Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköauton plussat + ja minukset -

Vierailija
29.11.2025 |

Kallis ostaa

Kallis käyttää

Kallis huoltaa

Kallis myydä

Kallis korjata

Kommentit (473)

Vierailija
141/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää, yksikään sähköautoja kritisoinut ei kerro autonsa merkkiä 😂. Miksiköhän

Ihan vaan koska on hauskaa nähdä miten sokeita nämä sähköautofanit on. Eivät pysty uskomaan että joku voi sanoa sähköautoista pahaa sanaa sen jälkeen kun on sellaisella ajanut. 

Hauskaa olisi jos joku kritisoija tai tarinan iskijä voisi edes joskus todistaa puheensa. Se kun olisi äärimmäisen helppoa nyt 

Tällä palstalla on kuule sähköautohulluja joilla ei oikeasti edes ole sitä teslaa mitä hehkuttavat..

Ja iso liuta polttomoottori juntteja jotka keksivät mielikuvitus autoonsa mielikuvitus vikoja.

Yritätkö väittää että sähköautoissa ei ole vikoja?

Vierailija
142/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 TKM vuodessa mulla kilometrit. 90 prosenttia tulee työpäivinä. Eli balttirallaa 150km arkipäivisin vkl vähemmän. Mä olen selvinnyt 90% pelkällä kotilatauksella.  Range näyttää 350-450km. 

40tkm on 2.5* enemmän kuin keskiverto kuskilla.

Otetaan kotilataus pois ja autoksi joku Stellantis jolla wltp 330 ja talvella realistinen range 200km. Yhä vieläkin olet sitä mieltä että sähköauto olisi oiva valinta verrattuna nyt vaikka saman konsernin polttikseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Hirveän usein se kritiikki tuntuu tulevan ihmisiltä joilla ei oikeasti ole mitään kokemusta sähköautoista. 

Onko tällä merkitystä jos kritiikki on paikkaansa pitävää?

Ei jos se kritiikki olisi paikkaansa pitävä tai oikeasti merkittävä asia. 

Mä esim olen n miljoonaa kertaa kuullut ettei sähköautolla tee mitään koska range/ lataus. Nurkka ajoon voi toimia jnejne

No olen ihan omalla toiminna ja siitä kertyneellä kokemuksella erittäin pätevä sanomaan että tämä väite on valhe.

Samaa mieltä. Meidän sähköautolla ajetaan melkein joka arkipäivä 360 km ja hyvin on pärjätty. Ja vieläpä motaria valta osa. 

Me otetaa mieluummin diesel farkku kun lähdetään vähän pidemälle. Ei tarvitse miettiä latauksia.

Vierailija
144/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinttivispilöitsijät useimmite unohtavat mainita että käyttö vaatii lisäksi omakotitalon

Vierailija
145/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 TKM vuodessa mulla kilometrit. 90 prosenttia tulee työpäivinä. Eli balttirallaa 150km arkipäivisin vkl vähemmän. Mä olen selvinnyt 90% pelkällä kotilatauksella.  Range näyttää 350-450km. 

Otetaan kotilataus pois ja autoksi joku Stellantis jolla wltp 330 ja talvella realistinen range 200km. Yhä vieläkin olet sitä mieltä että sähköauto olisi oiva valinta verrattuna nyt vaikka saman konsernin polttikseen?

Kotilataus on järjestettävissä mihin vain missä autoa kotona pidetään. Voi olla, että se vaatii vääntöä yhtiökokouksessa, mutta lopulta taloyhtiön on taivuttava.

Vierailija
146/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me otetaa mieluummin diesel farkku kun lähdetään vähän pidemälle. Ei tarvitse miettiä latauksia.

Dieselillä kulutus järkyttävästi suurempaa ja myös kalliimpaa. 

Ja Mitä latauksia? Illalla kotona letku seinään ja aamulla irti. 

Ei meillä muuten ladata kuin kotona. 

Vierailija
147/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton järkeä tossa sun ajatuksessa on?

Kylhän mä nyt polttiksenkin ostin tarpeen mukaan. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa noihin ajoihin Fiat Unoa.

Vierailija
148/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää, yksikään sähköautoja kritisoinut ei kerro autonsa merkkiä 😂. Miksiköhän

Ihan vaan koska on hauskaa nähdä miten sokeita nämä sähköautofanit on. Eivät pysty uskomaan että joku voi sanoa sähköautoista pahaa sanaa sen jälkeen kun on sellaisella ajanut. 

Hauskaa olisi jos joku kritisoija tai tarinan iskijä voisi edes joskus todistaa puheensa. Se kun olisi äärimmäisen helppoa nyt 

Tällä palstalla on kuule sähköautohulluja joilla ei oikeasti edes ole sitä teslaa mitä hehkuttavat..

Ja iso liuta polttomoottori juntteja jotka keksivät mielikuvitus autoon

Ei

En yritä. Kyllä niissä vikojakin on. Mutta jos sä kerrot että sun sähköautossa on ollut vikoja. Sä varmaan osaat kertoa mitä vikoja ne on ollut. Mikäli sulla sähköauto on.

Vierailija
149/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma dieselini vie 4-5 litraa satasella.

Vierailija
150/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sähköauto vie 17kw/h 100km. kWh keskihinta 4.9 pörssissä mulle viime vuosi. Sisältää tosin talon lämmitykseen ym käyttö sähkön.

Vierailija
151/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muutaman sivun tuossa läpi. Kyllä on bensafanilla ollut taas mielikuvitus valloillaan.

Kuule, etköhän ole tullut debunkatuksi tarpeeksi tässä ketjussa?

Pidä paussia ja tule ensi viikolla uudestaan taas kertomaan miten paha se sun kuviteltu sähkärisi on.

Pyhä se on trollillakin.

Vierailija
152/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sähköauto vie 17kw/h 100km. kWh keskihinta 4.9 pörssissä mulle viime vuosi. Sisältää tosin talon lämmitykseen ym käyttö sähkön.

Sangen erikoista että sinulla on ilmainen siirto eikä kk-maksuja.

Vierailija
153/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli 39-49 kWh /100...

Ei kovinkaan energiatehokasta. Reilusti yli tuplat sen minkä ISORUOKAINEN sähköautoni vie. 

Vierailija
154/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli 39-49 kWh /100...

Ei kovinkaan energiatehokasta. Reilusti yli tuplat sen minkä ISORUOKAINEN sähköautoni vie. 

En ole köyhä.

Vierailija
155/473 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä testaamassa se sähköauto. Se kun ei oikeasti sudi jos et yritä tai poista luistonestoa käytöstä.

Joo on käyty. Muitakin kuin nelivetoja. Ihan kivasti sutii jos ei ole tarkkana. Esim. Hyundai Ioniq electric.

Vierailija
156/473 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

meneeppäs paristoautoiljoilla taas tunteisiin

Vierailija
157/473 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat plussat: 

Taloudellisuus, auto on jo nyt säästänyt minulle rahaa. 

Tällä hetkellä verrattuna dieselautoon selvästi plussalla ja auto jo ns ilmainen/maksanut itsensä takaisin. 

Vierailija
158/473 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki niin järkyttävän rumia.

Vierailija
159/473 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeitä miinuksia on kaksi. Sähkiksiä ei ole tarkoitettu metsäpoluille ja ajelu voi käydä kalliiksi. Ja tietysti oikeassa Lapissa range voi olla masentavan lyhyt talvikuukasina. Pakkaset myös vaikuttavat pikalaturien nopeuksiin, vaikka olisi akun esilämmityskin. Oulussa ja sen alapuolella on tätä nykyä niin lauhat talvet, että aniharvalle tämä muodostuu ongelmaksi.

Loput onkin sitten pelkkää plussaa. 

Vierailija
160/473 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tästä kansasta tuli sellaisia, että laskevat autoilun kuluiksi vain ja ainoastaan polttoaine/käyttövoimakulut? Että autoilun hintaa katsotaan vain siltä kantilta paljonko bensa tai sähkö maksaa? Se autoilun kulujen laskeminen pitää kuulkaas aloittaa jo heti auton ostohinnan laskemisesta ja sellaisetkin asiat siihen pitää laskea, kuin auton arvon aleneminen jne, vaikka moni ei selvästikään noita ajattele ollenkaan.