Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1521/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö niitä säilykkeitä syöty ja kahveja juotu vuoden aikana, ei ihme että porukka valittaa nurkkien olevan täynnä."

Ihmettele siinä vaan, mutta noin lahjoille usein tuppaa käymään ja siinä syy miksi moni ei niitä halua. 

Tästä ketjustakin on kuitenkin käynyt ilmi että on ihmisiä jotka tuntevat ne joille lahjan antavat ja osaavat antaa mieluisia. Ne eivät jää lojumaan eivätkä varsinkaan aiheuta ärsytystä saajissaan. Jotkut eivät kertakaikkiaan tahdo lahjoja eivätkä todellakaan halua/jaksa ilahduttaa muita, ok, mutta ei tarvitse kritisoida niitä jotka haluavat ja osaavat. Ilman mitään stressiä, rumbaa ja valtaisaa rahanmenoa.

Tuntemista on myös se ettei anna niitä lahjoja, jos niitä ei ole haluttu. Jos esimerkiksi iäkkäämpi ihmi

MIELUISIA ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ei silloin tietenkään anneta lahjoja sellaiselle joka ei halua, voi hyvänen aika, vaan ne ketkä lahjoja haluavat antaa ja saada tuntevat toistensa maun ja mieltymykset.  Jo nyt on kumma kun ei millään mene jakeluun vaan ylläpidetään mielikuvaa että lahjanantajat pakkoantavat turhaa tavaraa tai kyse olisi lahja sulle, lahja mulle velvollisuudesta. Anna nyt sinäkin niiden antaa ja vaataanottaa lahjoja jotka siitä tykkää ja jotka sen osaa, näköjään se tosiaan on joillekin taitolaji.

Onko se jotenkin täysin mahdotonta ymmärtää, että kaikille joulussa ei ole kyse lahjoista ja tavarasta.

Vierailija
1522/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ostaminen. Kyllä niille lahjoja ostavat kummit, mummit, omat vanhemmat jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika karusti sanottu, että ne jotka ehdottavat ettei aikuisten kesken vaihdettaisi  lahjoja eivät jaksaisi tai haluaisi ilahduttaa tai muistaa muita. Yrittäkää ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia eikä kaikkien rakkauden kieli ole lahjojen antaminen ja saaminen. Osalle ilahduttaminen ja toisen huomioiminen ja muistaminen näkyvät ihan eri asioissa kuin lahjoissa eikä lahjat liity näillä henkilöillä tippaakaan siihen, miten rakkaita toiset heille ovat. Ei voida myöskään olettaa, että toisten ajatuksia osataan lukea, vaan reippaasti asiaa puheeksi, jos nykytilanne tavalla tai toisella on epätyydyttävä.

Vierailija
1524/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika karusti sanottu, että ne jotka ehdottavat ettei aikuisten kesken vaihdettaisi  lahjoja eivät jaksaisi tai haluaisi ilahduttaa tai muistaa muita. Yrittäkää ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia eikä kaikkien rakkauden kieli ole lahjojen antaminen ja saaminen. Osalle ilahduttaminen ja toisen huomioiminen ja muistaminen näkyvät ihan eri asioissa kuin lahjoissa eikä lahjat liity näillä henkilöillä tippaakaan siihen, miten rakkaita toiset heille ovat. Ei voida myöskään olettaa, että toisten ajatuksia osataan lukea, vaan reippaasti asiaa puheeksi, jos nykytilanne tavalla tai toisella on epätyydyttävä.

Kaikki on ok siihen saakka kun aletaan odottamaan, että he jotka eivät saa itse lahjoja ostaisivat toisten lapsille kalliita, toivelistojen mukaisia lahjoja.

Vierailija
1525/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No miten apn sisko ja siskon mies muistavat ketään mennessään isoäidin tekemään valmiiseen pöytään syömään ja juomaan? Sentään neljä ihmistä, ap on vain yksi. Miksi vain ap on velvollinen maksamaan olemisestansa? Tai no isovanhemmat tietysti myös, joulun järjestämisen lisäksi mutta yleensä isovanhemmat mielellään lahjovat lapsenlapsiaan muutenkin."

Sanottiinko jossain, että isoäiti tekee ruuat? Ehkä se perheellinen sisar tekee. Miksi oletat, että se on aina äiti tai isoäiti, joka toimii kyökkipiikana?

Miksi SINÄ oletat että äiti ja sisko ne raataa ja ap se vaan menee käsiä heilutellen valmiiseen pöytään?

Vierailija
1526/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole vain lasten juhla. Lopettakaa jankkaaminen. Joulu on kristikunnan suuri / suurin juhla. Vapahtajan syntymän juhla. 

Vierailija
1527/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan mahdoton ymmärtää että kaikille joulussa ei ole kyse tavarasta ja materiasta. Ei ole monelle lahjojen antajallekaan, kuten useasti jo todettu. Mahdotonta tuntuu sen sijaan jankuttajille, niille lahjojen ylenkatsojille, ymmärtää mitä muut ovat kommentoineet.

Vierailija
1528/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kertomus miksi minulta meni motivaatio joululahjoihin: poikani hankki puolison, kysyin mitä haluaisivat joululahjaksi, vastaus yhtenä vuonna että joku erikoisempi pullo alkoholia. Tämä meni ok, itse he eivät juuri juo mutta haluavat tarjota vierailleen.  Seuraavana vuonna miniä raskaana, minkä takia ajattelin että lajitelma makusiirappeja voisi olla hyvä idea, kun mocktailitkin olivat silloin suosittuja. Palaute joulun jälkeen että miksi sä tuollaista ostit, kun ei voi juoda drinkkejä. Olin oikeasti että wtf. No itsehän olen poikani kasvattanut, olisi voinut pitää turpansa kiinni. Tai ymmärtää mikä oli tarkoitus. 

