kertoi, että eron huomaa 60 päivän jälkeen. Sen haluaisin kokea. En ole ollut koskaan kahta kuukautta peräkkäin tipattomalla, tammikuu sujuu vanhalla rutiinilla.
Saanko kanssakulkijoita mukaani viettämään lisää tylsiä viikonloppuja, miten on Tomsku, Mutsi, Ope, Elsi, Jone ja muut?
-Sinna
Sinna, minä olen kyllä vakavasti harkinnut samaa. Tuleva vloppu on mulle varmaan paha, työn puolesta olisi ilmaiset tarjoilut tulossa. Jos selviän siitä, niin mulla tosiaan oli vähän haaveissa, että jos jatkaisi vielä pidempään.
-Jone
Ehkäpä joo helmikuu tipattomalla, mutta en lupaa vielä mitään. Kyllä tämä tammikuu selätetään, se on selvä.
-Elsi
Minua myös houkuttaa ajatus tipattomuuden jatkumisesta ja tosiaan siitä, alkaako jotain erityisiä vaikutuksia näkymään tai tuntumaan kehossa. Tahtotilana olisi se, että voisim ottaa pari lasillista joku viikonloppu nykyisen joka viikonlopun sijaan. Se ei ole aikaisempina vuosina onnistunut, joten varmaan minun pitäisi vaan päättää olla se helmikuu myös tipattomalla. Ja siitä sitten eteenpäin tunnustella muuttuuko ajatusmaailma alkon suhteen.
Joku kehui tahdonvoimaa, kun mies juo viiniä vieressä. Kyllä on tehnyt toisinaan tiukkaa ja välillä pitänyt vaihtaa huonettakin. Mutta näillä mennään ja itsekuri on pitänyt.
Tammikuussa ollaan jo voiton puolella tipattomien kanssa!
Ne viikonloput? Mulle viikonloput ei ole sen vaikeampia kuin arkipäivätkään kun minä "juopporetku" olen kupitellut myös viikolla, mutta en tietenkään samaa määrää ja samaan tahtiin kuin viikonloppuisin. Alkon suhteen ei vieläkään mitään tosi suurta mielitekoa ole vielä tullut, mutta valitettavasti tällä viikolla mieleen on putkahtanut useastikin, että mitähän hyvää sitä ensi viikon sunnuntaiksi ostaisi, enkä tosiaankaan tarkoita herkkuja vaan monopoliliikkeen tuotteita. Ikävä homma, en haluaisi 1.2 korkkia aukaista, en edes oluttölkkiä, mutta niin se vaan mieliteko aivolohkoon hiippailee. Hitto! En tiedä miten käy, mutta toivon todellakin että se ei olisi tyyliä "pullo kerralla kitusiin ja sitten Nukku-Matin kainaloon". Minä se muuten en muista koskaan kokeneeni sellaista pientä iloista hiprakkaa jolloin maailma kanssani hymyilee. Tämä siis olipa kerta-annos isompi tai pienempi. Ehei, ei joko tunnu missään tai sitten juoma onkin ollut "mökäööliä" eli muutun riidanhaluiseksi hirviöksi, mutta yleensä se on tui tui ja nukkumaan. Tämä myös silloin kun en ottanut kuppia näin usein.
Viime viikon lopulla oli taas se hetki kun normaalisti olisin tarttunut pulloon turruttaakseni pahan mielen. Läheltä piti, mutta enemmän sain taistella sen mielihalun kanssa että nappaisin suklaakonvehtirasian ja söisin parkuessani kerralla joka namusen. Unettomuus ja myös mielipaha, epäoikeudenmukainen kohtelu, on siis syitä miksi alkoa kuluu. Siis ihan tavan lisäksi. Jos viinanpirun kanssa pärjäänkin, niin laihtuminen on surkeaakin surkeampi 300gr. Osasyynä toki se, että välillä makea on maistunut, mutta muutoin olen pitänyt itseni todella tiukasti kurissa syömisten suhteen ja makeat 0% juomat olen jättänyt kauppaan. Normaalisti tipattomalla paino on tippunut todella nopeasti vaikken varsinaisella dieetillä ole ollutkaan, mutta perkeleissön nyt ei. Jälkeläinen sanoi että kokonaiskalorimäärä on mulla liian pieni ja elimistö on siirtynyt säästöliekillä menemään. En tiedä! Nyt kuitenkin kaikki makea pois, liikuntaa edes muutaman kerran viikossa ja ehkä on luovuttava myös siemenistä sekä pähkinöistä aamupuurossani kun niissäkin on liikaa kaloreita. Ärsyttää! Nyt kaikki ärsyttää! Varsinkin minä itse! Kyllä se tästä, päivä kerrallaan, kai. Tipaton helmikuu kiinnostelee, mutta sekin olisi jo jotain jos olisin viikossa 5 päivää tipattomana, enkä sitten viikonloppuna imisi juomia kuin janoon kuolemaisillaan oleva dromedaari. Mutta ei, tänään on päivä 27 minun ajanlaskussani! Mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua teille kaikille ystävät ja kylän miehet!!
Vierailija kirjoitti:
Juoppoketju 🤣🍺🍷🍹🥃
Ilmankos säkin oot täällä.
Taas on viikonloppu tulossa. Saas nähdä miten siitä selviää. Viikko on ollut helppo.
Vierailija kirjoitti:
Taas on viikonloppu tulossa. Saas nähdä miten siitä selviää. Viikko on ollut helppo.
😀👍
Kun on tänne asti päästy, niin kyllä viedään loppuun asti. Korkki ei aukea 1.2, mutta vielä en tosiaan ole varma koko helmikuusta.
-Elsi
Vierailija kirjoitti:
Olen tosissani käynyt pohtimaan tipattomuuden venyttämistä helmikuun loppuun asti.
Näiden 20 päivän aikana en ole huomannut minkäänlaista muutosta ulkonäössäni. Kasvot eivät hehku tippakaan, no, ehkä housut tuntuvat hitusen väljemmiltä. Tarkoitukseni oli pysyä tipattomana tammikuun JA pudottaa painoa 4,5 kg. Koska en taida saavuttaa jälkimmäistä tavoitetta, niin olen vähän sitä mieltä, että myös tipattomuuden pitäisi jatkua tammikuun yli.
Myöskään ajatuksiini tauko ei ole vaikuttanut yhtään. Viini pyörii mielessä päivittäin. Olen samaan aikaan myös karkkilakossa, ja se on paljon helpompaa, vaikka suuri suklaan ystävä olenkin. Töissä on tarjolla koko ajan suklaakonfehteja, mutta yhtään ei tee tiukkaa kieltäytyä niistä.
Dr Dry kertoi, että eron huomaa 60 päivän jälkeen. Sen haluaisin kokea. En ole ollut koskaan kahta kuukautta peräkkäin tipattomalla, tammikuu sujuu vanhalla rutiinilla.<
Voin vain suositella jatkamaan toisenkin kuukauden! Olen lukenut paljon englanninkielistä kirjallisuutta aiheesta ja sain itse sysäyksen lähteä tavoittelemaan tuota 60 päivön tipattomuutta.
Pitkäaikainen alkoholin käyttö muuttaa aivojen palkitsemisjärjestelmää. Aivot alkavat yhdistää alkoholin mielihyvään ja stressin lievitykseen, jolloin siitä tulee opittu palkinto.
Kun alkoholi poistuu, aivot alkavat purkaa tätä opittua yhteyttä.
Ensimmäisten viikkojen aikana dopamiinitasot voivat olla matalat, mikä voi tuntua latteutena.
Noin 68 viikon kohdalla tapahtuu selvä käänne
Tämä on se 60 päivän idea ja tänä aikana:
- palkitsemisjärjestelmä alkaa reagoida taas luonnollisiin mielihyvän lähteisiin
- alkoholi menettää otettaan automaattisena palkintona
- tunteiden säätely ja päätöksenteko paranevat
- aivojen rakenteellinen korjaantuminen on jo hyvässä vauhdissa
60 päivän kohdalla moni kokee ensimmäisen selkeän vapautumisen tunteen!
- Try Dry
Nyt on selvitty viikonlopusta. Toivottavasti viikolla keksin riittävästi järkevää tekemistä. Mutta on tämä juomattomuus tosiaan tylsää.