Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1501/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Joulu on lasten Juhla! Minä ostin mielelläni pikkuiselle veljeni perheen tytölle lahjoja joka ikinen Joulu kunnes tyttö olikin jo 10 - vuotias enkä enää keksinyt mitä ostaa. Minusta oli ihana nähdä kun pikkuinen hämillään avasi paketteja joita oli joskus niinkin paljon että tytön piti väsyneenä mennä jo nukkuun ja Joulupäivänä jatkaa avaamista. Pikkuiset ovat vain kerran pikkuisia eikä siinä pitäisi olla itsekäs omiin lahjoihin. Sain kahvit ja ihanaa jälkkäriä veljen vaimolta ja olin ihan tyytyväinen. Jäi ihania muistoja ja tunsin olevani aikuisempi.

🤣

Vierailija
1502/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Joulu on lasten Juhla! Minä ostin mielelläni pikkuiselle veljeni perheen tytölle lahjoja joka ikinen Joulu kunnes tyttö olikin jo 10 - vuotias enkä enää keksinyt mitä ostaa. Minusta oli ihana nähdä kun pikkuinen hämillään avasi paketteja joita oli joskus niinkin paljon että tytön piti väsyneenä mennä jo nukkuun ja Joulupäivänä jatkaa avaamista. Pikkuiset ovat vain kerran pikkuisia eikä siinä pitäisi olla itsekäs omiin lahjoihin. Sain kahvit ja ihanaa jälkkäriä veljen vaimolta ja olin ihan tyytyväinen. Jäi ihania muistoja ja tunsin olevani aikuisempi.

Kovinpa aikuiselta vaikutatkin 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää se sama joka kyselee aina ruokia veljen PIKKUISTEN lasten (6-8v) yökyläilyyn?

Vierailija
1504/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapseton sisarus ole joku lahja-automaatti, jolta voi pyytää kalliita lahjoja omille lapsilleen ja olla itse antamatta mitään takaisin. Tökeröä toimittaa jotakin lahjalistaa vielä. Joko niitä lahjoja ei anneta lainkaan tai muistaminen muistamisesta. Kenenkään velvollisuus ei ole laittaa yksipuolisesti vuosikausia rahaa toisten lahjoihin saamatta itse mitään. Oli sitten lapsia tai aikuisia kyseessä.

Vierailija
1505/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku LAPSET

T. Mamma

Vierailija
1506/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perheetön olen ratkaissut tämän jo vuosia sitten. Lähdemme yleensä muiden lapsettomien kavereiden kanssa matkoille, yleensä mielellään sellaiseen paikkaan missä ei ole tätä jouluhössötystä. Tänä vuonna ei hirveän kauas, mutta ensi vuodeksi suunnitellaan Malediiveja.

Hyvien aikuisten ystävien kanssa on tosi kiva viettää meille sopivaa joulua, itse olen nuo sukujoulut jo nähnyt ja kyllähän se on aika selväksi käynyt että perheetön on vähän niinkuin ulkopuolinen joka kutsutaan joulupöytään velvollisuudesta tai säälistä..Toki muutamaa läheisten lasta muistan paketeilla postin kautta, koska mielestäni se lapsuuden aika, jolloin paketit ovat ilo, on niin lyhyt. Mutta nyt siis vietän. joulua niinkuin haluan, eikä sukkuloiden autossa loskaisilla ja pimeillä tiellä perheestä toiseen. 

Vierailija
1507/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku LAPSET

T. Mamma

Tämä ei ole mikään sukupuolijuttu. Täällä palstalla kyllä riittää miehiä. 

Vierailija
1508/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala ap itse järjestää se joulu, ja sano että se on lahjasi kaikille. Voin kertoa, että vähemmällä pääset kun ostat vaan ne lahjat. Itse varmaan väännän tänäkin jouluna taas kaiken yksin ja muut tulevat valmiiseen pöytään. Sitten jakavat meillä keskenään kalliit lahjat toisilleen. Ehkä voin saada itse jotain pientä. Enkä siis edes tarvitsisi mitään. Haluaisin, että hoitaisivat sen lahjojen jaon muualla. En itse kaipaisi jouluuni sellaista ohjelmanumeroa, aikuisia kun kaikki ollaan. 

Miksi ap:n pitäisi ostaa ne lahjat?

