Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläiset valittavat rahojen vähyydestä?

Vierailija
25.12.2025 |

Pieninkin eläke on isompi kuin työmarkkinatuki, ja eläkkeensaajan asumistuki sallii isommat asumiskulut kuin yleinen asumistuki, kattaa suuremman osan vuokrasta ja sitä saa jopa omistusasuntoon. Harva eläkeläinen on edes oikeutettu toimeentulotukeen, koska tulojen ja menojen erotus jää plussalle.

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 980 eurolla tullaan toimeen normaalisti?

Vierailija
142/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siitä pienestä eläkkeestä maksetaan itse asuminen, ruoka, laskut, liikkuminen, vaatteet, lääkkeet, lääkärikäynnit yms yms.

Työmarkkinatuensaaja tuskin maksaa ellei ole hyvätuoinen puoliso.

Eläke ja asumistuki on silti enemmän kuin yksinäisen työttömän kaikki tuet. Juuri siksi eläkeläinen maksaa kulunsa "itse", hänellähän on siihen varaa.

Ap

Mutta juuri siksi et voi rinnastaakaan työmarkkinatukea eläkkeeseen, ellet mainitse sitä, että työmarkkinatuen saaja saa muitakin helpotuksia maksuihinsa, kun eläkeläinen ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa muistaa, että joka ketjulla on trollinsa jonka ainut tehtävä on aiheuttaa riitaa, epäsopua ja kinastelua.

Vierailija
144/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siitä pienestä eläkkeestä maksetaan itse asuminen, ruoka, laskut, liikkuminen, vaatteet, lääkkeet, lääkärikäynnit yms yms.

Eläke ja asumistuki on silti enemmän kuin yksinäisen työttömän kaikki tuet. Juuri siksi eläkeläinen maksaa kulunsa "itse", hänellähän on siihen varaa.

Ap

Mutta juuri siksi et voi rinnastaakaan työmarkkinatukea eläkkeeseen, ellet mainitse sitä, että työmarkkinatuen saaja saa muitakin helpotuksia maksuihinsa, kun eläkeläinen ei saa.

Eläkeläisalennuksia taitaa olla pitempi lista kuin työttömien alennuksia?

Vierailija
145/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tui omistusasuntotuki ala olla ihan kohta menneen talven lumia.

Vierailija
146/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todellakin. Esim. Junalipuista työtön ei saa mitään alennusta.

Vierailija
147/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Valtaosa eläkeläisalennuksista on asioihin, jotka eivät ole pakollisia ja joita ei pienellä eläkkeellä muutenkaan ole varaa tehdä.  Esim. junaliput, teatterilipuista pari euroa, ja vastaavia. Toki esim. Tampereella pääsee tiettyihin kellonaikoihin ilmaiseksi uimahalliin. 

Vierailija
148/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton asumistuki on niin iso, että sallii isommatkin vuokrakulut? Saamme eläkettä takuueläkkeen verran molemmat. Asumistuki on 100 e/kk kummallakin. 

Vierailija
149/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin

Eläkeläiset?

Minä olen vanhuuseläkkeellä ja teen töitä. Mutta en valitakaan rahapulaa.

Minä työkyvyttömyyseläkkeellä enkä saa tai voi tehdä töitä. Mun eläke on 1300/kk brutto. Hankin tutkinnon jolla piti työllistyä mutta eipä kannata kun kansaneläke pienenee joka pennistä jonka tienaan. Työssäkäynnistä kuitenkin myös vaate-, varuste- ja matkakukuluja, joita ei voi veroista vähentää niin parempi lojua kotona. En todellakaan ala maksaa siitä että käyn töissä.

Ehkä tämä on niitä kannustinloukkuja, jotka kokoomus  on tyhmyydessään  rakentanut pienituloisimmille, myös eläkeläisille?

Työssäkäynnin pitäisi aina kannattaa mutta eipä se te

Suomalaiset on opetettu elämään tukien varassa ja päättämään,huvittaako työnteko vai ei.Muualla otetaan ihan itse vastuu omasta elämästä,täällä elellään surutta muiden rahoilla "koska työnteko ei kannata".Ihan mielenkiinnosta kysyn,mitä vaatekuluja tulee työssäkäynnistä?Työnantaja hommaa työvaatteet ja kodin ulkopuolella joutuu muutenkin pitämään vaatteita.

Vierailija
150/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt sentään.

Joko ap on täysin tietämätön eläkeläisten menoista ja elämisen laadusta, mikä tuntuu jokseenkin vaikealta käsittää koska eläkeasiat ovat aikalailla olleet tapetilla uutisissa kuin myös vanhuksien elämisen taso tai sitten ap:tä ärsyttää se pienikin asia, minkä joku toinen saa mutta hän ei.

Monella vanhuksella on kohtuuttoman pieni eläke, jolloin elämänlaatua riistetään suuresti. Tätähän ei voi ymmärtää se ihminen, jonka eläke on hulppeaa luokkaa (n.2000€/kk ja enemmän), joka on terve ja jolla on tukiverkkoa ympärillään, kenties jopa toinen hyvin eläkerahoissaan pyöriskelevä kumppani.

Näin joulun aikana ihmetyttää kanssaihmisten sokeus maan asioihin ja ihmisten elämiin. Täällä voidaan todella huonosti ja kituuttaen. Sitä toivoisi välttyvänsä jo ap:n kaltaisilta aivopieruilta.

Eniveis, hyvää joulun jatkoa kaikille.

Vierailija
151/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat tyhmiä ja kermaperseisiä paskiaisia.

Vierailija
152/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton asumistuki on niin iso, että sallii isommatkin vuokrakulut? Saamme eläkettä takuueläkkeen verran molemmat. Asumistuki on 100 e/kk kummallakin. 

Hehe, ensi vuonna yleistuen tullen poistuu teiltä loisilta sekin tuki.

Vierailija
153/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletty lause.  Omistusasuntoon saa toimeen.  Tulo tukea.

Voi saada jos ei ole yhtään säästöjä. Aika monella on pakko olla koska taloyhtiössä saattaa tulla jopa parin tonnin lasku ihan yllättäen. Ei työmarkkinatuella saa lainaa pankista.

Vierailija
154/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt sentään.

Joko ap on täysin tietämätön eläkeläisten menoista ja elämisen laadusta, mikä tuntuu jokseenkin vaikealta käsittää koska eläkeasiat ovat aikalailla olleet tapetilla uutisissa kuin myös vanhuksien elämisen taso tai sitten ap:tä ärsyttää se pienikin asia, minkä joku toinen saa mutta hän ei.

Monella vanhuksella on kohtuuttoman pieni eläke, jolloin elämänlaatua riistetään suuresti. Tätähän ei voi ymmärtää se ihminen, jonka eläke on hulppeaa luokkaa (n.2000€/kk ja enemmän), joka on terve ja jolla on tukiverkkoa ympärillään, kenties jopa toinen hyvin eläkerahoissaan pyöriskelevä kumppani.

Näin joulun aikana ihmetyttää kanssaihmisten sokeus maan asioihin ja ihmisten elämiin. Täällä voidaan todella huonosti ja kituuttaen. Sitä toivoisi välttyvänsä jo ap:n kaltaisilta aivopieruilta.

Eniveis, hyvää joulun jatkoa kaikille.

Pointti on siinä, että tämä "kohtuuttoman pieni eläke" on 400 euroa suurempi kuin käteen jäävä työmarkkinatuki. Ja koska pienimmät eläkkeet on verottomia, niin asumistukilaskelmassa ne huomioidaan nettona, toisin kuin päivärahat. Eläkkeensaajan asumistuki kattaa 85 % asumismenoista, hyväksytyn vuokran määrä on paljon korkeampi ja tukea saa jopa omistusasuntoon, yleisessä asumistuessa vastaava prosentti on vain 70. Eläkeläinen saa myös tienata lähes rajattomasti lisätuloja, työttömällä etuudet pienenevät heti ensimmäisestä eurosta alkaen. 

Vierailija
155/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat eläkeläiset ovat tehneet pitkän työuran aikoinaan. Miksi heitä pitäisi verrata ihmisiin, jotka ovat hädin tuskin saaneet peruskoulua käytyä, ennen kuin siirtyneet tukien varaan?

Vierailija
156/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä työtön ja eläkeläinen, joiden nettokuukausitulot on takuueläkkeen verran (990 euroa), asuinkunta Helsinki ja vuokran määrä 750 euroa.

Työtön saa asumistukea 199 euroa

Eläkeläinen saa asumistukea 560 euroa

Kumpi näistä on köyhempi?

Ap

Älä nillitä! Työtön voi mennä töihin ansaitsemaan rahaa, senkun etsii ja viitsii vaan. Mut eläkeläistä ei palkkaa kukaan! Minä pieneläkeläinen en saa mitään tukia.

Vierailija
157/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En saa mitään eläkeläisalennuksia.

Vierailija
158/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska osa eläkeläisistä on varakkaita ja osa ei.

Onko tällainen käynyt koskaan mielessäsi?

Vierailija
159/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En saa mitään eläkeläisa

Väärin. Olet oikeutettu moniinkin eläkeläisalennuksiin, vaikket hyödyntäisi niitä. 

Vierailija
160/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen on maksanut pakollisia työeläkemaksuja koko työaikansa. Tottakai ne tulevat takaisin työeläkkeen muodossa.