Miksi oikeistolaisesti ajattelevilla on tapa yleistää köyhyysongelma laiskuusongelmaksi?
Köyhät ovat pääsääntöisesti työttömiä. Heillä on myös tiukka velvoite (ja ylivoimaisella enemmistöllä myös halu) hakea työtä, jos he saavat työttömyysetuuksia ja/tai toimeentulotukea.
Työttömiä työnhakijoita oli TE-palvelujen mukaan marraskuussa 2025 n. 318 000. Avoimia työpaikkoja taas vain n. 36 000 eli vain yksi työpaikka yhdeksää työnhakijaa kohti. Jos lisäksi otetaan huomioon kohtaanto-ongelma, eli se, että työntekijän koulutus, kokemus yms. eivät läheskään aina vastaa niitä vaatimuksia, joita työ asettaa, avoimia työpaikkoja on tarjolla todellisuudessa vielä paljon vähemmän. Ja kun otetaan huomioon, että osa jo töissä olevista ja irtisanomisuhan alla olevista hakeutuu myös avoinna oleviin työpaikkoihin, jokaisen työttömän työnhakijan tilanne muuttuu vielä vaikeammaksi.
Miten ihmeessä tässä tilanteessa oikeistolainen löytää syyn köyhyyteen - ja kuten he mielellään ilmaisevat: "vapaamatkustamiseen" - kuitenkin pääasiassa tai jopa täysin köyhistä itsestään??? Eikö jokainen tolkun ihminen näe, että vaikka joukossa olisi työhaluttomiakin, isossa kuvassa sillä ei ole juuri minkäänlaista merkitystä? Eikö jokainen työhaluton anna tällöin vain tuhansille työhaluisille hieman lisää toivoa saada työpaikka?
Erityisesti oikeistolaisten ajatuksenjuoksun selventämistä peräänkuulutan. Kertokaa, miten tähän outoon tulkintaanne päädytte.
Kommentit (86)
He ovat tutkitusti hieman tyhmiä. Eivät ymmärrä monimutkaisia asioita.
ja mikäköhän se "tiukka velvoite" oikein on?
Kun minä olin hetken työttömänä niin se 4 työpaikkaa tuli ilmoitettua Joka kuukausi ENSIMMÄISENÄ jakson päivänä.
Yksisilmäistä porukkaa. Kyse on tai voi olla monestakin asiasta, laiskuus voi olla yksi syy, mutta senkin takana voi olla erilaisia asioita, esim joku nepsy tai sitten kulttuuri jossa kasvanut. Usein kuitenkin takana on myös vaan paskaa tuuria, esim valmistuu koulusta lamaan eikä millään pääse työnsyrjään kiinni, sairastumiset, elämänhallintahaasteina ilmenevä nepsyisyys jne.
Vierailija kirjoitti:
Ai köyhät on viisaita ja varakkaat tyhmiä? Omaa tyhmyyttään on yleensä köyhä
Vierailija kirjoitti:
🤣🤣
Olen asunut Aasiassa ja nähnyt mihin ihmiset siellä taipuvat, jotta saisivat työtä ja rahaa.
Ero suomalaisten työmoraaliin on valtava.
Koska hyväosainen on omassa elämässään tottunut, että voi lisätä tulojaan tekemällä enemmän työtä. Siksi hän luulee, että kaikki muutkin pystyvät tekemään samoin, ja jos eivät tee luulee heitä laiskoiksi. Sitä se kuplassa eläminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin hetken työttömänä niin se 4 työpaikkaa tuli ilmoitettua Joka kuukausi ENSIMMÄISENÄ jakson päivänä.
On se tiukkaa, jos tässä ajassa pitää hakea vaikka neljää rakennusalan työpaikkaa, koska töitä ei nyt vaan oikein ole. Toki voi hakea lisäksi kaikenmaailman varasto- ja kassaduuneja, mut niihinkin on omat koulutetut hakijansa ja työnantaja haistaa taatusti "pakkohakijaksi" eri alalta tulevan työttömän.
Köyhät tuottavaan työhön: katuja voi lakaista, roskia kerätä yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Aasiassa ja nähnyt mihin ihmiset siellä taipuvat, jotta saisivat työtä ja rahaa.
Ero suomalaisten työmoraaliin on valtava.
Joo, monet myyvät persettään, huumeita, elimiään tai lapsiaan, myös kaikenlainen rötöstely on innovatiivista yrittäjyyttä.
Heti tällaista Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama, ja kun vielä tein LinkedIn -profiilin niin työpaikkojen pakkohaku hoitui yhdellä napinpainalluksella per firma.
Oikean työpaikan hain menemällä firmoihin kysymelemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Defenssi, heillä on syvällä kuitenkin taju siitä, että heidän tulonsa ovat tulleet suurimmalta osin toisten työstä.
Huoh.
Eivät ole. Omalla ahkeruudella on ihan pikkuinen osuus elämän aikana kertyneeseen varallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai köyhät on viisaita ja varakkaat tyhmiä? Omaa tyhmyyttään on yleensä köyhä
Suomessa köyhyys on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Irtisanotaan näistä vastaavat työntekijät ja pakotetaan takaisin tekemään samoja tehtäviä työmarkkinatukea vastaan.
Vähitellen voidaan laajentaa systeemiä muualle julkiselle sektorille ja lopulta yksityisellekin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/kohutun-kokoomusnousukas-patrick-i… 🤥
Fake it till you make it?
Näissä kokkareissahan on paljon näitä, varmaan tää Ingaliuksenkin petospariskunta ovat pesunkestäviä kokkareita.
Joku teki propagandaa ja yrittänyt kieroilla. Oikeasti ihmisten henki ja terveys panttina. Hyvinvointi. Toisaalta jos raha menee vain sossuille ja jumppaan, ei se köyhille mene.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he tyhmiä ole, päinvastoin osaavat laskelmoida tarkkaan mikä kannattaa ja mikä ei. Esittävät kyllä tyhmää mutta sehän onkin jo toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla oli tällainen velvoite järjestää työttömillw töitä OIKEALLA PALKALLA vuosina 1987-1993. Miksi oikeisto poisti tämän?
Defenssi, heillä on syvällä kuitenkin taju siitä, että heidän tulonsa ovat tulleet suurimmalta osin toisten työstä.