Miksi oikeistolaisesti ajattelevilla on tapa yleistää köyhyysongelma laiskuusongelmaksi?
Köyhät ovat pääsääntöisesti työttömiä. Heillä on myös tiukka velvoite (ja ylivoimaisella enemmistöllä myös halu) hakea työtä, jos he saavat työttömyysetuuksia ja/tai toimeentulotukea.
Työttömiä työnhakijoita oli TE-palvelujen mukaan marraskuussa 2025 n. 318 000. Avoimia työpaikkoja taas vain n. 36 000 eli vain yksi työpaikka yhdeksää työnhakijaa kohti. Jos lisäksi otetaan huomioon kohtaanto-ongelma, eli se, että työntekijän koulutus, kokemus yms. eivät läheskään aina vastaa niitä vaatimuksia, joita työ asettaa, avoimia työpaikkoja on tarjolla todellisuudessa vielä paljon vähemmän. Ja kun otetaan huomioon, että osa jo töissä olevista ja irtisanomisuhan alla olevista hakeutuu myös avoinna oleviin työpaikkoihin, jokaisen työttömän työnhakijan tilanne muuttuu vielä vaikeammaksi.
Miten ihmeessä tässä tilanteessa oikeistolainen löytää syyn köyhyyteen - ja kuten he mielellään ilmaisevat: "vapaamatkustamiseen" - kuitenkin pääasiassa tai jopa täysin köyhistä itsestään??? Eikö jokainen tolkun ihminen näe, että vaikka joukossa olisi työhaluttomiakin, isossa kuvassa sillä ei ole juuri minkäänlaista merkitystä? Eikö jokainen työhaluton anna tällöin vain tuhansille työhaluisille hieman lisää toivoa saada työpaikka?
Erityisesti oikeistolaisten ajatuksenjuoksun selventämistä peräänkuulutan. Kertokaa, miten tähän outoon tulkintaanne päädytte.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
He ovat tutkitusti hieman tyhmiä. Eivät ymmärrä monimutkaisia asioita.
Joo, rikkaat ovat tutkitusti hieman tyhmiä ja köyhät niitä yhteiskunnan älyköitä. Harmi etten ole itse hieman tyhmä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tuottavaan työhön: katuja voi lakaista, roskia kerätä yms.
Kunnilla oli tällainen velvoite järjestää työttömillw töitä OIKEALLA PALKALLA vuosina 1987-1993. Miksi oikeisto poisti tämän?
Oikeiston mielestä karseaa verorahojen tuhlausta maksaa palkkaa tuollaisesta puuhastelusta. Köyhäinapua vastaan ne pitää tehdä hihamerkki olkavarressa killuen.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Aasiassa ja nähnyt mihin ihmiset siellä taipuvat, jotta saisivat työtä ja rahaa.
Ero suomalaisten työmoraaliin on valtava.
Siellä tosiaan saa köyhiltä ja hyvinkin nuorilta ostettua palveluita. Tuo on yksi syy, miksi tietyt yksilöt haluaa ettei suomessa olisi sosiaaliturvaa.
Eikös jossakin pääkaupunkiseudulla ollut hyvätuloisten lahko, jossa naiset antoivat jotain pyhää miehille...
Se on defenssi.
Oikeistolainen pitää menestystään omana ansionaan eikä suostu ajattelemaan, miten hyvä tuuri hänellä on ollut.
Ja että kovin pahoja iskuja ei saa tulla, ei esim. avioeroa, syöpää, vammautumista, rikoksen uhriksi joutumista, koska silloin harhaluulot romahtavat talouden mukana.
Mikä estää köyhää ajamasta Boltia? Ei sillä rikastumaan pääse, mutta elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Aasiassa ja nähnyt mihin ihmiset siellä taipuvat, jotta saisivat työtä ja rahaa.
Ero suomalaisten työmoraaliin on valtava.
Siellä tosiaan saa köyhiltä ja hyvinkin nuorilta ostettua palveluita. Tuo on yksi syy, miksi tietyt yksilöt haluaa ettei suomessa olisi sosiaaliturvaa.
Eikös jossakin pääkaupunkiseudulla ollut hyvätuloisten lahko, jossa naiset antoivat jotain pyhää miehille...
Koivuniemeläiset. Otaniemessä.
Helpompi heille itselleen perustella itselle tekevänsä "oikein". Perustelevat ahneuttaan ja talouspolitiikkaansa valheilla. Ihmisen on hyvin vaikea nähdä pahuutta otsessään, ajattelussaan ja teoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään laiskuusongelmasta. Työttömät ja sairaat ovat yhteiskunnalle pelkkä rasite eikä heitä pitäisi pakottaa tukemaan.
Mielesi muuttuu kun jäät työttömäksi, napero.
Vierailija kirjoitti:
Se on defenssi.
