Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1881/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen noista on kummilapsesi, häntä muistat miten haluat. Ei muutoin millekään sukulaistenaville mitään ostella.

Kyllä minä olen ostanut, kun ollaan samassa paikassa oltu joulua viettämässä. Kummilapselle toki kalliimpi lahja.

Vierailija
1882/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulu ole vaihtokauppaa. Jos rahanmeno harmittaa, hanki vain jotain pientä ja  symbolista. Mitään miljonääreille tarkoitettuja lahjalistoja ei ole pakko noudattaa. Huomauta lasten vanhemmille, jos lapset eivät ole kiittäneet sinua lahjasta, kuten hyvin kasvatettujen lasten kuuluu tehdä. Lapsille se tekee hyvää, ja samalla he oppivat arvostamaan lahjan antamisen elettä ja käsittelemään myös mahd, pettymyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on vietetty joulua aina sisarusten  ja vanhempien kesken isolla porukalla. Jossain vaiheessa äiti kovasti yritti että ei lahjoja aikuisille mutta minä sanoin että kenelläkään ei ole mitään pakkoa antaa lahjaa kenellekkään mutta tuollaisilla määräyksillä ei saa estää sitä iloa minkä eaim itse saan lahjojen antamisesta enkä suostunut rajoittamaan lahjojen antoa lapsiin.   Itse saan suuren ilon siitä että  voin antaa lahjan jokaiselle ja voin miettiä mikä olisi juuri sille ihmisille kiva.   Yleensä toki aikuisten lahjat on olleet syötävää tai juotavaa tai vaikka käsirasva jne  tai kirja.

Ja ilman muuta se sinkku aikuinen jolla ei ole omaa perhettä pitää lahjoa 😊 

Omille lapsille olisin itse eniten pitänyt aineettonista lahjoista esim lupaus yökyläilystä tai pulkkamäestå jne.  Kun saivat kuitenkin meiltä niitä perinteisiä leluja ja paketteja. 

Myös kierrätyslahjoja olen antanut esim kirjojen muodossa.

Vierailija
1884/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän apn harmituksen ja toiveen saada itsekkin lahja.   Ehkä voisit ehdottaa että arpoisitte aikuisten kesken että kuka antaa lahjan kellekkin eli ettå jokainen aikuinen hankkisi miettisi yhden lahjan toiselle aikuiselle.  Lasten on myös hyvå nähdä että he eivät ole ainoita jotka saavat paketteja.

Omat lapseni joskus surkeina kyselivät että onko sinulla äiti paha mieli kun sait vain noin vähän lahjoja 😊  ja piti vakuutelle heille että kyllä äiti sai oikein kivat lahjat . Ristikkolehden ja suklaata .

Vierailija
1885/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa äiti kovasti yritti että ei lahjoja aikuisille mutta minä sanoin että kenelläkään ei ole mitään pakkoa antaa lahjaa kenellekkään mutta tuollaisilla määräyksillä ei saa estää sitä iloa minkä eaim itse saan lahjojen antamisesta enkä suostunut rajoittamaan lahjojen antoa lapsiin.   Itse saan suuren ilon siitä että  voin antaa lahjan jokaiselle ja voin miettiä mikä olisi juuri sille ihmisille kiva.   Yleensä toki aikuisten lahjat on olleet syötävää tai juotavaa tai vaikka käsirasva jne  tai kirja.

Olet kuin sisareni ja se on suoraan sanottuna perciestä. Hän saa suuren ilon kun pakkailee ja lahjoittelee niitä lahjojaan ja meidän muiden osa on ihastella ja olla ooh vaikka suoraan sanottuna en kaipaa syötävää tai juotavaa enkä käsirasvoja tai kirjoja, koska oikeasti: minulla on niitä, jotka haluan ostaa. 

Ja sen vuoksi, että saan ihastella sitä käsirasvaa minun on pähkäiltävä, mitä ihmettä tänäkin vuonna ostan siskon miehelle, koska olen jo ostanut jokaisen saatanan kivan pikkulahjan, joita täällä tyrkytetään. Ja on tosi mälsää hänenkään saada joka joulu se pakollinen erikoissuklaa tai viimeinen uusi dekkari. Sama juttu muiden sukulaisten suhteen, siis vanhempien ja muiden sisaruksien. 

Ja joo joo ei ole pakkoa antaa. Totta helvetissä on, jos tietää, että itsekin saa! Eli sopikaa nyt selkeäsanaisesti, että muut aikuiset eivät osta lahjoja toisilleen, mutta sinä ostelet. Se olisi reilua. Muut voisivat tuoda sitten enemmän vaikka kalliimpia herkkuja yhteiseen pöytään tms.

