Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1901/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy miksi aloin lahjoa myös kaikki on ollut se että osalla ei ole ollut varaa ostaa edes omille lapsilleen lahjoja ja yhteinen joulu joulupukin tullessa olisi aika kurja jos  vaan jotkut lapsista saa lahjoja. Ymmärrän toisten taloudellisen tilanteen eikä heillä ole ollut mitään painetta hankkia muille lahjoja. L

Vierailija
1902/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta niille siskon lapsille lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteislahja kuulostaa hyvältä - esim. lautapeli. 

Vierailija
1904/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä se tuntuisi, jos sinulle tuotaisiin lahjoja vaikket its

Olen kyllä tietoinen, mitä lapset haluavat lahjaksi. Onneksi minulle ei tuoda lahjoja, koska en nimenomaan halua niitä. 

Jos siitä huolimatta lahjoja tuotaisiin, kokisitko sen kenties niin, että sinua ei kuunnella ja että sinun toiveitasi ja tarpeitasi ei oteta huomioon? Ap kokee juuri niin, vaikkakin päinvastaisesta syystä. Tunne on kuitenkin sama.

Toiveita ja tarpeita on vaikea ottaa huomioon jos niistä ei ole tietoinen, eikö?

Vierailija
1905/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aikusten pitäisi saada joululahjoja? En ymmärrä.

Vierailija
1906/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei oikeasti tiedetä osallistuuko ap tai edes siskonsa valmisteluihin ja jos on niin että hän ei osallistu ja äiti&sisko kuormittuu kauheasti mutta eivät saa sanaa suustaan niin miksi heitä ei haukuta? Onko ap ajatustenlukija sen enempää kuin hekään? Ja jos juurisyy lahjojen antamattomuudelle on alunalkaenkin ollut se että muut tekee joulun ja ap vaan tulee paikalle (emme edelleenkään tiedä onko asia noin) niin miksi ihmeessä äiti&sisko eivät sanoneet sitä suoraan mutta ystävällisesti?

Ap vaan haukutaan joka skenaariossa, sisko ja äiti suurin piirtein on saaneet marttyyrinkehät päänsä ympärille.

Äiti ja sisko sanoivat mitä haluavat: ei aikuisten lahjoja. Ap ilmeisesti suostui, koska ei aloituksessa ainakaan sanonut vastustaneensa. Nyt ap kuitenkin on muuttanut mielensä, mutta ei ole kertonut siitä kenellekään paitsi vauvapalstalle. Eli suu auki ap, muuten

Et tajunnut pointtia. Täällä on tiedetty että ap menee tyhjin käsiin toisten uurastaen laittamaan joulupöytään eikä osallistu kustannuksiin/tee itse mitään ja siksi sisko ja äiti ovat päättäneet ettei aikuisille lahjoja. Näinhän asiaa ei ole esitetty ja jos se on noin niin miksi tosiaan sisko ja äiti eivät avanneet suutaan ja kertoneet miksi tuollaisen päätöksen tekivät, miksi heitä ei haukuta siitä että ovat olleet hiljaa. Me emme tiedä tuosta perheestä ja sen toimintatavoista mitään, voi olla, siis voi, että sisko ja äiti ovat aina jyränneet ap:n ja ap:n sanomisilla ei ole ollut merkitystä tai on oppinut jo pienenä ettei uskalla sanoa vastaan missään eikä kertoa omia toiveitaan. En minäkään ymmärrä tätä ap paha, sisko&äiti hyviksiä.

Vierailija
1907/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä unohda sitä joulua, jonka vietimme 20 vuotta sitten miehen sukulaisen lapsiperheessä. Alle kymmenvuotiaat repivät pakettivuoren  hetkessä auki eikä mikään tuntunut miltään.

Kontrasti omaan pienviljelijälapsuuteen oli liian iso. Olin ihan järkyttynyt. Meillä avattiin vähät paketit hartaudella ja paperit sekä nauhat säästettiin seuraavaan jouluun. 

Ap:lle neuvo: osta itse itsellesi mieluisa joululahja ja siskon lapsille jotain pientä.

Vierailija
1908/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lahjat sekä mun siskoille, siskonlapselle että äidille. Oon itse tiukasti sanonut, että en halua mitään tavaraa tai vaatetta. Eikä mua haittaa, jos en saa mitään muutakaan :)

Mutta ihan itse päätän, minkä verran lahjoihin laitan rahaa. Näin oon tehnyt, Jos toivelahja on liian kallis, olen sanonut siitä. 

Vierailija
1909/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko sinä ap ilmaiset ruuat, juomat, yösijan?

Vierailija
1910/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kenties matkatkin?

Vierailija
1911/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti ihmisiä jotka veloittavat siitä jos oma sisko tai tytär tulee yökylään? Siinäpä sitä joulun henkeä ja antamisen iloa vasta löytyykin.

Vierailija
1912/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun äiti, sisko, miehen veli tai ketkä milloinkin yksinäiset ystävät meille joulua onkaan tulleet viettämään ole osallistuneet jouluruokien kustannuksiin&valmisteluihin eivätkä todellakaan ole maksaneet siitä että saavat yöpyä meillä.

Osa on antanut lahoja, osa ei eikä kenestäkään ole jäänyt mitään kaunaa hampaankoloon.

Vierailija
1913/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päätelmä että ap edes jää yöksi vanhemmilleen/siskolleen? ja jos jääkin niin ihanko totta teistä on oikein tai normaalia että siitä pitäisi maksaa? Noinko te teette vieraillenne ja jouluna osoitatte antamisen iloa ja joulumieltä?

Vierailija
1914/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri

Vierailija
1915/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Höpö höpö. Joulu ei ole mikään lasten juhla, joulu on kaikkien juhla. 

Vierailija
1916/2121 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan noiden aiempien kommenttien pointtina on se, että ap näkee vain mitä itse antaa, eli lapsille ne lahjat, mutta ei edes huomaa saavansa itse myös vaivalla tehtyjä ruokia siivotussa kodissa ja ehkä pääsee jopa pestyyn joulusaunaan jonka jälkeen raikkaisiin vuodevaatteisiin nukkumaan. Ei noitakaan voi ottaa itsestäänselvyytenä, vaan ne on joku ap:ta varten hoitanut. -Eri

Ai tuo kaikki on tehty juuri apta varten? Muuten ei tehtäisi jos nimenomaan ap ei paikalle saapuisi? Höpöhöpö, ne tehtäisiin joka tapauksessa, ihan omaksikin iloksi. Ei ap ole velvollinen sitä mitenkään nerityisemmin korvaamaan kuin kukaan muukaan ja miten lapsille annetut lahjat ovat korvaus siitä että aikuiset hoitavat tuon kaiken?

Miksi ne aikuiset jotka juhlan järjestävät eivät teekään sitä puhtaasta ilosta vaan haluavat korvauksen, tavalla tai toisella, miten siinä ilmenee antamisen ilo tai tärkeintä on olla rakkaitten seurassa, ilman vastasaamista?

Vierailija
1917/2121 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi tosiaan parempi ettei ap enää viettäisi jouluja lapsuusperheensä kanssa niin kenenkään ei tarvitse jatkossa siivota, pestä saunaa eikä laittaa sänkyihin raikkaita lakanoita. Jouluruoatkin, jos niitä edelleen tehdään, valmistuvat käden käänteessä ilman vaivannäköä kun nyt ne tehdään suurella vaivalla. 

Luettuani nämä yllä mainitut perustelut ihmettelen ainoastaan miksi äiti ja sisko eivät ole sanoneet suoraan mikä kauhea vaiva apsta heille on ollut. Apta syytetään kun ei sano miltä tuntuu mutta eipä ole äiti eikä siskokaan sanonut mitään.

Yhdyn niiden mielipiteeseen jotka eivät ymmärrä miksi apta syytetään itsekkyydestä ja puhumattomuudesta mutta äitiä ja siskoa ei.

Vierailija
1918/2121 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olisi tosiaan parempi ettei ap enää viettäisi jouluja lapsuusperheensä kanssa niin kenenkään ei tarvitse jatkossa siivota, pestä saunaa eikä laittaa sänkyihin raikkaita lakanoita. Jouluruoatkin, jos niitä edelleen tehdään, valmistuvat käden käänteessä ilman vaivannäköä kun nyt ne tehdään suurella vaivalla. 

Luettuani nämä yllä mainitut perustelut ihmettelen ainoastaan miksi äiti ja sisko eivät ole sanoneet suoraan mikä kauhea vaiva apsta heille on ollut. Apta syytetään kun ei sano miltä tuntuu mutta eipä ole äiti eikä siskokaan sanonut mitään.

Yhdyn niiden mielipiteeseen jotka eivät ymmärrä miksi apta syytetään itsekkyydestä ja puhumattomuudesta mutta äitiä ja siskoa ei.

Tämä on kyllä paras ketju aikoihin

Vierailija
1919/2121 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa ja haluat ostaa niin osta. Mutta vain mitä haluat antaa.

jos et halua tai ei oo varaa älä osta mitään 

Vierailija
1920/2121 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ongelmat! Ne muut aikuiset sanoneet, etteivät osta ja halua itsekään lahjoja. Lapsille saa antaa lahjoja. Tuskin ovat vaatineet että lapsille p i t ä ä  tuoda lahjat. Ap voi mennä lahjoitta joulunviettoon, jos ei haluu ostaa, tuskin muut siitä suuttuvat. Tekee itse tuon ongelman itselleen, lapsellinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme