IS: Yhä useampi työantaja kertoo työntekijöiden hupenevista työhaluista.
Psykologi ihmettelee työntekijöiden outoja asenteita Henkilö voi olla yllättäen poissa töistä eikä ilmoita mitään
Suomalaisten työmotivaatio on viime vuosina heikentynyt, ja tämä näkyy etenkin nuorissa.
Näin kertoo työn ja organisaatioiden erikoispsykologi Pekka Järvinen. Hän on työskennellyt työelämän ilmiöiden parissa vuosikymmeniä ja kirjoittanut niistä useita kirjoja.
Köyliöläinen konepajayrittäjä Juha-Pekka Jaskari kertoi aiemmin Ilta-Sanomille Serco-konepajayhtiöstään. Hän oli yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.
Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään, miten muu elämä sallii ja mahdollistaa, Jaskari totesi.
Järvinen on eri työpaikkojen kouluttajana törmännyt samaan asiaan.
Hän kertoo kohtaavansa kasvavassa määrin esihenkilöitä, joiden alaiset eivät ole kauhean motivoituneita.
Henkilökohtaiset asiat voivat olla tärkeämpiä. Tyypillinen esimerkki on se, että rekrytoitaessa nuori alkaa esittää erilaisia ehtoja ja kertoo harrastuksistaan tai lomareissustaan, joiden takia ei voi tulla tiettynä ajankohtana töihin, Järvinen sanoo.
Toinen asia ovat poissaolot.
Henkilö voi olla yllättäen poissa töistä eikä ilmoita mitään. Sitten kun työntekijään saadaan joidenkin päivien kuluttua kontakti, tämä on ihmeissään ja kertoo tärkeän asian vaatineen hoitamista.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Miksi sinua irtisanominen liikuttaisi kun et ole ikinä ollut töissä etkä ole menossakaan?
Kyllä olen.
Ai niin.
Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html
Tyypillinen kestokelaloinen vaatii häpeilemättä nyt siis että muut menevät töihin ja kustantavat hänelle kesämökinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen aika, milloin rikkaita kumarreltiin on ollut ja mennyt. Luuletko oikeasti saavasi parempaa hoitoa rikkaana nykyään? Miksi kohtelet köyhiä paskasti?
Kelaloinen ei ole köyhä. Kelaloinen on hemmoteltu loinen joka elää muiden piikkiin, vaatien kaikkia muita paiskimaan kovemmin ja kovemmin töitä että itse voi jatkaa sohvalla makoilemista.
Kelaloinen se herroiksi elelee ja vaatii muita kumartelemaan.
Nuole mun kengänpohjaa jatsi! Ja muista ottaa lääkkeet tai soita äidille, että olet unohtanut ne ottaa.
Joustavat työmarkkinat? Kenkää voi saada milloin tahansa miksi tahansa, niin eipä jaksa pinnistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen aika, milloin rikkaita kumarreltiin on ollut ja mennyt. Luuletko oikeasti saavasi parempaa hoitoa rikkaana nykyään? Miksi kohtelet köyhiä paskasti?
Kelaloinen ei ole köyhä. Kelaloinen on hemmoteltu loinen joka elää muiden piikkiin, vaatien kaikkia muita paiskimaan kovemmin ja kovemmin töitä että itse voi jatkaa sohvalla makoilemista.
Nuole mun kengänpohjaa jatsi! Ja muista ottaa lääkkeet tai soita äidille, että olet unohtanut ne ottaa.
Mene töihin.
Mistäköhän hikisestä luolasta nää jatsit tänne kirjoittelee?
Avaa edes ikkuna niin et tukehdu omaan pieruusi.
Vierailija kirjoitti:
Joustavat työmarkkinat? Kenkää voi saada milloin tahansa miksi tahansa, niin eipä jaksa pinnistellä.
Miten ikuisesti työttömäksi heittäytynyt saa potkut työpaikasta johon ei ole ikinä hakenutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Mene sinä Riikka takaisin sinne Suomen Sisun koloon, jossa väkivaltafantasioitasi kehitit, ja vie nämä säälittävät minionit perässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ikuisesti työttömäksi heittäytynyt saa potkut työpaikasta johon ei ole ikinä hakenutkaan?
Jaa, minäkö. Olen ollut töissä jo 26v putkeen ja 16v samalla työnantajalla. Toki jokainen nykyisin tiedostaa, että tilanne voi muuttua milloin vain
On se motivaatio varmasti aika matala jos palkalla ei pärjää. Tähän päälle vielä se, että tulevaisuuden näkymät ovat synkät. Ei saa omistaa mitään, sairastuminen vie mieron tielle jne
Yhä useampi työntekijä kertoo työnantajien hupenevista maksuhaluista.
Jos niille työntekijöille on vaan soitettu kotiin ja käsketty menemään töihin ilman, että itse ovat hakeneet kyseistä työpaikkaa niin sitten ei ole mikään ihme ettei ehkä ole minkäänlaisia työhaluja.
Mutta jos itse ovat hakeneet ja innosta puhkuen aloittaneet työn ja yhtäkkiä ei huvitakaan tulla töihin niin sitten kyllä työpaikassa on jotain vikaa. Palkka on jäänyt maksamatta, palkka puuttuu, työkaverit ja tai esimies ovat täysiä kpäitä tms.
Jos yrittäjä itse haukkuu somessa kaikki suomalaiset niin ei ihme ettei siellä suomalaiset pysy kauaa (tai ehkä ne pari kpäätä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työnantajatkin voisi pikkuhiljaa herätä siihen todellisuuteen, että ihmisillä on muutakin elämää kuin se työ? Totta kai työntekijä tekee sovittuja työtehtäviä palkkaa vastaan ja työpaikoilla on tietyt pelisäännöt mitä noudatetaan esim. sairauspoissaolojen ilmoitus, työaika jne. Jos kuitenkin työntekijä haluaa mennä vaikka sinne festareille ajankohtana x tai pitää lomaa kesäkuussa, niin miksi sitä pitää jotenkin oikein tarkoituksella vastustaa ja pyrkiä estämään? Hyvä työnantaja pyrkii kyllä järjestämään työntekijöille näitä menoja. Ei me olla missään Pohjois-Koreassa.
Siis sinusta elämme Pohjois-koreassa jos sinä et saa tuosta vain pitää ilmoittamatta omaa lomaa ja palkankin pitää samalla juosta?
Minä en puhunut ilmoittama
"Henkilökohtaiset asiat voivat olla tärkeämpiä. Tyypillinen esimerkki on se, että rekrytoitaessa nuori alkaa esittää erilaisia ehtoja ja kertoo harrastuksistaan tai lomareissustaan, joiden takia ei voi tulla tiettynä ajankohtana töihin, Järvinen sanoo."
Siinä vähän kärkkäästi tuo tuotu ilmi. Todennäköisesti nuori on sanonut, että on vaikka festarireissu sovittuna heinäkuulle, että toivoisi siihen vapaata tai on varattu viikon lomareissu syyskuulle ajankohtaan x ja y. Heti ollaan ärjymässä ja tyrmäämässä! Tuskinpa näitä ilmoitellaan päivän varoajoilla.
Pieni palkka jolla ei pärjää? Veemäiset pomot ja/tai työkaverit?
Vierailija kirjoitti:
Jos niille työntekijöille on vaan soitettu kotiin ja käsketty menemään töihin ilman, että itse ovat hakeneet kyseistä työpaikkaa niin sitten ei ole mikään ihme ettei ehkä ole minkäänlaisia työhaluja.
Mutta jos itse ovat hakeneet ja innosta puhkuen aloittaneet työn ja yhtäkkiä ei huvitakaan tulla töihin niin sitten kyllä työpaikassa on jotain vikaa. Palkka on jäänyt maksamatta, palkka puuttuu, työkaverit ja tai esimies ovat täysiä kpäitä tms.
Jos yrittäjä itse haukkuu somessa kaikki suomalaiset niin ei ihme ettei siellä suomalaiset pysy kauaa (tai ehkä ne pari kpäätä).
Tässä työttömyystilanteessa pitää työpaikassa olla jotain vikaa, jos ei työntekijät töissä pysy.
Tää on joku luuseripaska, joka kohtelee työntekijöitään huonosti ja saa henkistä tukea EK:lta ja Kokoomukselta, jotta levittää propagandaa lehdistössä.
Kai nuorella pitää olla oikeus neuvotella voiko saada palkatonta vapaata sovitulle menolle? Sanella ehtoja? On nuo pikkupomot sitten syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kai nuorella pitää olla oikeus neuvotella voiko saada palkatonta vapaata sovitulle menolle? Sanella ehtoja? On nuo pikkupomot sitten syvältä.
Tai jos on joku harrastus vaikka keskiviikkoisin, niin onko tosiaan liikaa, että yrittää sopia työaikoja sen ympärille? Kyllähän työntekijöiden hyvinvointiin pitäisi kiinnittää huomiota.
Jos on jo työpaikka olemassa eli vain mahdollisesti vaihtamassa työpaikkaa, on silloin täysin luonnollista ja ok, ettei suostu mihin vain työaikaehtoihin harrastusten tai muiden syiden takia. Ei tuo ole mikään uusi erikoinen ilmiö.
Jos on työtön, silloin tilanne on tietysti eri. Mutta kyllä silloinkin tapauskohtainen harkinta on ok. Ei voi olla mikään normi esim. että lapsiperheen vanhemman pitäisi haluta tehdä vain yövuoroa.
on kyl läppä kun nää nykyteinit yrittää työelämään kollarit ja tohvelit jalassa eikä jaksa ees kahvia keittää. sadan metrin kävely tekee tiukkaa ja just just jaksaa puhelimen nostaa selkä köyryssä. mylvistä 2030-luvun yhteiskunnalle missä nykyhallituksen jaanat kituu löysät housussa jonku vinkujan yrittäessä vaihtaa vaippaa jollain äppillä
"Henkilökohtaiset asiat voivat olla tärkeämpiä"
No siinä se on selkeästi suomeksi. Kokoomus haluaa, että työ on tärkeämpää kuin henkilökohtainen elämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai jos on joku harrastus vaikka keskiviikkoisin, niin onko tosiaan liikaa, että yrittää sopia työaikoja sen ympärille? Kyllähän työntekijöiden hyvinvointiin pitäisi kiinnittää huomiota.
Näin juuri! Joku mulkvisti ei voi sietää tällaista käytöstä ja nimenomaan kertoo siitä, että mulkvistin mielestä työntekijällä ei saa olla omaa elämää, vaan työnteon pitäisi olla koko elämä. Nämä samaiset mulkvistit kiehuvat varmaan pikkulasten vanhempienkin oikeuksista.