No jos hän menee valmiiseen pöytään syömään muiden tekemiä ja hankkimia ruokia, on ihan kohteliasta muistaa edes niitä lapsia jollain. Jos ap taas tarjoaa ne ruuat, ei tarvitse mitään lahjoja antaa.

No miten apn sisko ja siskon mies muistavat ketään mennessään isoäidin tekemään valmiiseen pöytään syömään ja juomaan? Sentään neljä ihmistä, ap on vain yksi. Miksi vain ap on velvollinen maksamaan olemisestansa? Tai no isovanhemmat tietysti myös, joulun järjestämisen lisäksi mutta yleensä isovanhemmat mielellään lahjovat lapsenlapsiaan muutenkin.

Vierailija
1509/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu. 

Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida kaikkia iästä tai sukupolvesta riippumatta.

huomiointia on myös kunnioittaa toivetta ettei aikuisille lahjoja

Kenen toivetta?

Niiden ketkä sen toiveen ovat esittäneet. He eivät halua lahjoja. Jos itse haluaa lahjoja, niin se on vaan sanottava ääneen. Ei pitäisi olla mahdoton vaatimus perheen kesken. Olen aika varma että ne ketkä eivät itse halua lahjoja hankkivat lahjoja mielellään myös aikuisille jos nämä siitä ma

Onpa idyllisen sujuvaa. Jos noin olisi olisivat äiti ja sisko voineet ilmoittaa että he eivät enää tarvitse/halua lahjoja mutta eivät tietenkään voi päättää kaikkien puolesta, ne joille se jotain merkitsee saakoot edelleen. Nyt oli vain päätös ettei kenellekään (tätä en usko, olen ihan varma että puolisot antavat toisilleen vaikkei ap:n nähden) paitsi lapsille kaikilta. Ap on siis ainut josta kukaan ei välitä sen vertaa että haluaisi yksinäiselle edes yhden lahjan antaa.

Vierailija
1510/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö niitä säilykkeitä syöty ja kahveja juotu vuoden aikana, ei ihme että porukka valittaa nurkkien olevan täynnä."

Ihmettele siinä vaan, mutta noin lahjoille usein tuppaa käymään ja siinä syy miksi moni ei niitä halua. 

Tästä ketjustakin on kuitenkin käynyt ilmi että on ihmisiä jotka tuntevat ne joille lahjan antavat ja osaavat antaa mieluisia. Ne eivät jää lojumaan eivätkä varsinkaan aiheuta ärsytystä saajissaan. Jotkut eivät kertakaikkiaan tahdo lahjoja eivätkä todellakaan halua/jaksa ilahduttaa muita, ok, mutta ei tarvitse kritisoida niitä jotka haluavat ja osaavat. Ilman mitään stressiä, rumbaa ja valtaisaa rahanmenoa.

Tuntemista on myös se ettei anna niitä lahjoja, jos niitä ei ole haluttu. Jos esimerkiksi iäkkäämpi ihminen on sanonut ettei halua lahjoja, niin joululahjan

MIELUISIA ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ei silloin tietenkään anneta lahjoja sellaiselle joka ei halua, voi hyvänen aika, vaan ne ketkä lahjoja haluavat antaa ja saada tuntevat toistensa maun ja mieltymykset.  Jo nyt on kumma kun ei millään mene jakeluun vaan ylläpidetään mielikuvaa että lahjanantajat pakkoantavat turhaa tavaraa tai kyse olisi lahja sulle, lahja mulle velvollisuudesta. Anna nyt sinäkin niiden antaa ja vaataanottaa lahjoja jotka siitä tykkää ja jotka sen osaa, näköjään se tosiaan on joillekin taitolaji.

Vierailija
1511/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö niitä säilykkeitä syöty ja kahveja juotu vuoden aikana, ei ihme että porukka valittaa nurkkien olevan täynnä."

Ihmettele siinä vaan, mutta noin lahjoille usein tuppaa käymään ja siinä syy miksi moni ei niitä halua. 

Tästä ketjustakin on kuitenkin käynyt ilmi että on ihmisiä jotka tuntevat ne joille lahjan antavat ja osaavat antaa mieluisia. Ne eivät jää lojumaan eivätkä varsinkaan aiheuta ärsytystä saajissaan. Jotkut eivät kertakaikkiaan tahdo lahjoja eivätkä todellakaan halua/jaksa ilahduttaa muita, ok, mutta ei tarvitse kritisoida niitä jotka haluavat ja osaavat. Ilman mitään stressiä, rumbaa ja valtaisaa rahanmenoa.

Tuntemista on myös se ettei anna niitä lahjoja, jos niitä ei ole haluttu. Jos esimerkiksi iäkkäämpi ihminen on sanonut ettei halua lahjoja, niin joululahjan

Luitko koko viestin vai pitikö vaan taas päästä näpäyttämään? Väitettiinkö tuossa jotain muuta?

Vierailija
1512/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku LAPSET

T. Mamma

Tämä ei ole mikään sukupuolijuttu. Täällä palstalla kyllä riittää miehiä. 

Mutku LAPSET

T. Isqä

Vierailija
1513/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kiva ostaa lapsille lahjoja! 

Aikuiset eivät tarvitse lahjoja ja se on vaikeaakin keksiä, mikä lahja olisi mieluinen.

Ainahan voit ostaa itsellesi lahjan, kun rahaasi ei mene muiden aikuisten lahjoihin.

Lapsiperheillä on muuta rahanmenoa, joten se on hyvä ottaa tämä käytäntö, ettei lahjoja ostella aikuisille.

Ihmettelen ihmisten itsekkyyttä, että pitäisi saada lahjoja ja sitten kuitenkin valitetaan, jos lahja ei ole mieluinen.

"Aikuiset eivät tarvitse lahjoja" on väite, joka pätee vain silloin, kun ei halua tehdä lahjoja ja ei halua näitä myös saada. Iso osa ihmisiä on eri mieltä. Sinä et ole voi määrätä, kuka tarvitsee lahjoja ja kuka ei. Minä olen aikuinen ja tarvitsen lahjoja, koska minun rakkauden kieli on lahjat. Rakastan myös tehdä lahjoja. Ehkä eniten ihmetyttää se hirveä tuomitseminen, jos joku tykkää lahjoista. Kuten jo edellä sanottu - olkaa ankeita ja saitoja, mutta voitteko lopettaa sen jankuttamisen, että joulu on lasten juhla ja kauhistelun, kun aikuinen haluaa lahjoja? Mietin, että sellaiset vastustajat ovat oikeasti sisimässään pettyneitä, että he eivät saa ja osaa päästää kiinni siihen, mikä on joululahjojen pointti, miten niitä tehdään oikein ja miksi ne ilahduttaa. Ei ole kyse romuista ja Temu krääsästä tai siitä, että ollaan vain tavaroiden perään. Te ette vaan ymmärtä koko joululahjojen konseptia ja se on ok. En minäkään kaikkea ymmärrä. Esim. sitä, miksi ei haluta nähdä vaivaa toisen eteen. Mutta lopettakaa muiden jouluilon pilaaminen. Se, kun joku tekee lahjoja tai toivoo lahjoja, ei ole teiltä pois. Jos se ärsyttää, että joku tekee tai haluaa lahjoja, sitten te ette ilmeisesti olekaan tyytyväisiä siihen teidän lahjattomaan jouluun. Muuten ei ärsyttäisi. 

Vierailija
1514/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos olisit sitten rehellinen, ja ilmaisisit kuinka kovasti odotat saavasi lahjan myös itsellesi jouluna? Kerro rehellisesti, kuinka loukkaantunut olet siitä, että sinä et saa lahjaa, ja lahjojen saaminen on yksi rakkauden kielesi ja olosi on unohdettu ilman lahjaa.

Vierailija
1515/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos olisit sitten rehellinen, ja ilmaisisit kuinka kovasti odotat saavasi lahjan myös itsellesi jouluna? Kerro rehellisesti, kuinka loukkaantunut olet siitä, että sinä et saa lahjaa, ja lahjojen saaminen on yksi rakkauden kielesi ja olosi on unohdettu ilman lahjaa.

Jos tämä oli tarkoitettu vastaukseksi siitä edelliseen - minä en ole ap. Saan jouluksi lahjoja ja teen muille. 

Vierailija
1516/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä riittää omissa sukulaisissa ja tuttavapiirissä, jotka jopa suoraan sanovat, että ehei, emme osta omille lapsille jouluna lahjan lahjaa, koska saavat sukulaisilta ja tuttavilta niin paljon. Itse ostavat sukulaisten/tuttavien lapsille muutaman paketin, saaden itse kuusen alle ison kasan. Joltain nämä ovat, jonkun lompakosta, jonkun vaivannäköä, usein sisarusten, serkkujen, isovanhempien, tuttavaperheiden. Usein näiltä lahjoja muilta pyytäviltä ei saa edes sitä muutamien eurojen suklaarasiaa, vaikka veisi kasan lasten toivelahjapaketteja.

En jaksa enää osallistua muiden joulun rahoittamiseen. Ostan vain omaan perheeseen ja muistan vanhempiani ja sisarustani, jotka muistavat minua ja jälkikasvuani. Ne sisarukset ja tuttavat, sukulaiset, jotka eivät lahjalla tai joulukortilla muista, en muista lahjalla tai joulukortilla myöskään heitä. Vastavuoroisuus pitää olla.

Vierailija
1517/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan joko edulliset lahjat, tai suklaata tms syötäviä kaikille. Se on toki reiluakin, että kaikki osallistuvat jotenkin kun yhdessä syödäänkin.

Kalliita, toivelistojen mukaisia lahjoja en todellakaan osta. Lasten vanhemmat hankkikoot sellaiset.

Vierailija
1518/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä perheetön olen ratkaissut tämän jo vuosia sitten. Lähdemme yleensä muiden lapsettomien kavereiden kanssa matkoille, yleensä mielellään sellaiseen paikkaan missä ei ole tätä jouluhössötystä. Tänä vuonna ei hirveän kauas, mutta ensi vuodeksi suunnitellaan Malediiveja.

Hyvien aikuisten ystävien kanssa on tosi kiva viettää meille sopivaa joulua, itse olen nuo sukujoulut jo nähnyt ja kyllähän se on aika selväksi käynyt että perheetön on vähän niinkuin ulkopuolinen joka kutsutaan joulupöytään velvollisuudesta tai säälistä..Toki muutamaa läheisten lasta muistan paketeilla postin kautta, koska mielestäni se lapsuuden aika, jolloin paketit ovat ilo, on niin lyhyt. Mutta nyt siis vietän. joulua niinkuin haluan, eikä sukkuloiden autossa loskaisilla ja pimeillä tiellä perheestä toiseen. 

Olen muuten kaikin tavoin samaa mieltä kanssasi, mutta kun puhutaan perheestä niin kutsu ei ole velvollisuudesta tai säälistä. Kyse on siitä että perhe on koolla ja sinne saa tulla ja on kiva tavata. Kannatan ehdottomasti sitä että kun muuttaa lapsuudenkodista omilleen, niin alkaa muodostaa jo omia jouluperinteitä. Välillä perheen/suvun kanssa, välillä toisin.

Vierailija
1519/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No miten apn sisko ja siskon mies muistavat ketään mennessään isoäidin tekemään valmiiseen pöytään syömään ja juomaan? Sentään neljä ihmistä, ap on vain yksi. Miksi vain ap on velvollinen maksamaan olemisestansa? Tai no isovanhemmat tietysti myös, joulun järjestämisen lisäksi mutta yleensä isovanhemmat mielellään lahjovat lapsenlapsiaan muutenkin."

Sanottiinko jossain, että isoäiti tekee ruuat? Ehkä se perheellinen sisar tekee. Miksi oletat, että se on aina äiti tai isoäiti, joka toimii kyökkipiikana?

Vierailija
1520/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu. 

Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida kaikkia iästä tai sukupolvesta riippumatta.

huomiointia on myös kunnioittaa toivetta ettei aikuisille lahjoja

Kenen toivetta?

Niiden ketkä sen toiveen ovat esittäneet. He eivät halua lahjoja. Jos itse haluaa lahjoja, niin se on vaan sanottava ääneen. Ei pitäisi olla mahdoton vaatimus perheen kesken. Olen aika varma että ne ketkä eivät itse halua lahjoja hankkivat lahjoj

Onpa idyllisen sujuvaa. Jos noin olisi olisivat äiti ja sisko voineet ilmoittaa että he eivät enää tarvitse/halua lahjoja mutta eivät tietenkään voi päättää kaikkien puolesta, ne joille se jotain merkitsee saakoot edelleen. Nyt oli vain päätös ettei kenellekään (tätä en usko, olen ihan varma että puolisot antavat toisilleen vaikkei ap:n nähden) paitsi lapsille kaikilta. Ap on siis ainut josta kukaan ei välitä sen vertaa että haluaisi yksinäiselle edes yhden lahjan antaa.

Tasan ei käy nallekarkit. Joko hankkii sen kumppanin jonka kanssa vaihtaa yksityisesti lahjoja tai sitten avaa suunsa ja sanoo että haluaisi itsekin lahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi