Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko suostua oman vanhemman edunvalvontavaltuutetuksi?

Vierailija
24.11.2025 |

Voiko vanhempi teidän mielestänne olettaa, että lapsi automaattisesti suostuu ja sitoutuu oman vanhempansa edunvalvontavaltuutetuksi?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tapaa 90-vuotiasta äitiäni kuin muutaman kerran vuodessa, mutta kyllä minä silti olen hyvin selvillä hänen kunnostaan, kun soittelemme viikoittain.

Mahdatkohan olla perillä tosiasiassa...

Vierailija
82/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tilin käyttöoikeus vanhemmalleni. Samoin terveydenhuollossa on merkinnät että vanhempani asioista saa kertoa minulle. Periaatteessa tuohon vielä jos olisi hoitotahto hänellä tehtynä niin eikö näillä pääsee jo aika pitkälle?

Näillä pääsee jo pitkälle, mutta välillä tulee tilanteita, joissa nämä eivät riitä. Esim. vanhuksen pankkitili pitäisi siirtää toiseen pankkiin aikaisemman sikariistohinnoittelun takia. Tai vanhuksen asunto pitäisi myydä. Näissähän ei ole ongelmaa, jos vanhus on tarpeeksi hyvässä kunnossa tulemaan mukaan pankkiin tai allekirjoittamaan valtakirjan asunnon myyntiin, mutta jos vanhuksen kunto ei tähän riitä, tulee hankaluuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tapaa 90-vuotiasta äitiäni kuin muutaman kerran vuodessa, mutta kyllä minä silti olen hyvin selvillä hänen kunnostaan, kun soittelemme viikoittain.

Miksi en olisi? Toki kuulen asioista myös muilta sisaruksiltani, kun he käyvät tapaamassa äitiä, mutta eivät heidän kertomuksensa ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä kuulen äidiltä itseltään, kun soittelemme.

Vierailija
84/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en olisi? Toki kuulen asioista myös muilta sisaruksiltani, kun he käyvät tapaamassa äitiä, mutta eivät heidän kertomuksensa ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä kuulen äidiltä itseltään, kun soittelemme.

Eli oikeastaan siis muut sisaruksesi huolehtivat hänestä ja sinä vain soittelet. Onpa huolehtimista kerrakseen.

Vierailija
85/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videopuhelut on tässä hyviä. Voi kauempaakin tarkistaa, että jääkaapissa on (tuoretta) ruokaa (ravitsemus), keittiö siivottu (kodinhoito ok), hiukset harjattu (henkilökohtainen hygienia) tai mitä vain. Ei tietenkään yhtä hyvä kuin kasvokkain tapaaminen, mutta jos välimatkaa on 1500 km kuten meillä niin ei ihan joka päivä tule käytyä ja silloin puhelu on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
86/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videopuhelut on tässä hyviä. Voi kauempaakin tarkistaa, että jääkaapissa on (tuoretta) ruokaa (ravitsemus), keittiö siivottu (kodinhoito ok), hiukset harjattu (henkilökohtainen hygienia) tai mitä vain. Ei tietenkään yhtä hyvä kuin kasvokkain tapaaminen, mutta jos välimatkaa on 1500 km kuten meillä niin ei ihan joka päivä tule käytyä ja silloin puhelu on parempi kuin ei mitään.

No, kaikki vanhukset eivät omista älypuhelimia tai osaa käyttää niitä. Edelleen ollaan tilanteessa, jossa edunvalvonta vaatii työtä tavalla tai toisella. Ihan turha vähätellä siitä tulevaa vastuuta.

Vierailija
87/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kaikki vanhukset eivät omista älypuhelimia tai osaa käyttää niitä. Edelleen ollaan tilanteessa, jossa edunvalvonta vaatii työtä tavalla tai toi

Kyllä silti on vanhuksen asioista paremmin perillä kuin virallinen edunvalvoja joka ei ehkä koskaan näe asiakastaan. Siitä tässä kai oli kyse, että omainen voi hoitaa edunvalvonnan enemmän vanhuksen tilanteen, tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. 

Vierailija
88/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin oli kyse siitä, onko oikein velvoittaa aikuinen lapsensa tällaiseen ja olettaa heti suostuvan, vaikka tekemisissä ollaan vain joitakin kertoja vuodessa eikä lapsi ole saanut vanhemmiltaan aikuisena minkäänlaista tukea mihinkään.

Vierailija
89/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin oli kyse siitä, onko oikein velvoittaa aikuinen lapsensa tällaiseen ja olettaa heti suostuvan, vaikka tekemisissä ollaan vain joitakin kertoja vuodessa eikä lapsi ole saanut vanhemmiltaan aikuisena minkäänlaista tukea mihinkään.

Miksi vanhus edes haluaisi lapsen edunvalvojakseen jos eivät ole läheisiä?

Vierailija
90/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meille sitä edunvalvontaa puoliväkisin tyrkytettiin (läheiset), vaikka edunvalvontavaltuutusta ei oltu tehty. Yleisiä edunvalvojia ei ole joka oksalla, ja homma on ruuhkassa.

Vierailija
91/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastaan siis muut sisaruksesi huolehtivat hänestä ja sinä vain soittelet. Onpa huolehtimista kerrakseen.

Millaista huolehtimista kuvittelet äitini tarvitsevan? Ok, viime kuussa veljeni kävi äidin kanssa naapurikaupungissa hankkimassa äidille uuden henkilökortin, kun edellinen kävi vanhaksi. Koska veljeni ei ole tällä hetkellä töissä ja minä olen, niin se sopi paremmin veljelleni. Muuten äitini hoitaa asiansa itse. Minä tosin katson äidilleni netistä juna-aikataulut valmiiksi, kun hän lähtee monen sadan kilometrin päähän käymään minun tai siskoni luona, mutta junaliput äiti käy ostamassa itse R-kioskilta.

Vierailija
92/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhus edes haluaisi lapsen edunvalvojakseen jos eivät ole läheisiä?

No en tiedä? Ehkä vanhempi pitää lastaan kuitenkin menestyneenä, luotettavana ja järkevänä ja haluaa, että joku pitää hänestä huolen, kun ei enää itse kykene?

Kai voi tuntea lapsensa tärkeäksi ja läheiseksi, vaikka harvoin näkeekin. Ehkei jotenkin ymmärrä, että yhteyttä pidetään lopulta aika vähän ja on siksikin outoa pyytää tai ainakaan olettaa tällaista vastuuta automaattisesti otettavaksi.

Vierailija
93/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis myydä asuntonsa hyvissä ajoin ja jakaa lapsille rahat ennen kuin nuppi on täysin sekaisin. Pitää tili mahdollisimman tyhjänä ja asua vuokralla.

Vierailija
94/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meille sitä edunvalvontaa puoliväkisin tyrkytettiin (läheiset), vaikka edunvalvontavaltuutusta ei oltu tehty. Yleisiä edunvalvojia ei ole joka oksalla, ja homma on ruuhkassa.

No niinhän sitä tuupataankin. Ja sama ralli siinä hyväksynnässä silloinkin on.

Vierailija
95/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kauheasti painostettiin ja ihmeteltiin, kun ei (ainakaan vielä) heti suostuttu allekirjoittamaan. Ja asiaa vähäteltiin varotoimenpiteenä, mutta minusta siinä on iso vastuu ja huolehtiminen, jos asia konkretisoituu. En tykkää, että asioista annetaan epärealistinen kuva. Pitää tietää mihin sitoutuu ja pystyä myös hoitamaan ne asiat sitten.

Eihän valtuutettu mitään allekirjoita. Se, joka haluaa saada jonkun henkilön itselleen edunvalvojaksi, tekee edunvalvontavaltuutuksen ja allekirjoittaa sen. Ja kaksi todistajaa allekirjoittaa. Ei valtuutetuksi aiottu allekirjoita mitään. 

Ei ketään voi pakottaa kenenkään edunvalvojaksi.

Vai meinaatko, että voit määrätä vaikka presidentti Niinistön sinun edunvalvojaksi!?

Et voi.

Vierailija
96/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse suostu, vanhukselle määrätään yleinen edunvalvoja. Joka saattaa tehdä jänniä asioita. Tämä on maksumuuri takana, mutta kommentit ei. Aika monelta vanhukselta on asunto tyhennetty vähin äänin. https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000011641539.html 

Höpöhöpö. Läheiselläni on yleinen edunvalvoja ja ei se mitään asuntoja tyhjentele. Ei hänellä ole edes avainta ko asuntoon eikä mitään intressejä ylimääräisiin hommiin. Heillä on niin paljon asiakkaita.

Ko asuntoon on ainoastaan mulla avain ja tyhjennys toki on tehtävä, kun kämppä o  myyävä.

Vierailija
97/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tapauksessa olin ainoa elossa oleva lapsi joten jouduin hoitamaan perukirjoitukset pankin lakimiehen kanssa. 

Joo, mutta tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että olit ollut vanhempasi edunvalvontavaltuutettuna hänen eläessään. Paitsi että perunkirjoituksen hoitamista varmasti helpotti se, että tiesit kaikki vanhempasi raha-asiat valmiiksi.

Perunkirjoitukseen ei tarvita juristia. Ihan Kodin lakitieto-kirjan ostaminen divarista viitosella ja sen ohjeiden mukaan perunkirjoituksen tekeminen riittää. Niin minä tein ja jokainen osapuoli oli tyytyväinen.

Vierailija
98/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tapauksessa olin ainoa elossa oleva lapsi joten jouduin hoitamaan perukirjoitukset pankin lakimiehen kanssa. 

Joo, mutta tällä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että olit ollut vanhempasi edunvalvontavaltuutettuna hänen eläessään. Paitsi että perunkirjoituksen hoitamista varmasti helpotti se, että tiesit kaikki vanhempasi raha-asiat valmiiksi.

Perunkirjoitukseen ei tarvita juristia. Ihan Kodin lakitieto-kirjan ostaminen divarista viitosella ja sen ohjeiden mukaan perunkirjoituksen tekeminen riittää. Niin minä tein ja jokainen osapuoli oli tyytyväinen.

Jos pesä on yksinkertainen, niin perunkirjoituksen voi tehdä itsekin. Mutta jos mukana on sijoitusasunto, vaikkapa loma-asunto ulkomailla, yhteisomistuksessa olevaa metsää, mahdollisesti osuus jakamattomasta kuolinpesästä jne. niin kyllä se on paljon helpompi antaa lakimiehen tehdä homma.

Vierailija
99/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tilin käyttöoikeus vanhemmalleni. Samoin terveydenhuollossa on merkinnät että vanhempani asioista saa kertoa minulle. Periaatteessa tuohon vielä jos olisi hoitotahto hänellä tehtynä niin eikö näillä pääsee jo aika pitkälle?

Näillä pääsee jo pitkälle, mutta välillä tulee tilanteita, joissa nämä eivät riitä. Esim. vanhuksen pankkitili pitäisi siirtää toiseen pankkiin aikaisemman sikariistohinnoittelun takia. Tai vanhuksen asunto pitäisi myydä. Näissähän ei ole ongelmaa, jos vanhus on tarpeeksi hyvässä kunnossa tulemaan mukaan pankkiin tai allekirjoittamaan valtakirjan asunnon myyntiin, mutta jos vanhuksen kunto ei tähän riitä, tulee hankaluuksia.

Ei mikään edunvalvoja voi myydä asuntoa ilman ddv-lupaa. Ja tietysti jos esim lesken asunto perikunnan jokaisen suostumus   Olipa virka -tai omainen edunvalvoja 

Vierailija
100/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään edunvalvoja voi myydä asuntoa ilman ddv-lupaa. 

Edunvalvontavaltuutettu voi myydä päämiehen asunnon ilman DVV:n lupaa, jos edunvaövontavaltuutuksessa on annettu lupa myymiseen. Puolisoni on tehnyt näin, eikä ollut mitään ongelmia. Tietenkin muiden omistajien suostumus tarvitaan, jos päämies ei omista asuntoa yksin.