Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläiset valittavat rahojen vähyydestä?

Vierailija
25.12.2025 |

Pieninkin eläke on isompi kuin työmarkkinatuki, ja eläkkeensaajan asumistuki sallii isommat asumiskulut kuin yleinen asumistuki, kattaa suuremman osan vuokrasta ja sitä saa jopa omistusasuntoon. Harva eläkeläinen on edes oikeutettu toimeentulotukeen, koska tulojen ja menojen erotus jää plussalle.

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin

Eläkeläiset?

Minä olen vanhuuseläkkeellä ja teen töitä. Mutta en valitakaan rahapulaa.

Ap on elämäntapatyötön persuloinen.

Vassefassenasserassen ulinaa 😁

Vierailija
182/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siitä pienestä eläkkeestä maksetaan itse asuminen, ruoka, laskut, liikkuminen, vaatteet, lääkkeet, lääkärikäynnit yms yms.

Työmarkkinatuensaaja tuskin maksaa ellei ole hyvätuoinen puoliso.

Eläke ja asumistuki on silti enemmän kuin yksinäisen työttömän kaikki tuet. Juuri siksi eläkeläinen maksaa kulunsa "itse", hänellähän on siihen varaa.

Ap

He ovat sentään tehneet jotain eläkkeensä eteen, toisin kuin sinä.

En kertonut mitään elämästäni, taloustilanteestani tai työhistoriastani.

Ap

Ja meinaat, ettei näistä ulostuloistasi muut näe mikä olet ihmisisiäsi. Kateellinen, katkera, ahne, pahansuopa, ilkeä. Do i even need to go on... Ai niin ja köyhä työtön lusmu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me 1964 syntyneet voimme jäädä tulevana vuonna varhennetulle eläkkeelle. Kummanko valitsette, pienemmän eläkkeen vai jatkovuodet työelämässä?

Voit saada siis OVEa (osittaista varhennettua eläkettä). Sen voi ottaa vaikka jatkaisi työntekoa. Tässä tapauksessa siis voi sekä syödä että säästää kakun. Hiemanhan tuo OVE pienentää sitä varsinaista eläkettä, mutta loppujen lopuksi ero ei ole iso jos tosiaan jatkaa työntekoa sinne varsinaiseen eläkeikään asti.

Mielestäni Ove pienentää eläkettä suht paljon, kun se olisi   pienentänyt 0,4% kuukaudessa  eläkettä koko loppueläke ajan. Itsellä olisi ollut miinus 12% joten jätin nostamatta. Tosin isossa eläkkeestä ei kai niin haittaa, mutta itsellä nyt alle 1400€ brutto, joten olisi heikennys olisi ollut suuri.

Vierailija
184/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisivät kerjäämään niinkuin muutkin rehelliset.    

Jotkut joutuvat kerjäämään tosi paljon että saavat firmankin pysymään pystyssä.

Vierailija
185/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen Varhennettu Vanhuuseläke voi vähentää toimeentulotukea, koska se lasketaan tuloksi, mutta sen vaikutus riippuu siitä, miten muut tulot ja varat huomioidaan; pieni osa siitä (esim. 50€/kk) voi jäädä huomioimatta, mutta isompi osa pienentää perusosaa ja muita menoja, etenkin kun myös asumismenojen enimmäisrajat on tiukennettu (1.4.2024 alkaen). 

Vierailija
186/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut kenenkään eläkeläisen lähipiirissäni valittavan eläkkeistään, Varmasti ne valittavat, joilla niin pieni eläke, ettei rahat riitä elämiseen.

Vierailija
187/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä eläkettään eivät itse edes ansainneet. Valittavat toisin sanoen siitä, että eivät saa tarpeeksi tulonsiirtoja työssäkäyviltä itselleen. Jo nyt ollaan tärviössä eläkeläisten kanssa, mutta lisää vaan pitäisi saada. 

Vierailija
188/188 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä eläkettään eivät itse edes ansainneet. Valittavat toisin sanoen siitä, että eivät saa tarpeeksi tulonsiirtoja työssäkäyviltä itselleen. Jo nyt ollaan tärviössä eläkeläisten kanssa, mutta lisää vaan pitäisi saada. 

Työeläkkeet on nimenomaan itse ansaittu. Voit olla mitä mieltä tahansa eri vuosien työeläkemaksujen suuruudesta, mutta eläkkeen kertyminen riippuu vain ja ainoastaan ansaitusta palkasta (no nykyään sitä taitaa saada myös opiskelusta yms)