Vierailija
1529/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No miten apn sisko ja siskon mies muistavat ketään mennessään isoäidin tekemään valmiiseen pöytään syömään ja juomaan? Sentään neljä ihmistä, ap on vain yksi. Miksi vain ap on velvollinen maksamaan olemisestansa? Tai no isovanhemmat tietysti myös, joulun järjestämisen lisäksi mutta yleensä isovanhemmat mielellään lahjovat lapsenlapsiaan muutenkin."

Sanottiinko jossain, että isoäiti tekee ruuat? Ehkä se perheellinen sisar tekee. Miksi oletat, että se on aina äiti tai isoäiti, joka toimii kyökkipiikana?

Miksi SINÄ oletat että äiti ja sisko ne raataa ja ap se vaan menee käsiä heilutellen valmiiseen pöytään?

En oleta, huomautin vain, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa. Me emme tiedä, kuka ruuat tekee ja tarjoaa, ja joulun järjestää, koska sitä oleellista asiaa ap ei ole maininnut.

Kyllä me perheellisinä olemme järjestäneet jo vuosia joulun meillä kotona. Ja kutsumme vanhempamme ja yksinäisen sisaruksen meille joulunviettoon. Minusta se on loogista ja kivaa niin, kun ei tarvitse itse jouluna lähteä mihinkään.

Muut ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat saaneet kutsun. Ketään emme tietenkäänkään pakota tulemaan, eikä muut ole tarjoutuneet joulua järkkäämään. Toki vanhempamme nuorempana järkkäsivät. Nyt on meidän vuoromme järjestää ja tarjota heille. Enkä todellakaan halua, että sisareni viettää yksin joulun kotona. Eikä halua hänkään.

Vierailija
1530/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen järjestänyt monena vuonna joulun ja ostanut jouluruuat. Siihen menee todella paljon rahaa, kun on monta syöjää. En sitten osta erikseen enää lahjoja. Se ruoka ja joulun järjestäminen  on se minun lahjani.

Vierailija
1531/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oleta, huomautin vain, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa. Me emme tiedä, kuka ruuat tekee ja tarjoaa, ja joulun järjestää, koska sitä oleellista asiaa ap ei ole main

Veloitatko sisareltasi yhteiseen joulupöytään istumisen lahjoilla lapsillesi?

Vierailija
1532/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka eivät anna aikuisten kesken lahjoja ja ovat olevinaan ylevämpiä kuin muut "materian ja tavaran orjat" perustelevat kuitenkin että apn täytyy maksaa siitä että hänkin saa olla perhejoulussa ja maksu on lahjat siskon lapsille. Omituista ja ristiriitaista logiikkaa. Lahjat rakkauden kielenä on paha, yksinäiseltä pääsymaksu ok.

Vierailija
1533/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kristityt antoivat toisilleen lahjoja muistona siitä kun tietäjät veivät vastasyntyneelle Vapahtajalle lahjoja ja juhliakseen ylipäätään Vapahtajan syntymää. Nyt se on aikuisilta kielletty tai on ahne materialisti.

Vierailija
1534/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kertomus miksi minulta meni motivaatio joululahjoihin: poikani hankki puolison, kysyin mitä haluaisivat joululahjaksi, vastaus yhtenä vuonna että joku erikoisempi pullo alkoholia. Tämä meni ok, itse he eivät juuri juo mutta haluavat tarjota vierailleen.  Seuraavana vuonna miniä raskaana, minkä takia ajattelin että lajitelma makusiirappeja voisi olla hyvä idea, kun mocktailitkin olivat silloin suosittuja. Palaute joulun jälkeen että miksi sä tuollaista ostit, kun ei voi juoda drinkkejä. Olin oikeasti että wtf. No itsehän olen poikani kasvattanut, olisi voinut pitää turpansa kiinni. Tai ymmärtää mikä oli tarkoitus. 

Siinä näät ettei joulu ole mikään lasten juhla. Lapsesi on kiittämätön.

Vierailija
1535/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ovathan he. Iät ja ajat on ollut perinne antaa lahjoja jouluna rakkaille, nyt on pilvin pimein vinkujia joille se on vaikeaa ja he eivät puhu sellaista kieltä, kotona ei ole tilaa, kesällä ei halua ja loppuvuonna on stressi ja rumba. Asiat tehdään juuri niin vaikeiksi kun haluaa, rehellistä olisi sanoa ihan suoraan etten tahdo muistaa läheisiäni joululahjalla vaikka se heille merkitsisikin paljon. Olen niin kielitaidoton.

Vierailija
1536/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan suoraan ettet jaksa enää tätä työlästä ja kallista perinnettä jossa näet yksin vaivaa saamatta itse mitään.

Vierailija
1537/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuhan se karulta kuulla totuus itsestään.

Vierailija
1538/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Veloitatko sisareltasi yhteiseen joulupöytään istumisen lahjoilla lapsillesi?"

En veloita, vaan hän on aina ihan vapaaehtoisesti halunnut muistaa meidän perhettä ja vanhempiamme pienillä, kivoilla lahjoilla, peruskohtelias ihminen kun on.

Vierailija
1539/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla,sellainen suvun loinen, jonka pitäisi aina olla saamassa jotain, eikä koskaan antamassa. Sellainen kunnon lokki, joka odottaa, että muut järjestävät pidot hänelle ja hän vain saapuu paikalle.🤭

Vierailija
1540/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he varmaan sinua pakota ostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan