Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköauton plussat + ja minukset -

Vierailija
29.11.2025 |

Kallis ostaa

Kallis käyttää

Kallis huoltaa

Kallis myydä

Kallis korjata

Kommentit (497)

Vierailija
481/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä teholla ei ole mitään väliä niin kertokaa mulle miten nää viripajat pysyy pystyssä Suomessa?

Miks paku ym tyypit maksaa 500-1500€ siitä että saadaan jo siihen alkujaan lainkaan vehkeeseen 20-30hp lisää tehoa.

Vierailija
482/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä teholla ei ole mitään väliä niin kertokaa mulle miten nää viripajat pysyy pystyssä Suomessa?

Miks paku ym tyypit maksaa 500-1500€ siitä että saadaan jo siihen alkujaan lainkaan vehkeeseen 20-30hp lisää tehoa.

Koko keskustelu on taas ihan naurettavaa bensalenkkarien ulinaa. Nähnyt kymmeniä kertoja TM  ym autoalan julkaisuissa kun vähennetään pisteitä suorituskyvyn puutteen takia. Jostain ihme syystä varmaan kaikki muut paitsi nämä pari kirjoittajaa täällä pitää tehoa myös turvallisuus aspektina. Sinä kun lähdet kantatiellä ohittamaan rekkaa sillä kusisella pakulla ohitus kestää monta sataa metriä enemmän kuin sähköautolla. Onko rekan rinnalla hengailu liikenneturvallisuuden kannalta hyvä asia. Ei ole ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko keskustelu on taas ihan naurettavaa bensalenkkarien ulinaa. Nähnyt kymmeniä kertoja TM  ym autoalan julkaisuissa kun vähennetään pisteitä suorituskyvyn puutteen takia. Jostain ihme syystä varmaan kaikki muut paitsi nämä pari kirjoittajaa täällä pitää tehoa myös turvallisuus aspektina. Sinä kun lähdet kantatiellä ohittamaan rekkaa sillä kusisella pakulla ohitus kestää monta sataa metriä enemmän kuin sähköautolla. Onko rekan rinnalla hengailu liikenneturvallisuuden kannalta hyvä asia. Ei ole ei.

Enkä puhu nyt siitä että vedetään 200 ohitse kaikesta tai ohitetaan missä vaan Jumalan hyökkäämällä tieosuudella.

Vaan ihan yksinkertaisesti siitä kun nopeus on 80 rekka edessä. Suora aukeaa olet tehokkaalla autolla 110km/h nopeudessa sekunnissa. Jolloin rekan ohitus on nopea ja turvallinen.

Vierailija
484/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajellut bensa- ja dieselautoilla 41 vuotta, enkä aio sähköön enää siirtyä.

Minulle perinteinen auto on sopiva ja pidän niistä, en silti syytä enkä hauku sähköautoilijoita, he ovat tyytyväisiä niihin.

Ihmetyttää huippunopeuden ja kiihtyvyyden korostaminen, niin polttis- kuin sähköautoilijoiden puolelta; 

autolla saa ajaa max.120 km/h ja kiihtyvyys on kovin epäolennainen asia auton ajamisessa.

Ok boomer. Ja jälkikasvulle sitten elinkelvoton maapallo.

Luuletko että noita sähköauto ja muita fossiilivapaa ratkaisuja jotenkin huvikseen kehitellään? 

Ok, voin olla vaikka boomerkin, ei minua hetkuta.

Tiedän, että noita sähköautoja ja fossiilivapaota ratkaisuja kehitellään vain ja ainoastaan isompien voittojen takia.

"Saastettomuus" on vain paikallista, ei globaalia. Ja muistan muuten jo vuodesta 1973 uutisista, että maapallo on ihan pian elinkelvoton ja öljykin on loppunut vuoteen 1975 mennessä.

Vierailija
485/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajellut bensa- ja dieselautoilla 41 vuotta, enkä aio sähköön enää siirtyä.

Minulle perinteinen auto on sopiva ja pidän niistä, en silti syytä enkä hauku sähköautoilijoita, he ovat tyytyväisiä niihin.

Ihmetyttää huippunopeuden ja kiihtyvyyden korostaminen, niin polttis- kuin sähköautoilijoiden puolelta; 

autolla saa ajaa max.120 km/h ja kiihtyvyys on kovin epäolennainen asia auton ajamisessa.

Ainahan sitä kiihtyvyyttä on korostettu ja käytetty markkinoinnissa.  Subaru/ Volvo esim ollut Hesarin keskiaukeamalla jo 30v sitten. 

120 on Max joo. Mutta kyllä osin pakulla 13sec 0-100 ajavana sanon että PK seudun liikenteessä on tuhat kertaa kivempi ajaa tehokkaalla autolla.

On paljon tärkeämpää että osaa ajaa, minun paku kiihtyy

Tepon mielikuvitusautot lisääntyvät kuin puput 

Vierailija
486/497 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä kiihtyvyyttä on korostettu ja käytetty markkinoinnissa.  Subaru/ Volvo esim ollut Hesarin keskiaukeamalla jo 30v sitten. 

120 on Max joo. Mutta kyllä osin pakulla 13sec 0-100 ajavana sanon että PK seudun liikenteessä on tuhat kertaa kivempi ajaa tehokkaalla autolla.

Tepon ainoat kokemukset pakettiautoista ovat matkat poliisiauton takatilassa oikeudesta vankilaan 👮

Vierailija
487/497 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä koko keskustelu on ihan naurettavaa sähkärifanaatikkojen ulinaa jostain tehoista joilla kukaan ei todellisuudessa tee mitään ellei kilpaile radalla. Kuten joku sanoi, kymmenen sekkaa nollasta sataan, noin suunnilleen, niin sen jälkeen ei juuri nopeammalla autolla tee yhtään mitään jos on järkeä päässä.

Vierailija
488/497 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä puhu nyt siitä että vedetään 200 ohitse kaikesta tai ohitetaan missä vaan Jumalan hyökkäämällä tieosuudella.

Vaan ihan yksinkertaisesti siitä kun nopeus on 80 rekka edessä. Suora aukeaa olet tehokkaalla autolla 110km/h nopeudessa sekunnissa. Jolloin rekan ohitus on nopea ja turvallinen.

Juuri siitä sä puhut.

Jos ohitus on turvallinen vasta silloin kun auto kiihtyy mainitsemallasi tavalla, silloin ohitus ei alun alkaenkaan ole turvallinen.

Suosittelen odottelemaan niitä ohituskaistoja.

Vierailija
489/497 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan lataa kaupan pihassa ja mitä se maksaa?

Vierailija
490/497 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan Helsingissä paljon. Erittäin yleinen tilanne että oikea kaista pysähtyy kun vasemmalle ei pääse. Koska nopeus ero liikaa ja autoja tulee tasaiseen virtaan. Pakulla tää korostuu ihan hemmetin paljon. Sähkö autolla ei, pääsee helposti väliin.

Eikä tässä ole mistään muusta kuin siitä kiinni että sen sekunnin mitä polttis miettii -> sähköauto on jo sillä kaistalla samassa nopeudessa kuin muut. 

Toinen yleinen juttu on isot risteykset joista pitää mennä yli. Ruuhka-aikoina joudut venaa siinä todella pitkiä aikoja pakulla tai ajaa törkeästi eteen. Sähköllä taas riittää se pienempi väli. Eikä liikenne ruuhkaudu.

Ei ole mikään ongelma liittyä liikennevirtaan polttiksella. Laitat vilkun päälle, kiihdytät sen kiihdytyksen vaatimat sekunnit haluamaasi nopeuteen ja vaihdat kaistaa. Kaikki tiedostaa mitä olet tekemässä ja homma toimii.

Sen sijaan ryntäät samalla sekunnin murto-osalla kiihdyttäen toiselle kaistalle, tuskin edes vilkkua käyttäen. Ja koska toimit nopeammin kun muu liikenne ehtii reagoida, joku onkin ehkä tehnyt jotain, esim. kiihdyttänyt tai jarruttanut samalla hetkellä koska ei ole voinut ennakoida holtitonta ajamistasi. Lopputuloksena vähältä piti tilanteita tai pelti kolisee.

Vierailija
491/497 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä puhu nyt siitä että vedetään 200 ohits

Se vain tarkoittaa että mennään aina vaan pienempään rakoon ohittamaan. Se siitä turvallisuudesta.

Vierailija
492/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa kirkosta.

Vierailija
493/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen toisessa sähkiksessä on reilut 500 hp, toisessa 650. Sähkiksissä teho tulee myös ilman viivettä; jopa lähes 500-hevosvoimainen Volvon T8 mietti hetken ennen kuin teho tuli käyttöön. 

Ei niillä sähköatoilla  tarvitse kaahailla, mutta en kyllä keksi mitään tilannetta, jossa tehoreservistä olisi haittaa. Varsinkin kun nykyautoissa kaikki avustimet tekevät menosta aika turvallista. Toki ne saa pois halutessaan. 

Ei myöskään koskaan tarvitse miettiä kulutusta. Jos mieleen juolahtaa käväistä vaikkapa Oulussa kaveria moikkaamassa, ei bensan tai dieselin hintaa tarvitse edes ajatella. Vaikka kaiken matkasähkön ostaisi pikalaturilta, tulee 1000 km maksamaan noin 25 € max. 

Hankin ensimmäisen autoni 18-vuotissyntymäpäivänäni. Kuluneen 50 vuoden aikana on ollut jos jonkinlaista härveliä. Täytyy kyllä sanoa, että kohdallani paluuta polttomoottoreihin ei enää ole. On nuo nykysähköatot niin ylivoimaisia.

Vierailija
494/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä puhu nyt siitä että vedetään 200 ohits

Eli mitä kovemmalla vauhdilla ja pienemmästä raosta tekee ohituksen niin se on turvallisempaa ?

Vierailija
495/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tepolla on taas uusi mielikuvitusauto 😹

Vierailija
496/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän suuri ero kulutuksessa kun vaunu perässä. Vaikeaa löytää manuaalivaihteistolla.

Vierailija
497/497 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perävaunun vetämiseen sähköauto ei olekaan järkevä ratkaisu. Ei varmaan yhtään manuaalivaihteista sähköautoa markkinoilla. Mihin sähköauto tarvitsisi vaihteistoa? OK, omassa Taycanissa on automaattinen kakkosvaihde, joka ei varmaan Suomen nopeusrajoituksilla ole koskaan kytkeytynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän