Kannattaisiko minun 30v naisena ostaa (halpa) pieni talo hieman syrjästä?
Näillä spekseillä; asuinneliöitä joku vajaa 70m2, lyhyt pätkä "omaa tietä" pihaan, pieni tontti, takka+leivinuuni, aurinkopaneelit + ilmalämpöpumppu, valtatielle matkaa joku 8km, lähimpään isoon kauppaan noin puolen tunnin ajomatka, kallis pikkukauppa noin 15min ajomatkan päässä, oma kaivo, naapuritalojakin suht vieressä vaikkakin on maaseutua.
Olen siis haaveillut aina maalla asumisesta ja tämä paikka olisi vajaa 40km päässä nykyisestä kotikaupungistani, olen kyllästynyt odottamaan oikean miehen löytämistä (ja menettänyt myös toivoni sen suhteen) jotta näitä haaveita voitaisiin toteuttaa yhdessä. Lainaa en tarvitsisi taloon enkä remonttiin, säästöjä on. Töihin olisi n 45min ajomatka.
Pelottelen itseäni pimeydellä, siellä ei katuvaloja ole, kylmällä ja pitkällä talvella tai sillä kun veisputket jäätyy tai kaivosta loppuu vesi tai sillä miten olen aivan loppu lumen kolaamiseen puhumattakaan nuoskakeleistä.. mutta silti paikka houkuttelee ihan älyttömästi.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset isot 70 neliön talot on tarkoitettu perheille, ei siinä ole paljon järkeä mennä tuollaiseen isoon taloon yksin asumaan. Tee ensin muutama lapsi, että tuolle talolle on jotain tarvetta.
Asuinneliöt 55, joten mielestäni yhdelle ihan sopivasti ja kohtuulliset lämmityskulut, tuossa on vain yksi makuuhuonekin. Ap
Kyllä, miksi ei? Ei kannata mitään tulevaisuuden ukkoa odotella, eihän hän välttämättä edes halua maalle. Täytyy tietenkin olla jonkinlainen exit plän. Jos haluatkin muuttaa ihmisten ilmoille etkä saa taloa myytyä, varmista ettet joudu taloudelliseen ahdinkoon. Jos et ole erakkoluonne, kannattaa myös panostaa paljon sosiaalisiin suhteisiin, käydä kaupungissa ja kutsua läheisiä kylään. Muuten tarvitaan vain hyvä suunnitelma käytännön asioihin, hyvä ja luotettava auto yms. Ei muuta kun suunnittelemaan. Mielestäni työmatka on kyllä kauhean pitkä, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voit tehdä päivän pari viikossa etänä. Sillä olisi jo suuri merkitys.
Mun mielestä ajatus yksin elävästä kissamummosta pienessä tönössään ei ole yhtään säälittävä! Jos tavaroita ei ole tarvinnut 40 vuoteen siirtää, niin sehän tarkoittaa vain että kaikki oli alun perinkin niin toimivaa ja viihtyisää, ettei vaihteluun ole tullut tarvetta :)
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset isot 70 neliön talot on tarkoitettu perheille, ei siinä ole paljon järkeä mennä tuollaiseen isoon taloon yksin asumaan. Tee ensin muutama lapsi, että tuolle talolle on jotain tarvetta.
70 neliötä iso?
Itselläni on talossa 154 neliötä ja melkein sadan neliön autotalli/varasto lisäksi. Välillä tila meinaa loppua jos teen jotain projektia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
Millä perusteella se talo olisi joku röttelö?
Hän kehoitti olemaan ostamatta vanhaa röttelöä.
Vanha ja röttelö ei ole sama asia.
t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja
Niin vanha ja röttelö.
Kannattaa. Vältät melun, valittavat naapurit, "nuoriso"jengit ja paljon muuta.
Halpa hankkia tuollainen talo ja voikin sitten hankkia hyvän auton ja vieläkin pääset halvemmalla. Jos talon rakentaja/rakennuttaja ja siinä kauan asunut myy eli rakennettu itselle koti, et voi pahasti erehtyä. Mieti lämmitysjärjestelmän vaihtoa maalämpöön, katso, että on hyvä takka ja talon eristykset on ok -> tarkista sähkölaskut.
En ihan ymmärrä ap:n ongelmaa, mihin sitä miestä tarttee tuossa talossa? Ja miehiä voit tilata tinderin kautta yökyläilemään sinne taloosi kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta vanhaa röttelöä. Jos välttämättä haluat kokeilla niin vuokraa ensin ja tiedät mitä se on.
t. v. 1971 rakennetun ja vuosien varrella remontoidun nykyaikaisella lämmitysjärjestelmällä varustetun okt:n omistaja
Niin vanha ja röttelö.
