Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko suostua oman vanhemman edunvalvontavaltuutetuksi?

Vierailija
24.11.2025 |

Voiko vanhempi teidän mielestänne olettaa, että lapsi automaattisesti suostuu ja sitoutuu oman vanhempansa edunvalvontavaltuutetuksi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaa voi mitä vaan, mutta ei tarvitse suostua

Vierailija
2/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kauheasti painostettiin ja ihmeteltiin, kun ei (ainakaan vielä) heti suostuttu allekirjoittamaan. Ja asiaa vähäteltiin varotoimenpiteenä, mutta minusta siinä on iso vastuu ja huolehtiminen, jos asia konkretisoituu. En tykkää, että asioista annetaan epärealistinen kuva. Pitää tietää mihin sitoutuu ja pystyä myös hoitamaan ne asiat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko suostua.

Vierailija
4/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo paljon poikkea firman pyörittämisestä. Kirjapitohommaa, lippua ja lappua joka päivälle.

Vierailija
5/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ja kun kaikkia ei yrittäjäluonteisuus houkuta, elämässä on muitakin vastuita.

Vierailija
6/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo paljon poikkea firman pyörittämisestä. Kirjapitohommaa, lippua ja lappua joka päivälle.

Paitsi että tässä on kyse ihmisestä...

Vierailija
7/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko suostua, mutta silti kannattaisi, että saa akuutit asiat hoidettua. Tuo ei tarkoita sitä, että suostuisit edunvalvojaksi vaan siihen voit sitten hakea vaikka julkista edunvalvojaa.

Vierailija
8/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko suostua, mutta silti kannattaisi, että saa akuutit asiat hoidettua. Tuo ei tarkoita sitä, että suostuisit edunvalvojaksi vaan siihen voit sitten hakea vaikka julkista edunvalvojaa.

Kyllä sillä edunvalvontavaltuutuksella on yleensä tarkoitus nimenomaan välttää edunvalvojan tarve. Ei sellaisia edunvalvontavaltuutuksia käytännössä edes tehdä, joiden oheen tarvitsisi sitten kuitenkin edunvalvonnan. Vai minkä ajattelet edunvalvontavaltuutetun tehtäväksi, jos kuitenkin tarvitaan edunvalvoja lisäksi? 

Vierailija
9/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi hoitaa toisen asioita? Ei kai voi olettaa, että lapset ovat velvollisia automaattisesti hoitamaan vanhempiensa asioita. Monella on työt, oma perhe ja muut vastuut.

Vierailija
10/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko suostua.

Eikä kannata, jos yhtään epäilee. Jos edunvalvontavaltuutetuksi ryhtyy, niin sitten ne hommat pitää myös hoitaa, oikein ja ajallaan. 

t. sosiaalityöntekijä, joka on näiden kanssa paljon tekemisissä

Vierailija
11/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko suostua. Kasvata selkäranka ja opettele sanomaan ei.

Vierailija
12/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä edunvalvontavaltuutuksella on yleensä tarkoitus nimenomaan välttää edunvalvojan tarve. Ei sellaisia edunvalvontavaltuutuksia käytännössä edes tehdä, joiden oheen tarvitsisi sitten kuitenkin edunvalvonnan. Vai minkä ajattelet edunvalvontavaltuutetun tehtäväksi, jos kuitenkin tarvitaan edunvalvoja lisäksi? 

Se, että julkisen edunvalvojan saaminen kestää monta kuukautta ja jonkun (eli valtuutetun) pitää hoitaa asioita sitä odotellessa.

Olen itse edunvalvoja ja tiedän varsin hyvin miten nämä kuviot toimii.

Vierailija
13/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä olen hämmentynyt, miten järkyttyneelle vanhemmat vaikuttivat siitä, ettei heti suostunut. Ihan kuin kyseessä olisi pikkuasia, joka on vain muodollisuus. Aiheutti selvästi pahaa mieltä ja voi vaikuttaa väleihin jatkossakin.

Vierailija
14/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse suostu, vanhukselle määrätään yleinen edunvalvoja. Joka saattaa tehdä jänniä asioita. Tämä on maksumuuri takana, mutta kommentit ei. Aika monelta vanhukselta on asunto tyhennetty vähin äänin. https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011641539.html 

Vierailija
15/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Siihen tarvitaan suostumus myös siltä, jota pyydetään edunvalvojaksi. Vaikka puhutaan omaisen "määräämisestä" ednvalvojaksi, niin silti siihen tavitaan myös henkilön oma suostumus. Ja edellytyksetkin on sellaiseen täytyttävä. Jos ei pysty hoitaman toisen asioita, ei voi ruveta edunvalvojaksi. Omillakin vanhemmilla yksi sisaruksista on vanhempien edunvalvoja, minä en heidän asioitaan edes pystyisi hoitamaan. Joskus sitä tyrkyttivät minulle, mutta oma tilanteeni on sellainen, ettei se onnistu.

Vierailija
16/16 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että julkisen edunvalvojan saaminen kestää monta kuukautta ja jonkun (eli valtuutetun) pitää hoitaa asioita sitä odotellessa.

Olen itse edunvalvoja ja tiedän varsin hyvin miten nämä kuviot toimii.

Edunvalvontavaltuutus on lain näkökulmasta ensisijainen, ja jos asiat tulevat sillä hoidetuksi, voi DVV kovasti kyseenalaistaa, miksi pitäisi edunvalvoja saada. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi