Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?
Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua.
Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka.
Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, mikäli ei tarvitse turvautua muiden apuun remontti yms. hommissa.
Rahalla ne hoituvat. Tosin ikäloppua taloa ei kannata ostaa
"Ikäloppua". Talon ikä ei ratkaise mitään. Kymmenvuotias talo voi olla täysi homepommi ja 150 vuotta vanha talo priimakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Helsingissä saattaa kestää julkisilla työmatka vielä kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tule Rääkkylään 🤠
Sehän onkin luonnonkaunis paikka. Lisäksi joka tapauksessa tuolla päästään kohta kunnanjohtajasta eroon, koska hän on jo eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Itse teen vuorotöitä ja työpäiviä on kuukaudessa noin 12, joista puolet aamuvuoroja ja en koe matkaa niin pitkäksi kun olen monesti käynyt töissä myös mökiltämme, josta sama matka ajallisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen vuorotöitä ja työpäiviä on kuukaudessa noin 12, joista puolet aamuvuoroja ja en koe matkaa niin pitkäksi kun olen monesti käynyt töissä myös mökiltämme, josta sama matka ajallisesti. Ap
Ok, no sitten onkin helpompi tilanne, jos ei tarvitse 5pv viikossa ajella. En keksi muuta (teko)syytä enää 😅 Eli sanon, että go for it!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, koska et saa taloa myytyä ikinä pois jos tulet toisiin ajatuksiin joskus. Vuokraa ensin tuollainen talo ja kokeile, tulee paljon halvemmaksi.
Mistäs sinä niin varmuudella tiedät tulevaisuuden? Jospa tuollaisten paikkojen arvo nouseekin kohosten, kun ihmiset kyllästyvät ainaisiin ruuhkiin. Pienellä paikkakunnalla saattaa nytkin sinne terkkariin saada ajan jopa seuraavalle viikolle tai päivälle, kun jossakin lähiössä saat sitä odottaa kuukauden tai kaksi.
Kannattaa. Asuminen halvempaa, rauhallinen ympäristö, ei riehuvia "nuorisojengejä" yms. Naapuriin kannattaa pitää välit jos tarvitsee apua vaikka huoltohommista. Toki böndepaikkakunniltakin löytyy putkiliikkeet ja kiinteistöhuollot yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu on silti paljon parempi. Terveisin korvessa vasten tahtoaan kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap, etkö osaa päättää asioistasi itse?
Oletko koskaan kuullut mielipiteiden vaihdosta? Vai oletko sinä se jyrä, jonka pillin mukaan on mentävä nyt ja aina?
Jos talo on uudehko ja avaajallamahdollisuus asentaa hyvä ja edullinen lämmitysjärjestelmä kuten maalämpö, niin mikä ettei.
Mietin, miksi vesijohdot jäätyisivät talvella. Kuinka vanha talo kyseessä? Missä kunnossa ovat viemäri ja vesijohdot.
Voi olla aika rankkaa herätä talvella aikaisin tekemään lumityöt ennen töihin lähtöä, jos yöllä on satanut lunta 30-40 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pidempiäkin on. Paljonkin pidempiä. Tunnen henkilön, joka ajaa 5pv viikossa 2h15min suuntaansa. Mutta itse en todellakaan pystyisi. Välillä meinaa tökkiä jo tuo oma 30min. Sillä nousi tuo ajatus, mutta ap:llahan ei olekaan tarve ajaa 5pv viikossa, joten matka ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee se!! Minä olen saman ikäinen, muutin 2019 kaupunkiin ja juuri tällä viikolla ostin lapsuuden kylästäni talon useamman vuoden miettimisen jälkeen. Usein naapuritkin ovat aika avuliaita käytännön ongelmien suhteen, mikäli heitä vain on, ja tuossahan on kaupatkin aika lähellä.
Muutatko yksin? Nyt alkoi taas houkutella entistä enemmän. Viime yönä tosin kun heräsin aamuyöstä niin mietin että "huh onneksi olen täällä kaupungissa omassa sängyssä enkä ole mennyt tekemään mitään tyhmää ja valvoisi nyt jossakin korvessa" vaikka sitten kun heräsin oikeasti niin aloin taas pohtia asiaa.. Ap
Tällä pohjalla ehkä viisaampi unohtaa korpeen muutto kun yöllä tuollaisia mietiskelet.
No se on minun luonteeni, stressata ja ylia
Tuo on ihan normaalia ihmismielen toimintaa, ei mitään outoa. Lepo vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, koska et saa taloa myytyä ikinä pois jos tulet toisiin ajatuksiin joskus. Vuokraa ensin tuollainen talo ja kokeile, tulee paljon halvemmaksi.
Mistäs sinä niin varmuudella tiedät tulevaisuuden? Jospa tuollaisten paikkojen arvo nouseekin kohosten, kun ihmiset kyllästyvät ainaisiin ruuhkiin. Pienellä paikkakunnalla saattaa nytkin sinne terkkariin saada ajan jopa seuraavalle viikolle tai päivälle, kun jossakin lähiössä saat sitä odottaa kuukauden tai kaksi.
Ainakin pankit tietävät, minne suostuvat ylipäätään myöntämään lainoja. Huonoimpiin luokituksiin ei lainoja edes saa.
Kuvitelmat, että pienet kuolevat kunnat vielä virkoisivat on kyllä tavattoman lapsenomaista haihattelua ja niin irti realismista. Olen ollut keikkatyössä pikkupaikkakunnilla sote-alalla, ja kertomasi on täyttä soopaa. Monella pikkupaikkakunnalla ei pääse hoitoon käytännössä lainkaan, ja sekin on pelkkää tulipalojen sammuttelua eikä kunnollista ja kokonaisvaltaista hoitoa. Jos sairastuu vakavasti, silloin on todella kusi sukassa.
Tuollaiset isot 70 neliön talot on tarkoitettu perheille, ei siinä ole paljon järkeä mennä tuollaiseen isoon taloon yksin asumaan. Tee ensin muutama lapsi, että tuolle talolle on jotain tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.
Vanha ja röttelö ei ole sama asia.
t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja
mikäs tuossa jos katto ja salaojat on kunnossa. Lumilinko niin ei lumet vaivaa ja kaivovesi labraan että onko minkä laatuista.
Etkö todellakaan osaa päättää asiasta itse, ap?
Vuokraa ensin ja kokeile asua talvi.
Outo kysymys. Ihan normaalia toimintaa, että isoja päätöksiä pohtii, reflektoi, kyselee kokemuksia jne. Ei tuollainen tavallinen pohdinta poista missään määrin sitä, että päätöksen lopulta tekee itse.