Miten teen pätevän testamentin?
Kommentit (9)
Ja että todistajat ovat varmasti sellaisia, joilla ei intressiä testamentin sisältöön, eivätkä sukulaisia
Kirjoitat vapaamuotoisen testamentin, jossa on tarpeeksi yksityiskohtaisesti kerrottu mitä haluat kenelle. Sitten kun se on valmis niin tulostat sen ja etsit kaksi pätevää ulkopuolista todistajaa, jotka näkevät sinun allekirjoittavan sen ja myös itse allekirjoittavat.
Jos olen toisen lapsen pankkitakaajana (hölmöyttäni suostuin) niin mitä jos kotini meneekin siihen ja toinen jää perinnöttä? Kuinka tästä nyt pääsisi pois? Pankin mukaan pääsisin maksamalla 200€ ja ehtona on, että taattavan omaisuus arvioidaan velan kattavaksi. Tuskin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juristi auttaa
Juurikin näin
Vierailija kirjoitti:
Jos olen toisen lapsen pankkitakaajana (hölmöyttäni suostuin) niin mitä jos kotini meneekin siihen ja toinen jää perinnöttä? Kuinka tästä nyt pääsisi pois? Pankin mukaan pääsisin maksamalla 200€ ja ehtona on, että taattavan omaisuus arvioidaan velan kattavaksi. Tuskin tapahtuu.
200€ on aika vähän. Maksa pois, jos sillä pääset takauksesta eroon.
Oikeasti kannattaa pyytää osaavaa juristia laatimaan testamentin, jos on omaisuutta ja perintöä jaetaan eikä se oli tyyliä "kaikki NN:lle täydellä omistusoikeudella" eikä ole rintaperillisiä vaatimassa lakiosuutta.
Vierailija kirjoitti:
Teettäisin pankin juristilla.
Mitähän se tuumaa, jos osakkeeni "kirjat" on siellä velan panttina? Elikä siis takaajan ominaisuudessa.
No kannattaa lukea ohjeet huolella. Tärkeää että todistajat ovat paikalla samaan aikaan allekirjoittamassa testamentin, päiväystä unohtamatta