Miksi oikeistolaisesti ajattelevilla on tapa yleistää köyhyysongelma laiskuusongelmaksi?
Köyhät ovat pääsääntöisesti työttömiä. Heillä on myös tiukka velvoite (ja ylivoimaisella enemmistöllä myös halu) hakea työtä, jos he saavat työttömyysetuuksia ja/tai toimeentulotukea.
Työttömiä työnhakijoita oli TE-palvelujen mukaan marraskuussa 2025 n. 318 000. Avoimia työpaikkoja taas vain n. 36 000 eli vain yksi työpaikka yhdeksää työnhakijaa kohti. Jos lisäksi otetaan huomioon kohtaanto-ongelma, eli se, että työntekijän koulutus, kokemus yms. eivät läheskään aina vastaa niitä vaatimuksia, joita työ asettaa, avoimia työpaikkoja on tarjolla todellisuudessa vielä paljon vähemmän. Ja kun otetaan huomioon, että osa jo töissä olevista ja irtisanomisuhan alla olevista hakeutuu myös avoinna oleviin työpaikkoihin, jokaisen työttömän työnhakijan tilanne muuttuu vielä vaikeammaksi.
Miten ihmeessä tässä tilanteessa oikeistolainen löytää syyn köyhyyteen - ja kuten he mielellään ilmaisevat: "vapaamatkustamiseen" - kuitenkin pääasiassa tai jopa täysin köyhistä itsestään??? Eikö jokainen tolkun ihminen näe, että vaikka joukossa olisi työhaluttomiakin, isossa kuvassa sillä ei ole juuri minkäänlaista merkitystä? Eikö jokainen työhaluton anna tällöin vain tuhansille työhaluisille hieman lisää toivoa saada työpaikka?
Erityisesti oikeistolaisten ajatuksenjuoksun selventämistä peräänkuulutan. Kertokaa, miten tähän outoon tulkintaanne päädytte.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse oikeistolainen, olen duunari joka tienaa kuukaudessa 3500e bruttona.
Itse ajattelen niin että työttömät on laiskoja koska heille ei työt kelpaa, he eivät suostu tekemään työtä ellei se työ ole helppoa istumatyötä mistä saa sen 5000e/kk palkkaa.
Tukia pitää leikata jotta työttömiä kiinnostaisi työnteko. Se on väärin että suomalaiset työttömät makaa kotona kun samalla meille tuodaan ulkomailta työvoimaa.
Siksi ytk ja persut
Ytk ja persut jankkaajan paluu! Ei oo hetkeen näkyny! Kohta meinaa lähtee spinnaus.
Miksi oikeistolaiset ajattelee köyhien olevan "vassareita" vaikka esim joka viiden persujen äänestäjä on työtön? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Kyse on uusliberalismista, joka näkee kaikessa syyn olevan vain ja ainostaan yksilössä itsessään.
Uusliberalismi tietoisesti jättää huomiotta yhteiskunnan rakenteelliset tekijät, koska näin voidaan perustella hyvin moni varakkaita hyödyttävä poliittinen päätös.
U.S.A on uusliberalismin kyllästämä. Samaan suuntaan nykyhallitus on Suomea viemässä.
Näin itsekin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on uusliberalismista, joka näkee kaikessa syyn olevan vain ja ainostaan yksilössä itsessään.
Uusliberalismi tietoisesti jättää huomiotta yhteiskunnan rakenteelliset tekijät, koska näin voidaan perustella hyvin moni varakkaita hyödyttävä poliittinen päätös.
U.S.A on uusliberalismin kyllästämä. Samaan suuntaan nykyhallitus on Suomea viemässä.
Uusliberalismi on taidetta vailla järkeä ihmisille, jotka ovat laittaneet omat aivonsa narikkaan 😄
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tuottavaan työhön: katuja voi lakaista, roskia kerätä yms.
Jos on työtä, siitä pitää maksaa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, koska vassarit on tunnetusti laiskoja. Vähälahjaisuus kaiketi tukee tätä laiskuutta. Se älyllinen vajavuus vaikuttaa myös työn saantiin. Laiskuus näkyy kuitenkin kauas ulospäin. Vähälahjaisuus näkyy vasta esim palstalle kirjoittavissa
Sä et siis edes ymmärrä, mitä vassarit puolueena edustaa. Ei hirveästi ole varaa sulla puhua toisten vähälahjaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin että työttömät on laiskoja koska heille ei työt kelpaa, he eivät suostu tekemään työtä ellei se työ ole helppoa istumatyötä mistä saa sen 5000e/kk palkkaa.
Tukia pitää leikata jotta työttömiä kiinnostaisi työnteko. Se on väärin että suomalaiset työttömät makaa kotona kun samalla meille tuodaan ulkomailta työvoimaa.
Siksi ytk ja persut
Yhdellä sanalla: paskaa.
Oikeistolaisilla on yleensä kokemus köyhästä opiskelija-arjesta. Tehtiin kaikkia hanttihommia mitä saatiin, vaikka olisivat olleet lyhyitä keikkoja. Mainostettiin facebookin yhteisöissä omaa osaamistaan ja valmiutta tulla aamulla viideltä tekemään lumitöitä pikkupalkalla, jotta työssäkäyvät pääsevät hommiin. Työssä ollessaan oikeistolaiset kouluttautuvat lisää. Ottavat vastaan innolla työnantajan tarjoaman koulutuksen ja lisäksi tekevät omia opintojaan avoimen yliopiston kautta. Siksi tämä vasemmistolainen "ajautumiselämäntapa" kuulostaa kovin vieraalta.
Tässä taas yksi osoitus tyhmyydestä, sokeudesta, kuplautumisesta tai mistä lie. Että mulla hajoaa pää näihin. Kun itselle tai kavereille onnistunut, niin totta kai se onnistuu kaikilta.
Oikeasti, miten ihmisestä tulee tällainen?!?! Ja miten näitä ihmisiä oppii sietämään? Miten säilyttää mielenterveytensä, kun tällaisiä ihmisiä on aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät tuottavaan työhön: katuja voi lakaista, roskia kerätä yms.
- Kyllä vain, jos maksat palkkaa. Totuus kuitenkin on, että kadunlakaisijoita yms ei tarvita, koneet tekevät paljon tehokkaammin. Olihan ennen mm. rahastajia busseissa, hissitytöt, ompelijat yms. Ei ole enää, koska koneet tekevät nämä työt. Pian ei ole kaupankassoja eikä bussinkuljettajia.
Samoin ennen 1990-luvun pankkikriisiä pankit tarjosivat runsaasti työpaikkoja jo pelkästään kassavirkailijoille, joiden työpaikat olivat usein niitä kaupungin keskustassa olevia "pankkipalatseja".
Tietyt kaupungin tai yksityisten huoltofirmojen työntekijät huolehtivat tavallisesti katujen, piha-alueiden ja puistojen siisteydestä ja ylläpidosta palkkatyönä. Työttömienkö pitäisi tehdä samat työt huomattavasti halvemmalla ilman kunnon palkkaa?
Jännä miten nykyhallitus "kannustaa" työttömiä etuuksien leikkauksilla ja töissäolevia tai juuri töihin päässeitä uudelle "potkulailla", joka helpottaa irtisanomisia.
Kuka tahansa köyhä akka voi avata kotonaan haarakonttorin ja alkaa tienaamaan limalompakollaan. Ainoastaan laiskuus on esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa köyhä akka voi avata kotonaan haarakonttorin ja alkaa tienaamaan limalompakollaan. Ainoastaan laiskuus on esteenä.
Suusi on ainoa "liima...", köyhä ukko. Vain tyhmyys esteenä sen sulkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaisilla on yleensä kokemus köyhästä opiskelija-arjesta. Tehtiin kaikkia hanttihommia mitä saatiin, vaikka olisivat olleet lyhyitä keikkoja. Mainostettiin facebookin yhteisöissä omaa osaamistaan ja valmiutta tulla aamulla viideltä tekemään lumitöitä pikkupalkalla, jotta työssäkäyvät pääsevät hommiin. Työssä ollessaan oikeistolaiset kouluttautuvat lisää. Ottavat vastaan innolla työnantajan tarjoaman koulutuksen ja lisäksi tekevät omia opintojaan avoimen yliopiston kautta. Siksi tämä vasemmistolainen "ajautumiselämäntapa" kuulostaa kovin vieraalta.
Tässä taas yksi osoitus tyhmyydestä, sokeudesta, kuplautumisesta tai mistä lie. Että mulla hajoaa pää näihin. Kun itselle tai kavereille onnistunut, niin totta kai se onnistuu kaikilta.
Oikeasti, miten ihmisestä tulee tällainen?!?! Ja miten näitä ihmisiä oppii sietämään? Miten säilyttää mielenterveytensä, kun t
Ja se että SINULTA ei onnistu ahkeruus, niin sitten meiltä, joilta onnistuu tulee sinun ruokkimiseksikin ryöstää tolkuttomat osuudet MEIDÄN työn tuloksista? Minultakin menee yli puolet palkasta veroihin ja veroluonteisiin maksuihin.
Kyse ei ole ahkeruudesta. Kyse on puhtaasti hyvästä onnesta, sattumasta.
Ei ole laiskuudesta kiinni, vaan systeemistä ja osin kulttuurista
"Miksi oikeistolaisesti ajattelevilla on tapa yleistää köyhyysongelma laiskuusongelmaksi?"
Se varmaan johtuu siitä, että köyhät ovat laiskoja ja aloitekyvyttömiä.
Oikeistolaiset ajattelevat että kaikilla on ollut sama mahdollisuus opiskella ja hankkia sitä osaamista, mitä moni työnantaja tarvitsee. Näin se on se työpaikka ja sen saaminen ihan siitä omasta tekemisestä kiinni, jolloin siitä tulee laiskuus kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole ahkeruudesta. Kyse on puhtaasti hyvästä onnesta, sattumasta.
Helppo, liian helppo, selitys. Osa opiskeli peruskoulun jälkeen ammatin ja osa jäi pelailemaan kotiin tietokonepelejä tai viettämään aikansa kukin milläkin tavoin. Silti et näe ongelmia elämän valinnoissa vaan syytä osaa onnekkaiksi, saivat koulutuksen ilmeisesti tekemättä töitä sen eteen ja ryyppäämällä illat.
Siksi ytk ja persut