Oikeistolainen pitää menestystään omana ansionaan eikä suostu ajattelemaan, miten hyvä tuuri hänellä on ollut.
Ja että kovin pahoja iskuja ei saa tulla, ei esim. avioeroa, syöpää, vammautumista, rikoksen uhriksi joutumista, koska silloin harhaluulot romahtavat talouden mukana.
Eikä saa myöskään syntyä köyhäksi tai olla syntymästä saakka vammainen jollakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on defenssi.
Mitähän vaikkapa jotkut raha-asiansa paskoneet oikeistolaiset asiasta ajattelevat?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku kyvyttömyys asettua toisen asemaan. Kun on saanut itse kaiken hopeatarjottimella, niin ei pysty kuvittelemaan, mitä on, kun työtä ei vain saa.
Itsehän en ole mikään maailman fiksuin ihminen, mutta mulla ilmeisesti on kykyä asettua toisen asemaan, koska pystyn ymmärtämään, ettei työttömyys ja köyhyys ole yleensä laiskuudesta kiinni, vaikka itsellä on aina työtä riittänyt ja toimeen on tullut. Mulla on hyvin monessa mielessä ollut tuuria.
Oikeistolaisilla on yleensä kokemus köyhästä opiskelija-arjesta. Tehtiin kaikkia hanttihommia mitä saatiin, vaikka olisivat olleet lyhyitä keikkoja. Mainostettiin facebookin yhteisöissä omaa osaamistaan ja valmiutta tulla aamulla viideltä tekemään lumitöitä pikkupalkalla, jotta työssäkäyvät pääsevät hommiin. Työssä ollessaan oikeistolaiset kouluttautuvat lisää. Ottavat vastaan innolla työnantajan tarjoaman koulutuksen ja lisäksi tekevät omia opintojaan avoimen yliopiston kautta. Siksi tämä vasemmistolainen "ajautumiselämäntapa" kuulostaa kovin vieraalta.
Vierailija kirjoitti:
Se on defenssi.
Köyhillä sattui vain käymään huono tuuri, kun jalat veivät kapakkaan eikä kirjastoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään laiskuusongelmasta. Työttömät ja sairaat ovat yhteiskunnalle pelkkä rasite eikä heitä pitäisi pakottaa tukemaan.
Mielesi muuttuu kun jäät työttömäksi, napero.
Olen ollut työttömänä jo 14 vuotta.
Miksi vasemmistolaisesti ajattelevilla on taipumus keksiä satuja oikeistolaisesti ajattelevista ja vihata heitä itse keksimiensä asioiden perusteella?
Eräs kokoomuksen kannattaja valitteli minulle aikoinaan, kun ei tiedä miten puhuisi vammaiselle ihmiselle. Hän kysyi minulta, koska korkeasta koulutuksesta huolimatta, ilman koulutustani vastaavaa työtä, tein työtä vammaisyksikössä. Hän ylenkatsoi vammaisia, minua epäonnistujana ja vammaistyötä tekeviä.
Vastasin, että puhu kuin kaikille muillekin.
Tunnen monta ikityötöntä, jokaisella vuosikymmenellä heillä on selitykset vaihtuneet miksei työ käy ja heitä kun olen kuunnellut niin välillä olen jopa itsekin uskonut heidän selityksiään. Ei ole sopivaa koulutusta/en pääse koulutukseen, paikkakunta on syrjässä /kaupungissakin on paljon hakijoita, lapset ovat esteenä/en tykkää lapsista, en pääse paikkaan johon haluan/aina tarjotaan samoja töitä, olen masentunut/olen aktiivinen
Selitysten mestareita kaikki. Ja, en ajattele oikeistolaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat tutkitusti hieman tyhmiä. Eivät ymmärrä monimutkaisia asioita.
Ai köyhät on viisaita ja varakkaat tyhmiä? Omaa tyhmyyttään on yleensä köyhä
Olen köyhä sairastuttuani. En ole taatustu. ainoa. Töissä ehdin köyhä kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Terveisi Dr. Mengele
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tuottavaan työhön: katuja voi lakaista, roskia kerätä yms.
Nämä ehdottamasi työt eivät ole tuottavaa työtä, vaikka työtä ovatkin. Ja kuka maksaa palkan?
Varmaan joku kyvyttömyys asettua toisen asemaan. Kun on saanut itse kaiken hopeatarjottimella, niin ei pysty kuvittelemaan, mitä on, kun työtä ei vain saa.
Itsehän en ole mikään maailman fiksuin ihminen, mutta mulla ilmeisesti on kykyä asettua toisen asemaan, koska pystyn ymmärtämään, ettei työttömyys ja köyhyys ole yleensä laiskuudesta kiinni, vaikka itsellä on aina työtä riittänyt ja toimeen on tullut. Mulla on hyvin monessa mielessä ollut tuuria.