Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankalat potilaat riesana julkisessa terveydenhoidossa

Vierailija
22.11.2025 |

https://yle.fi/a/74-20194768

Ottaa aivoon tuollainen idioottimainen otsikointikin, kun todellisuudessa suurin ongelma on se, että sairaat eivät pääse ajoissa julkisessa terveydenhoidossa lääkäriin ja hoitoon ylipäätään!! Sen vuoksi monet ottavat vakuutuksia ja noidankehä syvenee, kun mieluummin lääkärit rahastavat yksityisellä. 

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Väitöskirjan mukaan peräti neljä lääkäriä viidestä arvioi ylihoidon ja ylidiagnostiikan merkittäviksi ongelmiksi terveydenhuollossa. Tarpeetonta hoitoa vähentää se, että potilaan kanssa keskustellaan mahdollisista haitoista, kuten röntgensäteilystä. "

Siis mitä mä just luin! Ei vastaa omia, eikä tuttujeni, kokemuksia yhtään. Lääkäriin, ja etenkin tutkimuksiin, on tosi vaikea päästä julkisella. Oikeiden diagnoosien saaminen voi kestää vuosikausia. Kohta ei tuotakaan vähää saa, jos "turhia" tutkimuksia karsitaan. Älkää vaan sairastuko syöpään tai mihinkään muuhun vakavaan sairauteen!

Tutkimuksessa olivat mukana seuraavat maat: Italia, Kreikka, Suomi, Ruotsi, Japani ja Itävalta. Tutkimus ei koske pelkkää Suomea. Kreikassa ja Italiassa määrätään herkimmiten antibiootteja. Ruotsissa määrätään nihkeimmiten antibiootteja. Suomi seuraa siinä kannoilla Ruotsia. 

Vierailija
102/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette uskokaan, kuinka moni potilas halua antibiootin flunssaan. Vaikka kuinka selvittää, että ei se flunssa parane antibiootilla, kommentti on että "aina ennenkin on parantunut". En ymmärrä ihmisten hinkua syödä antibiootteja tai kyllästää lapsensa niillä.

He eivät ymmärrä mitään suolistomikrobistosta ja siitä, että jokainen antibioottikuuri muuttaa suolistoa aina vain lihavuutta suosivammaksi. Asiasta pitäisi tiedottaa jokaisella terveysasemalla ja lääkärinvastaanotolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suoraan lähti lähete sairaalaan gynen polille jatkotutkimuksiin. Hauskinta oli, että lääkäri sanoi erikseen sitten, että älä nyt ainakaan ala syömään mitään rautavalmisteita tai monivitamiineja. Teki mieli sanoa lääkärille, että käy kertomassa tuo hoitajillekin, kun minulle oikein sanottiin, että pitäisi ostaa rautavalmistetta ensin. En sanonut. Olin jo aiemmin oppinut ettei hoitajat läheskään aina tiedä mistä puhuvat, luulevat vain tietävänsä. 

Vierailija
104/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lievien masennusoireiden hoito lääkkeillä ei ole potilaiden vika. Lääkärit niitä oikein tyrkyttävät. Silloinkin, kun potilas sanoo, ettei koe olevansa masentunut vaan vain väsynyt se on lääkärien mielestä "piilevää masennusta". 

Ja kun haluaisi päästä vierottumaan näistä lääkkeistä,et saa enää lääkäriltä apua! 

Päihdelinkin yhteydestä vieroittautumisohjeet on poistettu aikoja sitten. Aiemmin siellä olivat kunnolliset taulukot ja lähdeviitteet, joihin tahti perustui.

Vierailija
105/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin isoin ongelma on, et lääkärit ei joko kuuntele,ei usko tai sit niille kelpaa mun oma diagnoosi. Lopputulos,mitään mun vaivoja ei ole hoidettu ja kaikki vielä on. Mä en edes viitti mennä vaivaamaan nyt pahoilla menopaussi oireilla jotka vaikuttaa työkykyyn,nukkumiseen ja jaksamiseen. Ei kuiten usko tai apua ei tule,keskittyvät ehkä johonkin et mulla polviin sattuu ja kehottavat kuiten vain liikkumaan lisää ja laihduttamaan. Tosin siivoustyö ja kyllä tässä liikutaan, ei auta.

Alle kuukausi sitten julkaistiin ensimmäinen vaihdevuosien Käypä hoito-suositus ja siinä korostetaan, että apua pitää antaa terveyskeskuksessa julkisella ja raha ei saa olla esteenä. Mene uudelleen ja pidä puolesi!

https://www.kaypahoito.fi/kht00152

Vierailija
106/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja. 

Se on sitten pois oikeasti tarvitsevilta. 

Kannattaisi vaan kirjoittaa se työkyvyttömyyseläke. Muuten joutuu sitten siivoustyössä jättämään osan töistä tekemättä, jos ei työkyvyttömyyseläkettä saa. Sait vauvan ja oksennat ja ripuloit 12 h keisarileikkauksen jälkeen, koska ihmisen on pakko käydä sairaana töissä eikä voi siivota kunnolla. Niih. 

Vierailija
107/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim.oma äitini ramppaa harva se viikko pikkuasian takia lääkärissä,joten uskon kyllä että noita turhia käyntejä on paljon.Sitten nämä puliukot ja huumehemmot,jotka varmasti kuormittavat tapaturmapoleja.

Vierailija
108/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit vähättelevät, ei se sairautta poista. 

Vierailija
109/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun potilasta ei hoideta. Ja sitten pitää käydä sen kymmenen kertaa anelemassa apua.

Kaverin lapsi yski 4 kuukautta ja päiväkodistakin jo hermostuttiin. Ja totta kai sitä nyt haluaa omaa lastaan auttaa jotenkin,ei ole kenenkään etu että 4v yskii keuhkoja ulos yöt ja päivät,ei saa nukuttua eikä  ruoka maistu. Kaverin piti heittäytyä veemäiseksi akaksi että  sai keuhkokuvat ym eikä lässytystä hunajasta ja höyryn hengittämisestä (mitä oli kokeillut jo ensimmäisenä). Yksityiselle heillä ei ollut varaa, kun mies oli jäänyt työttömäksi ja oli vaan kaverin pieni palkka.

Oliko mykoplasma?

Vierailija
110/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitä ongelmaa voi hoitaa mm. tehostamalla toimintaa niin, että hankalat maksakoon omasta kukkarostaan turhat kuvantamisensa yms. Vartijat heittämään moiset niska-perseotteella pois terkkarista aikaa ja rahaa viemästä. 

Vai kuvitteletko ap, että sitä rahaa on loputtomiin kaiken maailman vaatimusten täyttämiseen?

Yksi ryhmä, joka saisi myös maksaa palvelunsa omasta pussista, on nämä voimaannuttavan synnytyksen vaativat. Pitää olla kylpyammetta, musiikkia ja kynttilää ja hierontaa. 

Julkisella riittää, että synnytys on lääketieteellisesti ammattitaitoisesti hoidettu ja mahd. turvallinen. Kaike maailmaan muuta hömppää varten voisi perustaa yksityissairaalaan, missä jengi sitten maksaa itse turhuutensa. 

Sellaisen ihan turhan kuvantamisen ansiosta minulta löytyi syöpäkasvain, jota julkisen puolen sairaanhoitaja oli

Mikset hoidattanut itseäsi yksityisellä? 

Vierailija
111/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän sitä sanotaan että mitä tilaa sitä saa.Kun huonosti ja ilkeästi kohtelee avun tarpeessa olevaa sairasta ihmistä.242

Vierailija
112/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suoraan lähti lähete sairaalaan gynen polille jatkotut

Itsekään en päässyt gyne-ongelmien takia lääkäriä edes tapaamaan. Niin nyt sitten odottelen, että vaivat on riittävän pahoja.

Tulee varmaan tosi edulliseksi, jos silloin sitten löytyykin esim. kasvaimia. Mutta enhän minä näistä päätä.

Vierailija
113/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaiken maailman itsekkäiden urpojen turhat vaatimukset todellakin on myös ongelma. Se vie resursseja, kun minäminäminä tyypit, jotka kuvittelevat olevansa jotain oman elämänsä lääkäreitä ramppaavat julkisella viemässä resursseja. 

Täyttä puppua. Silloin harvoin, kun olen terveyskeskuksessa asioinut siellä on poikkeuksetta näkynyt vain vanhuksia ja lapaiperheitä. Nämäkö siellä turhaan ramppaavat? Nyt ei puhuta pääkaupunkiseudusta. 

Suurin osa potilaista on tosiaan tavallisia vanhuksia ja lapsiperheitä, joilla ei ole yksityistä työterveyshuoltoa tai vakuutuksia lapsille. Ei he ole rikkaita eikä ylempää keskiluokkaakaan, mutta ei se ainkaan meitä sairaanhoitajia haittaa, tuskin lääkäreitäkään. Ei tavalliset ihmiset ramppaa turhaan vastaanotolla, vaikka kävisivät useinkin niin siihen on syy. 

Vaan ongelma on kourallinen minäminä-tyyppejä, suurelta osin lääkeriippuvaisia, jotka jotka ties milläkin verukkeella yrittävät saada päihdyttäviä lääkkeitä ja käyttäytyvät välillä uhkaavastikin, ja hyvin pieni osa on neuroottisia hypokondriatyyppejä, jotka kuvittelevat itselleen ties minkä sairauden ja vaativat siihen hoitoa. 

Vierailija
114/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä puppua. Silloin harvoin, kun olen terveyskeskuksessa asioinut siellä on poikkeuksetta näkynyt vain vanhuksia ja lapaiperheitä. Nämäkö siellä turhaan ramppaavat? Nyt ei puhuta pääkaupunkiseudusta. 

Vanhukset nimenomaan tekevät turhia käyntejä. Osalle on täysin mahdotonta ymmärtää, että nykyään terveydenhuollossa moni asia hoidetaan puhelimitse sairaanhoitajan kanssa ilman että potilas tulee paikan päälle tapaamaan lääkäriä. 

Mummot ja papat alkavat panikoida kun "eivät pääse lääkäriin" ja keksivät kaikenlaisia tekosyitä miksi juuri heidän on päästävä lääkärin vastaanotolle hoitamaan sellaista asiaa joka kaikkien muiden kanssa hoidetaan puhelimitse. 

Ymmärrän että digipalveluiden käyttö ei vanhuksilta suju, mutta kyllä he puhelinta osaavat käyttää. Ainakin silloin, kun soittavat terveysasemalle ja vaativat vastaanotolle pääsemistä.

Vierailija
115/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Väitöskirjan mukaan peräti neljä lääkäriä viidestä arvioi ylihoidon ja ylidiagnostiikan merkittäviksi ongelmiksi terveydenhuollossa. Tarpeetonta hoitoa vähentää se, että potilaan kanssa keskustellaan mahdollisista haitoista, kuten röntgensäteilystä. "

Siis mitä mä just luin! Ei vastaa omia, eikä tuttujeni, kokemuksia yhtään. Lääkäriin, ja etenkin tutkimuksiin, on tosi vaikea päästä julkisella. Oikeiden diagnoosien saaminen voi kestää vuosikausia. Kohta ei tuotakaan vähää saa, jos "turhia" tutkimuksia karsitaan. Älkää vaan sairastuko syöpään tai mihinkään muuhun vakavaan sairauteen!

Tutkimuksessa olivat mukana seuraavat maat: Italia, Kreikka, Suomi, Ruotsi, Japani ja Itävalta. Tutkimus ei koske pelkkää Suomea. Kreikassa ja Italiassa määrätään herkimmiten antibiootteja. Ruotsissa määrätään nihkeimmiten antibiootteja. Suomi seuraa siinä kannoilla Ruotsia. 

No mutta tuohan on suoraan suhteessa siihen mitä luin juuri antibioottiresistenttien bakteerien määrästä eri maissa: noista mainituista eniten resistentejä bakteereita oli Kreikassa, sitten Italiassa, vähiten Ruotsissa ja Suomi siinä välimaastossa. Antibioottiresistenttien bakteerien yleistyminen on maailmanlaajuinen ongelma, johon kuolee vuosittain paljon ihmisiä. - Eri

Vierailija
116/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette uskokaan, kuinka moni potilas halua antibiootin flunssaan. Vaikka kuinka selvittää, että ei se flunssa parane antibiootilla, kommentti on että "aina ennenkin on parantunut". En ymmärrä ihmisten hinkua syödä antibiootteja tai kyllästää lapsensa niillä.

He eivät ymmärrä mitään suolistomikrobistosta ja siitä, että jokainen antibioottikuuri muuttaa suolistoa aina vain lihavuutta suosivammaksi. Asiasta pitäisi tiedottaa jokaisella terveysasemalla ja lääkärinvastaanotolla. 

Tämä. Harva tietää että antibiootit vaikeuttavat painonhallintaa, ja vaikeudet jatkuvat kuurin loppumisen jälkeenkin.

Vierailija
117/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainakin silloin, kun soittavat terveysasemalle ja vaativat vastaanotolle pääsemistä."

Voiko jonnekin nykyään vielä soittaa? Itse kun luovutin jo ajat sitten tuon takaisinasoitto -palvelun kanssa. Ensin odotat soittoa kolmisen viikkoa, ja sitten puhelin pirahtaa kahdesti sillä aikaa, kun olet vessassa (eikä kerkeä, vaikka rynnistäisi vastaamaan housut kintuissa).

Ja se soitto meni siinä, uusi soittopyyntö ja uudet kolme viikkoa odotusta.

Vierailija
118/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut aina tk:n lääkäreiltä asiallista apua ja tarvittaessa lähetteet sairaalaankin, mutta usein on matka tyssännyt mukatietävään hoitajaan. Viimeksi kun kävin hoitajalta pyytämässä aikaa lääkärille kuukautisongelmien vuoksi, niin hoitaja tokaisi, että ei me tuollaisissa asioissa aikoja anneta, kuukautiset kuuluu naisten elämään, osta apteekista rautaa ja kipulääkettä. Toistin pyyntöni ja kerroin lukeeeni käypä hoidosta, että näillä oireilla pitää saada lääkärin arvio ja hoitaja nakkeli niskojaan ja kertoi ettei maallikot osaa käypähoitoa lukea :D. Kehotin hoitajaa menemään kysymään asiaa lääkäriltä tai muuten teen valituksen. hoitaja lähti niskojaan nakellen etsimään "josjostainlöydänlääkärinvapaana" ja palasi nöyränä takaisin kertoen, että läkäri sanoi, että pitää antaa aika ja sitä ennen ptää käydä labrassa. Kiitin hoitajaa ja lääkäriltä sitten suoraan lähti lähete sairaalaan gynen polille jatkotut

Tuo on aivan totta. Osa hoitajista on ylimielisiä, ilkeitä ja laiskoja. (Niin kuin muistakin ihmisistä?) Olen hoitaja, ja näin nimettömänä voin sanoa, että välillä harmittaa seurata millä tavoin osa kollegoista kohtelee potilaita. Mutta hoitoalalla on huono johtaminen, eikä siihen puututa. Mutta suurin osa hoitajista varmaan kuitenkin on ihan ammattitaitoisia ja mukavia ja ainakin pyrkii tekemään asiat oikein.

Vierailija
119/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä hoitoa aina saa. Mua ei leikattu vaikka mursin olkapääni koska olen liian vanha. Psoriaasikseen sain hoitoa mutta hitaalla tahdilla, ensi 2 käyntiä terveyskeskuksessa ja sitte puolen vuoden jonotus Tampereen Tayssiin.

Vierailija
120/161 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sote-alalla työskentelevänä sanoa, että 99% potilaista on turhia. Naureskellaan koko ajan täällä niille. Melkein terveitä kaikki. 

Yleensä ollaan ottavinaan esim. labranäyte tai röntgenkuva, mutta ei oteta. Huvittaa se ilme, joka potilaalla on, kun se luulee saaneensa hoitoa. 

Lääkärikin on nykyään pelkkä AI-botti.

Huutista nykyajan potilaille.