Vierailija
1886/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen vuoksi, että saan ihastella sitä käsirasvaa minun on pähkäiltävä, mitä ihmettä tänäkin vuonna ostan siskon miehelle, koska olen jo ostanut jokaisen saatanan kivan pikkulahjan, joita täällä tyrkytetään. Ja on tosi mälsää hänenkään saada joka joulu se pakollinen erikoissuklaa tai viimeinen uusi dekkari. Sama juttu muiden sukulaisten suhteen, siis vanhempien ja muiden sisaruksien. 

Ah kyllä. Mulla on jo nyt helkkarinmoinen stressi, mistä löydän ne kaikki kivat pikkupaketit aikuisille. Lapset on helppoja, ilahtuu mistä vaan, mutta kun koko vuosi on valitettu, miten paljon krääsää on ja miten pitäisi varasto siivota niin kiva viedä sitten sitä lisää. Ruokarajoitteita en kaikkia muista kaikien sisarien puolisoilla jne enkä tiedä, mistä tykkäävät eniten tms. 

Oikeasti te jotka nautitte tuosta touhusta ette voi ymmärtää, minkä ahdistuksen se luo meille, jotka emme. Ja joille ne lahjat ei oikeasti ole ilo, vaan ahdistuksen aihe myös saamisen kantilta. En minäkään halua niitä laisinkaan. Haluaisin vain kerrankin viettää yhteistä aikaa ilman painetta ostaa ostaa ostaa ja ottaa vastaan. 

Vierailija
1887/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt yhtään mieti muita kuin itseään. Onhan siihen varmasti joku syy miksi äiti ja sisar ehdottivat tuota lahjarajoitusta, ehkäpä juurikin joulun tehtävälistan keventäminen tai krääsän välttäminen. He eivät voi tietää, että ap on nyt muuttanut mielensä, joten aika epäreilua ruveta kantamaan kaunaa. 

Jos ap haluaa jatkossa lahjoja, niin olisi tärkeä selvittää syy alkuperäisen päätöksen taustalla. Kuormituksen ollessa ongelma ap voi tarjoutua hoitamaan jouluvalmisteluja sen verran, että äidille ja siskolle vapautuu resursseja miettiä ja ostaa taas niitä lahjoja. Krääsän välttely syynä taas ohjaisi siihen suuntaan, että äidille ja siskolle annetaan vain lahjakortteja/rahaa tai jotain säilyvää syötävää.

Vierailija
1888/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aplle suosittelen Hesarissa tänään julkaistua uhriutumisartikkelia. Tulit nimittäin mieleen kun sen luin. Kaikesta voi nykyään uhriutua! Myös siitä kun itseä alkaa häiritä lahjojen osto sukulaislapsille, mutta sisko ei sitä sanomatta tajua->UHRI!

Toivottavasti myös ap:n sisko lukee saman artikkelin sitten kun ap saa suunsa auki ja kieltäytyy noudattamasta siskon ostoslistaa.

No sen siskon reaktion näkee sitten, turha sitä etukäteen spekuloida. Suu auki vaan.

Jos mun veli sanoisi, että harmittaa ostaa lapsille lahjoja kun ei itse saa mitään niin asia olisi sillä selvä: ei tietenkään tarvitse ostaa jos ei halua, hyvä että sanoit! Se on sitten toinen juttu millaisen ikkunan tuollainen avaisi veljen luonteeseen. Jos ei kykene pyyteettömyyteen edes lasten kohdalla niin ei kyllä v

Jep, kertoo paljon veljen luonteesta, jos ei voi edes yhtä Labubua ostaa kolmevuotiaalle, ja tukea eskarilaisen liikunnallisuutta BMX-pyörällä, jota tämä tähdet silmissä tuikkien tajusi eilen toivovansa. Kuinka hän voi vastustaa niin toiveikkaita ja viattomia ilmeitä? Nuohan olisi tuntuvassa alennuksessakin nyt Black Weekin aikaan. Ja saahan hän vastineeksi kunnon perhejoulun perunalaatikkoineen ja kinkkuineen.

Ja maksaahan ne, mutta laatu maksaa, eikä mene heti rikki. Mutta näkisipä hän, kuinka paljon rahaa lasten äidillä ja isällä on mennyt, kun pitää ostaa koko toivelista tyhjäksi! Veljellä on sentään vastuullaan vain yhdet lahjat per lapsi. Ja mihin tuollainen töissä käyvä sinkku ne lahjarahat muuten käyttäisi? Videopeleihin, johonkin Padeliin tai bilettämiseen. Tai laittaa säästöön ja luulee, että ne saa kuollessa taivaaseen mukaan? 

Kyllä tosiaan tulisi katsottua sen jälkeen veljeä ihan eri tavalla.

Vierailija
1889/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei oikeasti tiedetä osallistuuko ap tai edes siskonsa valmisteluihin ja jos on niin että hän ei osallistu ja äiti&sisko kuormittuu kauheasti mutta eivät saa sanaa suustaan niin miksi heitä ei haukuta? Onko ap ajatustenlukija sen enempää kuin hekään? Ja jos juurisyy lahjojen antamattomuudelle on alunalkaenkin ollut se että muut tekee joulun ja ap vaan tulee paikalle (emme edelleenkään tiedä onko asia noin) niin miksi ihmeessä äiti&sisko eivät sanoneet sitä suoraan mutta ystävällisesti?

Ap vaan haukutaan joka skenaariossa, sisko ja äiti suurin piirtein on saaneet marttyyrinkehät päänsä ympärille.

Vierailija
1890/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsettomien joulu"-ketjussa joku huomasi kysyä kuka on alunperin lanseerannut ärsyttävän Joulu on lasten juhla-hokeman. No, lelukauppiashan se.

Vierailija
1891/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

Tai ilmoita aloittavasi uuden perinteen...olen matkoilla, pihkana ku taas osu just jouluksi, mee sitten helmikuussa kyläileen ni on joulut unohtunut...

Vierailija
1892/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermakarkit porukoille. Halpa hinta, kun saan sit pillua tyttökaverilta.

Vierailija
1893/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tarvitset,AP? Kerto lahjatoiveesi suoraan, kerro mitä haluat ja tarvitset.

Siskosi saattaa luulla ettet halua mitään ellet kerro.

Niimpä! Ei mitään toiveita vaan suorat vaatimukset...mää oon nyt 6-vuotta ostellut sun mukuloille lahjoja, nyt on sun vuoro lahjoa mut. Kylpylä pakettia täydellä ylöspidolla pöytään tai muuten tulee turpaan. Mää ostelen sun kakaroille lahjuksia ja kuuntelen niiden vonkumista ja metelöintiä ja sää et saatana mulle edes sokolaati rasiaa tuo, vähämpikin vituttaa...

Vierailija
1894/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja ostetaan toisille siksi, että halutaan ilahduttaa toisia. Siksi, että itse saa hyvää mieltä siitä, että saa antaa toisille iloa. Jos et halua ilahduttaa siskosi lapsia, et osta heille lahjoja. 

Sama koskee aikuisia. Jos/kun ap:n vanhemmat ja sisko eivät halua ilahduttaa omaa tytärtään/sisartaan he eivät anna lahjoja. Miksi tämä halutaan monessa kommentissa ohittaa ja muuttaa joksikin jaloudeksi?

Siis jo aloituksesta selviää, että kukaan aikuinen ei saa lahjoja. Ap on ainoa joka tästä itkee, mutta ei saa suutaan auki, joten muut luulevat että kaikki ok.

Niin no niillä muilla on lapsia joten he hyötyvät tästä järjestelystä eivätkä tietenkään valita siitä. Ap on ainoa joka vain menettää saamatta mitään, ja muut itsekkyyksissään ajattelevat että tämä on ok. Ehkä alunperin on ollutkin, mutta kyllähän tuo alkaisi kyrsimään itseäkin ajan mittaan kun itse hankkii ja laittaa rahaa toisten jouluiloon mutta kukaan ei näkisi mitään tarvetta ilahduttaa minua.

Sitä mieltä kyllä minäkin että ap:n pitäisi sanoa tästä. Perheelliset ovat monesti itsekkäitä, näkevät vain sen oman perheen hyödyn eivätkä kykene katsomaan muiden näkökulmaa. Ehkä se on jotain biologiaa joka pakottaa keskittymään vain omaan jälkikasvuun.

Vierailija
1895/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hyvien tapojen mukaan lahjat ostetaan puolin ja toisin tai ei kummankaan tarvitse ostaa lahjoja, ellei sitten vapaaehtoisesti halua tukea lähiomaisen taloutta jos siellä on tiukkaa aikaa ja oma talous sen sallii. 

Vierailija
1896/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei oikeasti tiedetä osallistuuko ap tai edes siskonsa valmisteluihin ja jos on niin että hän ei osallistu ja äiti&sisko kuormittuu kauheasti mutta eivät saa sanaa suustaan niin miksi heitä ei haukuta? Onko ap ajatustenlukija sen enempää kuin hekään? Ja jos juurisyy lahjojen antamattomuudelle on alunalkaenkin ollut se että muut tekee joulun ja ap vaan tulee paikalle (emme edelleenkään tiedä onko asia noin) niin miksi ihmeessä äiti&sisko eivät sanoneet sitä suoraan mutta ystävällisesti?

Ap vaan haukutaan joka skenaariossa, sisko ja äiti suurin piirtein on saaneet marttyyrinkehät päänsä ympärille.

Äiti ja sisko sanoivat mitä haluavat: ei aikuisten lahjoja. Ap ilmeisesti suostui, koska ei aloituksessa ainakaan sanonut vastustaneensa. Nyt ap kuitenkin on muuttanut mielensä, mutta ei ole kertonut siitä kenellekään paitsi vauvapalstalle. Eli suu auki ap, muuten olet vain uhriutuja. 

Vierailija
1897/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus valmistelee Kelan maksaman työttömyyskorvauksen ja asumistuen yhdistämistä muiden tukien kuten sairauspäivärahan kanssa yleistueksi. Neliosaisen lakipaketin ensimmäinen osa tulee voimaan keväällä 2026. Tavoitteena on asteittain kaikkien Kelan tukien yhdistäminen tarveharkintaiseksi tueksi, joka tarkoittaa sitä, että varallisuusraja 10 000 euroa tulee jatkossa koskemaan myös työttömyyskorvausta, jolle ansiosidonnaiselta putoaa 500 päivän jälkeen ja kaikille suomalaisille tarvittaessa myönnettävää sairauspäivärahaa.

Jatkossa siis jokainen joutuu ensin käyttämään tähän asti kerrytetyn omaisuutensa ja on vasta sen jälkeen oikeutettu Kelan tukiin. 

Kun keskiluokka joutuu tämän piiriin ja tilisäästöjen jälkeen realisoimaan asuntojaan asuntojen hinnat laskee, kun kauppa ei käy, jonka takia se minkä varaan keskiluokka on laskenut koko elämänsä hupenee 1/3 tai 1/2 ilmaan. Remontteja kun täytyy tehdä samaan tahtiin kuin ennenkin ja lainan kulut juoksee. Rikkaat ostelee sitten halvat asunnot itselleen ja vuokraa kalliilla entisille asujille. 

Nyt keskiluokan pitäisi ryhdistäytyä ja alkaa kapinaan! Tämä ei koske enää vaan meitä prekariaattia tämä järjetön meno.

Vierailija
1898/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

No tyydy sitten kohtalo isi. Mulla samanlainen tilanne, ostan mielelläni lapsille paketteja, on niin ihana seurata heidän jännitystään. Itse en edes huolisi mitään lahjoja, krääsää on kaapit täynnä. Korkeintaan lasten vuotuiset koulukuvat olen saanut, ne riittävät mainiosti ja olen vielä kieltänyt, että minulle ei tarvi mitään lahjoja etsiä. Eikö muillekaan aikuisille sen puoleen hankita lahjoja. 

Miltä se tuntuisi, jos sinulle tuotaisiin lahjoja vaikket itse halua niitä?

Olen kyllä tietoinen, mitä lapset haluavat lahjaksi. Onneksi minulle ei tuoda lahjoja, koska en nimenomaan halua niitä. 

Vierailija
1899/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä se tuntuisi, jos sinulle tuotaisiin lahjoja vaikket its

Olen kyllä tietoinen, mitä lapset haluavat lahjaksi. Onneksi minulle ei tuoda lahjoja, koska en nimenomaan halua niitä. 

Jos siitä huolimatta lahjoja tuotaisiin, kokisitko sen kenties niin, että sinua ei kuunnella ja että sinun toiveitasi ja tarpeitasi ei oteta huomioon? Ap kokee juuri niin, vaikkakin päinvastaisesta syystä. Tunne on kuitenkin sama.

Vierailija
1900/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä näin se on mennyt että minä annan lahjan ihan jokaiselle mutta en saa enkä odota lahjoja sisaruksiltani 😆  ja minulle on ihan sama mitä tekevät lahjallaan ihan vapaasti saavat heittää vaikka roskiin jos eivät pidä niistä tai pistää kiertoon, mutta kuten sanoin pyrin aina miettimään oikeasti sellaisen lahjan joka ilahduttaisi/kiinnostaisi juuri tuota tiettyä ihmistä. On sinun ongelmasi jos kuvittelet että lahja vaatiii ns vastalahjaa.  Eihän syntymäpäivä lahjakaan vaadi vastalahjaa...niin miksi joululahjakaan vaatisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi