Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (226)
Päivä 12, hyvin menee. Viikonloppuna käväisi viini etäisesti mielessä, mutta ei aiheuttanut sen suurempaa draamaa. -Tomsku
Viikonloppu meni hyvin, vaikka lauantai-iltana kotiin palatessani ja avainta ovenlukkoon tökätessäni tuli mieleeni ajatus "nyt kyllä teen itselleni jonkun hyvän paukun". Sitten heti muistinkin, että juu en muuten teekään. Näitä tulee ja onneksi ainakin toistaiseksi myös menee eli ajatus alkosta ei ole saanut tämän 17 päivän tipattomuuden aikana pysyvää jalansijaa aivoissani. Onpas minulla nyt helppoa? Voin kertoa, että normaalistikin ihan kamalat alkon aiheuttamat krapulaoireet olivat joulun tienoilla niin kaameat, että niiden voimalla mennään. Yleensä muistini tuon asian suhteen on hyvin lyhyt eli pari päivää kidun ja vannon etten koskaan viinapuoleen koske, mutta kun pahoinvointi menee ohi, en seuraavaa osaa pelätä vaan kluk-kluk-kluk. Oravanpyörä. Sitä tässä vähän pelkäänkin, että mitäs sitten kun alko alkaa painaakin vaakakupissa krapulaoireita ja sisäelinten surkeutta enemmän? Lankeanko? Ja mitäs sitten kun alkaa helmikuu? Olenko nenä tuopissa tai lasissa samalla sekunnilla?
Minähän käytän alkoholia myös viikolla, en vain viikonloppuisin. Jo vuosia olen pyrkinyt siihen, että arkipäivät olisin 0% ja vain viikonloppuna nauttisin alkoholipoliittisista tuotteista, mutta silloinkin sivistyneesti ja kohtuudella kuten esim. max pari olutta saunan jälkeen tai lasillinen viiniä ruoan tai herkkujen kanssa. Mutta ei, arkiviikkoni on yleensä vain 3-4 päivää, viikonloppu 3-4 päivää, enkä pysy kohtuudessa enkä sivistyneisyydessä. Lasillinen viiniä? Ehei, pullo se olla pitää. Tunnustan, kesä on aikaa jolloin arkea alkon suhteen ei ole vaan pelkkää viikonloppua. Jotain hyvääkin kuitenkin on eli haluan parantaa elämäntapojani, eikä vain juomisen suhteen. Täydellinen tipattomuus olisi hyvä asia, mutta oppisi edes sen kohtuuden. Itsekuria, eihän se muuta vaadi. Hah, kahvi rasvattomalla maidolla on kuin tärpättiä joten huijasin itseäni ostamaan kauramaidon kevytversion jossa 43kcl desissä. No onpa kevyttä, eikä edes kovin hyvääkään. Itselleen valehtelu, taito se on sekin. Hyvää alkavaa viikkoa teille nimimerkillä ja ilman! Päivä kerrallaan rämmitään.
viime uunnavuonna alotin nikotiinittoman tammikuun ja myöhemmin tipattoman syyskuun, jotka on molemmat edelleen päällä. Jatkan molempia myös tämän vuoden tammikuun.
Se on alkoholistille tasan kaksi mahdollisuutta, raittius tai kuolema. Siksi kokonaan ilman jo vuosia, mulla ei onnistu kohtuukäyttö.
Alkoholistejen homma nuo tipattomat
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Eiks se kuitenki ole hyvä jos alkoholistitki haluaa pitää edes yhden tipattoman kuukauden? Parempihan se on kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oikea alkoholisti ei pysty olemaan kuukautta juomatta. Aina löytyy syy juoda.
Itse pidän tipatonta ihan vain sen vuoksi, että se on kivaa :D
On ihan piristävää sanoa itselleen, että tänään ei oteta saunalonkeroa. Aina ei saa kaikkea mitä haluaa.
Ja tulee hyvä mieli, kun huomaa, että minä olen vahvempi, kuin se mieliteko, joka kuitenkin on ohimenevä.
Itse kullekin tekisi hyvää aina välillä tehdä jotain sellaista, joka ei ole mukavuusalueella.
Esim sinä voitit kokeilla pystytkö olemaan vauvalla niin, ettet kuukauteen kirjoita mitään negatiivista ja toista mollaavaa, vaan vain kannustavia ja rohkaisevia kommentteja.
Voisi olla sulle vaikeata, mutta kun voittaisit itsesi ja huomaisit, että voitkin olla tahallasi loukkaamatta toisia (edes vaikka sen kuukauden )niin se saisi sinut huomaamaan, että voit pystyä muuhunkin hyvään.
kannattaa kokeilla.
Ps pystyisitkö itse olemaan tammikuun ihan vain selvinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Alko*holistejen homma nuo tip*attomat
Ja se on sulta pois miten?
Vai onko niin, että tunnet itsesi huon*ommaksi, kun et itse pysty pitämään tip*atonta tammikuuta?
Ai, että pys*tyisit, mutta et halua? Niinpä ;)
Mikä ihme tätä mod*erointia vaivaa, kun tämäkin kommentti sinne jäi. Kokeillaan tähdillä meneekö sitten läpi.
Kieltämättä todella kummallista, että joidenkin täytyy purkaa omaa pahaa oloaan anonyymisti keskustelupalstalla, ja vielä ketjussa, jossa porukka muutoin tukee ja tsemppaa toisiaan. Toivottavasti nämä ankeuttajat löytävät positiivista sisältöä elämäänsä. Jotenkin hämmentävää ja säälittävää tuollainen trollaaminen.
Hei unettomat, kokeilkaapa apteekista saatavaa Tryptomax:ia. 2 tablettia 1/2 tuntia ennen nukkumaanmenoa on ainakin mua auttanu.
Aloitin tipattoman puolivahingossa kun cuoden ekoissa juhlissa tuli valittua 0.0. Ekaa kertaa elämässäni nyt tipattomalla ja vaikka en mielestäni juonut paljon niin huomaan jo vaikutuksen. Iho on kirkkaampi ja parempi ja Garminin unidatasta näkyy että unenlaatu on parempi kuin veitsellä leikkaamalla. En ole punninnut itseäni mutta olo tuntuu myös keveämmältä.
Olen tyytyväinen enkä olisi uskonut että muutos voisi olla näin suuri.
Kyllä tämä tipaton kannattaa. Olen jo päättänyt jatkavani ainakin helmikuun. Joku sanoi, että 60 päivän jälkeen huomaa eron. Haluan nähdä onko se totta. Enkä myöskään halua antaa alkoholille päätäntävaltaa. Minä päätän jos otan.
-Elsi
Tänä vuonna vähemmän tullut tänne kirjoitettua, mutta mukana ollaan ja pariin kertaan tuli ketju läpi luettua. Joo, onhan tämä säälittävää, että alkon kanssa pitää näin kipuilla, mutta ehkä nämä kaikki kymmenien vuosien käytöt ovat oikeasti meihin jälkensä jättäneet ja jonkinasteista henkistä riippuvuutta aiheuttaneet. Nämä ensimmäiset kaksi viikonloppua ovat ainakin minulla onnekseni menneet ohi tosi helposti ja ilman isompaa henkistä taistelua tai edes kummempia mielihaluja. Työn puolesta minulla on tämän kuun aikana tulossa ilmaista alkoholia tarjolle, mutta ainakin vielä on sellainen puolivihainen sinnnikkyys ja uhma, että en varmasti juo. Saa nähdä onnistunko olemaan vahvana. Jotenkin ärsyttää itseä koko alko just nyt ja tekee mieli jatkaa pidemmällekin ilman juomista. Toivottavasti tämä tunne nyt hetken säilyisi päällä. Voimia kaikille kanssakilvoittelijoille,
-Jone
Vierailija kirjoitti:
Hei unettomat, kokeilkaapa apteekista saatavaa Tryptomax:ia. 2 tablettia 1/2 tuntia ennen nukkumaanmenoa on ainakin mua auttanu.
Komppaan 👍 "Tryptomax on tryptofaani-, magnesium- ja B6-vitamiinivalmiste"
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se kenenkään pakko ole juoda jos ei halua? Tekee hyvää elimistölle olla välillä ilman, vaikkei mikään ongelmakäyttäjä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI ei voi myöntää että on ongelma alkoholin kanssa kun täytyy pitää tipatonta!
Itsehuijausta mokoma tipaton!
Haluaa pitää, ei täydy.
Mukana! Jo toista päivää ilman alkoholia. Kyllä elämä selvänä on paljon kivempaa.
Itseäni kiinnostaa vaan kanssaeläjien kuulumiset ja fiilikset, jätän nuo muut kommentit omaan arvoonsa enkä välitä.
Mitens siis menee?
Mulla ihan hyvä fiilis, olen saanut paremmin nukuttuakin nyt. Päätä hieman särki tuossa muutaman päivän, en tiedä mistä johtui. Tipattomuus jatkuu, vielä ei ole tehnyt tiukkaa, vaikka mies viiniä on pari lasia välillä ottanutkin. Viikonloput niin hankalampia. Pitää keksiä paljon ohjelmaa niin pärjää 😀
Mutsi
kiusaajien ketju