Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankalat potilaat riesana julkisessa terveydenhoidossa

Vierailija
22.11.2025 |

https://yle.fi/a/74-20194768

Ottaa aivoon tuollainen idioottimainen otsikointikin, kun todellisuudessa suurin ongelma on se, että sairaat eivät pääse ajoissa julkisessa terveydenhoidossa lääkäriin ja hoitoon ylipäätään!! Sen vuoksi monet ottavat vakuutuksia ja noidankehä syvenee, kun mieluummin lääkärit rahastavat yksityisellä. 

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suoraan lähti lähete sairaalaan gynen polille jatkotut

Kuukautisongelmat ovat todella tavallisia ja suurin osa hoituu ilman lääkärikäyntiä. Puhelimessa ensin kuvailu oireista (väsymys, runsas vuoto jne.), sitten lääkäri tekee arvion ja lähetteen labraan. Minä sain Caprilon-lääkityksen tällä tavalla. Nopeasti ja helposti.

Vierailija
122/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä kumman tyyppejä nämä tk.puhelinpalveluun vastaavat henkilöt ovat.Eivät esittele itseään onko pelko että tehdään valitus? Miksi tälläisiä ihmisiä palkataan ihmissuhde työhön hirveellä palkalla.Kortistoon vaan kun ei osaaminen riitä.Ei ketään sairasta tarvitse rääkätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suor

Kuukautisongelmat ovat todella tavallisia ja suurin osa hoituu ilman lääkärikäyntiä. Puhelimessa ensin kuvailu oireista (väsymys, runsas vuoto jne.), sitten lääkäri tekee arvion ja lähetteen labraan. Minä sain Caprilon-lääkityksen tällä tavalla. Nopeasti ja helposti.

Kuinka paha tilanteen pitää olla, että pääsee edes tapaamaan lääkäriä?

Vierailija
124/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja. 

Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta. 

Mutua.

Nyt kun päivystysaika maksaa 70e, on tilaa.

Sairailla ja vähävaraisilla eläkeläisillä ei ole varaa mennä lääkäriin, kun kaikki kallistunut 20%.

Vierailija
125/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sote-alalla työskentelevänä sanoa, että 99% potilaista on turhia. Naureskellaan koko ajan täällä niille. Melkein terveitä kaikki. 

Yleensä ollaan ottavinaan esim. labranäyte tai röntgenkuva, mutta ei oteta. Huvittaa se ilme, joka potilaalla on, kun se luulee saaneensa hoitoa. 

Lääkärikin on nykyään pelkkä AI-botti.

Huutista nykyajan potilaille.

Hakeutukaa kaikki hoitoon ja pois noin tärkeältä alalta!!!

Vierailija
126/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Lappiin niin vaivat paranevat 400 km matkalla lääkäriin. Hienop*rseet voi käydä yksityisellä. 

Vierailija
127/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksen lopputulos. Ihmiset on opetettu siihen, että lääkärissä asiointi tuo konkreettista lisäarvoa perusasioiden kuten flunssan ja jonkun niskahartiaseudun hoidossa. Vanhusten jokapaikan kolotuksista puhumattakaan.

Todellisuudessa lääkärin vastaanotolla käynti ei auta yhtään mitään 95/100 ja terveydenhuoltoa kuormitetaan turhaan.

Vierailija
128/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni rampannut lääkärissä julkisella ja yksityisellä (vakuutuksen kautta) monen pitkäaikaissairaiden vuoksi.

Oma kokemukseni on se, että julkiselta et apua saa kirveelläkään. Jos pääset portinvartijoiden läpi lääkärille, yleensä asian kanta on se että "katsellaan nyt vaan, varataan aika 6kk päähän". Sitten puolen vuoden päästä ollaan entistä pahemmassa tilanteessa kun mitään ei ajoissa tehty.

Yksityisellä puolella taas otetaan ensikäynnillä suunnattomasti labroja, ultraääniä, röntgeneitä ja ammutaan tykillä kärpästä, koska siitä saa rahaa.

M43

"Ai olosi on nyt huonompi kuin 6 kuukautta sitten? Voi voi, miksi et tullut aiemmin?"

Vierailija
129/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suor

Vielä suurempi osuus hoituisi syömällä mm. Punaista lihaa paljon nykyistä enemmän. Ruoka on se ratkaisu.

Näytä aiemmat lainaukset

Luin artikkelin ja olen samaa mieltä, että omalääkärisysteemi on hyvä. MUTTA se edellyttää, että lääkäri ja potilas tulevat hyvin toimeen keskenään. Mulla oli aiemmin 15 vuoden ajan työterveyshuollossa aina sama omalääkäri. Hän hoiti potilaitaan nk kokonaisuutena eli kun oli jotain uutta vaivaa, otti aina huomioon, voisiko ko vaiva olla vaikka jonkun hiljattain aloitetun lääkkeen sivuvaikutus tai muuten liittyä aiempiin sairauksiin vai onko kyseessä mahdollisesti jokin ihan uusi ja tutkimuksia vaativa asia. Sitten tämä lääkäri jäi eläkkeelle ja tuli uusi omalääkäri. Tämä uusi lääkäri sitten hoiti jokaista vaivaa erikseen. Yhden kerran hän määräsi mulle lääkettä, jota ei saa käyttää samaan aikaan kuin toista hänen aiemmin määräämäänsä lääkettä. Ei siis vaivautunut edes tarkistamaan, mitä hän itse on mulle aiemmin määrännyt. Sairaslomaa olisi kyllä aina hövelisti määrännyt, mutta en mä sairaslomaa ollut hakemassa. 

Vuosi ennenkuin jäin työelämästä pois, päätin vaihtaa terveyskeskukseen. Mulla oli siellä jo kroonisten sairauksieni vuoksi määrätty omalääkäri ja omatiimi, mutta en ollut käynyt, koska työterveyshuolto oli toiminut niin hyvin. Selkäkipuni oli silloin jatkunut jo yli puoli vuotta ja tiesin itsekin, mikä selkäkipuni oli aiheuttanut (nostin  muistisairasta äitiäni sängystä raahatakseni hänet vessaan ja koska koti nyt ei ole kovin ergonomisesti suunniteltu, niin satutin selkäni siinä), joten tilanne ei ollut akuutti ja ihan riitti, että odotin sen 4 viikkoa omalääkärille. Oli nuori mieslääkäri ja niin innokas työstään, että sehän laittoi mulla ne krooniset sairaudetkin parempaan kuntoon. Eli oli juuri sellainen, joka hoitaa potilasta kokonaisuutena eikä vain yhtä oiretta. Hän ei kuitenkaan maininnut ylipainostani mitään (mulla oli silloin 12 kg ylipainoa), mutta kun lähdin vastaanotolta, ajattelin, että tuo omalääkäri taitaa haluta mun elävän 100-vuotiaaksi. Joten nyt olen sitten jo normaalipainoinenkin, koska hän vaan omalla innokkuudellaan sai mut motivoitua laihtumaan.

VaKessa on käytössä Maisa ja saan sen kautta hyvin pidettyä yhteyttä omatiimiin ja omalääkäriin. Ei tarvitse rampata kontrollikäynneillä vastaanotolla.  Mulla on vuosia sitten diagnosoitu D-vitamiinin imeytymishäiriö ja sen seurauksena syntynyt osteomalaisa eli osteoporoosin esiaste. Tälle asialle ei mitään voi - paitsi popsia purkista D-vitamiinia - enkä oleta, että terveyskeskus jotenkin seuraisi asiaa. Ihan omastamielenkiinnnosta sitten käyn välillä Synlabissa tutkituttamassa D-vitamiinitasoni. Siis ilman lääkärin lähetettä ja maksan koko tutkimuksen itse. Ilman lääkärin lähetettä siitä ei siis saa mitään Kela-korvauksiakaan. Akuutimmissa tapauksissa käyn sitten yksityisellä, jos kyse ei ole kuitenkaan mistään henkeä välittömästi uhkaavasta tms, jolloin pitäisi mennä päivystykseen. Viimeksi tällainen tilanne oli syyskuussa, kun jalkateräni vääntyi ja arvasin, että siihen tuli murtuma (mulla kun osteomalasian takia luita murtuu helposti). Koska kuitenkin pystyin nilkuttamaan sillä jalalla, niin ei ollut tarvetta päivystykseen lähtemisellekään ja omalääkärille taas olisi joutunut odottamaan vastaanottoaikaa useamman viikon. Yksityinen ortopedi sitten otatti jalkaterästäni röntgenkuvan ja murtumahan siinä. Antoi kotihoito-ohjeet ja kirjoitti kipulääkereseptin. Kyynärsauvat mulla on kotona jo muutenkin perussairauksieni vuoksi. 

Omalääkärisysteemi on ihan hyvä, mutta Suomessa ongelmana on, että vaikka omalääkärisysteemi olisikin omalla terveysasemalla käytössä, omalääkärin vastaanotolle joutuu odottamaan useita viikkoja. Sopii siis kroonisten sairauksien hoitoon, mutta ei akuuttien.

Vierailija
131/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on

Vierailija
132/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lievien masennusoireiden hoito lääkkeillä ei ole potilaiden vika. Lääkärit niitä oikein tyrkyttävät. Silloinkin, kun potilas sanoo, ettei koe olevansa masentunut vaan vain väsynyt se on lääkärien mielestä "piilevää masennusta". 

Ei niitä ole pakko syödä.

Vierailija
133/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksen lopputulos. Ihmiset on opetettu siihen, että lääkärissä asiointi tuo konkreettista lisäarvoa perusasioiden kuten flunssan ja jonkun niskahartiaseudun hoidossa. Vanhusten jokapaikan kolotuksista puhumattakaan.

Todellisuudessa lääkärin vastaanotolla käynti ei auta yhtään mitään 95/100 ja terveydenhuoltoa kuormitetaan turhaan.

....ja sitten taas toisaalta saa lukea ohjeita, miten pitkittyneissä flunssan oireissa pitäisi mennä lääkäriin. Jonne siis ei saa mennä pelkän flunssan takia.

Vierailija
134/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitä ongelmaa voi hoitaa mm. tehostamalla toimintaa niin, että hankalat maksakoon omasta kukkarostaan turhat kuvantamisensa yms. Vartijat heittämään moiset niska-perseotteella pois terkkarista aikaa ja rahaa viemästä. 

Vai kuvitteletko ap, että sitä rahaa on loputtomiin kaiken maailman vaatimusten täyttämiseen?

Yksi ryhmä, joka saisi myös maksaa palvelunsa omasta pussista, on nämä voimaannuttavan synnytyksen vaativat. Pitää olla kylpyammetta, musiikkia ja kynttilää ja hierontaa. 

Julkisella riittää, että synnytys on lääketieteellisesti ammattitaitoisesti hoidettu ja mahd. turvallinen. Kaike maailmaan muuta hömppää varten voisi perustaa yksityissairaalaan, missä jengi sitten maksaa itse turhuutensa. 

Sellaisen ihan turhan kuvantamisen ansiosta minulta löytyi syöpäkasvain, jota julkisen puolen sairaanhoitaja oli

Muutoin hyvä tarina, mutta miten todistit portinvartijalle syöpäsi? Ei todellakaan potilas itse mene jonkun yksityiseltä saamansa todistuksen kanssa yhdellekään portinvartijalle todistamaan yhtään mitään. Vaan yksityinen puoli tekee lähetteen julkisen puolen hoitoihin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....ja sitten taas toisaalta saa lukea ohjeita, miten pitkittyneissä flunssan oireissa pitäisi mennä lääkäriin. Jonne siis ei saa mennä pelkän flunssan takia.

Flunssan alkuvaihe ja flunssan pitkittyneet oireet ovat kaksi eri asiaa. Flunssa paranee kyllä yleensä itsestäänkin, mutta jos oireet pitkittyy, voi olla syntynyt esimerkiksi poskiontelotulehdus tai keuhkokuume. Eli vaikka flunssan aiheuttaakin virus, joskus sen seurauksena syntyy myös bakteeritulehdus ja bakteerit taas edellyttävät antibioottikuurin. Viruksiin ei antibiootit tehoa. 

Vierailija
136/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko julkisessa terveydenhuollossa potilaita?

kaikki tuttuni ovat vain jonottamassa julkiseen terveydenhuoltoon. en tiedä ketään, joka olisi sieltä saanut oikeasti hoitoa.

ei kai siellä ole hoitajiakaan, kun ne ovat aina saikulla, lakossa tai äitiyslomailemassa. 

Vierailija
137/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki tuttuni ovat vain jonottamassa julkiseen terveydenhuoltoon. en tiedä ketään, joka olisi sieltä saanut oikeasti hoitoa.

ei kai siellä ole hoitajiakaan, kun ne ovat aina saikulla, lakossa tai äitiyslomailemassa. 

eikä siellä oikein ole lääkäreitäkään, kun niitä ei kouluteta riittävästi ja siksi palkat ovat niin suuria, ettei niitä edes olisi varaa palkata riittävästi

Vierailija
138/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä hoitoa saa kunhan pysyttelee asiakkaana, joka ei ravaa siellä kaiken pikkuvaivan takia. Nimimerkillä 5x edellisen 15v aikana ja kaikki käynnit liittyivät alkavaan keuhkokuumeeseen tai mykoplasmaan. Eli vaiva vaati antibioottien avustusta.

Vierailija
139/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hoitajat itse käyttää henkistä väkivaltaa koko ajan. puhuu sellaisella äkäisellä äänensävyllä ja vähättelee eikä saa aikaa lääkärille. menisivät itse jonnekin käytös kouluun. en kyllä kannata väkivaltaa missään muodossa että ei saisi prpvosoitua kuitenkaan vaikka ois kuinka vaikea hoitsu ja kipuja.

turha kuitenkaan syyttää huumeiden käyttäjiä osa varmasti on mielenterveys ongelmaisi jotka ei saa apua fyysisiin oireisiin.  laittakaa hoitajille kamerat ja rikosilmoitus sitten jos potilas käy päälle . 

Itse epäilen, että hoitajia koulutetaan puhumaan tietyllä, juurikin hyvin äkäisellä, äänensävyllä. Yritetäänkö asioinnista tarkoituksella tehdä mahdollisimman epämiellyttävää, jotta päästäisiin potilaista eroon?

Totta kai hoitajille opetetaan heti koulutuksen alussa, että tärkeintä on puhua äkäisesti ja tehdä työ epämiellyttävällä asenteella, jotta potilas älyäisi jatkossa pysyä kotona. 

Vierailija
140/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalat asiakkaat kuormittavat ihan kaikkea asiakaspalvelua, he ovat riesa kaikkien kannalta. Jotkut ihmiset eivät vain osaa/halua/kykene käyttäytymään ihmisiksi, vaan alkavat riehua, haukkua, jopa uhkailla. Sillä tavalla ei asioita hoideta, mutta ehkä heille on jäänyt ikuinen uhmaikä ja äidille kiukuttelu päälle. Annettu periksi ja tikkari käteen. 

Työpaikat vähenee ja suomalaisten pitäisi ottaa haltuun kaikki palvelualan työpaikat, jotta tänne ei tarvitsisi roudata muualta ihmisiä hyväksikäytettäväksi. Mutta aika moni inhoaa palvelualoja juuri tuon takia, että siellä joutuu kohtaamaan noita rähinöitsijöitä. Palkat ovat pieniä, ei niiden takia kuitenkaan omaa henkeä ja terveyttä kannata uhrata, vaikka töitä haluaisi tehdäkin. 

Ja jotenkin se on asiassa kaikkein tympeintä - ihmiset huutavat ja uhkailevat pienipalkkaisia asiakaspalvelijoita. Menisivät huutamaan isopalkkaisille pomoille ja muille päättäjille. Mutt

Näinhän se ikävä kyllä menee. Itsekin olen ollut asiakaspalvelussa. Siellä oli kerran esimerkiksi sellainen tapaus, että asiakas alkoi huutaa ja haukkua asiakaspalvelijaa. No tämä myös hieman kyllästyneenä tämmöiseen käytökseen sanoi asiakkaalle, että minä haen nyt liikkeen omistajan paikalle, niin voi sitten valittaa suoraan hänelle. Asiakas vähän hätääntyneenä alkoi estellä , että ei tarvi nyt hakea, mutta asiakaspalvelija kuitenkin haki. Ja kun pomo saapui, niin räyhännyt asiakas heittäytyi niin ystävällisesti ja oli mielin kielin eikä valittanut enää yhtään. Eli halusi vaan huvikseen huutaa ja ajatteli että asiakaspalvelija on jotain pohjasakkaa, josta ei tarvi välittää. Me  seurasimme sitä huvittuneina .