Äitisi on vanha ja röttelö.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa ensin ja kokeile asua talvi.
Tätä mietin myös vaihtoehtona. Keväällä voisin sitten katsoa kuinka meni ja ostaa omaksi jos edelleen hyvältä tuntuu. Ap
Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla aika rankkaa herätä talvella aikaisin tekemään lumityöt ennen töihin lähtöä, jos yöllä on satanut lunta 30-40 cm.
Voi olla. Tai sitten ei. Aika harvoin sitä lunta ihan noin paljoa tulee yhden yön aikana. Toki omaakin kokemusta on, että voi tulla. Mutta onko ne lumityöt ihan pakko tehdä ennen töihin lähtöä? Eikö ne voi tehdä palatessa? Korkea neliveto on autona varmin valinta syrjäseudulla asuvalle, sillä pääsee yleensä kulkemaan, vaikkei kukaan olisi aurannut mitään teitä ennen töihin lähtöä. Voi myös ostaa oman mönkijän ja aurata pihan ja oman tien. Tai voi ostaa vaikka traktorin. Tai sitten voi vaan sopia naapureiden kanssa aurauksesta. Meillä on mönkijä, jolla tehdään piha, koska olemme aika laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Lähin naapuri on karjatila, jonka isäntä auraa lähietienoot muutenkin, joten käy aurauslenkillään vetämässä myös meidän tien (ja pihankin, jos emme itse ole ehtineet tai jaksaneet). Lumityöt ei ole minkäänlainen ongelma.
Kaupungissa asuessa meillä oli kaupungin auraamalta kadulta 80 metriä matkaa autotallille. Ongelma ei koskaan ollut pihaan satanut lumi, vaan katuja auratessa portille auralla työnnetty korkea valli. Se piti talviaamuina lapioida pois edestä klo 5 aikaan, että pääsi töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Helsingissä saattaa kestää julkisilla työmatka vielä kauemmin.
Elämänlaatu on silti paljon parempi. Terveisin korvessa vasten tahtoaan kasvanut.
Kiva asua kaupungin harmaassa betonibunkkerissa ja kuunnella Ahmedien mölyämistä ja liikenteen ääntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa ensin ja kokeile asua talvi.
Tätä mietin myös vaihtoehtona. Keväällä voisin sitten katsoa kuinka meni ja ostaa omaksi jos edelleen hyvältä tuntuu. Ap
Jos tällainen mahdollisuus tässä talossa on, niin ilman muuta kannattaa ensin vuokrata! Eri
Ehdottomasti ei kannata sotkea miestä unelmiisi, jotka ovat henkilökohtaisia sinulle. Taloutensa sekoittaminen sotivan ja tappelevan osapuolen kanssa on muutenkin aikamoinen idiootiveto.
Opit rakastamaan pimeyttä siellä asuessasi. Näet kaikki tähdet ja kuu valaisee talvella. Pimeimpänä vuodenaikana eli märkänä pidät valoja ja pysyttelet sisällä lämpimässä.
Maalla asuessa kun tutustut paikkoihin, keksit nopeasti ja ihan luonnostaan tarvittavat "varat" selviytyä viikko pari ilman sähköjä ja vettä. Kun olet nyt kaupungissa etkä virittäytynyt paikalliseen tunnelmaan, et vielä hahmota niitä. Kaikki selviää kun olet paikan päällä ja tutustut paikkoihin. Lunta ei tarvitse kolata polkuja enempää ja se on ihan kivaa. Toki jos tekee täyspäiväisesti työtä niin sitten voi tulla ajanpulaa, ehkäpä voisit saada osa-aikaisen sopimuksen jos et tarvitse rahoja talon hankkimiseen? Jos sinulla on enemmän aikaa, voit perustaa myös puutarhan ja tehdä osan ruuistasi itse.
Olen asunut viimeiset 10v kertomasi tavalla ja tykkään kovasti, paitsi viimeiset 5v eläkkeellä. Suosittelen, mutta muuta yksin ja unohda ne miesten auttamiset. Maalla naiset on se voimavara. Itselläni maalla asuminen on tuottanut paljon iloa ja onnea ja koen eläväni parhaita vuosia elämässä.
Ja ainahan pääset muuttamaan kaupunkiin, palveluiden äärelle, jos kaikki ei mene haluamallasi tavalla. Ja rahoitus antaa liikkumaturvaa, kun et tarvitse ottaa lainaa. Ja vaikka se olisi huono sijoitus, niin elämässä kaikkea ei mitata rahassa.
Lykkyä tykö. Suosittelen kovasti. Rohkeasti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vanha ja röttelö.
Äitisi on vanha ja röttelö.
Hän on kuollut kauan sitten.
Ps. Tyypillinen vihavasemmistolainen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, miksi ei? Ei kannata mitään tulevaisuuden ukkoa odotella, eihän hän välttämättä edes halua maalle. Täytyy tietenkin olla jonkinlainen exit plän. Jos haluatkin muuttaa ihmisten ilmoille etkä saa taloa myytyä, varmista ettet joudu taloudelliseen ahdinkoon. Jos et ole erakkoluonne, kannattaa myös panostaa paljon sosiaalisiin suhteisiin, käydä kaupungissa ja kutsua läheisiä kylään. Muuten tarvitaan vain hyvä suunnitelma käytännön asioihin, hyvä ja luotettava auto yms. Ei muuta kun suunnittelemaan. Mielestäni työmatka on kyllä kauhean pitkä, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voit tehdä päivän pari viikossa etänä. Sillä olisi jo suuri merkitys.
Mun mielestä ajatus yksin elävästä kissamummosta pienessä tönössään ei ole yhtään säälittävä! Jos tavaroita ei ole tarvinnut 40 vuoteen siirtää, niin sehän tarkoittaa vain että kaikki oli alun perinkin niin toimivaa ja viihtyisää, ettei vaihteluun ole tullut tarvetta :)
Olen vähän erakkoluonne, osin omasta tahdostani ja osin kai olosuhteiden pakosta. Mutta viihdyn siis hyvin yksin. Koen kyllä jonkinverran yksinäisyyttä ihan täällä kaupungissa asuessani ja omissa mielikuvissani siellä syrjäkylällä voisin jopa saada kaipaamaani yhteisöllisyyttä naapureista ja kylän porukasta. Ainakin facebookista katsoin että suht aktiivinen "kylätoimi" siellä on ja järjestävät tekemistä ja harrasteita. Sitä en tiedä mikä todellisuus sitten olisi. Ja kiitos kannustuksesta :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata. Olet niin jumissa siellä. Työtilanne syrjässä on huono ja on kurjaa olla täysin riippuvainen autosta. Mitä teet, kun lähin kauppa, terkkari yms. lakkautetaan?
Tekee 100% etänä niin voi asua vaikka kuussa. Miksi auto olisi kurja juttu?
Kauppoja on niin tiheässä ettei varmaan haittaisi, ostaisi vain kerralla enemmän mutta harvemmin sieltä seuraavaksi lähimmästä kaupasta. Kuka käyttää terkkaria edes kerran vuodessa? Viimeksi itse tarvitsi terveydenhuollon palveluja yli 10 vuotta sitten ja silloinkin vain koska olin kaupungissa käymässä ja lohkaisin hampaani ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan osaa päättää asiasta itse, ap?
Mielipiteiden vaihtoa tämä on, voi sinua ymmärtämätöntä jyrää sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min työmatka on kyllä aika pitkä. 1,5 tuntia autoilua 5pv viikossa. Jaksatko? Mulla on 30min, puolet valtatietä ja puolet hiljaisia sorateitä, joita talvella ei tosiaankaan ole koskaan aurattu ennen mun töihinlähtöä.
Helsingissä saattaa kestää julkisilla työmatka vielä kauemmin.
Elämänlaatu on silti paljon parempi. Terveisin korvessa vasten tahtoaan kasvanut.
Kiva asua kaupungin harmaassa betonibunkkerissa ja kuunnella Ahmedien mölyämistä ja liikenteen ääntä?
Kyllä se maalaiset voittaa 6-0 😂 Katsos kun kaupungeissa asuu myös paljon keksituloista väkeä. Ehkä köyhälle elämänlaatu voi olla puskassa parempi. Ovathan nuo huonot lähiöt aika karuja, mutta niissä ei ole mikään pakko asua jos itse käy edes kohtuupalkkaisessa työssä. Maaseudulla työtöntä on vaikeampi velovoittaa työhön, joka on muka aika liian kaukana. Siksihän sinne muutetaan.
Kyllä! Toteuta haaveesi 😊
Olen samanlainen, aina kaivannut ja halunnut vain ja ainoastaan maalle, syrjempään, omaan pieneen taloon. Siksi sydän hypähtää ilosta kun näen tällaisia suunnitelmia 😊