Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko suostua oman vanhemman edunvalvontavaltuutetuksi?

Vierailija
24.11.2025 |

Voiko vanhempi teidän mielestänne olettaa, että lapsi automaattisesti suostuu ja sitoutuu oman vanhempansa edunvalvontavaltuutetuksi?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kauheasti painostettiin ja ihmeteltiin, kun ei (ainakaan vielä) heti suostuttu allekirjoittamaan. Ja asiaa vähäteltiin varotoimenpiteenä, mutta minusta siinä on iso vastuu ja huolehtiminen, jos asia konkretisoituu. En tykkää, että asioista annetaan epärealistinen kuva. Pitää tietää mihin sitoutuu ja pystyä myös hoitamaan ne asiat sitten.

Ei kai ole pakko suostua mutta minusta kannattaa. Ilman valtuutusta et voi tarpeen tullen hoitaa mitään vanhempiesi asioita. Kun äitini joutui hoitolaitokseen aivoinfarktin jälkeen, hän kyllä muisti nuoruutensa asiat ja oli kartalla päivän uutisista mutta kadotti täysin käsityksen käytännön asioista. Ei koskaan edes kysynyt, kuinka sairaalamaksut ja kotitalon asiat hoidetaan. Kymmenen vuotta sitten vielä onnistui maalaiskunnassa hoitaa esimerkiksi pankkiasioita toisen puolesta, kun pankki tunsi kaikki asianosaiset, mutta lopulta piti äidin allekirjoittaa valtakirja. Tuskin edes ymmärsi, mihin laittoi nimensä. Parempi hoitaa ajoissa.

Vierailija
102/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko suostua, mutta kyse on myös sinun itsesi edusta.  

Ei se ole mikään iso homma.  Usein lapset toimii sellaisena vanhemmilleen ilman tällaisia varsinaisia valtuutussopimuksiakaan.

Edunvalvontavaltuutettu on eri asia kuin edunvalvoja.

Valtuutus on kevyempi malli, siinä ei tarvitse tehdä mitään tilityksiä minnekään.  Se tarkoittaa vain, että saa hoitaa vanhuksen asioita hänen puolestaan, esim. just nuo pankkiasiat, saa maksaa vanhuksen laskuja sieltä tililtä jne.  

Julkinen edunvalvoja ei ole velvollinen kertomaan kenellekään mitään.  Jotkut on toimineet liiankin omavaltaisesti.  On laitettu vanhus johonkin hoitokotiin vastoin tämän omaa tahtoa, lapsilta ei kysytä.  Eikä edunvalvojan tarvitse kertoa lapsille mitään.  Joku valitti, ettei edes tiennyt äitinsä olevan sairaalassa, edunvalvojalla ei ollut ilmoitusvelvollisuutta.

Jos vanhuksilla ei ole mitään osakeomistuksia, ei maata ja metsää jne, ei edunvalvojavaltuutettuna toimiminen mikään raskas työ ole.  Hoidat vain vanhempiesi asioita heidän puolestaan, niin kuin tekisit muutenkin varmaan.  Se olisi vain virallisesti vahvistettu ja turvallista.    Ja jos vanhemmillasi on enemmänkin rahallista omaisuutta, tiedät mihin ja miten sitä käytetään, kun olet itse ohjaimissa.  Samallahan turvaat omaa perintöäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko tuohon onneksi pyydettiin ja suostui. Ei mun tarvitse

Vierailija
104/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tapaa 90-vuotiasta äitiäni kuin muutaman kerran vuodessa, mutta kyllä minä silti olen hyvin selvillä hänen kunnostaan, kun soittelemme viikoittain.

Mahdatkohan olla perillä tosiasiassa...

Videopuhelut on tässä hyviä. Voi kauempaakin tarkistaa, että jääkaapissa on (tuoretta) ruokaa (ravitsemus), keittiö siivottu (kodinhoito ok), hiukset harjattu (henkilökohtainen hygienia) tai mitä vain. Ei tietenkään yhtä hyvä kuin kasvokkain tapaaminen, mutta jos välimatkaa on 1500 km kuten meillä niin ei ihan joka päivä tule käytyä ja silloin puhelu on parempi kuin ei mitään.

No eipä tietenkään siinä tapauksessa.  Jos äitisi asuu Suomessa, sinä asut jossain muussa maassa.  Suomen rajojen sisällä ei ole noin pitkiä välimatkoja.  

Jääkaapin sisällön tuoreutta saattaa kyllä olla vaikea videolla katsoa, ellei sitten äitisi ota joka tuotetta sieltä esille ja näytä päiväykset.  Mutta onneksi on ne muut sisarukset.  Sinä oletkin siinä mielessä onnekas.  Selviät pelkillä puheluilla.

Vierailija
105/115 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kauheasti painostettiin ja ihmeteltiin, kun ei (ainakaan vielä) heti suostuttu allekirjoittamaan. Ja asiaa vähäteltiin varotoimenpiteenä, mutta minusta siinä on iso vastuu ja huolehtiminen, jos asia konkretisoituu. En tykkää, että asioista annetaan epärealistinen kuva. Pitää tietää mihin sitoutuu ja pystyä myös hoitamaan ne asiat sitten.

Mut eihän se valtuutettu mitään allekirjoita, vaan sen valtuutuksen tekijä?

Nimim. Kolmessa eri edunvalvontavaltakirjassa nimettynä edunvalvojana

Vierailija
106/115 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko suostua, mutta silti kannattaisi, että saa akuutit asiat hoidettua. Tuo ei tarkoita sitä, että suostuisit edunvalvojaksi vaan siihen voit sitten hakea vaikka julkista edunvalvojaa.

Kyllä sillä edunvalvontavaltuutuksella on yleensä tarkoitus nimenomaan välttää edunvalvojan tarve. Ei sellaisia edunvalvontavaltuutuksia käytännössä edes tehdä, joiden oheen tarvitsisi sitten kuitenkin edunvalvonnan. Vai minkä ajattelet edunvalvontavaltuutetun tehtäväksi, jos kuitenkin tarvitaan edunvalvoja lisäksi? 

Se, että julkisen edunvalvojan saaminen kestää monta kuukautta ja jonkun (eli valtuutetun) pitää hoitaa asioita sitä odotellessa.

Olen itse edunvalvoja ja tiedän varsin hyvin miten nämä kuviot toimii.

Edunvalvoja on eri asia kuin tuo aapeen edunvalvonta valtuutettu.

Vierailija
107/115 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mä hoidin mutsin asijoita jo paljon ennenkuin se joutu palvelutaloon. Hoidan edelleenkin, vaikka mulla eioo kun tilinkäyttöoikeus. Sillä pärjää jo aika pitkälle.

Sama minulla kun hoidin äidin asioita. Tilinkäyttöoikeus ja kaikki paperit ja kuitit talteen. Kerran vuodessa tuloselvitys hoitopaikan maksuihin, joka taisi olla työläin kun hommasit kaikki tulot ym jutut. Ja asuin satojen kilometrien päässä mutta vuosia tuota tein. Ei ollut mitenkään vaikeaa tai rasittavaa.

Vierailija
108/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jullisen edunvalvonnan kanssa kannattaa olla tarkkana. Suomessa edunvalvontaan asettaminen kaipaisi tarkastelua. Aivan liian helposti määrätään nimenomaan julkiseen edunvalvontaan.

Vierailija
109/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin itsekästä olettaa, että omat lapset hoitaa vanhempansa asioita. Vielä erikoisemman tilanteesta tekee se, jos ei edes ole kovin aktiivisesti tekemisissä lapsiinsa, vaan nähdään joitakin kertoja vuodessa.

Minusta on surullista, jos lapset eivät halua auttaa vanhempiaan. Monessa kulttuurissa se on itsestäänselvyys. Monet suomalaiset tuntuvat olevan uskomattoman kylmiä ja tunteettomia. Onneksi omassa suvussa ajatellaan toisin ja meidät on kasvatettu siihen, että läheisistä pidetään huolta.

Niin, myös monet vanhemmat ovat kylmiä ja ilkeitä lapsiaan kohtaan. Paljonko huvittaa tällaisen etäiseksi jääneen vanhemman asioita hoidella? Miettikää miten kohtelette lapsianne, jos kerta toivotte saavanne heiltä apua vanhuudessa.

Vierailija
110/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla kun hoidin äidin asioita. Tilinkäyttöoikeus ja kaikki paperit ja kuitit talteen. Kerran vuodessa tuloselvitys hoitopaikan maksuihin, joka taisi olla työläin kun hommasit kaikki tulot ym jutut. Ja asuin satojen kilometrien päässä mutta vuosia tuota tein. Ei ollut mitenkään vaikeaa tai rasittavaa.

Tämä on yksi esimerkki asiasta, joka on paljon helpompaa, jos on edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu. Silloin papereita tuloista tms. ei tarvitse erikseen hommata, kun ne tulevat automaattisesti suoraan postissa omaan kotiin. Riittää, että laittaa ko. paperit talteen ja kokoaa niistä tiedot silloin, kun tarvitaan.

Terv. Edunvalvoja

Vierailija
111/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko suostua.

Eikä kannata, jos yhtään epäilee. Jos edunvalvontavaltuutetuksi ryhtyy, niin sitten ne hommat pitää myös hoitaa, oikein ja ajallaan. 

t. sosiaalityöntekijä, joka on näiden kanssa paljon tekemisissä

Miten yleensä hoituu psykiatrisesti sairaan vanhuksen edunvalvonta omaisilta, kun vanhus on lähinnä psykoosissa ja vastustaa kaikkea.

Vierailija
112/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yleensä hoituu psykiatrisesti sairaan vanhuksen edunvalvonta omaisilta, kun vanhus on lähinnä psykoosissa ja vastustaa kaikkea.

Voi sujua paljon helpommin kuin silloin, jos et olisi virallisesti edunvalvoja. Jos olet edunvalvoja, niin voit hoitaa vanhuksen raha-asiat parhaaksi katsomallasi tavalla, vaikka vanhus olisi niistä itse eri mieltä. (Vanhus saa kuitenkin itse päättää edunvalvojan antamien käyttövarojen käytöstä.) Voit toki vanhusta tavatessasi joutua kuulemaan hänen haukkujaan.

Vanhuksen hoitopäätöksiin ja vastaaviin edunvalvojalla ei taas yleensä ole sen enempää päätösvaltaa kuin omaisilla muutenkaan, ellei kysymyksessä ole laajennettu edunvalvonta.

Oletan, että tässä oli kysymyksessä nimenomaan edunvalvojana eikä edunvalvontavaltuutettuna toimiminen, koska tällainen vanhus tuskin antaa edunvalvontavaltuutusta kenellekään.

Terv. Edunvalvoja

Vierailija
113/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla teetti aivan helvetisti lisähommia se, kun ei ollut sitä edunvalvontavaltuutusta. Sehän tarkoitti sitä, että minulla ei ollut käyttöoikeutta hoitaa kuolevan ihmisen raha-asioita, eikä hän itsekään pystynyt siihen. Pankissa vaan toimitettiin, että hyväksytä sitä ja tätä, hanki valtakirjoja. Sanoin niille, että ettekö te ymmärrä, hänellä ei pysy kynä kädessä. Asiat yksinkertaistu huomattavasti, kun hän kuoli ja minä pääsin pesänhoitajaksi.

Vierailija
114/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletan, että tässä oli kysymyksessä nimenomaan edunvalvojana eikä edunvalvontavaltuutettuna toimiminen, koska tällainen vanhus tuskin antaa edunvalvontavaltuutusta kenellekään."

Eikös se ole niin, että edunvalvoja on lain puolesta määrätty, jos edunvalvontavaltuutettua ei ole. Edunvalvontavaltuutus tehdään silloin kun ihminen on järjillään. Yhdessä sovitaan miten raha-asiat hoidetaan. Tai sitten lakimies tekee sen hyvissä ajoin. Kun henkilö on niin huonossa kunnossa, että valtuutettu tarvitaan, niin lääkärintodistus ja edunvalvonvaltakirja viedään DVV virastoon. Tämän jälkeen tästä sukulaisesta tulee edunvalvoja. Asiat hoidetaan niin kuin on määrätty hoidettavaksi. Esim. asunnon ja auton myynti ja tilittäminen pankkiin. Pörssiosakkeiden hoitaminen jne.

Vierailija
115/115 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 114:lle: Edunvalvojan määrää DVV tai käräjäoikeus siinä tilanteessa, kun henkilö on edunvalvonnan tarpeessa, mutta hän ei ole tehnyt edunvalvontavaltuutusta tai valtuutuksessa valtuutettu henkilö eikä varavaltuutettu ole halukas ottamaan tehtävää vastaan. Edunvalvojana voi toimia myös omainen.

Edunvalvontavaltuutus tehdään silloin, kun ollaan täysissä järjissään, ja se tulee DVV:n päätöksellä voimaan vasta silloin, kun valtuuttaja ei pysty enää itse hoitamaan raha-asioitaan. Voimaantulosta tehdään tällöin hakemus DVV:lle. Valtuutetusta ei kuitenkaan tule voimaantulon jälkeen edunvalvoja, vaan edunvalvontavaltuutettu. Näillä sanoilla on merkitystä, koska edunvalvojalla ja edunvalvontavaltuutetulla on erilaiset oikeudet ja velvollisuudet.

Edunvalvontavaltuutettu hoitaa päämiehensä raha-asioita sen mukaan, miten valtuutuksessa on määrätty. 

Edunvalvoja