Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1481/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö niitä säilykkeitä syöty ja kahveja juotu vuoden aikana, ei ihme että porukka valittaa nurkkien olevan täynnä."

Ihmettele siinä vaan, mutta noin lahjoille usein tuppaa käymään ja siinä syy miksi moni ei niitä halua. 

Tästä ketjustakin on kuitenkin käynyt ilmi että on ihmisiä jotka tuntevat ne joille lahjan antavat ja osaavat antaa mieluisia. Ne eivät jää lojumaan eivätkä varsinkaan aiheuta ärsytystä saajissaan. Jotkut eivät kertakaikkiaan tahdo lahjoja eivätkä todellakaan halua/jaksa ilahduttaa muita, ok, mutta ei tarvitse kritisoida niitä jotka haluavat ja osaavat. Ilman mitään stressiä, rumbaa ja valtaisaa rahanmenoa.

Vierailija
1482/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jäänyt itse lapsen tasolle. Kun itse sain lapsia en odottanut enää itselleni lahjoja. Niin se vaan menee...

Kun itse sait lapsia. Ymmärrätkö mitä kirjoitit? Ap:lla ei ole lapsia mutta se ei tarkoita että hän olisi jäänyt lapsen tasolle.

Minusta tuntuu että tässä lahja-asiassa ap:n kohdalla saattaisi olla kyse ihan muusta kuin tavarasta tai lahjan saamisesta itsessään. Spekulointia mutta ehkä hän kokee jäävänsä vaille arvostusta (muutenkin, koko perheasetelmassa) ja siksi se lahja olisi tärkeä osoitus että hänkin on tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun me ihmiset ollaan erilaisia. Itse ilahtuisin paljonkin lapsen itsensä askartelemasta tuotteesta tai kortista, jota on hartaudella tehty vaikka sitten niitä luonnonkäpyjä hyödyntämällä koristeena, Ei se tietenkään vastaa aikuisen design suunnittelijan tuotetta, mutta ainakin siihen lahjaan on paneuduttu ja minua ajateltu työtä tehdessä. Ymmärrän toki, että joskus voi tuntua siltä, että toiset eivät koskaan vaikuta ajattelevan sinua tai muista mitenkään. Se korostuu, jos on aikoja, että kukaan ei millään muotoa muista syntymäpäivinä tai jouluna, vaikka itse heitä muistaisitkin. Toki joskus voi olla, että toisilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa mitään halpaakaan vastalahjaksi, jos on vaikka työtön tai yksinhuoltaja tms. 

Ihan rehellisesti sanottuna: monesti ne lasten askartelemat jutut ovat paljon hienompia ja persoonallisempia kuin kuuluisan suunnittelijan designtuote.

Vierailija
1484/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen joulun sanoma on kyllä tarkoitettu ihan koko maailmalle, so kaikille ihmisille, ei todellakaan pelkästään lapsille. Mikä huono vitsi tuo "lasten juhla" oikein on olevinaan? Jos meillä lapsuuskodissa joulu olisi ollut pelkästän lasten juhla olisi siitä ollut valtaosa hohdosta pois. Se oli koko perheen ja jos joinain jouluna vieraitakin oli niin koko sen porukan juhla ja kaikilla oli ilo ja juhalmieli, ei mikään no lasten takia tehdään ja katsellaan kun lapset keskenään (tekevät mitä?) viettävät joulua ja avaavat lahjansa. Syntymäpäivät on asia erikseen.

Vierailija
1485/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jäänyt itse lapsen tasolle. Kun itse sain lapsia en odottanut enää itselleni lahjoja. Niin se vaan menee...

Olet juuri tällainen itsekäs vanhempikuplaan joutuva, jonka oma elämä kuihtuu lasten saannin myötä ja kuvittelet että kaikille muillekin kuuluu käydä niin. Siis sinun lastesi synnyttyä.

Ajattelin niin jo ennen omia lapsia.

Parisuhteessa kiva antaa lahja kumppanille mutta kornia ajatella että sisaruksen pitää hankkia lahja kun kerran lapsetkin saavat. 

Ap on jäänyt lapsen tasolle ja kuitenkin vaatii muiden seuraa. Miksei juhli yksinään ja osta itselleen lahjaa? 

"Parisuhteessa on kiva antaa lahja omalle kumppanille" saat varmaan itsekin häneltä lahjan? "mutta kornia ajatella että sisaruksen pitää hankkia lahja" siinähän sitä joulumieltä, yksinäisestä joka ei lahjoja mistään saa välittämistä tulikin roppakaupalla. Kornia antaa lahja omalle sisarukselle jos joulua vietetään yhdessä?

Vierailija
1486/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti joku aikuinen itkee, kun ei saa lahjoja?? Mikä sinua estää ostamasta itsellesi, mitä haluat? Niin minä tein, kun lapset olivat pieniä ja yh:na kukaan ei ostanut minulle lahjoja Lapset olivat iloisia, kun äitikin sai lahjoja ja itse sain varmasti mieluisia paketteja. 

No jos ne kaikki rahat on jo menneet niiden toisten lasten lahjoihin. Milläs sitten ostat itsellesi jotain kivaa?

Eikä ole sama asia ostaa itselleen kuin saada joltain. Joku ajattelee lahjat pelkkänä materiana, velvollisuutena tms, jollekin toiselle ne merkitsevät välittämistä ja osoitusta siitä että halluaa ilahduttaa toista.

Vierailija
1487/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Joulu on lasten Juhla! Minä ostin mielelläni pikkuiselle veljeni perheen tytölle lahjoja joka ikinen Joulu kunnes tyttö olikin jo 10 - vuotias enkä enää keksinyt mitä ostaa. Minusta oli ihana nähdä kun pikkuinen hämillään avasi paketteja joita oli joskus niinkin paljon että tytön piti väsyneenä mennä jo nukkuun ja Joulupäivänä jatkaa avaamista. Pikkuiset ovat vain kerran pikkuisia eikä siinä pitäisi olla itsekäs omiin lahjoihin. Sain kahvit ja ihanaa jälkkäriä veljen vaimolta ja olin ihan tyytyväinen. Jäi ihania muistoja ja tunsin olevani aikuisempi.

Vierailija
1488/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on kaikkien juhla - lopettakaa jo tuo jankuttaminen. Te jotka rajaatte sen vain lapsille tehkää niin (en tosin ymmärrä miksi lapsille on kivempi että se on pelkästään heidän juhlansa, ei koko perheen) mutta antakaa muiden elää toisin ja nauttia koko joulusta kaikkinensa yhdessä.

Vierailija
1489/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin jouluja omassa kodissani sinkkuna ollessani ihan yksinkin. En hyväksy väitettä ettei siihen olisi lapsettomilla oikeutta. Törkeää kieltää muilta joulun ilo.

Vierailija
1490/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Joulu on lasten Juhla! Minä ostin mielelläni pikkuiselle veljeni perheen tytölle lahjoja joka ikinen Joulu kunnes tyttö olikin jo 10 - vuotias enkä enää keksinyt mitä ostaa. Minusta oli ihana nähdä kun pikkuinen hämillään avasi paketteja joita oli joskus niinkin paljon että tytön piti väsyneenä mennä jo nukkuun ja Joulupäivänä jatkaa avaamista. Pikkuiset ovat vain kerran pikkuisia eikä siinä pitäisi olla itsekäs omiin lahjoihin. Sain kahvit ja ihanaa jälkkäriä veljen vaimolta ja olin ihan tyytyväinen. Jäi ihania muistoja ja tunsin olevani aikuisempi.

Onko tämä huumoria?

Vierailija
1491/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlin talvipäivänseisausta. Vanha pakanajuhla. Ei lahjarumpaa, ei turhaa hössötystä. Kynttilänvaloa, takka, metsä, juomat ja ruuat. Kristillinen joulu ei kiinnosta. En kuulu kirkkoon. Pimein aika on silti hyvä ottaa vastaan juhlien.

Vierailija
1492/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin halvemmat lahjat. Puhuisin siskolle suoraan, että toivon itsekin lahjaa. 

Oi kuinka ihanaa. Ihanko totta ilkeäisit sanoa, että haluaisit lahjan???

Sinulleko on opetettu, että läheisille ei saa kertoa toiveistaan? Surullista.

Itse olen sanonut siskolleni, että minusta olisi tosi kiva antaa ja saada lahja hänelle ja häneltä, eikä loukkaantunut ollenkaan. Nyt ilahdutetaan toisiamme toivejutuilla. 

#vielä ihanampi joulu

Vierailija
1493/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala ap itse järjestää se joulu, ja sano että se on lahjasi kaikille. Voin kertoa, että vähemmällä pääset kun ostat vaan ne lahjat. Itse varmaan väännän tänäkin jouluna taas kaiken yksin ja muut tulevat valmiiseen pöytään. Sitten jakavat meillä keskenään kalliit lahjat toisilleen. Ehkä voin saada itse jotain pientä. Enkä siis edes tarvitsisi mitään. Haluaisin, että hoitaisivat sen lahjojen jaon muualla. En itse kaipaisi jouluuni sellaista ohjelmanumeroa, aikuisia kun kaikki ollaan. 

Miksi ap:n pitäisi ostaa ne lahjat?

No jos hän menee valmiiseen pöytään syömään muiden tekemiä ja hankkimia ruokia, on ihan kohteliasta muistaa edes niitä lapsia jollain. Jos ap taas tarjoaa ne ruuat, ei tarvitse mitään lahjoja antaa.

Vierailija
1494/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu. 

No höps, terveelle äidille tärkeää on ihan se oma lapsikin :) Tunnevammaiset erikseen.

Eikä liity siihen, antaako lahjoja vai ei.

Vierailija
1495/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikana ennen omia lapsia meillä suvussa muut toivoivat, että ei osteta lahjoja toisillemme. Yhteinen joulu vanhempiemme luona. Sisarukseni vaihtoivat lahjoja puolisoidensa kanssa, vanhempani uuden puolisonsa kanssa vaihtoivat lahjat keskenään, siinä kaikkien edessä availivat paketteja aattoiltana ja olivat iloisia. Olin sinkkuna ainoa, joka jäi joka joulu ilman paketin pakettia. Ikävältä ja ulkopuoliselta tuntui katsella muiden lahjojen vaihtoa. Että näinkin voi olla. Jätin sitten nämä yhteiset joulut heidän kanssaan väliin. Nykyään on lapsia sisaruksilla ja itsellä, lapsille ostetaan ja puolisot muistavat edelleen vain toisiaan, eivät muita aikuisia. Minun yh-perheellä omat joulu ja perinteet, en halua osallistua heidän jouluunsa.

Vierailija
1496/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄

Vierailija
1497/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala ap itse järjestää se joulu, ja sano että se on lahjasi kaikille. Voin kertoa, että vähemmällä pääset kun ostat vaan ne lahjat. Itse varmaan väännän tänäkin jouluna taas kaiken yksin ja muut tulevat valmiiseen pöytään. Sitten jakavat meillä keskenään kalliit lahjat toisilleen. Ehkä voin saada itse jotain pientä. Enkä siis edes tarvitsisi mitään. Haluaisin, että hoitaisivat sen lahjojen jaon muualla. En itse kaipaisi jouluuni sellaista ohjelmanumeroa, aikuisia kun kaikki ollaan. 

Miksi ap:n pitäisi ostaa ne lahjat?

No jos hän menee valmiiseen pöytään syömään muiden tekemiä ja hankkimia ruokia, on ihan kohteliasta muistaa edes niitä lapsia jollain. Jos ap taas tarjoaa ne ruuat, ei tarvitse mitään lahjoja antaa.

Miksi lapsia? Hekö ne ruuat ovat hankkineet ja valmistaneet?

Vierailija
1498/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikana ennen omia lapsia meillä suvussa muut toivoivat, että ei osteta lahjoja toisillemme. Yhteinen joulu vanhempiemme luona. Sisarukseni vaihtoivat lahjoja puolisoidensa kanssa, vanhempani uuden puolisonsa kanssa vaihtoivat lahjat keskenään, siinä kaikkien edessä availivat paketteja aattoiltana ja olivat iloisia. Olin sinkkuna ainoa, joka jäi joka joulu ilman paketin pakettia. Ikävältä ja ulkopuoliselta tuntui katsella muiden lahjojen vaihtoa. Että näinkin voi olla. Jätin sitten nämä yhteiset joulut heidän kanssaan väliin. Nykyään on lapsia sisaruksilla ja itsellä, lapsille ostetaan ja puolisot muistavat edelleen vain toisiaan, eivät muita aikuisia. Minun yh-perheellä omat joulu ja perinteet, en halua osallistua heidän jouluunsa.

Minä olen vuosikaudet ostanut itselle ja lapselleni lahjat, me ei kumpikaan saada muualta ja niinpä laitan koko kesälomarahat jouluun niin saamme viettää sitä hyvin ruokittuna ja lahjottuna.

Vierailija
1499/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu. 

Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida kaikkia iästä tai sukupolvesta riippumatta.

huomiointia on myös kunnioittaa toivetta ettei aikuisille lahjoja

Kenen toivetta?

Niiden ketkä sen toiveen ovat esittäneet. He eivät halua lahjoja. Jos itse haluaa lahjoja, niin se on vaan sanottava ääneen. Ei pitäisi olla mahdoton vaatimus perheen kesken. Olen aika varma että ne ketkä eivät itse halua lahjoja hankkivat lahjoja mielellään myös aikuisille jos nämä siitä mainitsevat, mielellään jonkun edes hieman suuntaa antavan toiveen kera. Mutta ei, et voi alkaa vaatia että kaikille pitää antaa lahjoja vaikka he eivät itse haluaisi, sen takia että sinä haluat.

Vierailija
1500/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö niitä säilykkeitä syöty ja kahveja juotu vuoden aikana, ei ihme että porukka valittaa nurkkien olevan täynnä."

Ihmettele siinä vaan, mutta noin lahjoille usein tuppaa käymään ja siinä syy miksi moni ei niitä halua. 

Tästä ketjustakin on kuitenkin käynyt ilmi että on ihmisiä jotka tuntevat ne joille lahjan antavat ja osaavat antaa mieluisia. Ne eivät jää lojumaan eivätkä varsinkaan aiheuta ärsytystä saajissaan. Jotkut eivät kertakaikkiaan tahdo lahjoja eivätkä todellakaan halua/jaksa ilahduttaa muita, ok, mutta ei tarvitse kritisoida niitä jotka haluavat ja osaavat. Ilman mitään stressiä, rumbaa ja valtaisaa rahanmenoa.

Tuntemista on myös se ettei anna niitä lahjoja, jos niitä ei ole haluttu. Jos esimerkiksi iäkkäämpi ihminen on sanonut ettei halua lahjoja, niin joululahjan antaminen vastoin hänen tahtoaan voi aiheuttaa ahdistusta kun hän ei niitä lahjoja ole muille hankkinut. Muistaa voi muutenkin vaikka viikoittain jos sikseen tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä