Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?
Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua.
Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka.
Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?
Tekee 100% etänä niin voi asua vaikka kuussa. Miksi auto olisi kurja juttu?
Kauppoja on niin tiheässä ettei varmaan haittaisi, ostaisi vain kerralla enemmän mutta harvemmin sieltä seuraavaksi lähimmästä kaupasta. Kuka käyttää terkkaria edes kerran vuodessa? Viimeksi itse tarvitsi terveydenhuollon palveluja yli 10 vuotta sitten ja silloinkin vain koska olin kaupungissa käymässä ja lohkaisin hampaani ravintolassa.
Niin. Elämä on vielä kohtuullista kun sulla on se 100% etätyö, josta sut voidaan irtisanoa. Elämä menettelee, kun auto toimii ja sillä pääsee asioille. Minusta tuo kuulostaa aika kurjalta riippuvuudelta
Sinulla mahtaa olla vaikea elämä kun koko ajan pitää pelätä sairastuvansa vakavasti ja pitää pelätä että kauppakin lopettaa ja työpaikkakin menee. Mitään ei voi tehdä, tulevaisuutta ei ole. On vain pelko!
Maasuodatus ei välttämättä käy enää nykyään kaikkialla, jolloin voi joutua uusimaan koko systeemin.
Tuo pitää selvittää asunnon kunnasta: Yleensä on niin että jos tekee talolle jotakin isompaa johon tarvitaan rakennuslupaa niin tuossa yhteydessä voidaan vaatia muuttamaan jäteveden käsittelyä mutta jos on maasuodattamo ennestään eikä asunto ole pohjavesialueella niin tuskin tarvetta tulee.
Millä hemmetin "herkuilla"? Täytyy sanoa, että en voi yksinkertaisesti sietää uusia taloja. Ovat pitkäveteisiä ulkoa ja sisältä vielä kamalampia kun ei ole oikeaa isoa keittiötäkään. Vanhoissa taloissa on tunnelmaa ja historian havinaakin löytyy. Pitäskö olla biljardihuone ja erillinen kotiteatteri talossa? Spa-osasto? Uima-allas tietty pihalla. Eivät kaikki pelkää remontoida vanhaa taloa ja vanhat talot eivät ole suinkaan kaikki röttelöitä. Minun taloni on rakennettu vuonna 1912 ja on jykevä kivitalo rinteellä josta huikeat näköalat laaksoon. Herkkuja piisaa siis mutta ne ovat aivan erilaisia kuin joku kiikkerä uustalo pienellä tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta näen siellä asumisen ihanana mahdollisuutena nauttia luonnon ja maaseudun rauhasta kaikkine puuhailuinee, toisaalta taas näen itseni säälittävänä yksinäisenä "kissamummona" tuijottamassa pikkutönöni ikkunasta ulos 70 vuotiaana, kaikki tavarat samoilla paikoilla kuin 40 vuotta sitten. Ap
Miksi kissamummona olemisessa olisi jotain säälittävää?! Se on ihanaa!!
Naapuritalot noin lähellä haittais. Etenkin jos olisivat uteliaita. Pimeys taas on ihana asia.
t. kaupunkilainen (maalla viihtyvä)
En ostaisi noin nuorena noin syrjästä. Ensin muuta vuokralle yhtä syrjään ja katso viihdytkö. Niistä syräisistä omakotitaloista kun ei meinaa päästä eroon nykyisin. Nuoren omaistusasunto pitää olla sellainen, että siitä pääsee eroonkin tarvittaessa. Tuossa iässä saattaa ykskaks muuttaakin ihan muualle kuin suunnitteli. Älä sido itseäsi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Naapuritalot noin lähellä haittais. Etenkin jos olisivat uteliaita. Pimeys taas on ihana asia.
t. kaupunkilainen (maalla viihtyvä)
Riippuu naapureista.Tähtikirkkaana iltana on kiva katsella taivasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Helsingissä saattaa kestää julkisilla työmatka vielä kauemmin.
...Ja toisaalta pikkukaupungissa, jossa asun, kävellen 10 minuuttia suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.
Vanha ja röttelö ei ole sama asia.
t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja
Niin vanha ja röttelö.
Äitisi on vanha ja röttelö.
Hän on kuollut kauan sitten.
Ps. Tyypillinen vihavasemmistolainen vasta
Häh? Mun tuli vasemmistolaisena paha mieli kun jonkun äitiä pilkataan. Vihervasemmistolaisuutta ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta näen siellä asumisen ihanana mahdollisuutena nauttia luonnon ja maaseudun rauhasta kaikkine puuhailuinee, toisaalta taas näen itseni säälittävänä yksinäisenä "kissamummona" tuijottamassa pikkutönöni ikkunasta ulos 70 vuotiaana, kaikki tavarat samoilla paikoilla kuin 40 vuotta sitten. Ap
Miksi kissamummona olemisessa olisi jotain säälittävää?! Se on ihanaa!!
Ei siinä olekaan. Minä olen tavallaan kissamummo, kolme kissaa ja 75 v. Asun nyt 15 vuotta jo maaseudulla. Ei ap ehdi tuijotella ikkunasta ulos, pikkutalossakin riittää aina jotain tekemistä ja mikä parempi kun on oma piha ja portailla voi istuskella kauniilla ilmalla aamulla aikaisin ja kattella ja kuunnella luontoa. Minä ainakin olen useampaankin kertaan muutellut huonekalujen ja tavaroiden paikkoja kunnes lopulta löysivät paikkansa. Yleensä yksiöissä kaupungeissa ikäihmisillä ei ole muuta tekemistä kuin tuijottaa siitä ainoasta ikkunasta ulos tai istua sängyn reunalla ja tuijottaa vastapäistä seinää. Maaseudulla vanhatkin ihmiset ovat ulkona ja kävelevät minkä jaksavat ja puuhailevat pihoillaan yhtä sun toista. Lisäksi ap sulla on vuosikymmeniä siihen ennenkuin olet 70 v. ;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Helsingissä saattaa kestää julkisilla työmatka vielä kauemmin.
Elämänlaatu on silti paljon parempi. Terveisin korvessa vasten tahtoaan kasvanut.
Kiva asua kaupungin harmaassa betonibunkkerissa ja kuunnella Ahmedien mölyämistä ja liikenteen ääntä?
Ihan puutalossa asun kaupungissa eikä kukaan mölyä. Maalla tosin olis vielä kivempi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?
Kauppoja on niin tiheässä ettei varmaan haittaisi, ostaisi vain kerralla enemmän mutta harvemmin sieltä seuraavaksi lähimmästä kaupasta. Kuka käyttää terkkaria edes kerran vuodessa? Viimeksi itse tarvitsi terveydenhuollon palveluja yli 10 vuotta sitten ja silloinkin vain koska olin kaupungissa käymässä ja lohkaisin hampaani ravintolassa.
Kaikkia töitä, useimpia, ei voi tehdä etänä.
Nuori ja terve sanoo ettei tartte lääkäriä, kyllä minä keski-ikäinen tartten! Yksi este maalle muuttoni tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Vältät melun, valittavat naapurit, "nuoriso"jengit ja paljon muuta.
Halpa hankkia tuollainen talo ja voikin sitten hankkia hyvän auton ja vieläkin pääset halvemmalla. Jos talon rakentaja/rakennuttaja ja siinä kauan asunut myy eli rakennettu itselle koti, et voi pahasti erehtyä. Mieti lämmitysjärjestelmän vaihtoa maalämpöön, katso, että on hyvä takka ja talon eristykset on ok -> tarkista sähkölaskut.
Kuolleena syntynyt ajatus laittaa maalämpöä 70 (brutto)neliön taloon.
Uskoisin, että introvertteyteen taipuvaisille ei ole mikään ongelma asua maalla, mutta extroverttinä en muuttaisi keskelle ei mitään. Ei varmaan näin yksiselitteistä, mutta koska extrovertti voimaantuu toisten seurasta, voi olla ettei kestäisi harvaanasutulla alueella ainakaan ilman omaa perhettä.
Kaivovesi vastaan vesijohtovesi. Sanoisin kummatkin kokeneena, että kaivovesi, mutta kaivo pitää olla kunnossa. Eli sen sijainti sellainen, että pohjavesi nousee riittävästi ja kunnossa niin, ettei pintavedet pääse sekoittamaan sitä. Kaivon voi aina kunnostaa ja veden laadun tutkituttaa.
Vesijohtovesi on enemmän tai vähemmän kloorattua, joten ei kiitos.
Kannattaa missä mielessä? Taloudellisesti, sosiaalisesti, henkisesti, vai miten?
Rahaa voi tähän hankkeeseen joutua laittamaan eikä omiaan välttämättä saa pois.
Ehkä kannattaisi alkuun vuokrata, tai vaikka kesällä vuokrata joku alkeellinen mökki pidemmäksi aikaa ja katsoa, miten viihtyy, vai viihtyykö lainkaan.
Jos asuisin noin, niin hankkisin jonkun koiran. Pienestä, tai keskikokoisesta koirasta voi myös saada hyvän talonvahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia töitä, useimpia, ei voi tehdä etänä.
Nuori ja terve sanoo ettei tartte lääkäriä, kyllä minä keski-ikäinen tartten! Yksi este maalle muuttoni tiellä.
Minä 50+ monisairas asun maalla alle 3000 asukkaan kunnassa, ja terveysasema on kirkonkylällä. Tosi hyvää palvelua saakin. Yö- ja viikonlopoupäivystys 30 km päässä. Sairaala 90 km päässä. Kaikissa olen käynyt ja hyvin pärjännyt.
Edellisessä kotikunnassa oli 1000 asukasta ja toimiva terveysasema, päivystys 60 km päässä, sairaala 150 km päässä. Sielläkin pärjäsin hyvin. Ei siis mitään estettä maalle muutossa.
PS. Nykyään on myös etäpalveluja, toisin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja se nettiyhteys varsinkin puhelimessa sekä puheluiden kuuluvuus yms voi olla heikko. Tähän kannattaa varautua. Aiemmassa kämpässä tämä ongelmana, kun oli vesistö lähellä. Ulkona piti puhelut enimmäkseen puhua."
Jos oma operaattori ei alueella toimi, joku muu yleensä toimii. Määräaikainenkin liittymäsopimus saatiin irtisanottua, kun kuuluvuutta ei ollut.
Telia on meillä toiminut sekä saaristossa, tunturissa että maalla keskellä ei mitään.
Meillä taas Telia on DNA:n kanssa paskin mahdollinen, samassa yhteisverkossa ovat. Kartoissa lukee 4G, mutta pihallakin tiputtaa pois verkosta. Jos haluaa puhua, saa varautua ravaamaan ympäri tonttia jopa puhelun aikana. Jos 3G vielä toimisi, sen kanssa pärjäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mistä ne kunnan vesijohdot ja viemärit ja sähköjohdot tulee? Onko tien alkuun kunnallistekniikka? Siitä sitten jatkuu yksityisenä.
Suomessa on paljon taloja, joissa on omat kaivot ja likakaivot. Likakaivojen tyhjennykset täytyy jårjestää itse, meillä riittää tyhjennytys kerran vuoteen, vähän toistasataa euroa per kerta.
Vierailija kirjoitti:
no mikset ostaisi? tussari tyynyn alle, niin uskallat nukkua. tai vartiokoira. siitä on seuraa pitkinä ja pimeinä talvi-iltoina. pimeys on yksi syy, minkä takia ukon kanssa viihdytään mettäkämpällä syksystä kevääseen. ja se ihana rauha ja hiljaisuus. ihan parasta on tietysti se, että muita ihmisiä ei näy, kun joka toinen viikko kauppareisulla. ei ole tuota stressiä minkään laista kun asustelee mettässä. toki tällainen ei kaikille sovi alkuunkaan.
Ei koiraa saa pitää niin pitkiä aikoja yksin, mitä menee työpäivään ja -matkaan. Kahdeksan tuntiakin on jo rääkkäystä laumaeläimelle.
Maasuodatus ei välttämättä käy enää nykyään kaikkialla, jolloin voi joutua uusimaan koko systeemin.